Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Vilken jävla släkt pröjsar 5000 spänn per dygn för en psykotisk tomte, är det kungafamiljen det rör sig om eller vad är det frågan om? Vet inte om jag tror på detta så länge inga överföringar visas, de kan ju blurra vem som överfört detta dagligen, men visa belägg för att det regelbundet hänt, men så verkar inte ske och det beror nog på att det aldrig har hänt
Förmodligen kungafamiljen… Nej då, men det finns nog fler familjer som skulle vara beredda att betala, bara förmågan är där.
I videon Aftonbladet publicerar blurras ett kontrakt, men det zoomas in 5000 kr per dygn. Det uppger även den anhöriga i videon, och i det inspelade samtalet med Michael Strandberg bekräftar han upplägget. Totalt 1,8 Mkr.
För egen del menar jag att det saknas anledning att betvivla de redovisade uppgifterna, att det skrevs ett kontrakt värt 1,8 Mkr och att betalning skulle erläggas dygnsvis. Att det hade varit möjligt att blurra och visa dygnsbetalningar är alltså onödigt som jag ser det.
Aftonbladets största tillgång är trovärdighet. Det kan förvisso vara lite si och så med den saken inom media, särskilt vad gäller publikationer som verkar i kvällstidningstraditionen. Dock brukar även kvällstidningarna vara måna om att säkra belägg fullt ut, när de tar sig an granskande, grävande reportage av en dignitet likt detta.
Det har i tråden, har jag noterat, gjorts ett nummer av att det är anonyma källor och att dokumenten inte har visats:
Anonyma källor har inte lika stor tyngd som de som med bild och namn uttalar sig, när utomstående värderar halten av trovärdighet i ett medialt avslöjande. Men då bör man ha med sig att de anonyma källorna är anonyma för publiken (särskilt i det här delikata fallet av naturliga skäl), inte för Aftonbladet - källskydd.
Att dokumenten inte visas mer än nödvändigt för att uppfylla ändamålet med publiceringen har även det med källskydd att göra och även medieetiska aspekter som integritet för meddelaren gör sig gällande. Här görs alltså en avvägning mellan transparens visavi publiken och integritetsintresse hos uppgiftslämnaren.
Inte heller dokumenten är ”anonyma” för Aftonbladet, vilket är viktigt i sammanhanget.
Återstår för alla och envar att bilda sin egen uppfattning om trovärdigheten i Aftonbladets publicering. För egen del har jag som sagt bilden klar för mig.
Aftonbladet agerar på sitt utgivar- och medieetikansvar. Om de så beslås med att ha fabricerat en enda faktuell skärva i denna story, lär de tids nog få veta det.