2024-11-14, 09:30
  #25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
När man läser vissa inlägg på Flashback, men också på en del annat håll, så slås man av att många använder en grov jargong. Det framförs också typer av budskap som man sannolikt inte hade varit villig att framföra i fikarummet på en normal arbetsplats.

En del av den extrema jargongen kan bero på att man är anonym. Man vill testa gränser och uttrycka radikala saker ”mest för att man kan”. Man menar inte nödvändigtvis bokstavligt att politikern X borde hängas i en lyktstolpe eller alla i gruppen Y spärras in på mentalsjukhus. Det handlar om ett sorts experimenterande som också kan upplevas som befriande. Är man förbannad på det ena eller andra kan det ju vara skönt med en verbal boxningsboll att slå på.

När man ser själva den språkliga nivån och sättet att argumentera verkar det ändå sannolikt att de som skriver detta inte hör till de framgångsrika i samhället. Man har inte en lycklig tillvaro med familj, ett avancerat jobb i en framtidsbransch eller någon kärleksfull sambo. Istället är iallafall vissa sannolikt totala losers. Man har ”inte fått knulla på länge”, har en allmänt deprimerad och utsiktslös tillvaro, har ett meningslöst skitjobb av något slag eller ett överskott av diagnoser och är är arbetslös. Den exakta kombinationen av negativa egenskaper kan rimligen variera men kort sagt är man ”körd”. Detta är det som genomsyrar allt man gör i livet, inklusive att uttrycka en massa negativa saker om andra på forum som Flashback.

Det är rimligen svårt att begära att någon ska ”veta hur det är” på detaljnivå. Ändå tänker jag att det kunde vara intressant att höra vilka uppfattningar som finns. Är Flashback en tummelplats för de mest misslyckade i samhället eller finns det fler grupper, aspekter eller förklaringar som man borde beakta? Jag antar att det kan finnas forskning som kan ge ledtrådar.

Om du inte märkt av att det finns extrem jargong inom alla samhällsklasser så tillhör du förmodligen ortengänget som bara diskuterar med likasinnade i eran igenvuxna park med sneda lyktstolpar.

Sen är nog DET man säger av mindre betydelse, det är snarare HUR man säger det som urskiljer folk åt. De som gapar och skriker mest är utan tvekan folk från Mellanöstern, sen om det beror på att deras liv är misslyckade eller om de är döva vet jag inte, det kanske du vet något om?
Citera
2024-11-14, 09:33
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
När man läser vissa inlägg på Flashback, men också på en del annat håll, så slås man av att många använder en grov jargong. Det framförs också typer av budskap som man sannolikt inte hade varit villig att framföra i fikarummet på en normal arbetsplats.

En del av den extrema jargongen kan bero på att man är anonym. Man vill testa gränser och uttrycka radikala saker ”mest för att man kan”. Man menar inte nödvändigtvis bokstavligt att politikern X borde hängas i en lyktstolpe eller alla i gruppen Y spärras in på mentalsjukhus. Det handlar om ett sorts experimenterande som också kan upplevas som befriande. Är man förbannad på det ena eller andra kan det ju vara skönt med en verbal boxningsboll att slå på.

När man ser själva den språkliga nivån och sättet att argumentera verkar det ändå sannolikt att de som skriver detta inte hör till de framgångsrika i samhället. Man har inte en lycklig tillvaro med familj, ett avancerat jobb i en framtidsbransch eller någon kärleksfull sambo. Istället är iallafall vissa sannolikt totala losers. Man har ”inte fått knulla på länge”, har en allmänt deprimerad och utsiktslös tillvaro, har ett meningslöst skitjobb av något slag eller ett överskott av diagnoser och är är arbetslös. Den exakta kombinationen av negativa egenskaper kan rimligen variera men kort sagt är man ”körd”. Detta är det som genomsyrar allt man gör i livet, inklusive att uttrycka en massa negativa saker om andra på forum som Flashback.

Det är rimligen svårt att begära att någon ska ”veta hur det är” på detaljnivå. Ändå tänker jag att det kunde vara intressant att höra vilka uppfattningar som finns. Är Flashback en tummelplats för de mest misslyckade i samhället eller finns det fler grupper, aspekter eller förklaringar som man borde beakta? Jag antar att det kan finnas forskning som kan ge ledtrådar.

Jag har en extremt grov jargong för der behövs motpol mot Vänsterextrema anti-demokratiska monster.

Är jag misslyckad ?

2 Master examen, eget företag och tar ut några miljoner i lön varje år.
Kan spela musik bättre än de flesta och haft fler kvinnor än jag kan räkna.

Anta det är sant och jämför med dig själv.

Min uppfattning är att ditt påstående endast gäller aggressiva Vänsterextrema.
Där är.de.flesta totalt misslyckade men kräver att alla skall lyssna på dem och gör man inte det är man Nazist.

Hela ditt inläg osar Vänsterextrem. Typiskt sådana att skriva inlägg som försöker smutskasta alla andra på olika sätt.
Så är man aggressiv på ett anonymt forum är man misslyckad per automatik osv.

Exakt så jobbar Vänsterextrema för att skapa skeva åsikter som mest gäller dem själv.
Citera
2024-11-14, 09:35
  #27
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har inte världens lyckligaste liv, men använder inte den typiska flashbackjargongen. De få gånger jag uttryckt mig elakt hade jag gjort det IRL. Jag ser inget positivt att skriva på ett extremt ohövligt sätt bara för att man kan. Det är lite som att jag kan ju gå in på systemet och köpa tre flaskor sprit och sedan supa dem. Men bara för att man kan..... måste man inte.
Citera
2024-11-14, 09:36
  #28
Medlem
AndersPersson99s avatar
Nej det tror jag inte, det finns både mer och mindre framgångsrika personer som uttrycker sig grovt tror jag.

Kanske att kurvan påminner lite om ett U, där de längst ned och högst upp i samhället är överrepresenterade bland de med grövre gargong.

Akademiker har oftast inte lika grovt språk, de brukar landa i medelklass, från lägre till högre medelklass, och alltså i mitten av u:et.

Kriminella, hantverkare och företagare kan ha grövre gargong. Att dessa grupper har den gargongen tror jag beror på att deras primitiva sida är starkare än hos akademiker, vilket smittar av sig på allt: sexlust, impulskontroll, aggresivitet, aptit, viljestyrka, risktagande osv. Dessa egenskaper kan både få en i finkan, eller i vita huset.
Citera
2024-11-14, 09:47
  #29
Medlem
davetheslaves avatar
Demografin är rätt gammal på flashback. Jag tror att du ser gubbjargong i sitt essä!
Citera
2024-11-14, 10:07
  #30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Hmmmm.
Många är frustrerade av att leva i en åsiktsdiktatur og politiskt system som ignorerar o missgynnar dem. O när trycket blir för stort og/eller de hamnar i affekt så kan det uttryckas på ett mindre ogenomtänkt sätt.

För vem gynnar det att man inte utvisar grova sexualförbrytare?
Vem gynnar det att släppa ut notoriska serievåldtäcksmän i samhället o vem drabbar det?
Vem blir lidande av att män som kallar sig kvinnor får tävla i damidrott o byta om i kvinnornas omklädningsrum? Varför ska religiösa preferenser få bestämma menyn på skolmaten? Varför ska hot om våld få inskränka yttrandefriheten? Varför tillåts den växande antisemitismen? Varför ska vissa grupper få förtur till bostäder.
Vem betalar för försörjningen av över 800 000 analfabeter? Vart går skattepengarna?
Osv
Osv
Osv
Citera
2024-11-14, 10:14
  #31
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
Det jag syftade på var inte forskning specifikt om Flashback. Jag tänkte mer att någon bedömd psykiater kanske har "stor produktion på onlineforum" som typiska symptom på olika tillstånd som gör att man borde låsas fast och ges starka mediciner. Sedan utesluter ju inte det att även helt andra kan skriva mycket och vara helt normala.

Du har en poäng i att många verkar vara unga. Andelen unga framstår i många trådar som helt överväldigande stor. Den grupp som faktiskt jobbat med någon fråga i 10-20 år och som har riktig kunskap verkar saknas i många trådar. Om någon deltar som ändå har lite koll är det någon som påbörjar andra veckan på jobbet. Att detta bidrar till låg nivå både i sakfrågor och i allmän hyfs är rimligen korrekt.

Underlägsenhetskomplexet är också en mycket bra observation. Jag får själv känslan att om någon skriver om en fråga utifrån perspektivet "att ha lyckats i livet" så är det genast många som ställer sig i kön för att kasta bajs på en. När man själv sitter och mår dåligt blir det svårt att acceptera att andra dricker Pina Colada, sätter på sin unga snygga flickvän morgon och kväll och jobbar med något lagom soft med en rejält hög lön. Detta var nu lite parodiskt uttryckt men jag antar att det i "den avundsjuke misantropens värld" kanske kan se ut ungefär så.

Jag tänker själv att om man har lyckats i livet är det ju rimligt att man är öppen och delar med sig av goda råd om hur andra kan lyckas lika bra. Livet är inget nollsummespel. Ett rimligt syfte med ett forum som Flashback kunde vara just att hyfsat framgångsrika personer ger råd till andra om hur man ska tänka och agera för att lyckas. I de flesta sammanhang behöver man förstå en massa saker för att kunna positionera sig rätt. Det finns en massa "dold kunskap" som vissa har och andra saknar. Kan man komma över sådan kunskap så gör det stor skillnad. Sedan måste man ju ändå vara väldigt bra så misantrop-gänget blir inte så hjälpta av sådana saker. Det är sannolikt svårt att lyfta dem ur misären.

Att man kan spåra ur lite i en debatt är sant. Just formatet där man är anonym kan lätt locka fram överilade reaktioner. Man tar till storsläggan mest för att prova lite hur den känns i handen. Samtidigt är just formatet debatt ett sammanhang där man nog får acceptera lite hårda tag. Då har man ändå olika uppfattning om någon sakfråga och väljer sina strider själv. När vissa bara vill kasta bajs omkring sig utan att framföra någon riktig åsikt alls blir läget lite trist.
Snittåldern här är runt 40-45 år läste jag någonstans. Så även där har du fel. Du gissar bara för att passa in det i dina egna åsikter.

Jag tycker nog att du bara har dålig människokännedom. Varför skulle de som lyckats i livet vara öppna och trevliga människor? Vad du nu menar med att lyckas. Det är högst subjektivt. Att ta sig högt upp över de omständigheter man är född i eller befinna sig på en hög position som man är mer eller mindre född i?

Du verkar inte vara lyckad då du inte ger några goda råd egentligen. Var som mig säger du, vilket verkar vara det enda du vet. En som ser ned på andra för att de inte lyckats, eller som du tror, inte har det. Nu har jag och andra tidigare förklarat vissa saker. Kommer du att ta till dig det, eller fortsätta att tro att du sitter på den enda sanningen? Vad skiljer egentligen dig från andra i den frågan då?
Citera
2024-11-14, 10:16
  #32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
När man läser vissa inlägg på Flashback, men också på en del annat håll, så slås man av att många använder en grov jargong. Det framförs också typer av budskap som man sannolikt inte hade varit villig att framföra i fikarummet på en normal arbetsplats.

En del av den extrema jargongen kan bero på att man är anonym. Man vill testa gränser och uttrycka radikala saker ”mest för att man kan”. Man menar inte nödvändigtvis bokstavligt att politikern X borde hängas i en lyktstolpe eller alla i gruppen Y spärras in på mentalsjukhus. Det handlar om ett sorts experimenterande som också kan upplevas som befriande. Är man förbannad på det ena eller andra kan det ju vara skönt med en verbal boxningsboll att slå på.

När man ser själva den språkliga nivån och sättet att argumentera verkar det ändå sannolikt att de som skriver detta inte hör till de framgångsrika i samhället. Man har inte en lycklig tillvaro med familj, ett avancerat jobb i en framtidsbransch eller någon kärleksfull sambo. Istället är iallafall vissa sannolikt totala losers. Man har ”inte fått knulla på länge”, har en allmänt deprimerad och utsiktslös tillvaro, har ett meningslöst skitjobb av något slag eller ett överskott av diagnoser och är är arbetslös. Den exakta kombinationen av negativa egenskaper kan rimligen variera men kort sagt är man ”körd”. Detta är det som genomsyrar allt man gör i livet, inklusive att uttrycka en massa negativa saker om andra på forum som Flashback.

Det är rimligen svårt att begära att någon ska ”veta hur det är” på detaljnivå. Ändå tänker jag att det kunde vara intressant att höra vilka uppfattningar som finns. Är Flashback en tummelplats för de mest misslyckade i samhället eller finns det fler grupper, aspekter eller förklaringar som man borde beakta? Jag antar att det kan finnas forskning som kan ge ledtrådar.

Du uttrycker dig själv ganska grovt och nedlåtande.
Citera
2024-11-14, 10:26
  #33
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
Är Flashback en tummelplats för de mest misslyckade i samhället eller finns det fler grupper, aspekter eller förklaringar som man borde beakta? Jag antar att det kan finnas forskning som kan ge ledtrådar.

Var plåga har sitt skri för sig, men hälsan tiger still.

Ja, du har rätt. Det beror på att det missanpassade har en större anledning att vilja förstå verkligheten (hur blev det så här?), och att skriva av sig på ett "expressivt" språk är ett sätt att försöka förstå verkligheten. Det lyckade kan konstatera "jag är bättre helt enkelt" och så stoppar den intellektuella processen där.

Gör tankeexperimentet att bara framgångsrika och lyckliga människor skrev på Flashback. Skulle nån vilja varken skriva eller läsa då? Det stora gäspet, för något med verkligheten hade det inte haft att göra.

Apropå forskning som åtminstone visar på TS problem så finns en jämförelse mellan Facebook och Flashback

Citat:
Resultatet visade att både Facebook och Flashback präglades starkt av expressiva drivkrafter, medan förekomsten av deliberation var svag, eftersom de deltagande främst uttryckte sina preferenser, medan interaktionen mellan dem var låg.----
Flashback hade en hårdare retorik med detaljrikare utläggningar. Facebook hade tydligare drag av en kollektiv identitet, medan individuell identitet var starkare på Flashback.

https://hh.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1752500&dswid=2886

Jag menar att den individuella identiteten på Flashback hindrar filterbubblor och tvingar fram mer deliberation och mindre expression. Civiliserar, som när man river kantiga diamanter mot varandra för att jämna ut kanterna.

Och gör olyckliga och misslyckade människor lite mindre olyckliga och lite mindre misslyckade.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-11-14 kl. 10:54.
Citera
2024-11-14, 10:33
  #34
Medlem
Det är väl en av de ytterst få säkerhetsventiler som finns kvar att få vräka ur sig okvädningsord och svordomar när trycket blir för mycket.

Annars är faktiskt vårt demokratiska samhälle i övrigt väldigt repressivt och förtyckande om man har åsikter som inte helt ligger i linje med regimens officiella riktlinjer.
Citera
2024-11-14, 10:41
  #35
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sten.Cool
Kanske man ska se det som en ventil, det man inte får framföra i samhället kan man göra här än så länge, det som annars bara sägs i slutna sällskap. Om du tror det har att göra med eventuell framgång i livet så är du fel ute tror jag.
Vet väldigt många framgångsrika som ser förfallet i samhället mkt bättre än de som tror sig vara framgångsrika men egentligen inte kommit någonstans nått "jobb/sysselsättning i kommun stat region.

Frågan handlar inte främst om åsikter. Jag har själv också framfört politiskt inkorrekta åsikter online som jag kanske skulle få problem av om jag tog upp på en familjemiddag eller på fikarasten på jobbet. Att forumet är en plats där man kan diskutera utanför gängse sociala ramar (åsiktskorridoren) tycker inte jag är något problem. Jag tror också att många som är framgångsrika kan ha behov av en plats att ventilera tankar som kanske inte passar att diskutera på andra ställen. Man tenderar att vara påpassad om man har en högre befattning.

Jag är inte riktigt med på ditt resonemang om förfallet i samhället. Att föra fram åsikter eller fakta om det är väl helt rimligt. Sedan är det ju bättre om man gör det utan att veva på om batikhäxor eller annat som mest signalerar att TS är dum i huvudet. Man får naturligtvis prata om batikhäxor om man vill det men det leder ju till att iallafall jag inte tar personen på allvar. Jag utgår då från att personen sannolikt tillhör misantrop-gänget, inte att personen är låt säga kriminalkommisarie med särskild kunskap om faktiska förhållanden.

Att framgång i privat sektor på något sätt skulle vara finare eller bättre än i andra sammanhang är en idé som jag uppfattar som verklighetsfrämmande. Med framgång menar jag här inte nödvändigtvis att man ska ha någon roll som toppchef eller liknande. Det är ändå rätt få som kommer ifråga för de rollerna. Det är ju mer intressant med framgång på mer normal nivå, alltså yrken och roller som de flesta rimligt begåvade personer ändå kan komma ifråga för. Då blir de goda råden mer användbara. Det kan också vara lättare att ge goda råd gällande roller i offentlig verksamhet. Där finns ofta tydligare kriterier som styr vem som får vissa jobb. I privat sektor handlar det ofta om att jobba hårt, nå resultat och ha ett bra nätverk. I offentlig sektor kan det inte sällan finnas mer formella krav som man förväntas leva upp till. Ofta är det saker som inte står i jobbannonser eller iallafall inte uttryckta på att allmänt begripligt sätt.
Citera
2024-11-14, 10:41
  #36
Medlem
GertBennys avatar
Det var någon som skrev att på Flashbacks samlas WT:n, Knarkare, Incels och Smygnazister, vilket känns rimligt. Jag har nog delar ifrån alla dessa grupper förutom knarkare, jag dricker knappt alkohol och brukar ingen tobak. Men visst så är många på samhällets botten arga, missunnsamma och bittra. Då passar ett anonymt forum med högt i tak som Flashback som handen i handsken. Fast jag tror ändå att det är anonymiteten i främsta hand som gör att folk skriver extrema saker. Det var väl någon läkare som blev påkommen med att skriva här på FB om hur jobbiga och efterblivna somalier var att handskas med och hans profil och inlägg blev påkomna.

Användare vars hela profil/profilbild här på FB samt inläggen denne gör går ut på att hata någon specifik grupp, så som judarna eller muslimer och allt kretsar kring att hata på dessa grupper - då får jag verkligen vibbar av en bitter, arg och i sina egna ögon misslyckad person. Det finns ju vissa användare som inte ens kan skriva i en tråd om mat utan att skriva typ "Kebab är för äckelmuslimers och inget jag äter" eller "judarna kontrollerar matindustrin och förgiftar alla arier".

Då är jag långt ifrån PK själv och ogillar generellt invandrare i samhället och så vidare, men att konstant hata på dessa grupper i varenda inlägg man gör, då är man verkligen bitter och har antagligen ett pissliv. Samma med personer som sitter i trådar med skvaller och skriver dag ut och dag in om någon obskyr kändis/youtuber och hur dum i huvuden denne är och så vidare.

Så för att summera min "teori", så tror jag att ju mer du tycker att ditt liv suger desto mer hatar du på något utomstående så som en viss person eller folkgrupp för att känna dig bättre själv. Vi alla hatar då och då på något, men att göra detta hat till hela sin identitet och drivkraft är inte bra alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in