2024-11-15, 17:48
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Skulle vara intressant att se siffror på detta (vilket jag antar är omöjligt att få fram) men det finns ju fotografier från olika sammanhang från 80 talet.

Inte unik men väldigt ovanligt att män hade det. Jag kan ha fel men tror inte det.

Knappast. Det var en tämligen vanlig attiralj bland män i mitten slutet på åttiotalet. Män från alla samhällsklasser hade en sådan väska, även om betoningen var hos medel- och överklass. Dock varade inte trenden med väskan säkert länge, bärarna blev färre och färre. Men Stig Engström var långt långt ifrån ensam om att bära dem.
Citera
2024-11-15, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Handlovsväska!

Var inte sådan ganska vanlig och "omarkerad" pinal att gå runt med framemot nittiotalet? Jag vet inte när den började anses fånig. Ett första belägg på "bögslunga" kan hittas redan 1987, men det är från 2000 det börjar bli lite vanligare.

Den var säkert inte råinne 1986, men det brydde sig nog inte farbröder om. Om den redan då hade något vekt och kanske lite tveksamt över sig vet jag inte. Och om det isf nådde användarna.

Edit: Handleds-/handlovsväska dyker upp i pressen i mitten av sjuttiotalet. Sen ligger den kvar med liknande frekvens till mitten av åttiotalet och börjar sjunka. Från nittiotalet klingar det av. 2020 blir väskan plötsligt superinne igen.
Av detta inlägget kan man inte dra slutsatsen att det fanns många användare.

Att den dyker upp på 70-talet säger ändå inte mycket.
Citera
2024-11-15, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Knappast. Det var en tämligen vanlig attiralj bland män i mitten slutet på åttiotalet. Män från alla samhällsklasser hade en sådan väska, även om betoningen var hos medel- och överklass. Dock varade inte trenden med väskan säkert länge, bärarna blev färre och färre. Men Stig Engström var långt långt ifrån ensam om att bära dem.
Jag tror inte många tror på det förrän de ser siffror eller foton från den tiden eller liknande.
Citera
2024-11-15, 18:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Över alla 2 miljoner vapen?

Samtliga rikets polisdistrikt anmodas i ett rikslarm efter mordet att omedelbart sortera ut relevanta revolvrar (sådana med vilka ammunition .357 eller 9x33mmR kan användas) ur sina register och sända kopior på registerkorten till Stockholm.

Dessa förvaras i "fyra pärmar" och ska vara scannade sedan nittiotalet.

De gamla vapenregistren finns, för övrigt, ofta bevarade på länsarkiven runtom i landet.

Coolt! Nej, tänkte just på revolvrar. Det kan gå att hitta en SE-koppling bland "de fyra". Gogogo!
Citera
2024-11-15, 18:01
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag tror inte många tror på det förrän de ser siffror eller foton från den tiden eller liknande.

Då jag själv var med på den tiden (om än väldigt ung) vet jag att väskan var tämligen vanlig under en period. Väljer man att inte ta till sig den informationen, är det deras problem.
Citera
2024-11-15, 18:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Handledsväska var såklart inte unik 1986. (Åsikter som denna kanske beror på när man själv är född?)

Och nej, om den flyende GM hade handledsväska eller ej vet vi inte, Dalulven...
Den enda källhänvisning som finns är vittnet YN som sett "en liten väska", "påminner om handledsväska" men å andra sidan tyckte hon den såg "hårdare ut i formen" och hon såg heller ingen "handleds-rem".
Kan för all del ha varit en handledsväska, men "vi vet inte".
Och det stöds inte av andra vittnen från mordplatsen heller. Självfallet kan den ha varit undanstoppad då. Men återigen, vi vet inte.
SE-hypotesen blir inte starkare av ett sådant påstående.

GM bar väskan i vänster handflata, vänd uppåt (precis så som SE poserar med den ibland). Inte så konstigt att remmen inte syns. Väskan kan se hård ut i rådande ljus, eller vara utspänd med något. Ser Skandiamannens väska ens mjuk ut?

Hanledsväskan är en av de tyngre bitarna mot SE

Väskan var det som ingen skulle få se. Att YN skulle komma runt hörnet kunde han inte förutse. Uppenbarligen missade han henne helt, eftersom han ohämmat och oförsiktigt vevar med väskan i både text och bild.
Citera
2024-11-15, 18:19
Medlem
Citat:
Skulle vara intressant att se siffror på detta (vilket jag antar är omöjligt att få fram) men det finns ju fotografier från olika sammanhang från 80 talet.

Inte unik men väldigt ovanligt att män hade det. Jag kan ha fel men tror inte det.

Du har delvis rätt att den var ovanlig. Det var för modeintresserade män. Ville man vara elak, kallades den därför för "bögslunga"
Citera
2024-11-15, 18:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Ja, det skulle vara intressant att veta lite mer om denna attiralj just runt -86.
Det var nog mest gubbar enligt min förutfattade mening.
Tänker också på magväskan som kom på 90-talet... och nu har vi den sk. becknar-väskan...

Det finns ett antal uppslag gällande just handledsväska i utredningen, men jag tror att den detaljen där och då inte gavs tillräckligt med uppmärksamhet totalt sett. Den nämndes på någon presskonferens och även i media, likväl som keps med öronlappar. (Keps med öronlappar var nog också betydligt vanligare)

Nej jag tror som dig att det ändå inte var jättevanligt med handledsväska.
Den kom ju senare att kallas "bög-slunga" vilket nog gjorde att allt färre använde just en sådan.
Citera
2024-11-15, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Du har delvis rätt att den var ovanlig. Det var för modeintresserade män. Ville man vara elak, kallades den därför för "bögslunga"
Det var det jag menade att inte många män var särskilt modemedvetna som typ 2000 och framåt och så att...
Citera
2024-11-15, 18:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
GM bar väskan i vänster handflata, vänd uppåt (precis så som SE poserar med den ibland). Inte så konstigt att remmen inte syns. Väskan kan se hård ut i rådande ljus, eller vara utspänd med något. Ser Skandiamannens väska ens mjuk ut?

Hanledsväskan är en av de tyngre bitarna mot SE

Väskan var det som ingen skulle få se. Att YN skulle komma runt hörnet kunde han inte förutse. Uppenbarligen missade han henne helt, eftersom han ohämmat och oförsiktigt vevar med väskan i både text och bild.

Jag påstår inte att det är "konstigt att remmen inte syns". Det är nog ganska troligt att man på det avstånd YN var, inte kunde iaktta detta.
Väskan kan för all del också se hård ut även om den inte är det o.s.v.
Men det är spekulationer och jag återger endast vad vittnet YN faktiskt säger, vilket du medvetet slarvar kring för att försöka få din teori starkare... för att uttrycka mig rakare och tydligare.

Ditt sista avsnitt är väl även det en spekulation. Om att GM (eller då SE) som GM skulle ha resonerat att väskan var något som "ingen skulle få se"....
Själv tänker jag oavsett GM att en ev. väska bara skulle ha varit i vägen på mordplatsen och säkert var undanstoppad...
Och oavsett GM så "missade inte denne YN", då GM/SE som GM omöjligen kunde veta vem som dök upp bakom nästa hörn.

Ja "handledsväskan" är ett av de starkare indicierna mot SE. Håller med!
Citera
2024-11-15, 18:34
Medlem
pojkpingiss avatar
Jag upprepar. Handledsväskan var tämligen vanlig, dock inte så att var och varannan man bar en, men bland medel- och överklass var den långt ifrån så ovanlig som vissa vill få det till, under mitten slutet på åttiotalet. Och givetvis var/är det så att modemedvetna främst ingår i just de klasserna, då mode kostar. Märkligt att detta är så svårt för vissa att ta in. Har det månne att göra med att man så starkt vill nagla fast SE som GM tro? Att få det till att han var i det närmaste ensam i Sthlm och att äga en? Jösses.

Anledningen att modet dog ut bland heterosexuella män, var mycket riktigt för att den blev så starkt sammankopplad med bögar, och bögar var inte alls lika tillåtet som idag, tvärtom, under denna tid "exploderade" även bögpesten HIV/AIDS. Få ville därför bli sammankopplade med detta, och la väskan på hyllan.

Edit: Kan även tillägga att väskan var tämligen populär dessa år bland poliser och folk som jobbade i dess byggnader, detta bevittnade jag med egna ögon åtskilliga gånger, då min styvfar arbetade inom polisen under drygt trettio år, även tiden för Palmemordet.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-11-15 kl. 18:46.
Citera
2024-11-15, 19:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag påstår inte att det är "konstigt att remmen inte syns". Det är nog ganska troligt att man på det avstånd YN var, inte kunde iaktta detta.
Väskan kan för all del också se hård ut även om den inte är det o.s.v.
Men det är spekulationer och jag återger endast vad vittnet YN faktiskt säger, vilket du medvetet slarvar kring för att försöka få din teori starkare... för att uttrycka mig rakare och tydligare.

Ditt sista avsnitt är väl även det en spekulation. Om att GM (eller då SE) som GM skulle ha resonerat att väskan var något som "ingen skulle få se"....
Själv tänker jag oavsett GM att en ev. väska bara skulle ha varit i vägen på mordplatsen och säkert var undanstoppad...
Och oavsett GM så "missade inte denne YN", då GM/SE som GM omöjligen kunde veta vem som dök upp bakom nästa hörn.

Ja "handledsväskan" är ett av de starkare indicierna mot SE. Håller med!

Här här vi tänkt ett varv extra, käre Mopp!

YN återger att GM håller väskan i vänster handflata, vänd uppåt, medan han drar i dragkedjan.

Det vill säga, väskan hanteras precis som man skulle hantera en handledsväska, och inte vapenväska.

Dessutom har den exakt samma mått som Skandiamannens väska.

Ja, den måste ha varit nedstoppad på Sveavägen eftersom varken "Tensonmannen" eller GM syns med en väska.

Jag menar att GM (SE) måste ha missat att se YN över huvud taget, eftersom han var upptagen med att titta bakåt och att titta ner på sin väska. SE missade även att detaljen om väskan gick ut i media den 2:a mars.

Inte så konstigt, eftersom han var på resande fot (och säkert upptagen med annat) den dagen.

Annars skulle han som GM inte skylta så väldigt med sin väska överallt, på bilder, m.m. senare?

Om han nu inte längtade efter att bli oskyldigt misstänkt ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in