Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-31, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
1. Nej han hade inte kunnat skjuta vem som helst! Det bör åtminstone vara en känd person, och just Palme var ju en politisk fiende som SE ogillade, iaf hans politik. Något hände möjligen , ett misslyckat eller avvisat kontaktförsök från SE som triggade igång nåt!

I SEs umgängeskrets var Palme starkt ogillad, kanske rent av hatad.
Msn brukade prata om Palme, i negativa ordalag.
Kommentarer som " man borde knäppa den där jävla Palme" kan ha förekommit!
Detta triggade nog igång nåt hos SE, där är han ju den den jävla Palme!
Så att det blev just Palme som blev offret var ingen slump förutom att de råkade mötas av en ren slump!

2. Egentligen inga såna belägg! Det finns väl egentligen inget som tyder på att SE hatade OP, även om han ogillade hans politik såklart, och det fanns Palme hat i hans omgivning!
Jsg tror att det också fanns nån slags beundran som SE kan ha känt mot OP! OP var en väldigt lyckad man , karriärmässigt , hade barn, berömmelse oms.v. Allt som SE inte själv hade!

En sorts hatkärlek!

Om man tänker på SE anno 1986, vad är det som gör honom så misslyckad?
SE hade ett jobb som en vanlig medelsvensson , gör det honom till mera mordbenägen ?
Brukar barnlösa oftare skjuta andra människor jämfört människor med barn?
Citera
2025-03-31, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ah, vittnet som sa att han såg Skandiamannen på mordplatsen redan 1989. Och inte bara 30 år senare vilket är en vanlig myt. Vila i frid.

Från Tingsrätten:

L: Ja, just det och långkappan och handväska och jag vet inte vad han hade…
Åkl: Men när kom han in i bilden, fanns han på mordplatsen när du går ur bilen då och går dit?
L: Det törs jag inte uttala mig om med säkerhet.
Åkl: Har du haft någon kontakt med den personen?
L: Ja, jag har ju sett honom på platsen, det har jag gjort.

Ja TRE år efter mordet är ändå rätt lång tid!
I förhör veckor efter mordet tillfrågades LL om han sett någon Skandiaman" vilket han menade sig inte ha sett!

LL som för övrigt trodde på den hopplösa teorin om CP som GM!
Likväl vila i frid Leif!
Citera
2025-03-31, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om man tänker på SE anno 1986, vad är det som gör honom så misslyckad?
SE hade ett jobb som en vanlig medelsvensson , gör det honom till mera mordbenägen ?
Brukar barnlösa oftare skjuta andra människor jämfört människor med barn?
Jsg tror att SE redan 86 började känna sig misslyckad! Han sökte chefstjänster han inte fick, han stod stilla och stampade i karriären! Han hade ekonomiska problem o.s.v.
Sedan är det ju relativt han bodde i fin villa i välmående Täby, han hade ändå en okej tjänst , även om han ju stod långt ner jämfört med sitt umgänge och omgivning!

Där var hans yrke verkligen låg status jämfört med de andra!

Givetvis inte, vilket tramsigt påstående!
Jag menade att SE kunde känt avundsjuka mot OP , som var en lyckad familjefar, medan SE själv inte hade några barn, vilket förefaller ha varit en stor sorg för honom, han var ju tydligen väldigt barnkär och hade velat haft egna.

Nu spekulerar vi ju med tanken på SE som GM, i det sammanhanget tror jsg min beskrivning stämmer in rätt väl!
Huruvida SE verkligen var GM vet vi ju inte, bara att han är mycket tänkbar utifrån materialet , vilket ju även t.ex. CA också är!
Citera
2025-03-31, 18:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Pekat ut och pekat ut, LJ blev aldrig konfronterad med SE 1986 men har sagt att "allting stämmer ju" när han i nutid (2018) fått se SE gå och springa i Folke Rydéns reportage. Han hade inte sett reportaget då det begav sig.

https://www.expressen.se/nyheter/palmevittnet-pekar-ut-engstrom-som-mordaren/

YN sa vid SE-konfrontationen 1987 att det mesta stämde bortsett ifrån rocken som hon tyckte var lite för "tjock".

För tjock för att fladdra ... Men vi som sett SE springa, med rocksprund och allt, vet att rocken fladdrar som i en bättre Hollywood-film.
Citera
2025-03-31, 19:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ah, vittnet som sa att han såg Skandiamannen på mordplatsen redan 1989. Och inte bara 30 år senare vilket är en vanlig myt. Vila i frid.

Från Tingsrätten:

L: Ja, just det och långkappan och handväska och jag vet inte vad han hade…
Åkl: Men när kom han in i bilden, fanns han på mordplatsen när du går ur bilen då och går dit?
L: Det törs jag inte uttala mig om med säkerhet.
Åkl: Har du haft någon kontakt med den personen?
L: Ja, jag har ju sett honom på platsen, det har jag gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja TRE år efter mordet är ändå rätt lång tid!
I förhör veckor efter mordet tillfrågades LL om han sett någon Skandiaman" vilket han menade sig inte ha sett!

LL som för övrigt trodde på den hopplösa teorin om CP som GM!
Likväl vila i frid Leif!

Att jämföra med uttalandet i april 1986:

"F: Lade du märke till någon man iklädd en mörkblå rock, keps och glasögon som tydligen var omedelbart i närheten av den här platsen när skotten föll och som sen stannade kvar tills polismännen kom till platsen, en man i 40-50-årsåldern?
LL: Ja, det där är man ju influerad av vad man hört och sett i massmedia.
F: Mm.
LL: Där har man ju egna teorier. Jag vet inte att jag har sett honom på platsen, men i och med att man har teorier om vad som har hänt med hans beteende va', om det är rätt att uppge det i det här sammanhanget det vet jag inte.
F: Men det är inget spontant att du minns den mannen?
LL: Nää, man fäste inte så mycket uppmärksamhet just på personerna som var på platsen. [---]
L: Men jag kan inte minnas att jag har sett honom. En man vet jag som hade glasögon, men han hade ingen keps eller någonting annat. Ja, jag vet inte om det kan vara han."

Så LL minns JÅS, men inte SE. I det här skedet tycks han se SE som en lögnare, utan att vilja säga det.
Citera
2025-04-01, 00:34
Medlem
Om man frågar begåvningsreserven så har både JA och LL sett SE på mordplatsen. Det är bevisat.

Sen är det bevisat att SE befann sig på Bohemia.

Och det är såklart bevisat att SE befann sig inne på Skandia när skotten föll.

Samtidigt är allt SE säger sant. Varje ord.

Och det har aldrig sprungit en mördare ner DBG. Det var en från Lasse Stefanz eller nåt.

Det här är bombsäkert. Done deal, nothing to argue about. Move on, move on.
Citera
2025-04-01, 07:38
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
I det här skedet tycks han se SE som en lögnare, utan att vilja säga det.

Det är din tolkning. Han har också förklarat själv varför han uttryckte sig så där i det tidiga förhöret. Enligt honom själv rörde det sig om ett slags missförstånd:

https://www.youtube.com/watch?v=SXkrfolK9jQ

Här kan man då ställa ”Dalulvens tolkning” mot vittnets egna förklaringsmodell.

Du anser att LL:s tidiga kommentar om Skandiamannen trumfar allt annat. Jag anser att det inte finns fog för en sådan tvärsäkerhet, särskilt inte med tanke på att vittnet själv förklarat varför han till synes lämnat motstridiga uppgifter.

LL har redan på 80-talet sagt att han såg Skandiamannen på platsen. Det är fakta. Sedan får var och en göra sin egen trovärdighetsbedömning, men man kan inte låtsas som om han aldrig sagt så.
Citera
2025-04-01, 08:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är din tolkning. Han har också förklarat själv varför han uttryckte sig så där i det tidiga förhöret. Enligt honom själv rörde det sig om ett slags missförstånd:

https://www.youtube.com/watch?v=SXkrfolK9jQ

Här kan man då ställa ”Dalulvens tolkning” mot vittnets egna förklaringsmodell.

Du anser att LL:s tidiga kommentar om Skandiamannen trumfar allt annat. Jag anser att det inte finns fog för en sådan tvärsäkerhet, särskilt inte med tanke på att vittnet själv förklarat varför han till synes lämnat motstridiga uppgifter.

LL har redan på 80-talet sagt att han såg Skandiamannen på platsen. Det är fakta. Sedan får var och en göra sin egen trovärdighetsbedömning, men man kan inte låtsas som om han aldrig sagt så.

Vad skulle han annars mena?

Tidiga källor väger alltid tyngre än de långt senare. I synnerhet om det är ett transkriberat dialigförhör. Det är grundläggande källkritik. Dessutom varnar LL själv för, redan i april, att man lätt kan bli påverkad av media.
Citera
2025-04-01, 08:48
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Vad skulle han annars mena?

Han ger sin egen förklaring i klippet jag länkade.

Citat:
Tidiga källor väger alltid tyngre än de långt senare.

Ungefär som när Zahir bara beskrev LJ när piketpolisen frågade om han sett någon springa förbi?

I det fallet kom Zahir också med en förklaring senare, och verkar precis som LL mena att det blev ett missförstånd. Så här lät det i andra förhöret:

Polismännen frågade om de hade sett någon springa förbi. De berättade att de hade mött en kille i trappan. Polismännen sprang vidare. Detta moment, dvs när poliserna pratade med dem, tog cirka 10 sekunder.

Ahmed Zahir trodde i det läget att polismännen var intresserad av den kille (Lars Jeppsson) som de hade mött i trappan högst uppe vid Malmskillnadsgatan. Han satte inte deras förfrågan i samband med den man som de hade mött springande på David Bagares gata.

Är det då ”grundläggande källkritik” att helt bortse från hans senare förklaring och istället satsa huset på att hans första uppgift till piketpolisen var korrekt? En uppgift som kan tolkas som att han inte mötte någon på David Bagares Gata?

Spännande tankegångar.
Senast redigerad av Knattarna 2025-04-01 kl. 09:19.
Citera
2025-04-01, 10:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Han ger sin egen förklaring i klippet jag länkade.

Ungefär som när Zahir bara beskrev LJ när piketpolisen frågade om han sett någon springa förbi?

I det fallet kom Zahir också med en förklaring senare, och verkar precis som LL mena att det blev ett missförstånd. Så här lät det i andra förhöret:

Polismännen frågade om de hade sett någon springa förbi. De berättade att de hade mött en kille i trappan. Polismännen sprang vidare. Detta moment, dvs när poliserna pratade med dem, tog cirka 10 sekunder.

Ahmed Zahir trodde i det läget att polismännen var intresserad av den kille (Lars Jeppsson) som de hade mött i trappan högst uppe vid Malmskillnadsgatan. Han satte inte deras förfrågan i samband med den man som de hade mött springande på David Bagares gata.

Är det då ”grundläggande källkritik” att helt bortse från hans senare förklaring och istället satsa huset på att hans första uppgift till piketpolisen var korrekt? En uppgift som kan tolkas som att han inte mötte någon på David Bagares Gata?

Spännande tankegångar.

Inte mötte någon på David Bagares gata? I ett förhör redan den 3:e mars säger han, enligt referat:

"På den motsatta trottoaren kom en man springande.

Det enda AZ kan säga om den mannen är, att han hade en mörk, troligen svart, knälång rock på sig.

AZ såg inget av mannens ansikte och har inga fler minnesbilder av mannen."

Han trodde att polisen var intresserad av den andre mannen som de mötte, LJ, vilket förklarar saken.

Det skulle förvisso kunna vara så att AZ inte la märke till mannen på David Bagares gata, som YN såg, och att de pratade ihop sig lagom till den 3:e, dagen efter YN:s första förhör.

Men man får helt enkelt lita på AZ, att han missförstod poliserna. Mötet var väldigt kort.
Citera
2025-04-01, 12:42
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Inte mötte någon på David Bagares gata? I ett förhör redan den 3:e mars säger han, enligt referat:

"På den motsatta trottoaren kom en man springande.

Det enda AZ kan säga om den mannen är, att han hade en mörk, troligen svart, knälång rock på sig.

AZ såg inget av mannens ansikte och har inga fler minnesbilder av mannen."

Han trodde att polisen var intresserad av den andre mannen som de mötte, LJ, vilket förklarar saken.

Det skulle förvisso kunna vara så att AZ inte la märke till mannen på David Bagares gata, som YN såg, och att de pratade ihop sig lagom till den 3:e, dagen efter YN:s första förhör.

Men man får helt enkelt lita på AZ, att han missförstod poliserna. Mötet var väldigt kort.

Läs igen. Det är inte jag som påstår att Zahir och Yvonne inte mötte någon. Men om man tillämpar din logik för att ge en tidig uppgift företräde framför en sentida förklaring (i fallet LL) hade man lika gärna kunnat hävda att Zahirs första uppgift var riktig. Den som kan tolkas som att han bara mötte Jeppsson och ingen annan.

Om du i Zahirs fall menar att den första uppgiften var ett missförstånd och att man istället bör fästa sig vid hans senare förklaring till missförståndet finns det knappast någon anledning att bortse från den möjligheten även i LL:s fall.
Citera
2025-04-01, 13:12
Medlem
Citat:
För tjock för att fladdra ... Men vi som sett SE springa, med rocksprund och allt, vet att rocken fladdrar som i en bättre Hollywood-film.
Hur vet vi att han hade samma rock på sig i Rapport inslaget, som på mordnatten??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in