2024-11-14, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Snacka om paranoja.
Men tvivlar du på att USA och EU s teknologier inte förmår att överlista kina/ ryss teknologi ??

Jag gör det

Jag kör en rootad robotdamsugare för den "optiska sensorn" är en kamera och jag är inte sjukt sugen på att skicka dick-pics till kina. Det är inte paranoia, det är fakta.

SÄPO har också gått ut och sagt försiktig att man skall inte utesluta att kinesiska staten kan lyssna på det som sägs i en kinesisk elbil.

Om du pysslat något med smarta hem så vet du också att ALL kommunikation till/från devicen går via kina.

Allt går ju att stoppa med lite kunskap, men köper du en damsugare med kamera på så vet vi att bilder på ditt hem skickas till kina. Gör vad du vill med den informationen.
Citera
2024-11-14, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Det snackas om kinesiskt statsstöd men Northvolt har oxå fått massa stöd men inte fan har det hjälpt. Du kan inte stoppa teknikutveckling med tullar. Hade du gått runt med en Nokia idag om vi haft 100% tull på iPhones? Problemet är inte kinesiska statsstöd, problemet är att Europa har hamnat på efterkälken när det gäller teknikutveckling och det är här vi måste bli bättre.
Du tror inte kineserna är sugna på att köpa upp konkursboet och ha batteriproduktion innanför de europeiska gränserna?
Citera
2024-11-14, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Sedan klagar dessa nollor på Kina, Ryssland och Iran. Istället för satsa på Europa så satsade Europa på USA och nu får vi sota för det.

Ja precis. Kina har ju betydligt mindre sociala problem jmf med europa eftersom de inte välkomnar bidragskurder och annat skit till sitt land. samhällsmässigt så har dessa länder, framförallt Ryssland och Kina lyckats betydligt bättre.

Europa lär ha stora problem för årtionden framöver då vi nu måste satsa pengar på sociala problem eller tillväxt. Båda har vi inte råd med.
Citera
2024-11-14, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanbordell
land. samhällsmässigt så har dessa länder, framförallt Ryssland och Kina lyckats betydligt bättre.

Hahahahaha, du är rolig du.
Citera
2024-11-14, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag ska inte säga att jag har full koll på stora, ekonomiska penseldrag när det gäller hur ett land ska skötas men mitt eget sunda förnuft säger detta:

Om vi (Sverige m fl) flyttar all produktion till länder med lägre löner etc så kommer det till snart att uppstå en väldigt ojämn situation där tillverkare efter tillverkare måste göra likadant för att hänga med i prisutvecklingen mot konkurrenterna. Samtidigt försvinner fler och fler jobb på den inhemska marknaden. Visst, det här började redan på 60-talet men redan då borde man (= Sverige m fl) gjort protektionistiska planer och använt ekonomiska verktyg för att stävja detta. Vi har kunnat finnas kvar då produktutveckling och banbrytande teknologi har gjorts här, inte i Kina men snart är den barriären bruten och då får vi stora problem på många fronter. Vilket sker här och nu.
Ja.
Sverige är fortfarande ett av de BÄSTA länderna per capita på UPPFINNINGAR
MEN ett av de SÄMSTA på att göra företag av dem.
Det är vanligt att Norge och Japan köper svenska uppfinningar och gör jobb av dem...
Citat:
Kina har jobbat efter denna plan: plagiera, industrispionera och tillverka allt tänkbart som vi i väst kan behöva. Med subvention från staten. Dränka oss med billiga plagiat så att att pengarna rullar in. Utan att tänka på såna trivialiteter som upphovsrätt, miljö, säkerhet, hållbarhet etc. Bara sälj, sälj, sälj så att man får in västvaluta. Detta har pågått sedan 70-talet. Med pengarna som trillat in har man tillskansat sig företag efter företag i flera syften; dels för att få legitim tillgång till den kompetens som de byggt upp men också för att kunna kontrollera marknaden. Till slut uppnås då en brytpunkt när kineserna är lika bra, ja kanske bättre på att tillverka och producera en viss produkt och jag tror att det är detta vi ser i bilbranschen. Men det kommer att hända i flera branscher.
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kineser har traditionellt en fantastisk förmåga att vid legotillverkning kasta eventuella produktionsproblem över staketet.
Det är köparens ansvar att kontrollera kvaliteten.
Njae. Även EU och USA subventionerar.

Gällande kvalitet gör Kina BÅDE skit och toppkvalitet. Många av "europeiska" kända märken är gjorda där
Det är MISSLYCKADE försök av västvärlden att försöka bortförklara sitt eget misslyckande...
Citera
2024-11-14, 14:14
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ja.
Det är vanligt att Norge och Japan köper svenska uppfinningar och gör jobb av dem...

Gällande kvalitet gör Kina BÅDE skit och toppkvalitet. Många av "europeiska" kända märken är gjorda där
Det är MISSLYCKADE försök av västvärlden att försöka bortförklara sitt eget misslyckande...

Notera det stycke du klipte bort.

”En annan attityd gäller för den nya generationen og deras eget företagande. Kineserna har ”upptäckt” varumärkets värde”.

Samt mitt inlägg 43

”Kina spottar ur sig utbildade ingenjörer på löpande band. De är välutbildade o hungriga.

I Sverige har vi under samma tid fått över 800 000 analfabeter.
Skolresultaten sjunker.
Standarden på undervisningen sjunker.
På de västliga universiteten är det viktigare med könspolitik, värdegrund, klimatkris og Palestina…”

Så ja. Det finns inget att bortförklara. Makthavarna o media rycker på axlarna. Väst o EU får skylla sog själva.
Citera
2024-11-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Standarden på undervisningen sjunker.
På de västliga universiteten är det viktigare med könspolitik, värdegrund, klimatkris og Palestina…”

Så ja. Det finns inget att bortförklara. Makthavarna o media rycker på axlarna. Väst o EU får skylla sog själva.
Ja. Svenska utbildningen var dålig redan på "stenåldern" då jag var barn. Under låg och mellanstadiet behövde jag mest sitta och vänta på att de sämsta skulle hinna ifatt för t ex i matte fick jag vara max två kapitel före. Alla skulle vara jämndåliga
Bättre på gymnasiet, dels var det svårare, dels var det en smart klass* och dels fick man studera själv och tenta av en hel kurs direkt. (Jag gjorde 3.)
Eftergymnasiala studier i skola skippade jag efter en termin för jag tyckte de lärde ut för långsamt
Värst var att den bästa metoden var inte ens med i kursplanen fastän den kom flera år tidigare! (Jag kunde den redan. Kände en som var med och tog fram den.) Så jag studerade helt själv istället.

*En av de sämsta i klassen blev en av de bästa på Handelshögskolan,
kanske den sämste blev senare utvecklingschef i ett känt företag.
Citera
2024-11-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Jag kör en rootad robotdamsugare för den "optiska sensorn" är en kamera och jag är inte sjukt sugen på att skicka dick-pics till kina. Det är inte paranoia, det är fakta.

SÄPO har också gått ut och sagt försiktig att man skall inte utesluta att kinesiska staten kan lyssna på det som sägs i en kinesisk elbil.

Om du pysslat något med smarta hem så vet du också att ALL kommunikation till/från devicen går via kina.

Allt går ju att stoppa med lite kunskap, men köper du en damsugare med kamera på så vet vi att bilder på ditt hem skickas till kina. Gör vad du vill med den informationen.
USA har ju lyssnat på oss länge t o m på skulle vara hemligt i landsledarkommunikation som t ex internt i Tyskland...
(Echelon).
Citera
2024-11-14, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Inte sant. Enklare bilar som yaris har minst fel. Orsaken är att de har minst delar som kan och kommer att gå sönder. Småbilar toppar besiktningens listor år efter år. Och då pratar vi inte om alla elfel som kommer med dyrare mer avancerade bilar.

Hört flera ekonomer säga att väst måste lära sig att bygga billigt igen.

Tittar på nya Mercedes de ser ut som en julgran innuti med 500 blinkande lampor i olika färger när man tar i ratten så har den en sensor som känner av det och startar en speciell sorts brummande, Vem behöver sådant skit? Gör så att inredningsmaterialet i bilen varar istället för att flagna av efter kort tid. Gör delar i metall istället för plast som spricker och går sönder när det åldras. Gör simpelt och robust elsystem istället för 1000 meningslösa funktioner. Gör beständiga ergonomiska fysiska knappar och vred så man slipper leta i nån jävla skärm när man ska titta på vägen.
Senast redigerad av larsjohansson 2024-11-14 kl. 15:12.
Citera
2024-11-14, 14:43
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ja.

Javisst, men vem kvalitetssäkrar produktionen? Det spelar ju egentligen ingen roll om den är en indier, tysk, kines eller rumän som skruvar ihop en produkt med identiska komponenter om kvalitetskontrollen är likartad vart än fabriken ligger. Här har du en del av japanernas framgång, dom flyttade tidigt en hel del produktion till andra länder, mycket pga skatteskäl för att få sälja i detta land. Men dom behöll kontrollen på hur sakerna skruvades ihop. Så sker även i Kina idag, det finns stora märken som har fabriker där men kvalitetskontrollen görs efter ursprungstillverkarens mallar, inte kinesiska.
Citera
2024-11-14, 14:48
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Har tittar på nya Mercedes de ser ut som en julgran innuti med 500 blinkande lampor i olika färger när man tar i ratten så har den en sensor som känner av det och startar en speciell sorts brummande, Vem behöver sådant skit? Gör så att inredningsmaterialet i bilen varar istället för att flagna av efter kort tid. Gör delar i metall istället för plast som spricker och går sönder när det åldras. Gör simpelt och robust elsystem istället för 1000 meningslösa funktioner. Gör beständiga agronomiska fysiska knappar och vred så man slipper leta i nån jävla skärm när man ska titta på vägen.
Jupp. Tyvärr känner få till historien om lambretta och vespa. Vilka båda var gigantiska företag. Men vespa hade 100 färre delar som kunde och gick sönder och därför försvann
lambretta över tid.

1000 givare och sensorer kommer naturligtvis att ge många fel. Det är ren fysik.

Man kan dessutom om man vill. När elektronisk insprutning kom hade många tillverkare katastrofalt många defekta boxar med dyra reparationer som följd (tex volvo). ett fel som helt försvann så småningom.
Citera
2024-11-14, 15:13
Medlem
Citat:
Javisst, men vem kvalitetssäkrar produktionen? Det spelar ju egentligen ingen roll om den är en indier, tysk, kines eller rumän som skruvar ihop en produkt med identiska komponenter om kvalitetskontrollen är likartad vart än fabriken ligger. Här har du en del av japanernas framgång, dom flyttade tidigt en hel del produktion till andra länder, mycket pga skatteskäl för att få sälja i detta land. Men dom behöll kontrollen på hur sakerna skruvades ihop. Så sker även i Kina idag, det finns stora märken som har fabriker där men kvalitetskontrollen görs efter ursprungstillverkarens mallar, inte kinesiska.
Så du menar att ingen av alla kinesiska ingenjörer kan göra kvalitetskontroller?!
Kineser är ju erkänt skickliga på att kopiera och har enorma mängder ingejörer...
Och om inte annat har en del av dem jobbat åt västerlänska företag.
Jag har inte köpt några maskiner från Kina än, men de har ISO-kvalitetsproduktion. Det är BÄTTRE än Spanien. På spanska maskiner, som ska vara rätt på micrometern, kunde jag t o m se med blotta ögat att delar var flera millimeter fel !

((Annat land i SOAsien, där jag startat företag, har bl a köpt upp ett med vanlig sorts misskötsel där. En granne har försökt flera år att sälja ett annat liknande misskött företag. Jag hoppades på att köpa det för framtida vinst, MEN nyligen slutade de försöka sälja och fixar istället till det själva. Jag tror de kopierar hur vi gör...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in