2024-11-11, 18:30
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Sålde av 20% på 347.50 nu, över 100% upp och det finns annat att lägga pengarna i

Bra jobbat.
Vad har du ögonen på?
Citera
2024-11-11, 18:46
Medlem
Aja Bajas avatar
Jag tror att Tesla snart vänder ner igen. I varje fall någon vecka eller så.
En aktie som snabbt går upp mycket går alltid upp lite för mycket. Samma sak när det går ner snabbt, så går det ner för långt.

Jag hör till dem som tycker att Tesla fortfarande är kraftigt undervärderat, men de flesta på Wall street tror inte på humanoida robotar eller självkörande bilar.
När de kommer ihåg det, så är naturligtvis Tesla väldigt högt värderat med tanke på att allt de räknar med är bilförsäljningen och kanske några procent extra för resten.

Sålde ungefär en fjärdedel av aktierna idag, och hoppas jag har rätt.
Citera
2024-11-11, 22:24
Medlem
gladihattens avatar
Ärligt talat trist att se hur alla björnar helt tystnar så fort aktiekursen rusar. De är m.a.o inte här för att diskutera aktien eller bolaget utan enbart för att hälla salt i såren när aktien går ner och njuta av andras misslyckande.
Citera
2024-11-11, 22:52
Medlem
Även jag har sålt av en del. Kan så klart gå upp mer, men jag är nöjd för nu. Stoppar pengar på annat håll tills vidare.
Citera
2024-11-11, 23:21
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Ärligt talat trist att se hur alla björnar helt tystnar så fort aktiekursen rusar. De är m.a.o inte här för att diskutera aktien eller bolaget utan enbart för att hälla salt i såren när aktien går ner och njuta av andras misslyckande.

Menar du att det verkligen finns misslyckade människor som inte har något annat än att låtsas vara bättre än vad de egentligen är på internet, och att de skulle finnas på Flashback? GTFO!

De kommer tillbaka när kursen halveras igen, fast från $1500. En helt ny generation björnar föds vid varje 5-10x av kursen.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-11-11 kl. 23:23.
Citera
2024-11-12, 16:08
Medlem
Denna newb har nu en buffert "stor" nog för att börja bli sugen på att kunna offra någon mindre kostnad.
Bull X10 på dagen Trump svärs in?
Senast redigerad av Kockumskranen 2024-11-12 kl. 16:12.
Citera
2024-11-12, 16:10
Medlem
Sålde majoriteten av vad jag hade idag. Tror det kommer en dipp och att jag kan köpa tillbaka billigare senare.

Gjort det 2 gånger redan på Tesla senaste månaderna, varje gång köpt tillbaka runt 30 dollar billigare. Och skulle den inte sjunka.. så har jag oavsett tjänat rejält på den (köpte för 187 i somras) så en win vilket som.

Och visst. Finns en hel del intressanta saker i Tesla som skulle kunna driva up det ännu mer.. men samtidigt så är där ingen utdelning och så.

Hade man kunnat köpa i spaceX...
Citera
2024-11-12, 22:13
Medlem
Aja Bajas avatar
Har köpt tillbaka redan. Det blev i varje fall en liten vinst på affären, så jag är nöjd.
Jag kan ofta gissa rätt om när Tesla ska gå ner, men handlar sällan därefter.
Har inte nog med is i magen att vänta på att den ska falla mer än någon procent. Jag är allt för rädd för att missa uppgången, som jag tror på om man ser på lite längre sikt.

Man brukar ju tala om "greater fool theory" där man köper någonting som redan är övervärderat för att man hoppas kunna sälja till någon annan när det är ännu mer övervärderat. För mig är det tvärt om. Jag vill ogärna sälja en undervärderad aktie bara för att jag tror att den kanske ska gå ner på kort sikt och hoppas på att någon idiot ska sälja den till mig billigt.
Citera
2024-11-12, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Har köpt tillbaka redan. Det blev i varje fall en liten vinst på affären, så jag är nöjd.
Har inte nog med is i magen att vänta på att den ska falla mer än någon procent. Jag är allt för rädd för att missa uppgången, som jag tror på om man ser på lite längre sikt.

Man brukar ju tala om "greater fool theory" där man köper någonting som redan är övervärderat för att man hoppas kunna sälja till någon annan när det är ännu mer övervärderat. För mig är det tvärt om. Jag vill ogärna sälja en undervärderad aktie bara för att jag tror att den kanske ska gå ner på kort sikt och hoppas på att någon idiot ska sälja den till mig billigt.

mm, jag velade om att köpa tillbaka, men väntar. Kan ju ha fel såklart, men tror inte det blir något nytt skutt uppåt redan, så jag hoppas den ska trilla lite till. Tänkte jag ska försöka invänta att den trillar 10% från när jag sålde(på 343) innan jag isåfall köper in igen, så runt 310 iaf.

Missar jag en uppgång så missar jag en uppgång bara.
Citera
2024-11-13, 09:44
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
mm, jag velade om att köpa tillbaka, men väntar. Kan ju ha fel såklart, men tror inte det blir något nytt skutt uppåt redan, så jag hoppas den ska trilla lite till. Tänkte jag ska försöka invänta att den trillar 10% från när jag sålde(på 343) innan jag isåfall köper in igen, så runt 310 iaf.

Missar jag en uppgång så missar jag en uppgång bara.

Det känns ju lite som när folk sålde Apple på $1,5 för att köpa tillbaka på $1. Det är inte många som bryr sig om den där 50 centaren numera.
Citera
2024-11-13, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det känns ju lite som när folk sålde Apple på $1,5 för att köpa tillbaka på $1. Det är inte många som bryr sig om den där 50 centaren numera.

Fast det hade ju gett dig betydligt mer aktier när ökningen kom sen(under förutsättning att du köper för samma summa, inte samma antal aktier, vilket jag oftast gör)
Citera
2024-11-13, 11:20
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja

Kul att du tog ditt förnuft till fånga! Men var ärlig med dig själv nu, kan du oftast gissa rätt eller "känns" det bara så? Hjärnan har en fantastisk förmåga att spara information om när du gissat rätt och sortera bort informationen när du gissade fel, vilket innebär att du står där efteråt med tron att du oftast gissat rätt.

Detta är otroligt farligt när man börjar tro på sin egen vaneföreställning och börjar sätta pengar på det och sedan förlora, då pengaförluster olikt hjärnspöken inte trollas bort över tid.

Som sagt det verkar som du är smart nog att undvika detta, men ville bara poängtera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in