Citat:
Ursprungligen postat av
MrZavastano
”Hej,
Jag begär härmed att ni omprövar ert tidigare avslag på min begäran om radering enligt artikel 17 GDPR.
Min tidigare begäran och ert svar lämnades före EU-domstolens dom den 9 juli 2026 i mål C-199/24. Mot bakgrund av domen begär jag därför en ny bedömning av behandlingen och publiceringen av mina personuppgifter på Lexbase.
Jag ber er särskilt att inte enbart hänvisa till ert utgivningsbevis och YGL, utan att konkret redovisa:
på vilken rättslig grund ni anser att artikel 17 GDPR inte är tillämplig på mina uppgifter, och
på vilka konkreta grunder ni anser att behandlingen av mina uppgifter omfattas av undantaget för journalistiska ändamål enligt EU-rätten efter C-199/24.
Jag vidhåller min begäran att samtliga personuppgifter om mig, inklusive publicerade uppgifter om lagöverträdelser och tillhörande rättsliga handlingar, ska raderas från Lexbase.
Jag önskar ert besked inom den tidsfrist som gäller enligt GDPR.
Med vänliga hälsningar,”
Det här mejlet skickade jag till både lexbase och krimfup. Har lyckats ta bort mig ifrån andra sidor, men lyckas inte ta bort mig från dessa.
Jag fick det här svaret
” Hej,
Tack för att du kontaktat Nyhetsbyrån Lexbase redaktion. Vi är en grundlagsskyddad nyhetsbyrå med en professionell redaktion som granskar rättsfall och rättsliga frågor utifrån ett journalistiskt och faktabaserat perspektiv. Vi publicerar redaktionellt bearbetat material, inte handlingar över lagöverträdelser i någon form. Vår publicistiska verksamhet omfattas av yttrandefrihetsgrundlagen (YGL), och innehållet på lexbase.se omfattas därför inte av rätten till radering enligt GDPR.
Redaktionellt arbetssätt Vår redaktion arbetar med källkritik, faktakontroll och tydliga publicistiska bedömningar. Upptäcks felaktigheter rättar vi, och vid behov förtydligar vi tidigare publiceringar. Vi bevakar både stora och små rättsfall på såväl regional som lokal nivå, för att våra läsare ska kunna följa en oberoende och faktabaserad bevakning av myndigheternas arbete samt rättsprocesser i Sverige. Vi tar också emot tips och kompletterande uppgifter; tipsare skyddas av källskyddet enligt tryckfrihetsförordningen.
Kunduppgifter (GDPR) Personuppgifter kopplade till läsare, exempelvis användarnamn och e-post, behandlas enligt GDPR. Vi kan radera sådana uppgifter enligt artikel 17, förutsatt att ingen annan rättslig grund kräver fortsatt behandling. För att hantera en raderingsbegäran behöver vi användarnamn eller e-postadress samt, vid behov, ytterligare uppgifter för identifiering. När tillräcklig information mottagits raderas uppgifterna inom 30 dagar. Kommunikation med redaktionen/kundtjänst kan sparas tillfälligt för att dokumentera ärendet. Avsluta konto
Du kan själv avsluta ett aktivt konto genom att logga in och gå till fliken Profil.”
Min stora fråga är nu, har jag gjort fel på något sätt och isåfall hur? Sen tänker jag, är det inte en tidsfråga innan dessa sidor ryker bort med tanke på EU domen? Hur får jag bort mig hos de?
Krimfup återkopplade inte alls.
Och det här är mitt andra försök, har tidigare försökt innan EU domen….
Det spelar nog ingen roll vad du skriver eller åberopar. De kommer köra på tills någon uppifrån stoppar dem. Hela anledningen till att Lexbase gick över till sina pajasartade "artiklar" för något år sedan är ju att de försöker hitta ett sätt att ducka juridiska åtstramningar. Om och hur länge det håller kommer visa sig.
Personligen tror jag fortsatt att dessa verksamheter inte kommer kunna köra på i samma hjulspår allt för länge till. Att upplysning.se nyligen stängde ner kan eventuellt vara en indikation på att det börjar hända lite på den fronten. Dessa två sysslar dock med lite olika saker.