Citat:
Ursprungligen postat av
Regnpojken
Skulle beskriva mig själv som mer högre än väster, men är ju av förklarliga skäl inte så lätt att sätta sig i ett visst fack då människor inte är svart vita i sina åsikter.
Problemet med många höger människor just nu är att de tillskriver vänster människor egenskaper som de själva personifierar.
Som inställningen till människor med andra åsikter.
Vidare så är i princip alla för en typ av jämlikhet, synen på jämlikhet är dock annorlunda, även synen på vad som är rättvist.
Det ts beskriver är dock en vis typ av individer som vi hittar i princip alla läger som incels, frustrerade män, radikala feminister osv.
Dessa individer som ska vara varandras fiender är på väldigt många sätt lika varandra och spyr ur sin frustration, man ser ofta en röd tråd för dessa i form av just mycket uppdämd frustration, frånvaro av eget ansvar, det är andras fel, man vill gärna sparka på någon/något som ses som orsaken till att de mår som de gör och problemen de har.
Det är loser inställning som man hittar i alla läger verkar det som.
Fast just när det gäller åsikter, är det enligt min subjektiva erfarenhet, att det är vänster som mest negativ till yttrandefrihet för alla. Man båda beskyller varandra för det. Men vi startar ingen debatt om det här.
Däremot är jag fascinerad av viss debatteknik de använder. De kan hålla igång debatter om samma sak, trots att det visats gång på gång att de har fel. Men de låter inte det hindra dem. På det sättet ser jag dem egentligen inte som misslyckade ändå. Extremt envetna och målinriktade, även när de har fel.
Att det finns en uppdämd frustration är helt klar om vi tar könsdebatten. Men jag är inte säker på att de är misslyckade människor för det i samhället. De kan vara rätt framgångsrika och ha det bra, men saken gnager på dem och irriterar dem. Så de kanske inte är helt lyckliga och harmoniska människor. Men om att vara lycklig och harmonisk, innebär att man är nöjd med allt och inte vill kritisera nåt, utan låter allt bara hända, är det nog inte bra för samhället om de får bestämma. För det som kan ses som bra för några, kan vara förtryck av andra.
Yttrandefriheten är ändå viktigast i en demokrati och för mig är det förtyck av åsikter, men även förbud att säga sanningen som är det största hotet mot dagens samhälle och som dominerar idag. Även om jag erkänner att det blivit bättre, men det är på grund av att verkligheten har kommit och knackar på. Verkligheten vinner alltid.
Men många frågor är inte heller faktafrågor utan åsiktsfrågor. Vem har rätt åsikt? Där haglar invektiven utifrån åsikt.