2024-11-14, 10:45
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Du uttrycker dig själv ganska grovt och nedlåtande.

Det har du all rätt att tycka och inlägget är menat som en sorts provokation riktat mot misslyckade personer. Jag är alltså inte emot nedlåtande språk egentligen. Jag vill bara att den som skriver nedlåtande saker i någon mening ska vara smart framgångsrik och kanske rent faktiskt veta bättre än jag hur saker hänger ihop. Jag ska kunna lära mig något. Att behöva lyssna på rena puckon som åstadkommit ingenting i livet och fortsätter misslyckas med allt är ju bara tröttsamt. Det vore enklast att bara trycka ner dem i någon silltunna och dumpa den överbord.
Citera
2024-11-14, 10:49
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Det var någon som skrev att på Flashbacks samlas WT:n, Knarkare, Incels och Smygnazister, vilket känns rimligt. Jag har nog delar ifrån alla dessa grupper förutom knarkare, jag dricker knappt alkohol och brukar ingen tobak. Men visst så är många på samhällets botten arga, missunnsamma och bittra. Då passar ett anonymt forum med högt i tak som Flashback som handen i handsken. Fast jag tror ändå att det är anonymiteten i främsta hand som gör att folk skriver extrema saker. Det var väl någon läkare som blev påkommen med att skriva här på FB om hur jobbiga och efterblivna somalier var att handskas med och hans profil och inlägg blev påkomna.

Användare vars hela profil/profilbild här på FB samt inläggen denne gör går ut på att hata någon specifik grupp, så som judarna eller muslimer och allt kretsar kring att hata på dessa grupper - då får jag verkligen vibbar av en bitter, arg och i sina egna ögon misslyckad person. Det finns ju vissa användare som inte ens kan skriva i en tråd om mat utan att skriva typ "Kebab är för äckelmuslimers och inget jag äter" eller "judarna kontrollerar matindustrin och förgiftar alla arier".

Då är jag långt ifrån PK själv och ogillar generellt invandrare i samhället och så vidare, men att konstant hata på dessa grupper i varenda inlägg man gör, då är man verkligen bitter och har antagligen ett pissliv. Samma med personer som sitter i trådar med skvaller och skriver dag ut och dag in om någon obskyr kändis/youtuber och hur dum i huvuden denne är och så vidare.

Så för att summera min "teori", så tror jag att ju mer du tycker att ditt liv suger desto mer hatar du på något utomstående så som en viss person eller folkgrupp för att känna dig bättre själv. Vi alla hatar då och då på något, men att göra detta hat till hela sin identitet och drivkraft är inte bra alls.

Bra poänger. Inlägg som är hatiska mot olika grupper är trista men samtidigt väljer man ju själv om man vill ge sig in i just de diskussionerna. Det kan ju vara bra med ett underforum av karaktären "sandlådan" där mentalt minderåriga kan sitta och kasta kiss och bajs på varandra. Det kan fungera som reservat för dårar och så kan de hålla på där. När det rutinmässiga hatandet hela tiden spiller över till trådar som handlar om mer normala ämnen blir det jobbigt.
Citera
2024-11-14, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Var plåga har sitt skri för sig, men hälsan tiger still.

Ja, du har rätt. Det beror på att det missanpassade har en större anledning att vilja förstå verkligheten (hur blev det så här?), och att skriva av sig på ett "expressivt" språk är ett sätt att försöka förstå verkligheten.

Gör tankeexperimentet att bara framgångsrika och lyckliga människor skrev på Flashback. Skulle nån vilja varken skriva eller läsa då? Det stora gäspet, för något med verkligheten hade det inte haft att göra.

Att misslyckas med sin Ägg Benedict till frukost, dagens aktieköp eller oro över inflation skapar såklart frustration och ett behov av att släppa på ventilen.

En person som befinner sig längst ner i samhällets skikt vars mål är att bara "finnas" har såklart inte det behovet utan snarare bara tacka gud för en ny dag.

Nu tillagar jag inte Ägg Benedict eller sysslar med aktieköp men jag förstår såklart att frustration och negativitet är betydligt vanligare högre upp i skiktet där fler mål och krav finns, och därmed högre frekvens av misslyckanden.

Det är inte ofta man ser en frustrerad och negativ park-alkis eller hur?
Citera
2024-11-14, 10:55
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Hmmmm.
Många är frustrerade av att leva i en åsiktsdiktatur og politiskt system som ignorerar o missgynnar dem. O när trycket blir för stort og/eller de hamnar i affekt så kan det uttryckas på ett mindre ogenomtänkt sätt.

För vem gynnar det att man inte utvisar grova sexualförbrytare?
Vem gynnar det att släppa ut notoriska serievåldtäcksmän i samhället o vem drabbar det?
Vem blir lidande av att män som kallar sig kvinnor får tävla i damidrott o byta om i kvinnornas omklädningsrum? Varför ska religiösa preferenser få bestämma menyn på skolmaten? Varför ska hot om våld få inskränka yttrandefriheten? Varför tillåts den växande antisemitismen? Varför ska vissa grupper få förtur till bostäder.
Vem betalar för försörjningen av över 800 000 analfabeter? Vart går skattepengarna?
Osv
Osv
Osv

Allt det här är ju konkreta frågor som man kan ha olika åsikter om. Att man blir förbannad över att inget görs åt olika problem är ju också fullt legitimt. Så länge det inte översätts till att någon TS är personligen skyldig till dessa saker och borde skjutas på ort och ställe så är väl allt i sin ordning.
Citera
2024-11-14, 10:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
Bra poänger. Inlägg som är hatiska mot olika grupper är trista men samtidigt väljer man ju själv om man vill ge sig in i just de diskussionerna. Det kan ju vara bra med ett underforum av karaktären "sandlådan" där mentalt minderåriga kan sitta och kasta kiss och bajs på varandra. Det kan fungera som reservat för dårar och så kan de hålla på där. När det rutinmässiga hatandet hela tiden spiller över till trådar som handlar om mer normala ämnen blir det jobbigt.
Men där skulle väl du och den här tråden hamna, eller hur? Då du faktiskt är hatisk och nedsättande mot många personer här. Du menar att man kan vara det om man har rätt språkbruk.

Citat:
Ursprungligen postat av du
Där mentalt minderåriga kan sitta och kasta kiss och bajs på varandra
Nu gör du förstås exakt samma sak som du beskyller andra för. Är du mentalt mindreårig?
Citera
2024-11-14, 10:59
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det är inte ofta man ser en frustrerad och negativ park-alkis eller hur?

Det kanske är på Flashback som park-alkisarna och andra på deras nivå avreagerar sig? I vanliga livet får man sitta med sin tiggarburk för att få ihop till dagens besök på Systembolaget. På nätet kan man lajva fritt och kalla socialarbetare för horor och batikhäxor och känna sig som kung för en dag.
Citera
2024-11-14, 11:02
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men där skulle väl du och den här tråden hamna, eller hur? Då du faktiskt är hatisk och nedsättande mot många personer här. Du menar att man kan vara det om man har rätt språkbruk.

Nu gör du förstås exakt samma sak som du beskyller andra för. Är du mentalt mindreårig?

Mentalt minderåriga avsåg här de som verkar ha som fokus i livet att i varje mening påminna om hur mycket de hatar den ena eller andra gruppen.

Jag har inga invändningar mot att ge eller ta emot förolämpningar så länge de har någon relevans för ämnet. Så länge man ändå diskuterar sakfrågan är det väl ok att uttrycka sig plumpt.
Citera
2024-11-14, 11:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
En person som befinner sig längst ner i samhällets skikt vars mål är att bara "finnas" har såklart inte det behovet utan snarare bara tacka gud för en ny dag.

Sant. Men nån annan ser också en person som bara tackar gud för en ny dag.

Och denne "nån annan" kan behöva skriva av sig om verkligheten på ett expressivt sätt. Inte nödvändigtvis och enbart för sin egen skull.

Jag tror att du har fel om att de som skriver bara gör det av rent egoistiska skäl.
Citera
2024-11-14, 11:12
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Jag har en extremt grov jargong för der behövs motpol mot Vänsterextrema anti-demokratiska monster.

Är jag misslyckad ?

2 Master examen, eget företag och tar ut några miljoner i lön varje år.
Kan spela musik bättre än de flesta och haft fler kvinnor än jag kan räkna.

Anta det är sant och jämför med dig själv.

Min uppfattning är att ditt påstående endast gäller aggressiva Vänsterextrema.
Där är.de.flesta totalt misslyckade men kräver att alla skall lyssna på dem och gör man inte det är man Nazist.

Hela ditt inläg osar Vänsterextrem. Typiskt sådana att skriva inlägg som försöker smutskasta alla andra på olika sätt.
Så är man aggressiv på ett anonymt forum är man misslyckad per automatik osv.

Exakt så jobbar Vänsterextrema för att skapa skeva åsikter som mest gäller dem själv.

Poängen var inte att alla med någon automatik skulle vara misslyckade. Däremot verkar vissa specifika inlägg med låg nivå vara svåra att få ihop med att den som skriver skulle vara normal.

Att ha politiska åsikter utanför det som finns i riksdagen är väl inte kriminellt vad jag vet. De åsikterna är förstås ok att uttrycka här. Om vi tänker oss en diskussion med någon vänsterperson verkar det ju ändå bättre att fokusera på den personens åsikter än olika påhopp. Att vara lite grov och kanske komma med skruvade exempel är väl inte hela världen.

Vad är det som skulle vara "vänster" med vad jag skrivit här? Jag är ganska långt ifrån vänster. Sedan utesluter inte det att någon vänsterperson kan ha en poäng i någon enskild fråga. Det skulle vara konstigt om alla som är vänster på riktigt skulle vara hjärndöda.
Citera
2024-11-14, 11:14
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Mentalt minderåriga avsåg här de som verkar ha som fokus i livet att i varje mening påminna om hur mycket de hatar den ena eller andra gruppen.

Jag har inga invändningar mot att ge eller ta emot förolämpningar så länge de har någon relevans för ämnet. Så länge man ändå diskuterar sakfrågan är det väl ok att uttrycka sig plumpt.
Men du förolämpar andra som fan nu och uppvisar ett direkt hat mot andra som du sprider oförblommat. Så du beter sig som du anser att andra gör. Ser du inte det själv om du läser vad du skriver och tänker efter?

Vad är skillnaden på dina epitet som du slänger på andra, mot deras. Vad gör dig bättre. Kanske är det debatterna som skapar det. Nu bryr jag mig inte speciellt om det. Men om någon kallar andra för nazister, även om de inte är det. Vad är då fel med att kalla någon batikhäxa. Vad gör ditt eget hat mot andra i den här tråden, dig bättre än dem och ger dig rätt att kasta invektiv på dem?

Nu försöker jag undvika det. Men jag förstår även att andra faktiskt använder sånt språkbruk och att man ser det på olika sätt. Men själv är du faktiskt helt inkonsekvent. Enligt dig själv är du då misslyckad. En loser.
Citera
2024-11-14, 11:17
Avslutad
Citat:
Det kanske är på Flashback som park-alkisarna och andra på deras nivå avreagerar sig? I vanliga livet får man sitta med sin tiggarburk för att få ihop till dagens besök på Systembolaget. På nätet kan man lajva fritt och kalla socialarbetare för horor och batikhäxor och känna sig som kung för en dag.

Det är möjligt. Men av egen erfarenhet och av folk från min omgivning så är det uteslutande folk med höga krav som har mycket att förlora som verkar ha ett stort behov av att punktera frustrationen. Men jag vet inte vilka typer av inlägg du syftar på som skulle genomskåda en misär bakom skärmen. Kan du klistra in något exempel?
Citera
2024-11-14, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Sant. Men nån annan ser också en person som bara tackar gud för en ny dag.

Och denne "nån annan" kan behöva skriva av sig om verkligheten på ett expressivt sätt. Inte nödvändigtvis och enbart för sin egen skull.

Jag tror att du har fel om att de som skriver bara gör det av rent egoistiska skäl.

Visserligen, det finns alltid undantag. Men människan är i grunden en naturligt egoistisk varelse och jag har svårt att se att majoriteten skulle värna om någon annan framför sig själv. På något sätt kan man alltid härleda folks vurmande för diverse frågor till något som gagnar dem själva i slutändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in