Citat:
Ursprungligen postat av
Snubben2006
Funderar på om jag ska söka mig till Sj stockholm eller Sj pendel Stockholm..
Skiljer ca. 6500 kr i månadslön och SJ har kvartstid.
Finns det något som är bättre med SJ?
Eller är det en no-brainer?
Det beror lite var du är i livet, och i arbetslivet, familjeliv mm.
Har man kört långt förut kan man tröttna på bortavaron, långa körtider, kvartstid, överliggning, dålig slutlön mm och då kan pendeln vara intressantare.
Har man däremot inte kört något alls innan så skulle jag nog söka till t.ex. SJ, GC eller annat bolag där man kör längre och då kan "köra av sig" innan man väljer den mer bekväma men intensivare pendelkörningen.
Jag vet ganska många som känner sig färdiga med att köra långt och ligga borta på kvartstid/obetald tid. Eventuella traktamenten täcker inte ökade kostnader som man har på bortavaron.
Lönen första åren är sämre på pendeln, då kan man passa på att prova andra bolag först. Nu börjar vi dock komma till det läget igen att det börjar bli svårare att få jobb, så man får nog snart ta det som finns.
Obsevera att för en person med ITP1-pension är 6000:- brutto rätt mycket, om man hamnar över gränsen där man får 30% in till tjänstepensionen istället för bara de vanliga 4,5% som är under gränsen.
Det som är bättre på SJ är högre friskvårdsbidrag, möjlighet till friresekortet på SJs tåg. Pendeln har sämre friskvårdsbidrag, men förmånsbeskattat SL-kort, Edenredkort och upp till 6 st extra ledighetsdagar per år (2 efter 2 år, 4 efter 4 år och 6 efter 6 år i tjänst, kan tas ut i ledighet eller pengar).