Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Sweden
Det är slående hur många nya bilmärken som syns på våra vägar numera, och fler verkar det bli, kineserna skjuter en fullständig bredsida mot vår bilindustri.
Ser man det ur ett varumärkesperspektiv är det smart tänkt för ju mer fordonsflottan späs ut desto svagare avtryck gör de gamla märkena som BMW, VW och Renault. De tynar bort.
Så kan en kinesisk bransch agera när de har den egna staten som finansiär i bakgrunden. Ska vi slå till med rejäla importtullar på de dopade nykomlingarna eller ska vi se europas bilbyggare gå ut i arbetslöshet.
Kan också bero på att kina, sydkorea och liknande länder bygger bilar som en större andel människor faktiskt har råd med.
Hur många familjer har råd att köpa en ny volvo, bmw eller vw när bilarna börjar på halvmiljonen?
Familjerna väljer då istället att gå till toyota, kia eller någon av alla nya kinesiska byggarna och köpa en bil för 350 000kr och få de färdigutrustade.
Jag letade ny förmånsbil för en tid sen och både säljarna på toyota och kia sa bara att jag kunde maxa deras modeller med utrustning för summan jag hade att handla för. Det sa inte någon av de svenska eller europeiska bilsäljarna kan jag tillägga utan där blev det prut och skohorn istället.
Köpte en vanlig fossilbil ska sägas så detta gällde inga elbilar.