2024-11-16, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Bra jobbat!

Men med tanke på hur arbetsamt det är att vara skidåkare under tävling och träning så tror jag att just gå ner i vikt inte år deras största utmaning om de vill vara i form.

En amatörteori är att om man lägger sig några kilo över matchvikt under träningssäsongen så kan det gynna träningen liksom känslan av att vara i form då man går ner lite.

Det finns absolut ingen fördel att ha överflödigt reserv-späck i konditionsidrotter. Att hålla sig slim men ändå ett tillräckligt energiintag är det ultimata.

Jag är hyfsat slimmad och märker direkt av negativ påverkan i teknik och ork om jag så lägger på mig ett halvkilo och då blir det sallad och kyckling tills jag nått idealvikten igen.

Hagström och Ilar är duktiga men det är att ljuga om man påstår att deras vikt har fördelar totalt sett under ett lopp.

Enligt mig har förövrigt Frida en idealkropp för längdskidor och man får hoppas att hon inte luras att froda till sig för att det är mode idag att se välgödd ut.
Citera
2024-11-16, 22:23
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag håller fortfarande på och stakar mig uppför, snart så!

Men man kan ju inget annat än att undra hur dessa frodiga damer hade åkt om de hållit en mer strikt diet. Man kan ju liksom inte frångå fysikens lagar även om det är ofint att prata om?

Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Bra jobbat!

Men med tanke på hur arbetsamt det är att vara skidåkare under tävling och träning så tror jag att just gå ner i vikt inte år deras största utmaning om de vill vara i form.

En amatörteori är att om man lägger sig några kilo över matchvikt under träningssäsongen så kan det gynna träningen liksom känslan av att vara i form då man går ner lite.

Har du ens sett dessa ”frodiga” damer live? Jag har sett många skidåkare på några meters håll och kan lova dig att Ilar och Hagström är långt ifrån frodiga. Tvärtom ganska små om än muskulösa.

Praxis bland eliten brukar vara just som ccnut säger att ha några extra kilon under träningsperioden. Men då ska man ju ha i åtanke att när de sen deffar bort dem så blir de väldigt tunna/deffade så även med extrakilona når de inte upp till en slim svenssonkropp.
Citera
2024-11-16, 23:42
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det finns absolut ingen fördel att ha överflödigt reserv-späck i konditionsidrotter. Att hålla sig slim men ändå ett tillräckligt energiintag är det ultimata.

Jag är hyfsat slimmad och märker direkt av negativ påverkan i teknik och ork om jag så lägger på mig ett halvkilo och då blir det sallad och kyckling tills jag nått idealvikten igen.

Hagström och Ilar är duktiga men det är att ljuga om man påstår att deras vikt har fördelar totalt sett under ett lopp.

Enligt mig har förövrigt Frida en idealkropp för längdskidor och man får hoppas att hon inte luras att froda till sig för att det är mode idag att se välgödd ut.

Ironiskt att du tar upp just Frida som ju faktiskt haft en del skadeproblem genom åren och särskilt då med foten. Forskning visar på en ökad skaderisk och andra negativa hälsoeffekter om du har för lite fett på kroppen.
Citera
2024-11-17, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Intervju med Frida i en lokalblaska

https://www.tidningenangermanland.se/2024-11-16/exklusivt-da-kan-frida-karlsson-gora-comeback/

Lite väl mycket drama för ingenting om hon är med i Bruks. "Comeback" när man inte missat ett enda (riktigt) lopp..
Citera
2024-11-17, 00:19
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Lite väl mycket drama för ingenting om hon är med i Bruks. "Comeback" när man inte missat ett enda (riktigt) lopp..

Kommer hon till start på söndag har hon ju missat två lopp.
Citera
2024-11-17, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Kommer hon till start på söndag har hon ju missat två lopp.

fast ändå bara ett om det blir så och hade programmet sett annorlunda ut hade det kunnat varit noll från start i år så lite väl mycket drama allt väl
Citera
2024-11-17, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ja, Svahn var ju också skadad ifjol och missade läger utan att det stod något i media.

Nu gick ju landslaget ut med ett pressmeddelande men det hängde väl ihop att hon missade upptaktsträffen eftersom hon var på Teneriffa. Men media har ju spunnit detta som värsta tänkbara med kryddade citat från försiktiga tränare. Frida har väl från början sagt att hon siktade på Bruksvallarna.
Citera
2024-11-17, 08:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Har du ens sett dessa ”frodiga” damer live? Jag har sett många skidåkare på några meters håll och kan lova dig att Ilar och Hagström är långt ifrån frodiga. Tvärtom ganska små om än muskulösa.

Praxis bland eliten brukar vara just som ccnut säger att ha några extra kilon under träningsperioden. Men då ska man ju ha i åtanke att när de sen deffar bort dem så blir de väldigt tunna/deffade så även med extrakilona når de inte upp till en slim svenssonkropp.

Ja det har jag och de utmärker sig jämfört med de övriga.

Menar du att Moa och Johanna är de enda som anammat idén om att ha några kilo för mycket i reserv-späck då? En sådan som Johaug hade varit ännu bättre om hon inte varit så deffad året om?
Citera
2024-11-17, 08:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Ironiskt att du tar upp just Frida som ju faktiskt haft en del skadeproblem genom åren och särskilt då med foten. Forskning visar på en ökad skaderisk och andra negativa hälsoeffekter om du har för lite fett på kroppen.

Visst om man är och dinglar precis på gränsen så påverkar det återhämtningen ibland. Men att Frida skulle fått höga fotvalv pga kosten är väl lite långsökt eller? ☺️
Senast redigerad av billigost 2024-11-17 kl. 09:12.
Citera
2024-11-17, 10:10
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
fast ändå bara ett om det blir så och hade programmet sett annorlunda ut hade det kunnat varit noll från start i år så lite väl mycket drama allt väl

Skulle hon även ställt upp i sprinten på fredag hade det blivit två missade lopp. Programmet ser ju ut som det gör så helt ointressant och oväsentligt att spekulera i hur det hade kunnat se ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Ja, Svahn var ju också skadad ifjol och missade läger utan att det stod något i media.

Nu gick ju landslaget ut med ett pressmeddelande men det hängde väl ihop att hon missade upptaktsträffen eftersom hon var på Teneriffa. Men media har ju spunnit detta som värsta tänkbara med kryddade citat från försiktiga tränare. Frida har väl från början sagt att hon siktade på Bruksvallarna.

Ja och nej. Frida siktar på att köra ett av loppen i Bruks. Om det verkligen blir så är för tidigt att säga. Hon har precis kommit hem och det blir inte många pass på snö fram till nästa helg.
Citera
2024-11-17, 10:27
Medlem
[quote=katw|90131432]Skulle hon även ställt upp i sprinten på fredag hade det blivit två missade lopp. Programmet ser ju ut som det gör så helt ointressant och oväsentligt att spekulera i hur det hade kunnat se ut.

du regerar ju så fort det blir något lite negativt på Frida

vilka två lopp har hon missat ? åker men något en premiär helg är rubrikerna comeback väldigt mycket drama kan jag tycka
Citera
2024-11-17, 10:47
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
du regerar ju så fort det blir något lite negativt på Frida

vilka två lopp har hon missat ? åker men något en premiär helg är rubrikerna comeback väldigt mycket drama kan jag tycka

Vad är det som är så svårt? Frida siktar på att köra ett av loppen i Bruks. Om det blir på söndag har hon missat loppen fredag och lördag. Det är ren matematik och har ingenting med min syn på Frida att göra. Är hon inte redo för start överhuvudtaget i Bruks så ska hon givetvis inte ställa upp.

För övrigt får du väl kontakta media angående vilka rubriker de sätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in