Citat:
Ursprungligen postat av
allan__
Jag skrev till mrkoll enligt mallen och fick detta svar.
Mrkoll.se är en grundlagsskyddad tjänst. Vårt utgivningsbevis har meddelats av Myndigheten för press, radio och tv. En effekt av detta är att publiceringarna sker med stöd av lagen om yttrandefrihet, varför dataskyddsförordningen GDPR inte gäller. Du kan läsa mer om publicering av uppgifter och utgivningsbevis direkt i tjänsten under valet Om tjänsten.
Intressant. Antingen hade du oflyt nog att hamna hos en medarbetare som inte följer riktlinjerna, eller så har de tvärvänt nu. Mig veterligen har ingen i haft problem med Mrkoll sen trådstarten. Lär märkas om fler stöter på patrull framöver. Testa skicka en gång till vettja.
Om det nu är så att de faktiskt satt helt stopp för detta tycker jag det är lite märklig tajming med tanke på att de gjort det precis innan regeringens utredare ska presentera sina slutsatser. De kanske inte tar någon hänsyn alls till detta, men samtidigt är det ju tydligt att dessa aktörer nojjar över GDPR. Annars hade knappast Ratsit flippfloppat fram och tillbaka som de gjort under hösten. Fortsättning följer...