Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Du verkar fortfarande inte fatta.
Metafor:
1. Köra bil innebär alltid en viss risk, eller hur? Det kan ske en trafikolycka. Men folk tar den risken dagligen. Eftersom det oftast inte sker trafikolyckor.
- Att som kvinna umgås på tu man hand med en man innebär alltid en viss risk för våldtäkt. Men kvinnor tar den risken dagligen. Eftersom det oftast inte sker våldtäkter när kvinnor umgås på tu man hand med män.
2. Kalle är inte rädd när han kör bil den där dagen, han känner sig trygg och säker. Hade han inte känt sig trygg och säker, hade han ju inte kört bil den där dagen.
- Målsägande känner sig förmodligen inte rädd för våldtäkt den där natten när Vi*king kommer hem till henne för att sova på hennes golv. Hade hon känt sig rädd över att bli våldtagen av honom, hade hon ju inte låtit honom komma.
3. Just den här dagen sker det en trafikolycka... Kalle blir skadad (och rädd att köra bil igen). Men det är inte Kalles fel att han var med om en bilolycka, utan det var Greta som körde olagligt vårdslöst i trafiken... att skylla trafikolyckan på Kalle för att han "tog en risk och var ute och körde bil, när man vet att det finns viss risk för trafikolyckor". Är att skuldbelägga Kalle för något han faktiskt inte har gjort fel i. Det är ju Bertas fel att trafikolyckan skedde! men visst, Kalle tog en risk som var ute i trafiken... Det är alltid en viss risk att köra bil...
- Just den dagen blir målsägande våldtagen, när hon bjuder hem klasskamraten Vi*king att sova på sitt golv... Och förmodligen rädd att någonsin våga bjuda hem en man att sova på sitt golv igen. Men det är inte målsägandes fel att hon blev våldtagen, utan det är Vi*king som gjorde något olagligt... att skylla våldtäkten på målsägande för att hon "tog en risk och bjöd hem en manlig klasskamrat att sova på hennes golv, när man vet att det kan finnas viss risk för våldtäkt". Är att skuldbelägga målsägande för något hon faktiskt inte har gjort fel i. Det är Vi*kings fel att våldtäkten skedde! men visst, målsägande tog en risk som var på tu man hand med en man.. Det finns ju alltid en viss risk i det...
4. Kalle är nu rädd för att köra bil och det kommer ta tid för honom att köra bil igen. För hans del ser han det som en fruktansvärt stor risk att köra bil. Men detta beror på olyckan och inte på att det är en stor risk! Viss risk finns: ja. Men inte stor risk!
-Ett våldtäktsoffer kan tex. bli väldigt rädd att umgås med män på tu man hand och det kan komma att ta tid för offret att göra just detta. Men detta beror på våldtäkten i sig och inte på att det är en stor risk! Viss risk finns: ja. Men inte stor risk!
Kalle kunde inte veta att han skulle möta en vårdslös bilist den dagen. Målsägande kunde inte veta att just Vi*king var en våldtäktsförövare.
Blev det hela tydligare för dig så?
Du kanske tycker att alla ska sluta köra bil, eftersom det dagligen sker trafikolyckor?
Du kanske tycker att kvinnor ska sluta umgås med män på tu man hand, eftersom det nästan dagligen sker våldtäkter?
Vad är det mer för risker du tycker att folk ska sluta ta? Ska folk ens gå utanför dörren? Eller är de ens trygga i sina hem (det kan ju börja brinna och tänk om inte brandvarnare fungerar....)
vissa risker tar folk, det gör folk dagligen. Utan att det händer något dåligt för det. Men när det någon gång händer något dåligt vid ett visst risktagande, så kommer den enskilda individen givetvis under en kortare eller längre period vara rädd för just den sortens risktagande. Men för fan: folk måste ju få leva sina liv! Alla kan inte gå runt som neurotiker, livrädda för alla möjliga risker... Och du ska inte sitta och skuldbelägga målsägande för att hon tog en risk den dagen, för hur skulle hon kunna veta det? Samma dag tog kanske du själv flera risker, utan att råka illa ut: åkte bil, åkte hiss (finns risker med det), gick över vägen, åt mat (risk att sätta i halsen och dö) etc. Skulle vi då skuldbelägga dig för ditt risktagande? Oftast går det bra när folk tar risker.
Problemet med ovan metafor är att den syftar att förringa den korkade handlingen, jämförbara situationer;
Jag vet att jag inte borde gå igenom stadsparken, mitt i natten ensam, oavsett om jag är kille eller tjej. Risken för rån/våldtäkt/misshandel är överhängande.
Således väljer jag att gå runt om.
Just i exemplet ovan som jag just drog, är det dock många som efter ett rån för att jag gick rakt igenom hade konstaterat "Förtjänar du att bli rånad? Nej, men du får skylla dig själv".
Varför? För att jag mot bättre vetande försatte mig i en potentiellt farlig situation.
Jag vet att jag inte bör dricka alkohol och köra bil, inte bara för att det är olagligt utan för att risken för allvarlig kroppskada eller död är överhängande och betydligt högre än om jag är nykter och alert.
Jag bör således låta bli.
Jag vet att jag inte bör köra i 180km/h på en 70 väg, de kränger och är oftast oberäkneliga, skulle jag få en smäll på däcket eller bara helt enkelt inte hinna korrigera en kurva så är risken för kroppsskada eller död överhängande.
Jag bör således låta bli.
Ovan var en serie exempel på vilka slutsatser man kan dra om potentiellt farliga situationer utan att vara raketforskare och vilket beslut man fattar, igen om man inte är raketforskare, detsamma gäller i sakfrågan som du anför.
Jag har i min ungdoms glansdagar fler gånger än jag kan räkna avböjt att följa med folk, av samma kön och andra könet, ens på fest med den mentala motiveringen inför mig själv "jag känner inte den här personen således litar jag inte på den", vad betyder detta?
Det kan betyda att om något händer och jag hamnar i någon typ av trångmål, blir skit full, drogad, hamnar i bråk eller dylikt så är sannolikheten astronomisk större att jag landar i en buske och fryser ihjäl än om jag går med någon jag känner och litar på, som aldrig hade lämnat mig eller som hade hjälpt mig.
Att gå i samma klass är INTE att känna och lita på någon och detta vet alla som har gått ut grundskolan, man är inte kompis med alla, man känner inte ens alla mer än till namn.
Så för att återknyta till vad jag skrev ovan;
Man ska inte utsätta sig själv för potentiellt farliga situationer, jag hade ALDRIG bjudit hem någon bekant eller okänd till att sova hos mig, för det kan vara farligt oavsett om jag är man eller kvinna.
Sen om jag ska vara ärlig, Tomaten, jag läste hela inlägget och den inte allt för begåvade liknelsen med att köra bil;
Jag menar ärligt talat?
Mäns våld mot kvinnor?
Kriminalitet?
Skjutningar?
Knivhuggningar?
Stölder?
Bedrägerier?
Hon tjejen i Landskrona som mördades av sina "polare"?
Våldtäkter?
Vad mer behövs för att ni ska begripa att "bjuda in en person jag inte känner till att sova hos mig" är särdeles obegåvat?
Det är inte ditt fel att du blir utsatt för något och jag delar inte åsikten att man ska skylla sig själv, men man måste fucking tänka och det gör inte du när du likställer "köra bil" med att "bjuda in någon du inte känner till att sova hos dig".
V får fucking ta två burgare och sätta sig och vänta på första bussen som alla andra grabbar som kammade noll den kvällen, inte mer med det och det var så det funkade back in the days när jag var i hans ålder och sådana här problem hade vi aldrig.
Att vi överhuvudtaget lever i en tid där man måste förklara varför det är en JÄTTE JÄTTE JÄTTE DÅLIG IDE för en kvinna att bjuda in en man hon inte känner till att sova över hos henne, som hon inte är intresserad av, är för mig ett totalt jäkla mysterium och jag kommer aldrig förstå varför vi ska fortsätta låtsas att det var en jätte bra ide.
DET VAR EN SKIT KASS IDE och det håller nog MÄ med om såhär i efterhand.
DÅLIG DÅLIG IDE.
Nu kvarstår bara att se vad HovR kommer fram till.