2024-11-30, 23:37
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Man ska ta bort sig i denna ordningen om man ska göra detta korrekt.

1. Ta bort alla länkar från google först.

2. Ta bort sig från hemsidorna.

3. Nu är det bara att vänta tills allt från google försvinner automatiskt. Detta kan ta 1-2-3 månader.

4. Ifall du fukkat upp kan du alltid dölja rätt mycket info via denna länk, du ber google hämta ny information från länken enkelt sagt.

https://search.google.com/search-console/remove-outdated-content

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "korrekt" sätt. Det är bara två olika typer av begäran som man använder i två olika situationer. Det enda som blir inkorrekt är om man inte skickar den begäran som är anpassad för situationen.

Det absolut enklaste sättet är ju för övrigt att vänta med begäran till Google tills man är borta från söktjänsterna. Då begär man bara borttagning med hänvisning till döda länkar vilket (som du själv skriver) går snabbt, ca 48 timmar. Så länge länken är död och man fyllt i korrekt så tas sökträffen bort utan tjafs. Det behöver inte ens gälla ens egna personuppgifter, man kan anmäla precis vilken länk man vill. Google tar bort oavsett eftersom de inte vill ha döda länkar. Därefter är sökträffarna precis lika raderade som om man använt det andra tillvägagångssättet.

Om man nu föredrar att göra det innan man är borttagen från söktjänsterna så får man ju skicka in den lite mer omständiga ansökan. Den tar ju också tid att få behandlad eftersom Google då måste bedöma om söktjänsten bryter mot GDPR, vilket man slipper i det föregående fallet.
Citera
2024-12-01, 14:26
Medlem
Undrar om någon därute vet ifall man blir återinförd på dessa sajter vid en flytt?
Har då gjort en adressändring pga den kommande flytten...
Citera
2024-12-01, 16:06
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Undrar om någon därute vet ifall man blir återinförd på dessa sajter vid en flytt?
Har då gjort en adressändring pga den kommande flytten...

Enl nedan var det fortfarande lugnt efter två veckor iaf. Har väl gått typ tre veckor nu. Ni får gärna uppdatera oss båda två👍

Citat:
Ursprungligen postat av Utblommad
Någon som gjort en adressändring?
Jag gjorde det för två veckor sedan men har inte dykt upp på nytt. Verkar som man är helt raderad från skiten skönt!
Citera
2024-12-01, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Enl nedan var det fortfarande lugnt efter två veckor iaf. Har väl gått typ tre veckor nu. Ni får gärna uppdatera oss båda två👍

Absolut att jag återkommer.

Tack för svar!
Citera
2024-12-02, 16:33
Medlem
Har fått tillgång till yttrande från Lars Save på upplysning.se angående min anmälan till IMY.

Tror inte så mycket mer kommer att ske med min anmälan då mina uppgifter blev borttagna.

https://imgur.com/a/5KdDgnK
Citera
2024-12-02, 22:46
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mot.pride
Har fått tillgång till yttrande från Lars Save på upplysning.se angående min anmälan till IMY.

Tror inte så mycket mer kommer att ske med min anmälan då mina uppgifter blev borttagna.

https://imgur.com/a/5KdDgnK

Blev nog lite jobbigt för Lars att vara den enda som hårdnackat vägrade ta bort på begäran, eftersom alla anmälningar som en konsekvens då ju riktas mot just Upplysning.

Tror det finns en viss oro för EU-domstolens kommande utslag. Till skillnad från den grundlagsändring som diskuteras så kan ju ett utslag i EU landa i att dessa tjänster brutit mot lagen ända sen GDPR trädde i kraft. Blir det så vill man nog inte driva tjänsten som anmälts flest gånger till IMY under de senaste åren.
Citera
2024-12-03, 02:03
Medlem
Endel muppar här påstår att det skulle kunna tyda på att man inte har rent mjöl i påsen om man tagit bort sig från Ratsit och dylikt och att det då ringer "röda flaggor".

Jag har snarare märkt att många inom rättsväsendet som advokater och åklagare döljer eller tar bort sig därifrån, så det är långtifrån bara kriminella "skummisar" som inte har lust att dela ut sin adress, fulla personnummer, vad deras husdjur heter etc. vilket är fullt förståeligt. Viljan hos folket att ta bort sig från sådana sidor och värna om sin personliga integritet kommer bara öka och öka, lycka till med att stoppa det.
Senast redigerad av Anonym555 2024-12-03 kl. 02:06.
Citera
2024-12-03, 09:54
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Endel muppar här påstår att det skulle kunna tyda på att man inte har rent mjöl i påsen om man tagit bort sig från Ratsit och dylikt och att det då ringer "röda flaggor".

Jag har snarare märkt att många inom rättsväsendet som advokater och åklagare döljer eller tar bort sig därifrån, så det är långtifrån bara kriminella "skummisar" som inte har lust att dela ut sin adress, fulla personnummer, vad deras husdjur heter etc. vilket är fullt förståeligt. Viljan hos folket att ta bort sig från sådana sidor och värna om sin personliga integritet kommer bara öka och öka, lycka till med att stoppa det.

Personer med den inställningen är om inte annat underhållande. De som inbillar sig att man inte har rent mjöl i påsen om man begär borttagning från dessa sidor, är samma personer som själva i hög grad drabbas av bedrägerier (och samma personer som innan de själva drabbas hårdnackat påstår att just de aldrig skulle drabbas). Det är samma personer har barnens personnummer som pinkod till sitt BankId, och som har en öppen facebook-profil. Dvs naiva människor med noll digital mognad och nada koll på sina egna digitala fotspår. Med andra ord bedragarnas våta dröm.

Det finns för övrigt en uppsjö goda skäl till att man kan vilja ta bort sig från dessa sidor:

- Minska risken för bedrägeri/identitetskapning
- Minska risken för inbrott när man är bortrest
- Minska risken för stalking
- Av säkerhetsskäl om man har ett utsatt jobb
- Att man allmät värnar om sin egen integritet
- Man vill minska möjligheten för privata företag att utnyttja offentlighetsprincipen för att tjäna pengar på ens privata info

Efter höstens insats har jag själv 100% koll på den info som finns om mig på nätet. Det enda som någon kan hitta rör mitt eget företag och den infon vill jag fortsatt ha publik. Jag har därutöver inga problem med att lämna utdrag ur brottsregister, folkbokföringsregister eller vad jag skattade förra året, men då på anmodan, när det är rimligt och situationen kräver det.

Det är en helt annan sak att allt ska ligga öppet på nätet för vem som helst att ta del av i hemlighet. På vilket sätt gynnar det personen som är föremål för snokeriet? Kan du inte stå för att du vill åt mina personuppgifter så är det du som inte har rent mjöl i påsen.

Alla seriösa förfrågare använder för övrigt SPAR-registret, där jag själv också kan begära registerutdrag och se vem som begärt ut information om mig.

Oavsett så är dessa skräptjänster ett minne blott senast 2027. Antingen pga EU-domstolens kommande utslag, eller pga den föreslagna grundlagsändringen, som i så fall träder i kraft efter nästa val.
Citera
2024-12-04, 01:29
Medlem
Highfashions avatar
Jag följde guiden och lyckades bli borttagen ifrån samtliga hemsidor!

Det tog två veckor för att försvinna från mrkoll samt jag behövde maila till ratsit och bekräfta borttagning via en speciell länk och använda bank id. Nu när jag googlar mig själv finns ingenting. Så jävla skönt!
Citera
2024-12-04, 12:23
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highfashion
Jag följde guiden och lyckades bli borttagen ifrån samtliga hemsidor!

Det tog två veckor för att försvinna från mrkoll samt jag behövde maila till ratsit och bekräfta borttagning via en speciell länk och använda bank id. Nu när jag googlar mig själv finns ingenting. Så jävla skönt!

Du glömde upplysning.se

Där har du 100% inte blivit borttagen.

Man måste skicka IMY anmälan för att bli borttagen där.
Citera
2024-12-04, 20:54
Medlem
Jag fick nog av Lars Save som står bakom upplysning.se och började helt enkelt att fylla i hans egna person- och kontaktuppgifter via dom andra bolagen han också är verksam i vilket resulterade i att jag blev borttagen inom ett par timmar!
Senast redigerad av a12b3c 2024-12-04 kl. 20:57.
Citera
2024-12-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a12b3c
Jag fick nog av Lars Save som står bakom upplysning.se och började helt enkelt att fylla i hans egna person- och kontaktuppgifter via dom andra bolagen han också är verksam i, som resulterade i att jag blev borttagen inom ett par timmar!

Jag har gått med i en site som heter doldadress.se och de har lovat att fixa allt, till och med lexbase. alltså inte att jag inte finns med där, för det gör jag, men jag menar google-länken är borta. men som du säger så är jag kvar på upplysning.se- Lexbase tar ju inte bort (än så länge). Det verkar ju som att det blir ändring på det i Europadomstolen, men dte dröjer väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in