Citat:
Ursprungligen postat av
Kuddkrigare
Min morsa som jobbat hela livet får ut ca 14’ i månaden. Före skatt.
Har lovat mig själv att aldrig bli fattigpensionär som hon men började tyvärr rätt sent med att lägga undan extra pensionspengar. Det ser ändå helt okej ljust ut och kalkylen i dagsläget säger 46’ i månaden som pensionär, eget kapital på ISK ej medräknat. Har ca 20 år kvar till pension.
Min syrra har en helt annan strategi. Hon kan absolut inget om ekonomi och går iväg när ämnet kommer på tal för att det är ”tråkigt och jobbigt”. Förlitar sig helt på sin sambo när det kommer till allt som har med finanser att göra. Visserligen högskoleutbildad men vet knappt vad tjänstepension är. Är 100% säker på att hon kommer att sluta som morsan.
Min morsa var också helt ekonomiskt inkompetent. Tog ut den lilla tjänstepension hon hade i förtid, trots att hon och hennes gubbe jobbade heltid båda två och bodde billigt. Men tog dyra lån på bil och husvagn, brände mycket pengar på cigg och alkohol, och förstod inte att tar man ett lån med amorteringstid in i pension kan det bli lite tight ...det insåg hon 3 månader innan pensionen.
Nä, man måste fan ha en långsiktig plan
Har en polare som gnäller då och då om hur lite i pension han kommer att få, men samtidigt sparar han inte en spänn långsiktigt, utan köper en massa skit istället.