2024-11-13, 11:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Den går hand i hand med bitcoin denna aktie. Intressant.
Citera
2024-11-13, 11:56
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Fast det hade ju gett dig betydligt mer aktier när ökningen kom sen(under förutsättning att du köper för samma summa, inte samma antal aktier, vilket jag oftast gör)

Eller mindre aktier, då marknaden aldrig gick ner till $1 igen utan fortsatte upp.
Citera
2024-11-13, 12:13
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Inte konstigare än att den går hand i hand med Xpeng kanske. Det finns alltid en viss del som är antingen hype eller baiss i aktier. Marknaden har gått in i en överdriven eufori över lag. Tessla har haft orosmoln under ett par år när andra tech aktier gått som tåget, men nu när orosmolnen har skingrats så finns lite att hämta igen innan marknaden går in i en korrektion.
Citera
2024-11-13, 12:38
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Typexempel på korrelation utan vidare kausalitet. Kausaliteten ligger i Trump-vinsten i båda fallen då crypto gynnas av Trumps fokus på fria marknader och mindre kontroll av staten.

Teslas innehav av bitcoin är väl rätt marginellt vid det här laget i sammanhanget.
Citera
2024-11-13, 20:23
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Kul att du tog ditt förnuft till fånga! Men var ärlig med dig själv nu, kan du oftast gissa rätt eller "känns" det bara så? Hjärnan har en fantastisk förmåga att spara information om när du gissat rätt och sortera bort informationen när du gissade fel, vilket innebär att du står där efteråt med tron att du oftast gissat rätt.

Detta är otroligt farligt när man börjar tro på sin egen vaneföreställning och börjar sätta pengar på det och sedan förlora, då pengaförluster olikt hjärnspöken inte trollas bort över tid.

Som sagt det verkar som du är smart nog att undvika detta, men ville bara poängtera det.
Jag har inte fört någon statistik. Inte så många gånger jag har försökt med att sälja för att köpa tillbaka lite senare.
Jag påstår inte att jag kan förutse vad börsen ska göra under normala omständigheter. Bara att det ibland går extremt mycket åt det ena eller det andra hållet och därför antagligen återgår till någon slags medelvärde. När alla är i extas ett antal dagar tar köparna slut och när alla är negativa finns det inte längre kvar någon som vill sälja.
Citera
2024-11-13, 22:08
Medlem
Det finns ett tydligt samband mellan Bitcoin och Elon Musks bolag som är väldigt relevant i det här fallet, och det är att världens mäktigaste stat kännt sin makt hotad av båda två. Statlig transparens, fri ekonomi och fri information hotade (och hotar) att fullständigt krossa några av världens största makthavare.

Det har varit relevant det senaste åren, och det blev extra relevant senaste månaderna eftersom amerikanska demokraterna gick allin (utan att överdriva) för att med näbbar och klor försvara sin makt. De kanske eller kanske inte gick så långt att de försökte få Trump mördad, men de gick definitivt så långt att de försökte - trots fullständig avsaknad av substans - att få Elon att bli persona non grata i hela världen.

När världens kanske mäktigaste gruppering försöker göra något sånt här så är det allvar, och skapar mycket stor risk.

Ni som inte fattar fattar inte. Vissa av er fattar ju inte ens att Elon inte på riktigt är någon slags Hitler-figur som gör dåliga saker.

Men jag tänker att några av er befinner er i gränslandet där informationen kan vara relevant, det vill säga ni är inte helt dumma i huvudet men ni har samtidigt inte varit intresserade av att följa vad som hänt här.
Citera
2024-11-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det finns ett tydligt samband mellan Bitcoin och Elon Musks bolag som är väldigt relevant i det här fallet, och det är att världens mäktigaste stat kännt sin makt hotad av båda två. Statlig transparens, fri ekonomi och fri information hotade (och hotar) att fullständigt krossa några av världens största makthavare.

Det har varit relevant det senaste åren, och det blev extra relevant senaste månaderna eftersom amerikanska demokraterna gick allin (utan att överdriva) för att med näbbar och klor försvara sin makt. De kanske eller kanske inte gick så långt att de försökte få Trump mördad, men de gick definitivt så långt att de försökte - trots fullständig avsaknad av substans - att få Elon att bli persona non grata i hela världen.

När världens kanske mäktigaste gruppering försöker göra något sånt här så är det allvar, och skapar mycket stor risk.

Ni som inte fattar fattar inte. Vissa av er fattar ju inte ens att Elon inte på riktigt är någon slags Hitler-figur som gör dåliga saker.

Men jag tänker att några av er befinner er i gränslandet där informationen kan vara relevant, det vill säga ni är inte helt dumma i huvudet men ni har samtidigt inte varit intresserade av att följa vad som hänt här.

Snubben är galen, excentrisk men jävligt briljant.
Citera
2024-11-14, 07:23
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Har en känsla av att Teslas kundkrets växt lite på senaste. https://x.com/SawyerMerritt/status/1856863498539614239?t=zedi56Saf6iy973JbQxMdQ&s=19
Citera
2024-11-14, 10:12
Medlem
DVikings avatar
Cybercab i Stockholm från mitten av december:

https://elbilen.se/nyheter/cybercab-pa-europaturne-da-kommer-den-till-stockholm/
Citera
2024-11-14, 10:41
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Cybercab i Stockholm från mitten av december:

https://elbilen.se/nyheter/cybercab-pa-europaturne-da-kommer-den-till-stockholm/

Coolt! Dock fick man inte sitta i Cybertrucken sist, hoppas det inte är samma historia här. För just cybercab är ju interiören och sittkomforten det centrala.
Citera
2024-11-14, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Eller mindre aktier, då marknaden aldrig gick ner till $1 igen utan fortsatte upp.

Fegade ur och köpte tillbaka mina aktier för 315 nu iaf. Tjänade lite(typ7-8 %) på det åtminstone

Så får man hoppas cybertaxin tar fart nu snart
Senast redigerad av adyring 2024-11-14 kl. 19:33.
Citera
2024-11-14, 20:53
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Fegade ur och köpte tillbaka mina aktier för 315 nu iaf. Tjänade lite(typ7-8 %) på det åtminstone

Så får man hoppas cybertaxin tar fart nu snart

Ja, jag smygstartade också under 313. Kändes ok då jag kortade från 325 till 311.

Jag tror mer på saker runtomkring som kommer dimpa ner som positiva triggers. Att Tesla fortsätter skala upp produktionen av 4680-celler, FSD v13, färdigställning av megapack-fabriken i Shanghai och produktionsstart, presentation av en liten billig personbil med ratt, Optimus-update, etc.

Mycket mumsigt som kommer.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-11-14 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in