2024-11-14, 13:29
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik.otuktsson
Men för helvete. Du har absolut ingen aning om hur statistik fungerar, det står klart. Hoppas tyst inombords att du helt enkelt glömde bort ett "inte" i din mening, annars uppmanar jag dig att ifrågasätta din obligatoriska skolgång.

Om vi tar blockpolitiken som exempel.
Det är nästa 50/50 mellan rött och blått i Sverige. Sen om man generaliserar, precis som TS, så är nog endast 25% av Flashbacks medlemmar vänster. Då blir ju resten höger. Det behöver man inte gå i skola för att begripa.

Och det syns väldigt tydligt i inlägg, om man är höger eller vänster. Det är också tydligt att det är skribenter med åsikter åt höger, som uttrycker sig så som TS skriver.

Det förfaller vara så, att högerns skribenter är dom som är mest missnöjda med sitt skitliv. Dom är betydligt mer inlåsta i sin egen bur, än vad vänsterns skribenter är. Och det värsta man kan höra mot en människa, är ju att sätta den i fångenskap. Och ju mer ofri du känner dig, desto mer frustrerad känner du dig.
I ett försök att förhäva sig över dom lyckliga, så spyr man ut sin frustrerade galla på Flashback.

Vänstermänniskor är dom lyckliga, och högermänniskor dom olyckliga helt enkelt.
Citera
2024-11-14, 13:44
Medlem
EvilElviss avatar
Tycker det stämmer bra. Titta bara på invandrare. Det klagar ju förfan jämt. Och de är ju verkligen samhällets bottenskrap.
Citera
2024-11-14, 13:54
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är förstås i makthavarens intresse att kunna få bestämma vad som är ett ”lämpligt” sätt att uttrycka sig och gärna få folk att internalisera detta till självcensur.

I någon mån har du förstås rätt i att starka ord och uttryck beror på att den som använder sådant språk känner sig maktlös gentemot någon.

Är man trots att kan önskar att saker och ting vore annorlunda nöjd med tillvaron, så kanske man inte har behov att strida för din åsikt utan nöjer sig med personlig framgång och tillfredsställelse. Så sett har du nog rätt i att det finns en korrelation mellan att lyckas personligen och använda ett försonligt språk. Sedan blir det en fråga om vad denna personliga tillfredställelse innebär förstås. Det finns många människor som Trump som är rika och framgångsrika men ändå arga och människor som kräver förändring.

Jag tror ändå här att du tagit till dig och gjort till din denna makthavarnas syn på missnöje och vanligt folks missnöje och att det är den synen från dig som kommer till utryck här när du likställer ett burdust sätt att uttrycka sig med misslyckande och implicit att vissa människor och åsikter därför är mindre värda att lyssna på och att den som uttrycker dem är extrem och mindre vetande och att det därför är bra att ha en motsatt åsikt eller snarast en mer moderat, ”balanserad” åsikt som är mer accepterande mot att makthavaren nog kan ha rätt ändå.

Vilket är så denna vill ha det för att för att kunna vara den vuxne i rummet och trots faktiskt befängda åsikter och beslut framstå som vettig och ansvarstagande.

Jag vet inte om jag jämställer ett burdust sätt att uttrycka sig på med att vara misslyckad. Det kan, som du också påpekar, finnas personer med en stil liknande Donald Trumps. Man måste ju inte älska dem men de hör inte till den grupp som jag hade i åtanke med det här inlägget. Som jag redan skrivit är det ju ingen stor sak att uttrycka sig oartigt om man ändå framför en riktig åsikt om något. Det går ju att föra diskussion på olika sätt.
Senast redigerad av Perdidos 2024-11-14 kl. 14:02.
Citera
2024-11-14, 13:56
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Och det syns väldigt tydligt i inlägg, om man är höger eller vänster. Det är också tydligt att det är skribenter med åsikter åt höger, som uttrycker sig så som TS skriver.

Jag vet inte hur det är med detta. I delforumet om politik finns det väl fler vänstermänniskor. Iallafall kan man hoppas det. Jag har inte tittat på hur de uttrycker sig. De misantroper som dykt upp i trådar som jag noterat verkar mest ha varit höger.
Citera
2024-11-14, 13:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Skulle beskriva mig själv som mer högre än väster, men är ju av förklarliga skäl inte så lätt att sätta sig i ett visst fack då människor inte är svart vita i sina åsikter.

Problemet med många höger människor just nu är att de tillskriver vänster människor egenskaper som de själva personifierar.
Som inställningen till människor med andra åsikter.

Vidare så är i princip alla för en typ av jämlikhet, synen på jämlikhet är dock annorlunda, även synen på vad som är rättvist.

Det ts beskriver är dock en vis typ av individer som vi hittar i princip alla läger som incels, frustrerade män, radikala feminister osv.
Dessa individer som ska vara varandras fiender är på väldigt många sätt lika varandra och spyr ur sin frustration, man ser ofta en röd tråd för dessa i form av just mycket uppdämd frustration, frånvaro av eget ansvar, det är andras fel, man vill gärna sparka på någon/något som ses som orsaken till att de mår som de gör och problemen de har.

Det är loser inställning som man hittar i alla läger verkar det som.
Fast just när det gäller åsikter, är det enligt min subjektiva erfarenhet, att det är vänster som mest negativ till yttrandefrihet för alla. Man båda beskyller varandra för det. Men vi startar ingen debatt om det här.

Däremot är jag fascinerad av viss debatteknik de använder. De kan hålla igång debatter om samma sak, trots att det visats gång på gång att de har fel. Men de låter inte det hindra dem. På det sättet ser jag dem egentligen inte som misslyckade ändå. Extremt envetna och målinriktade, även när de har fel.

Att det finns en uppdämd frustration är helt klar om vi tar könsdebatten. Men jag är inte säker på att de är misslyckade människor för det i samhället. De kan vara rätt framgångsrika och ha det bra, men saken gnager på dem och irriterar dem. Så de kanske inte är helt lyckliga och harmoniska människor. Men om att vara lycklig och harmonisk, innebär att man är nöjd med allt och inte vill kritisera nåt, utan låter allt bara hända, är det nog inte bra för samhället om de får bestämma. För det som kan ses som bra för några, kan vara förtryck av andra.

Yttrandefriheten är ändå viktigast i en demokrati och för mig är det förtyck av åsikter, men även förbud att säga sanningen som är det största hotet mot dagens samhälle och som dominerar idag. Även om jag erkänner att det blivit bättre, men det är på grund av att verkligheten har kommit och knackar på. Verkligheten vinner alltid.

Men många frågor är inte heller faktafrågor utan åsiktsfrågor. Vem har rätt åsikt? Där haglar invektiven utifrån åsikt.
Citera
2024-11-14, 14:02
Medlem
Nja, nog är det mer något slags lingvistisk utveckling och att vi blivit vana vid rummet som är ”internet”. Lyssnar man på gamers som är tonåringar och vad de faktiskt säger/skriker till varann så är det lite samma stuk, själv sätter man ju kaffet i halsen…

Men visst, jag kan sakna tiden då Flashback var lite mer skojigt och internt.
Citera
2024-11-14, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
När man läser vissa inlägg på Flashback, men också på en del annat håll, så slås man av att många använder en grov jargong. Det framförs också typer av budskap som man sannolikt inte hade varit villig att framföra i fikarummet på en normal arbetsplats.

En del av den extrema jargongen kan bero på att man är anonym. Man vill testa gränser och uttrycka radikala saker ”mest för att man kan”. Man menar inte nödvändigtvis bokstavligt att politikern X borde hängas i en lyktstolpe eller alla i gruppen Y spärras in på mentalsjukhus. Det handlar om ett sorts experimenterande som också kan upplevas som befriande. Är man förbannad på det ena eller andra kan det ju vara skönt med en verbal boxningsboll att slå på.

När man ser själva den språkliga nivån och sättet att argumentera verkar det ändå sannolikt att de som skriver detta inte hör till de framgångsrika i samhället. Man har inte en lycklig tillvaro med familj, ett avancerat jobb i en framtidsbransch eller någon kärleksfull sambo. Istället är iallafall vissa sannolikt totala losers. Man har ”inte fått knulla på länge”, har en allmänt deprimerad och utsiktslös tillvaro, har ett meningslöst skitjobb av något slag eller ett överskott av diagnoser och är är arbetslös. Den exakta kombinationen av negativa egenskaper kan rimligen variera men kort sagt är man ”körd”. Detta är det som genomsyrar allt man gör i livet, inklusive att uttrycka en massa negativa saker om andra på forum som Flashback.

Det är rimligen svårt att begära att någon ska ”veta hur det är” på detaljnivå. Ändå tänker jag att det kunde vara intressant att höra vilka uppfattningar som finns. Är Flashback en tummelplats för de mest misslyckade i samhället eller finns det fler grupper, aspekter eller förklaringar som man borde beakta? Jag antar att det kan finnas forskning som kan ge ledtrådar.

Fast dom du beskriver flockas ju som flugor runt en sockerbit och öser ur sig sina mest nedsättande kommentarer i trådar som handlar om människor som är "körda" (halstatuerade gravida tre barnsmammor som riskerar vräkning etc) så det där tror jag inte stämmer.

Jag tror tvärtom att många av dom du beskriver kan tas som hyfsat etablerade i samhället.

Min känsla är att det är många akademiker som ingår i den här gruppen och att dom använder flashback för att ångestreducera, som en ventil. Dom måste gå runt på jobbet och hemma i villaområdet och kanske tom inför frun och hålla skenet uppe sen orkar dom inte hålla ihop sig själva längre, då känns det bra att ösa ur sig lite i en tråd om en trasig trebarnsmorsa i Brandbergen.

Det har vi väl sett bevis på. Hur många case har det inte funnits nu senaste åren med högutbildade väl ansedda som avslöjats med att sitta och skriva skit på nätterna.

Du har ju själv en ganska nedsättande ton och ganska obehaglig människosyn bara i ditt startinlägg, även om du håller en hyfsad språklig nivå.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-11-14 kl. 14:08.
Citera
2024-11-14, 14:06
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast jobbar man även mer praktiskt, får man möta andra människor och får kanske en annan bild av dem.

Nu får du gärna visa vad du menar. I vilka sammanhang. Det finns förstås de som är okunniga inom olika områden, om det nu är dem du har aversion mot. Men är det de, som kastar mest epitet på andra, omotiverat. Det är faktiskt lite svårt att veta om du inte har exempel som visar det.

Även vuxna kan förstås vara okunniga. Alla har inte samma bildningsnivå. Alla föds inte heller likadana. Det är inte så att IQ sprids jämnt över befolkningen, men ibland har även idioter rätt, även om det kan vara svårt att svälja.

Du anser att de förpestar andras liv. Men kanske de ser det som andra förpestar deras liv och agerar i frustration mot det, som du verkar göra mot dem. Jag vet bildade här, som man nog kan anse förpestar andras liv och skriver inlägg där de kastar skit på en grupp, utan motivation och sen inget mer. I Trumpdebatterna är det väldigt vanligt. Men det går åt båda hållen.

Det intryck jag har fått i vissa trådar är att personer uttrycker sig på ett "ungdomligt sätt" och gissar om olika saker som en erfaren person borde ha bättre kunskap om. Jag menar nu inte vara någon sorts expert, bara ha en rimlig nivå av kunskap. Det behöver inte innebära att varje gissning är bara fel men om flera yngre (eller bara mindre kunniga) personer gissar tillsammans brukar slutresultatet bli sådär.
Citera
2024-11-14, 14:10
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast dom du beskriver flockas ju som flugor runt en sockerbit och öser ur sig sina mest nedsättande kommentarer i trådar som handlar om människor som är "körda" (halstatuerade gravida tre barnsmammor som riskerar vräkning etc) så det där tror jag inte stämmer.

Jag tror tvärtom att många av dom du beskriver kan tas som hyfsat etablerade i samhället.

Min känsla är att det är många akademiker som ingår i den här gruppen och att dom använder flashback för att ångestreducera, som en ventil. Dom måste gå runt på jobbet och hemma i villaområdet och kanske tom inför frun och hålla skenet uppe sen orkar dom inte hålla ihop sig själva längre, då känns det bra att ösa ur sig lite i en tråd om en trasig trebarnsmorsa i Brandbergen.

Det har vi väl sett bevis på. Hur många case har det inte funnits nu senaste åren med högutbildade väl ansedda som avslöjats med att sitta och skriva skit på nätterna.

Det är en fullt relevant teori. Vi kanske har ett för PK-mainstreamat samhälle helt enkelt. Man måste lajva antirasist och låtsas varje kväll be kvällsbön framför en ikon med "Allas lika värde" på. Sedan kan man leva ut all sin undertryckta rasism och kalla alla utlänningar och uppblåsta medlöpare för vad de egentligen bordet heta, när frun och barnen gått och lagt sig.

Jag har funderat på att lägga upp en tråd och fråga hur uppgifterna om att olika kända personer "ertappas" med att skriva allt möjligt opassande egentligen kommer ut. Har de läckt på något sätt eller vad är det för metod som används? Det kanske redan finns svar på den frågan i någon tråd.
Senast redigerad av Perdidos 2024-11-14 kl. 14:12.
Citera
2024-11-14, 14:15
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag brukar fråga på vilket sått då och be dem förklara. Kan de inte det är det bara att lämna dem. Är de vänster kommer de istället dra upp andra saker och projicera lite åsikter på en som man inte har. Misogyn, nazist, rasist, transofob, homofob, islamofob och så vidare utifrån frågan, på samma sätt som man gör i övriga samhället istället för att ta debatten och diskutera sakfrågor. Men jag tror inte att de är misslyckade för att de gör det, utan att det är frustrerade när argumenten tryter, som för många..

Det du skriver här låter rimligt. Jag skulle inte heller utgå från att just den kategori du nämner är misslyckade. Det är mer när argument saknas och man mest får höra att man är en j-a sopa som borde gå och dränka sig, utan att riktigt förklara varför.
Citera
2024-11-14, 14:18
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Skulle beskriva mig själv som mer högre än väster, men är ju av förklarliga skäl inte så lätt att sätta sig i ett visst fack då människor inte är svart vita i sina åsikter.

Problemet med många höger människor just nu är att de tillskriver vänster människor egenskaper som de själva personifierar.
Som inställningen till människor med andra åsikter.

Vidare så är i princip alla för en typ av jämlikhet, synen på jämlikhet är dock annorlunda, även synen på vad som är rättvist.

Det ts beskriver är dock en vis typ av individer som vi hittar i princip alla läger som incels, frustrerade män, radikala feminister osv.
Dessa individer som ska vara varandras fiender är på väldigt många sätt lika varandra och spyr ur sin frustration, man ser ofta en röd tråd för dessa i form av just mycket uppdämd frustration, frånvaro av eget ansvar, det är andras fel, man vill gärna sparka på någon/något som ses som orsaken till att de mår som de gör och problemen de har.

Det är loser inställning som man hittar i alla läger verkar det som.

En bra beskrivning. På andra forum än Flashback brukar jag oftast bli påhoppad av vänstermänniskor. De kallar mig SD och jämställer det med att vara ond. Allt jag skriver blir något märkligt sätt till bevis för att jag är SD:are och ond. De är på sitt sätt jobbigare än andra knäppa kategorier. De verkar tro på riktigt att de har rätt om allt och att alla som inte håller med dem är onda.
Citera
2024-11-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
Det är en fullt relevant teori. Vi kanske har ett för PK-mainstreamat samhälle helt enkelt. Man måste lajva antirasist och låtsas varje kväll be kvällsbön framför en ikon med "Allas lika värde" på. Sedan kan man leva ut all sin undertryckta rasism och kalla alla utlänningar och uppblåsta medlöpare för vad de egentligen bordet heta, när frun och barnen gått och lagt sig.

Problemet med din trådstart är några, enligt mitt tycke, felaktiga antaganden.

Man kan objektivt ha allt det där du kopplar samman med att vara lyckad och också framstå som sådan men ändå vara ganska olycklig och bära en inre känsla av att inte ha det bra nog (vara körd)

Sen kan man objektiv framstå som "körd" enligt dina parametrar men ändå vara väldigt lycklig och känna sig nöjd.

Om vi ska utgå från din ide att det är missnöje med den egna livssituationen som är drivkraften bakom skriverierna måste vi gå efter hur personen själv upplever sin situation och inte efter vilka kriterier du eller någon annan sätter för vad som är en loser och vad som objektivt anses vara ett lyckat liv.

Därav är det högst troligt att det är minst lika många om inte mest akademiker bakom skriverierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in