2024-11-14, 17:26
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Hur många Börje 57, VD finns det i kundunderlaget tror du?

Uppenbarligen en del, annars hade inte bilar i den prisklassen existerat.

Faktum kvarstår dock: Man behöver knappast vara ointelligent för att köpa en bil som kostar 900k (om man däremot gör det genom lån med ohållbara räntor och får dra in på allt annat i livet, så kan det vara en annan femma).
Citera
2024-11-14, 17:30
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanbordell
Ja precis. Kina har ju betydligt mindre sociala problem jmf med europa eftersom de inte välkomnar bidragskurder och annat skit till sitt land. samhällsmässigt så har dessa länder, framförallt Ryssland och Kina lyckats betydligt bättre.

Kan du uppvisa en enda mätbar företeelse där Ryssland eller Kina är bättre än Sverige?

Medellivslängd? Andel barn som dör? Alkoholism per capita? BNP per capita? Andelen hushåll med rinnande vatten och/eller inomhustoalett?

Exakt vad är det Ryssland och Kina lyckats mycket bättre med?
Citera
2024-11-14, 17:32
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Så du menar att ingen av alla kinesiska ingenjörer kan göra kvalitetskontroller?!
Kineser är ju erkänt skickliga på att kopiera och har enorma mängder ingejörer...

Kan, vill eller får. Stryk det som önskas. Jag har själv haft business i Kina och när man påpekade en dålig konstruktion så var svaret: glöm den och köp den nya, den är bättre. Men att få tillbaka pengar för den gamla gick inte...Ville man få en produkt CE-märkt så smetade dom bara på en sån märkning, utan att för den skulle låta få den testad, "no problem" sa dom bara.

Kineser är väldigt toppstyrda och det är management by fear som gäller. Man ifrågasätter aldrig ledningens beslut eller opponerar sig. Har ledningen bestämt att en produkt ska vara si eller så ifrågasätts det inte utan man gör bara. Även om uppenbara lagar bryts. Är priset viktigare: skit i kvalitén. Man fuskar hejvilt med märkningar och certifieringar men undantag finns givetvis.

Apple har fabriker där men tror du verkligen att det är kineser som sköter kvalitetskontrollerna?

Förresten: man dissekerade nyligen en kinesisk bil in i minsta detalj och hittade massa skum elektronik och gömda kameror där. Och syftet är...(100000 kr frågan)...?
Senast redigerad av zoombo 2024-11-14 kl. 17:35.
Citera
2024-11-14, 17:42
Medlem
Citat:
USA har ju lyssnat på oss länge t o m på skulle vara hemligt i landsledarkommunikation som t ex internt i Tyskland...
(Echelon).

Jag håller mig om möjligt borta från situationer där USA skulle lyssna på mig också, givetvis.

Telefon är ju svårt att undvika, men all IOT hemma är ju uppsatt snortight och inget får lämna hemnätverket...

MEEEEN är ju samtidigt kund både hos Apple, Tesla och Google, så dom vet ju garanterat vem jag ligger med, men det kan jag leva med.
Citera
2024-11-14, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Jag håller mig om möjligt borta från situationer där USA skulle lyssna på mig också, givetvis.

Telefon är ju svårt att undvika, men all IOT hemma är ju uppsatt snortight och inget får lämna hemnätverket...

MEEEEN är ju samtidigt kund både hos Apple, Tesla och Google, så dom vet ju garanterat vem jag ligger med, men det kan jag leva med.
Du skickar väl email? Echelon kollar sånt.
Citera
2024-11-14, 18:12
Medlem
Citat:
Du skickar väl email? Echelon kollar sånt.

Skickar mail ja, men är det något som är superduperhemligt så finns det flera lösningar för att skicka krypterat.

Jag var underleverantör till sammhällskritisk verksamhet i ett tidigare liv och det var ett djävla pådrag för viss typ av information som inte skulle komma på villovägar. Vi fick göra audit i typ 3 dagar och vi fick USB-minnen med engångsnycklar för kryptering av känsliga mail.

Jag var också underleverantör till ett amerikanskt företag som tillverkar utrustning för att trycka pengar, det var rätt märkligt då dom inte ens ville presentera sig med namn dom fyra, fem första gångerna dom ringde mig. Sen kom en inhyrd säkerhetsfirma och gjorde audit. Vi tog snuskigt bra betalt.

En av våra produkter var usb-stickor med nycklar i för industriella IT/IOT-applikationer för en väldigt specifik platform, den sålde vi som fan av, kostade bara 1500kr st. Kunde skicka 200st i stöten till en kund. Man kunde göra massa spännade saker med dom för att skydda sig.
Citera
2024-11-14, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Skickar mail ja, men är det något som är superduperhemligt så finns det flera lösningar för att skicka krypterat.

Jag var underleverantör till sammhällskritisk verksamhet i ett tidigare liv och det var ett djävla pådrag för viss typ av information som inte skulle komma på villovägar. Vi fick göra audit i typ 3 dagar och vi fick USB-minnen med engångsnycklar för kryptering av känsliga mail.

Jag var också underleverantör till ett amerikanskt företag som tillverkar utrustning för att trycka pengar, det var rätt märkligt då dom inte ens ville presentera sig med namn dom fyra, fem första gångerna dom ringde mig. Sen kom en inhyrd säkerhetsfirma och gjorde audit. Vi tog snuskigt bra betalt.

En av våra produkter var usb-stickor med nycklar i för industriella IT/IOT-applikationer för en väldigt specifik platform, den sålde vi som fan av, kostade bara 1500kr st. Kunde skicka 200st i stöten till en kund. Man kunde göra massa spännade saker med dom för att skydda sig.

Fast t ex Tysklands statsministers email var nog krypterade, men blev lästa av amerikanerna ändå, men det var iofs ett tag sedan, så kryptering har utvecklats (men det har nog även knäckning av kryptering.)
Citera
2024-11-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Det är slående hur många nya bilmärken som syns på våra vägar numera, och fler verkar det bli, kineserna skjuter en fullständig bredsida mot vår bilindustri.

Ser man det ur ett varumärkesperspektiv är det smart tänkt för ju mer fordonsflottan späs ut desto svagare avtryck gör de gamla märkena som BMW, VW och Renault. De tynar bort.

Så kan en kinesisk bransch agera när de har den egna staten som finansiär i bakgrunden. Ska vi slå till med rejäla importtullar på de dopade nykomlingarna eller ska vi se europas bilbyggare gå ut i arbetslöshet.

Trump kommer att införa höga strafftullar på kinesiska bilar så USAs bilindustri kommer i alla fall att klara sig. EU kommer fortsätta att satsa alla sina ekonomiska resurser på hopplösa olönsamma "gröna projekt" som Northvolt, H2 Green Steel m.fl, som alla kommer att gå i konkurs.
Citera
2024-11-14, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Kan du uppvisa en enda mätbar företeelse där Ryssland eller Kina är bättre än Sverige?

Medellivslängd? Andel barn som dör? Alkoholism per capita? BNP per capita? Andelen hushåll med rinnande vatten och/eller inomhustoalett?

Exakt vad är det Ryssland och Kina lyckats mycket bättre med?

Skottlossningar, samhällspolarisering, familjesplittringar, sprängningar, ledare som missgynnar sina egna samhällsmedborgare, ledare som säljer bort sveriges suveränitet till NATO och amerikanska globalister som kontrollerar hela länders ekonomi.

Vill du ha mer?
Citera
2024-11-15, 00:34
Medlem
Citat:

Fast t ex Tysklands statsministers email var nog krypterade, men blev lästa av amerikanerna ändå, men det var iofs ett tag sedan, så kryptering har utvecklats (men det har nog även knäckning av kryptering.)

Brukar inte såna där typer av människor ha 1234 som lösenord på allt?

Jag tänker att jag inte är värd att försöka knäcka en 256bitars tvåvägskryptering för.
Citera
2024-11-15, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanbordell
Skottlossningar, samhällspolarisering, familjesplittringar, sprängningar, ledare som missgynnar sina egna samhällsmedborgare, ledare som säljer bort sveriges suveränitet till NATO och amerikanska globalister som kontrollerar hela länders ekonomi.

Vill du ha mer?

När flyttar du och återkopplar hit när du kommit till paradiset?
Citera
2024-11-15, 06:09
Medlem
Pungsvings avatar
Kinesiska bilar är de sämsta man kan köpa. De är sämre än de sydkoreanska vilka är de som mest står övergivna vid vägarna där jag bor. En kinesisk cykel tex går sönder så fort man börjar trampa på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in