2024-11-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Trevligt! Bra jobbat. Missade men hur nära är du pension nu isf? Du borde vara ganska nära? Låter som en hög summa åtminstone.

Jag har ca 1,4 miljoner, varav ca 630 är tjänstepension. Men jag pluggade och levde fattigt länge och det är först ganska nyligen jag har fått en hög lön. Jag har nog drygt 30år kvar dock. Väldigt skönt att jag kan placera en stor del av min tjänstepension helt fritt.

Tack, Det slumpade sig att jag började jobba det år jag fyllde 21. Då hade jag redan gått gymnasium,högskola och gjort lumpen. Hade turen att haft jobb som hela tiden gett betydligt mer än grundlönen. Har väl 10+ år kvar ca. Tyvärr sitter jag med rätt hög lånebild. Men det blir ändå hanterbart om man skulle bo kvar. Samtidigt har jag inte belåning som kräver mer än 1% amortering. Det är förståss lite riskabelt om jag t ex skulle satsa alla mina pensionsfonder i högrisk fonder sista jobbaråren. Tror det kan vara svårt få arbetsgivare att ge löner långt över statlig skatt träder in,där du får bra undanlagt till tjänstepension, det blir ju klart ökade kostnader för dem.
Citera
2024-11-10, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo

Jag tycker dock att det sticker i ögonen när man ser att de som slitit för låga löner ett helt liv. Där runt 25 kkr så får dom just inte en spänn mer än de som suttit hemma ett helt liv. De pensionerna behöver få mer avstånd. Någon som jobbat bör ha typ 4000 mer än den som inte jobbat ett helt liv. Vi kan såklart inte höja pensionen för pensionärerna, men vi bör kunna sänka för de som inte jobbat. Det blir förvisso pengar som hamnar på socialförsäkringen istället. Men det är fasen bättre. Då kommer man inte få några pengar om man har tillgångar eller om man bor stort.

Håller helt med, det är lite provocerande faktiskt.

Dock brukar inte folk som levt på bidrag hela livet ha varken tillgångar eller stort boende, så i praktiken nästan ingen skillnad ändå. Det behöver upp lite för de som bidragit, så är det bara.
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-11-10 kl. 10:25.
Citera
2024-11-10, 10:22
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Håller helt med, det är lite provocerande faktiskt.

Dock brukar inte folk levt på bidrag hela livet ha varken tillgångar eller stort boende, så i praktiken nästan ingen skillnad ändå. Det behöver upp lite för de bidraget, så är det bara.
Nej, de flesta är nog bra människor. Men jag har människor i bekantskapskretsen som svartjobb hela livet och äger både hus och sommarstugor. Dessa borde få klart begränsad pension.
Citera
2024-11-10, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Nej, de flesta är nog bra människor. Men jag har människor i bekantskapskretsen som svartjobb hela livet och äger både hus och sommarstugor. Dessa borde få klart begränsad pension.

Ja, tänkte inte på dem, det är helt sant, då får man stå sitt kast.
Citera
2024-11-10, 10:29
Medlem
Kuddkrigares avatar
Min morsa som jobbat hela livet får ut ca 14’ i månaden. Före skatt.

Har lovat mig själv att aldrig bli fattigpensionär som hon men började tyvärr rätt sent med att lägga undan extra pensionspengar. Det ser ändå helt okej ljust ut och kalkylen i dagsläget säger 46’ i månaden som pensionär, eget kapital på ISK ej medräknat. Har ca 20 år kvar till pension.

Min syrra har en helt annan strategi. Hon kan absolut inget om ekonomi och går iväg när ämnet kommer på tal för att det är ”tråkigt och jobbigt”. Förlitar sig helt på sin sambo när det kommer till allt som har med finanser att göra. Visserligen högskoleutbildad men vet knappt vad tjänstepension är. Är 100% säker på att hon kommer att sluta som morsan.
Citera
2024-11-10, 10:30
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Ja, tänkte inte på dem, det är helt sant, då får man stå sitt kast.
Det tråkiga är att dessa inte lider nämnvärt då de nu har betalade boenden och en hel del sparat. Och uppe på detta en pension.
Man får nästan hoppas på att det nya med tillgångar som motsvarar inkomster kanske kan göra att dessa blir av med det mesta. Har man inte betalat skatt bör man bli berövad det mesta
Citera
2024-11-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuddkrigare
Min morsa som jobbat hela livet får ut ca 14’ i månaden. Före skatt.

Har lovat mig själv att aldrig bli fattigpensionär som hon men började tyvärr rätt sent med att lägga undan extra pensionspengar. Det ser ändå helt okej ljust ut och kalkylen i dagsläget säger 46’ i månaden som pensionär, eget kapital på ISK ej medräknat. Har ca 20 år kvar till pension.

Min syrra har en helt annan strategi. Hon kan absolut inget om ekonomi och går iväg när ämnet kommer på tal för att det är ”tråkigt och jobbigt”. Förlitar sig helt på sin sambo när det kommer till allt som har med finanser att göra. Visserligen högskoleutbildad men vet knappt vad tjänstepension är. Är 100% säker på att hon kommer att sluta som morsan.

Min morsa var också helt ekonomiskt inkompetent. Tog ut den lilla tjänstepension hon hade i förtid, trots att hon och hennes gubbe jobbade heltid båda två och bodde billigt. Men tog dyra lån på bil och husvagn, brände mycket pengar på cigg och alkohol, och förstod inte att tar man ett lån med amorteringstid in i pension kan det bli lite tight ...det insåg hon 3 månader innan pensionen.

Nä, man måste fan ha en långsiktig plan

Har en polare som gnäller då och då om hur lite i pension han kommer att få, men samtidigt sparar han inte en spänn långsiktigt, utan köper en massa skit istället.
Citera
2024-11-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Är ju alltid lite intressant vad man skulle kunna få i pension, för oss äldre kanske iallafall,
Ingen skryttråd Tack, och alla vet att detta Är Flashback så det kommer naturligtvis in kommentarer som 200000 i månaden i pension, men då får ni nog backa upp det med en screenshot,annars förstår nog dom flesta att det är Trollande,
Jag kan börja +50 och får nog inte mycket att livnära mig på,men tror nog det kanske räcker till leverne
https://ibb.co/RDWYpMz
Får jag något att jämföra med, vore jag tacksam

Tja, jag tror jag har närmare din "allmän pension-stapel" som min totala pension. Trots ett privat pensionsspar. Om jag minns rätt.
Citera
2024-11-10, 13:09
Medlem
Adeptuss avatar
Man får tänka på att 30000 idag inte kommer vara värt samma som det är idag.
Det är bara att kolla på senaste årens extrema inflation, mycket har dubblats i pris. Hyror gått upp 10-20 procent, elpriset har skenat osv.

Vågar knappt tänka på vad det kommer vara när det är dags att pensionera sig, om det ens finns några pensionspengar kvar vid det laget.
Citera
2024-11-10, 14:29
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adeptus
Man får tänka på att 30000 idag inte kommer vara värt samma som det är idag.
.
Tar inte prognosen hänsyn till det? Alltså att prognosen är inflationsjusterad? Annars är ju en prognos på 30k om 20 år inte vatten värd!
Citera
2024-11-10, 16:02
Medlem
Prognosen säger typ 125.000 från 65-75 år sen ner rejält. Har just nu knappt 5 miljoner i pensionsspar och hoppas på en värdeökning av 7% årligen
https://ibb.co/C2RWZSb
Citera
2024-11-10, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Tar inte prognosen hänsyn till det? Alltså att prognosen är inflationsjusterad? Annars är ju en prognos på 30k om 20 år inte vatten värd!
Om jag får gissa så betyder "30.000 om 20 år" 30.000 i dagens penningvärde och pensionen blir då alltså högre än 30.000 när det väl bli dags. När man simulerar avkastning och väljer 7% så får man en varning om att 7% utöver årlig inflation är osannolik. Att simulera avkastning är alltså utöver inflation, så det förefaller som de tagit hänsyn till inflation.
Senast redigerad av ealdorman3 2024-11-10 kl. 17:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in