2024-11-15, 18:39
Medlem
Jag skrev till mrkoll enligt mallen och fick detta svar.

Mrkoll.se är en grundlagsskyddad tjänst. Vårt utgivningsbevis har meddelats av Myndigheten för press, radio och tv. En effekt av detta är att publiceringarna sker med stöd av lagen om yttrandefrihet, varför dataskyddsförordningen GDPR inte gäller. Du kan läsa mer om publicering av uppgifter och utgivningsbevis direkt i tjänsten under valet Om tjänsten.
Citera
2024-11-16, 07:37
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan__

Mrkoll.se är en grundlagsskyddad tjänst. Vårt utgivningsbevis har meddelats av Myndigheten för press, radio och tv. En effekt av detta är att publiceringarna sker med stöd av lagen om yttrandefrihet, varför dataskyddsförordningen GDPR inte gäller. Du kan läsa mer om publicering av uppgifter och utgivningsbevis direkt i tjänsten under valet Om tjänsten.

Intressant. Antingen hade du oflyt nog att hamna hos en medarbetare som inte följer riktlinjerna, eller så har de tvärvänt nu. Mig veterligen har ingen i haft problem med Mrkoll sen trådstarten. Lär märkas om fler stöter på patrull framöver. Testa skicka en gång till vettja.

Om det nu är så att de faktiskt satt helt stopp för detta tycker jag det är lite märklig tajming med tanke på att de gjort det precis innan regeringens utredare ska presentera sina slutsatser. De kanske inte tar någon hänsyn alls till detta, men samtidigt är det ju tydligt att dessa aktörer nojjar över GDPR. Annars hade knappast Ratsit flippfloppat fram och tillbaka som de gjort under hösten. Fortsättning följer...
Senast redigerad av finkelvolten 2024-11-16 kl. 07:41.
Citera
2024-11-16, 11:00
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan__

Patetisk vändning av MrKoll, dom verkade samarbetsvilliga med borttagningarna men nu är dom desperata att behålla så mycket personuppgifter som möjligt. Testa kontakta dom igen eventuellt anmäl ärendet till IMY.
Citera
2024-11-17, 12:21
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sacredsecretion
Patetisk vändning av MrKoll, dom verkade samarbetsvilliga med borttagningarna men nu är dom desperata att behålla så mycket personuppgifter som möjligt. Testa kontakta dom igen eventuellt anmäl ärendet till IMY.
Undrar om de kommer göra som krimfup och föra in folk i registret igen?
Citera
2024-11-17, 13:12
Medlem
Är https://glesys.se/ webbhotellet till upplysning.se?

Jag kommer att skicka en begäran om borttagning till webbhotellet eftersom upplysning vägrar samt en anmälan till IMY och en anmälan till European Data Protection Supervisor (EDPS) "supervision@edps.europa.eu" om IMY inte gör sitt jobb.

Ju fler som gör detta desto större chans att dessa tjänster inte får härja fritt. Det står svart på vitt att ingen får sprida dina personliga uppgifter utan ditt tillstånd. Det är ett brott mot GDPR samt mänskliga och civila rättigheter.

https://commission.europa.eu/law/law-topic/data-protection/reform/rights-citizens/redress/what-should-i-do-if-i-think-my-personal-data-protection-rights-havent-been-respected_en

https://www.europarl.europa.eu/factsheets/en/sheet/165/human-rights
Citera
2024-11-17, 17:17
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Undrar om de kommer göra som krimfup och föra in folk i registret igen?

Jag är inte helt övertygad om att krimfup aktivt lagt till folk igen. Med tanke på stolpskotten som verkar ligga bakom tjänsten tror jag inte att de har ett särskilt avancerat system, så kan lika gärna vara så att de personer de tagit bort, per automatik hamnar i databasen igen så snart de gör en ny körning.
Citera
2024-11-18, 16:40
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Jag är inte helt övertygad om att krimfup aktivt lagt till folk igen. Med tanke på stolpskotten som verkar ligga bakom tjänsten tror jag inte att de har ett särskilt avancerat system, så kan lika gärna vara så att de personer de tagit bort, per automatik hamnar i databasen igen så snart de gör en ny körning.
Jo men jag har mail ifrån dem där de står de raderat mig i deras data bas enligt dataskyddsförordningen artikel 17, då har de ju inte raderat mig egentligen, de spelar ett högt spel här.
Citera
2024-11-18, 17:23
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Jo men jag har mail ifrån dem där de står de raderat mig i deras data bas enligt dataskyddsförordningen artikel 17, då har de ju inte raderat mig egentligen, de spelar ett högt spel här.
Citera
2024-11-19, 14:55
Medlem
Jag är nu borttagen överallt förutom på krimfup och upplysning.se Jag har inte fått något svar på runt 6 veckor.. Har alltså tagits bort från Ratsit och Mrkoll som jag uppfattade som de mest besvärliga.

Är det någon annan som har problem att få kontakt med krimfup samt upplysning.se? Har använt mig av deras mail som hänvisas här och på deras hemsida.
Citera
2024-11-19, 15:34
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marieC
Jag är nu borttagen överallt förutom på krimfup och upplysning.se Jag har inte fått något svar på runt 6 veckor.. Har alltså tagits bort från Ratsit och Mrkoll som jag uppfattade som de mest besvärliga.

Är det någon annan som har problem att få kontakt med krimfup samt upplysning.se? Har använt mig av deras mail som hänvisas här och på deras hemsida.

Upplysning.se har inte tagit bort mig heller.
Citera
2024-11-19, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marieC

Upplysning.se verkar inte vara så samarbetsvilliga på så sätt. Samma sak här efter flera veckor och många kontakter. Vad är nästa åtgärd?
Citera
2024-11-19, 16:39
Medlem
Svarar Upplysning ens på mejl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här