2024-11-11, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Jag håller med om att det finns woke-människor som tycker att alla ska finnas till hands för deras personliga problem, men den typen är mer känslig och röstar inte på Trump pga hans kategoriska sätt att uttala sig. Det är lätt att vara konkret i uttalanden och jag uppskattar visserligen när en politiker är tydlig men det måste finnas realism bakom uttalandena också. Man kan inte bara bygga en mur och låtsas att problemen bakom muren inte existerar längre, det är som att skyffla smuts under en matta - den försvinner inte utan hamnar bara någon annanstans!

Lite som att säga ”man kan inte bygga tak och låtsas som att det inte regnar”.

USA är väl inte hela Syd- och Mellanamerikas socialbyrå heller? I vart fall inte såvida de inte stiftar lagar om fri invandring. Sedan om en mur är det bästa är en annan fråga.
Citera
2024-11-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Du försöker hela tiden bli personlig för att du inte kan backa upp/utveckla dina argument.
Jag är inte orolig, jag ber dig utveckla och det kunde du inte.
Du tror alltså inte på vad du själv säger och vet inte varför du påstår saker som du påstår.

Jag tycker jag gjorde en rätt omfattande utläggning om varför det är extremt osannolikt att Putin kommer anfalla Sverige på grund av Trump. Är inte hundra procent säker på att det var i ett svar till dig, men det är ungefär samtidigt som vi diskuterade detta några dagar tillbaks. Men hur menar du att jag skall kunna ”backa upp” ett påstående om vad jag tror om framtiden? Det går ju inte.

Det är väl snarare du som bör backa upp varför du tror att Putin kommer anfalla Sverige och då med anledning av Trump. Alltså vad som skulle vara såpass allvarligt förändrat, vad som verkligen tyder på det. Normalt anfaller ju Ryssland nämligen inte Sverige eller Natoländer överhuvud taget. Det är ju ditt scenario som är det ovanliga. Inte mitt.

Märk väl att jag tidigare tog upp hur Olle Wästberg gjorde en liknande förutsägelse förra gången Trump blev vald. Även då med hänvisning till att Trump inte skulle kunna sköta Nato. Men inget hände. Det bör man ha med sig i sina nya förutsägelser. Sök på Olle Wästberg i tråden.
Senast redigerad av Varglig 2024-11-11 kl. 17:58.
Citera
2024-11-11, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
????

Är du efterbliven?

Starkt svar. Lite svårt att bemöta då det saknar konkretion.
Citera
2024-11-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Det Blir inte lätt att ha varit aktivist och ägnat sig åt censur -

https://x.com/BehizyTweets/status/1854606962736218232

Många bra och intressanta länkar du postat. Hoppas fler följer dem.
Citera
2024-11-11, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Se där, han valde tydligen Homan.
Kartläggningen är väl redan igång, nu ska polisen arrestera folk.
Frågan kvarstår dock om logistik och prislappen (som Trump enligt utsago nyss inte bryr sig om) samt vilka det gäller då Trump har uppgett (minst) 11 miljoner människor.
Övervägande är inte kriminella utifrån begrepp dömda eller har trafikförseelser etc utan arbetar (och betalar automatiskt socialförsäkring som de ej kan nyttja).

" Trump posted on Truth Social shortly before midnight that he had named Tom Homan, the former acting director of Immigration and Customs Enforcement and an advocate of Trump’s plans for mass deportations, as border czar."
https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2024/11/11/politics/trump-massive-power-disruption-analysis

Kan säker bli både knepigt och dyrt, vi får väl se hur han gör. Men en utgiftspost som man kanske inte tänker på direkt är att det kan bli upplopp och kravaller också, underblåsta av extremister på demokraternas sida. Det ligger i deras intresse.
Citera
2024-11-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Men ditt pucko, du påstår att det är folk som mördades i Förontelsen som är samma person som Netanhuy eller hur fan han nu stavar det.
Du påstår att det är ”ett folk” som genom sin jävla ras och etnicitet gör något kollektivt.
Och har mage att säga att du inte ska kallas antisemit.
Du är inte ett dugg mindre rasistisk än en nazist eller en person som säger ”kolla hur muslimer är, kolla på Talibanerna, IS, Hamas, Hezbollah, mullorna i Iran, förtryckarna i Dubai och Saudiarabien osv.

Ett folks ideologi, religion, kultur och sentida historia påverkar dess värderingar. Jag sa att många judar mördades i Förintelsen, och att medvetenheten om detta borde hindra dem från att begå folkmord. Men inte från krigsbrott.

Essentialister (t.ex. Sverigedemokrater som talar om folkgruppers "essens" i sitt partiprogram) tror att "folksjälen" är ganska oföränderlig och bevarats ända sedan förhistorisk tid, oavsett om de förklarar det med ras och medfödda gener eller med kultur så ser de olika folks mentalitet som något som förändras väldigt långsamt. Att tro på det är dikeskörning. De som fullständigt förnekar att svenska eller israeliska värderingar existerar har cyklat ned i andra diket. Kom upp mitt på vägen!

Exemplet Norden: Vikingarnas värderingar - med slavhandel, människoroffer och sjöröveri - har väldigt lite med dagens nordbor att göra. Men nordbor har starka gemensamma värderingar, som kommer av att vi har utsatts för söndagspredikningar i 1000 år och för ideologier som socialdemokrati och luthersk arbetsmoral, vi har inte varit livegna på >700 år och aldrig tillämpat feodalism, och vi har haft starka stater och svaga klaner i cirka 500 år.

Jag tror att ideologier har stor betydelse för folksjälen eller ett folks värderingar. Många judar berättar 3000 år gamla sedelärande historier om gamla krig för sina barn, som lär sig gamla testamentet utantill, och rimligen påverkas de av detta. Dagens högerkristna är ofta kristna sionister som hatar muslimer, och påverkas ändå mer av gamla testamentets krigsberättelser och profetier, och tycker sig se Iran och Palestina som fienden i ett kommande harmageddon. Jesus var inspirationskälla till pacifismen och humanismen, och beskrev hur judarnas lägre sedda grannfolk (samarierna) kunde vara barmhärtiga. Och Paulus säger att "här är ingen jude eller grek, slav eller fri, kvinna eller man" men det har högerkristna missat. Farligt.

Detta blev lite rörigt, men min poäng är å ena sidan - å andra sidan. Man måste kunna ha flera tankar i huvudet samtidigt.
Senast redigerad av guru1966 2024-11-11 kl. 19:28.
Citera
2024-11-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Kollade du upp Arpi?
Föreslår hans bok Genusdoktrinen

Sedan har vi t.ex. denna:
https://www.varldenidag.se/nyheter/professor-i-blasvader-efter-att-ha-forelast-om-konsskillnader/391135

Jag tror det kan finnas studiecirklar i hur man söker på internet om du tycker det är svårt. Med en sökterm som t.ex. ”Ivar Arpi” som är rätt unik är det normalt inga svårigheter för den som kan internetsöka.

Så för att sammanfatta: woke finns även på svenska universitet och det finns dokumenterat och beskrivet. Men det är säkert värre i USA. Än så länge.
Att det finns är inte samma sak som att universitetet definieras av det.

Det kanske finns genus doktrin bland vissa lärarutbildningar, men absolut inte något som definierar ingenjörsutbildningar.
Citera
2024-11-11, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Ett folks ideologi, religion, kultur och sentida historia påverkar dess värderingar. Jag sa att många judar mördades i Förintelsen, och att medvetenheten om detta borde hindra dem från att begå folkmord. Men inte från krigsbrott.

Essentialister (t.ex. Sverigedemokrater som talar om folkgruppers "essens" i sitt partiprogram) tror att "folksjälen" är ganska oföränderlig och bevarats ända sedan förhistorisk tid, oavsett om de förklarar det med ras och medfödda gener eller med kultur så ser de olika folks mentalitet som något som förändras väldigt långsamt. Att tro på det är dikeskörning. De som fullständigt förnekar att svenska eller israeliska värderingar existerar har cyklat ned i andra diket. Kom upp mitt på vägen!

Exemplet Norden: Vikingarnas värderingar - med slavhandel, människoroffer och sjöröveri - har väldigt lite med dagens nordbor att göra. Men nordbor har starka gemensamma värderingar, som kommer av att vi har utsatts för söndagspredikningar i 1000 år och för ideologier som socialdemokrati och luthersk arbetsmoral, vi har inte varit livegna på >700 år och aldrig tillämpat feodalism, och vi har haft starka stater och svaga klaner i cirka 500 år.

Jag tror att ideologier har stor betydelse för folksjälen eller ett folks värderingar. Många judar berättar 3000 år gamla sedelärande historier om gamla krig för sina barn, som lär sig gamla testamentet utantill, och rimligen påverkas de av detta. Dagens högerkristna är ofta kristna sionister som hatar muslimer, och påverkas ändå mer av gamla testamentets krigsberättelser och profetier, och tycker sig se Iran och Palestina som fienden i ett kommande harmageddon. Jesus var inspirationskälla till pacifismen och humanismen, och beskrev hur judarnas lägre sedda grannfolk (samarierna) kunde vara barmhärtiga. Och Paulus säger att "här är ingen jude eller grek, slav eller fri, kvinna eller man" men det har högerkristna missat. Farligt.

Detta blev lite rörigt, men min poäng är å ena sidan - å andra sidan. Man måste kunna ha flera tankar i huvudet samtidigt.

Varför ska du hålla just judar vid en måttstock du inte sätter nån annan?
Med din logik vore muslimer monster då du kan kolla på vad talibaner, IS mfl gör. Sexslaveri med barn, tortyr av barn, folkmord på minoriteter, tortyr, helt vidrig behandling av andra människor.
Så hur blandar du ihop alla dessa krigsbrott med etnicitet och ras?
Eller gör du det bara mot judar din nazistjävel?
Citera
2024-11-11, 21:56
Medlem
Citat:
Starkt svar. Lite svårt att bemöta då det saknar konkretion.

En enkel fråga. Jag fick mitt svar.
Citera
2024-11-11, 22:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Kan säker bli både knepigt och dyrt, vi får väl se hur han gör.
Nästa man ombord är Stephen Miller.

Vance har nämnt runt 1 miljon per år, men det satt hårt inne då han tillfrågats. Inget om plan, logistik, antal, vilka det gäller och prislapp.

Noll info från Trump, han pratar mest om siffran totalt men säger kriminella (vilket då är en bråkdel om de som sagt inte har nån trafikförseelse eller dom).

Tittar man däremot på Miller så resonerar han i liknande termer som Vance, omkring 1 miljon pers/år med tillägget att använda militär; att nationalgardet ska aktiveras:

"– Man tar de illegala migranterna, för dem till ett uppsamlingsområde där flygplan väntar så att federal polis sedan kan flyga hem dem. Man använder nationalgardet för att verkställa det, sa han till publiken under ett politiskt event tidigare i år, enligt CBS News." (1)

Andra säger att processer är tidskrävande rent pappersmässigt och berör samtidigt mottagarland. Ergo. De krävs plats och personal i processen.
Citat:
Men en utgiftspost som man kanske inte tänker på direkt är att det kan bli upplopp och kravaller också, underblåsta av extremister på demokraternas sida. Det ligger i deras intresse.
Ang prislappen förefaller det att vara stora summor. Långt innan dina hypoteser ens skulle aktiveras och hur du tänkt dig att detta skulle vara en utgift i paritet med Trumps prislapp får du väl kalkylera på själv.

80% har vistats i landet i 10 år eller mer, utgör 3% av usas befolkning och 5% av dess arbetskraft.

Trumps talesperson Leavitt hävdade att Harris politiska förslag hotade social trygghet eftersom om papperslösa invandrare "tillåts stanna" kommer det att "få socialförsäkringen att spänna ihop och kollapsa."

CFRB och andra experter säger att det är Trumps plan för massutvisningar som skulle skada programmet.

Papperslösa invandrare som arbetar betalar till socialförsäkringen trots att de inte får några pengar därifrån, vilket i slutändan stärker programmets kassa mer än amerikanska medborgare (som tar pengar från socialförsäkringen) gör.

Om de deporteras så innebär det att socialförsäkringen skulle förlora alla pengar de nu bidrar med, vilket förvärrar dess ekonomiska problem. (2)

Så det äter på socialförsäkringen.
2013 uppskattades det att det berör cirka 12 miljarder dollar (för år 2010).

Vidare:

"Att utvisa de elva miljoner människor som beräknas leva i USA utan uppehållstillstånd skulle enligt en studie av American Immigration Council leda till ett BNP-bortfall på 1 700 miljarder dollar – och skulle samtidigt innebära stora kostnader."(1)

1. https://efn.se/trumps-migrationsradgivare-far-nyckelroll

2.https://www.forbes.com/sites/alisondurkee/2024/11/06/how-trump-could-affect-social-security-and-medicare-group-warns-funds-could-run-out-in-6-years-under -his-plans/
Senast redigerad av develi 2024-11-11 kl. 22:08.
Citera
2024-11-11, 23:21
Medlem
knashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nästa man ombord är Stephen Miller.

Vance har nämnt runt 1 miljon per år, men det satt hårt inne då han tillfrågats. Inget om plan, logistik, antal, vilka det gäller och prislapp.

Noll info från Trump, han pratar mest om siffran totalt men säger kriminella (vilket då är en bråkdel om de som sagt inte har nån trafikförseelse eller dom).

Tittar man däremot på Miller så resonerar han i liknande termer som Vance, omkring 1 miljon pers/år med tillägget att använda militär; att nationalgardet ska aktiveras:

"– Man tar de illegala migranterna, för dem till ett uppsamlingsområde där flygplan väntar så att federal polis sedan kan flyga hem dem. Man använder nationalgardet för att verkställa det, sa han till publiken under ett politiskt event tidigare i år, enligt CBS News." (1)

Andra säger att processer är tidskrävande rent pappersmässigt och berör samtidigt mottagarland. Ergo. De krävs plats och personal i processen.

Ang prislappen förefaller det att vara stora summor. Långt innan dina hypoteser ens skulle aktiveras och hur du tänkt dig att detta skulle vara en utgift i paritet med Trumps prislapp får du väl kalkylera på själv.

80% har vistats i landet i 10 år eller mer, utgör 3% av usas befolkning och 5% av dess arbetskraft.

Trumps talesperson Leavitt hävdade att Harris politiska förslag hotade social trygghet eftersom om papperslösa invandrare "tillåts stanna" kommer det att "få socialförsäkringen att spänna ihop och kollapsa."

CFRB och andra experter säger att det är Trumps plan för massutvisningar som skulle skada programmet.

Papperslösa invandrare som arbetar betalar till socialförsäkringen trots att de inte får några pengar därifrån, vilket i slutändan stärker programmets kassa mer än amerikanska medborgare (som tar pengar från socialförsäkringen) gör.

Om de deporteras så innebär det att socialförsäkringen skulle förlora alla pengar de nu bidrar med, vilket förvärrar dess ekonomiska problem. (2)

Så det äter på socialförsäkringen.
2013 uppskattades det att det berör cirka 12 miljarder dollar (för år 2010).

Vidare:

"Att utvisa de elva miljoner människor som beräknas leva i USA utan uppehållstillstånd skulle enligt en studie av American Immigration Council leda till ett BNP-bortfall på 1 700 miljarder dollar – och skulle samtidigt innebära stora kostnader."(1)

1. https://efn.se/trumps-migrationsradgivare-far-nyckelroll

2.https://www.forbes.com/sites/alisondurkee/2024/11/06/how-trump-could-affect-social-security-and-medicare-group-warns-funds-could-run-out-in-6-years-under -his-plans/
Högsta domstolen har förtydligat att immigranterna inte behöver ha gjort ett annat brott för att utvisas än att migrera illegalt, vilket är ett brott. De får sök asyl den lagliga vägen via port of entry.

Hela poängen är att stärka den nationell säkerhet vilket innebär att stoppa den illegala migrationen, humantrafficking och drog/vapen-smugglingen. Sen ska det även hitta de upptill 300 000 barn som försvunnit på pappret under Biden.
Nationell säkerhet är dyrbart!

https://www.msn.com/en-us/news/us/ice-unable-to-track-nearly-300k-immigrant-children-dhs-report/ar-AA1ptdYQ
Citera
2024-11-12, 03:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knash
Högsta domstolen har förtydligat att immigranterna inte behöver ha gjort ett annat brott för att utvisas än att migrera illegalt, vilket är ett brott. De får sök asyl den lagliga vägen via port of entry.
Jag begriper att papperslösa är illegala - men det var inte vad jag skrev om.
Trump ska utvisa (minst) 11 miljoner men pratar enbart om kriminella och typ de som har koppling till droggäng.
Senast sa han om de som ska deporteras:
"When people have killed and murdered, when drug lords have destroyed countries, and now they’re going to go back to those countries because they’re not staying here. There is no price tag." (1)

Ang kriminella (dömda, fängslade ner till trafikförseelse) alltså registrerade för brott så är siffran som Trump uppger inte i närheten, långt under miljonen.

Då kommer han således försöka få ut ickekriminella som arbetar, betalar till socialförsäkringen (som de då aldrig kan tillgodoräkna sig) och det förväntas bli extremt dyrt.

Många är sk papperslösa dreamers, anlänt som barn, vuxit upp i usa, gått i skolan, arbetar och identifierar sig som amerikaner. Många bor med amerikanska medborgare. Runt 3.5 miljoner.

Han ska aktivera 1878 Posse Comitatus Act enligt egen utsago:

"When Time pointed out that under the 1878 Posse Comitatus Act, the military is prohibited in most circumstances from acting domestically against civilians, Trump replied:
“Well, these aren’t civilians. These are people that aren’t legally in our country.”

In fact, undocumented immigrants are civilians (though not citizens). As such, they enjoy equal protection rights under the US Constitution.(2)

"Under the 1878 Posse Comitatus Act, U.S. military personnel are prohibited from performing law enforcement duties inside the U.S." (3)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in