2024-11-09, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Just nu ser min prognos ut så här:

68 — 69 år
42 900 kr kronor i pension

69 — 73 år
43 200 kr kronor i pension

73 år och livet ut
41 800 kr kronor i pension

Före skatt alltså. Kan tillägga att jag lagt till nåt år mer än 65.
Har nog ca 10 år kvar till pension inget privat sparande. Är så klart nöjd med detta. Trivs väldigt bra på jobbet men vill förstås nyttja mycket av mina pensionspengar.

Ett tips är att plocka ut tjänstepensionen på en viss tid 15-20 år, när väl de utbetalningarna börjar så kan de ärvas.
kör du på evig tid så försvinner många tjänstepensioner efter du fyllt 75, typ som den allmänna.
Citera
2024-11-09, 23:37
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Du ligger bra till för en trevlig ålderdom! Grattis du kommer tillhöra 1 av 10 i framtiden som det ser ut nu, skilj dig inte för det är dyrt.

Tack, planerade inte för det Nu tjänar väl min fru inte så bra, men jag tror att man klarar sig ganska bra bara man inte har massa höga kostnader för boende när man går i pension. Vi har väl ca 2,5 miljoner kvar i lån nu, men det är nog fullt möjligt att det är avbetalt om 30 år tänker jag.

Bor ett gäng pensionärer häromkring och jag tycker alla har hund och är ute och ser glada ut hela tiden. Grannen är 75+ och hjälper massa katter som har det svårt och köper lyxmat och står för veterinärkostnader osv. Tycker jag ser många goda exempel på trevlig ålderdom utan att snåla allt för mycket.
Citera
2024-11-09, 23:38
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Oavsett så är det samma "golv" för alla pensionärer. Och en majoritet av de pensionärer som lever i hemlöshet har haft socialbidrag innan de fyllde 66-67 och blivit pensionärer dvs fått en "löneförhöjning" på 2000

Du pratar om missbrukarna och dom som lever i misär långt innan dom går i pension.

Jag pratar om pensionärer som haft vanliga jobb och sitter i en hyreslägenhet som blir hemlösa en tid efter det att dom gått i pension.

Jag vill inte skriva en massa exempel för då vet någon vem jag är eller vilka jag syftar på.
Citera
2024-11-09, 23:39
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Just nu ser min prognos ut så här:

68 — 69 år
42 900 kr kronor i pension

69 — 73 år
43 200 kr kronor i pension

73 år och livet ut
41 800 kr kronor i pension

Före skatt alltså. Kan tillägga att jag lagt till nåt år mer än 65.
Har nog ca 10 år kvar till pension inget privat sparande. Är så klart nöjd med detta. Trivs väldigt bra på jobbet men vill förstås nyttja mycket av mina pensionspengar.

Spännande att du har så jämt? Men det mesta kanske är allmän pension då eller? För mig blir det ett rejält hopp ner när tjänstepensionen slutar.
Citera
2024-11-09, 23:40
Medlem
Citat:
Du pratar om missbrukarna och dom som lever i misär långt innan dom går i pension.

Jag pratar om pensionärer som haft vanliga jobb och sitter i en hyreslägenhet som blir hemlösa en tid efter det att dom gått i pension.

Jag vill inte skriva en massa exempel för då vet någon vem jag är eller vilka jag syftar på.

Missbrukare eller deltidsarbetare, heltidsarbetare med låg lön. blir samma i slutändan d.v.s garantipension eller äldreförsörjningsstöd.
Citera
2024-11-09, 23:41
Medlem
Du kan vara väldigt nöjd med den summan. Själv får jag ca 27’ före skatt. Måste flytta till billigare boende.
Citera
2024-11-09, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Spännande att du har så jämt? Men det mesta kanske är allmän pension då eller? För mig blir det ett rejält hopp ner när tjänstepensionen slutar.

Har rätt precis 6 miljoner i intjänad pension totalt. Tjänstepensionen har jag lyckats riktigt bra få å växa, är runt 2 miljoner. PPM är däremot riktigt dåligt.
Citera
2024-11-09, 23:52
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Tack, planerade inte för det Nu tjänar väl min fru inte så bra, men jag tror att man klarar sig ganska bra bara man inte har massa höga kostnader för boende när man går i pension. Vi har väl ca 2,5 miljoner kvar i lån nu, men det är nog fullt möjligt att det är avbetalt om 30 år tänker jag.

Bor ett gäng pensionärer häromkring och jag tycker alla har hund och är ute och ser glada ut hela tiden. Grannen är 75+ och hjälper massa katter som har det svårt och köper lyxmat och står för veterinärkostnader osv. Tycker jag ser många goda exempel på trevlig ålderdom utan att snåla allt för mycket.

Om allt galopperar i samma takt som historiskt tidigare så kommer dessa 2.5 miljon om 30 år "utan att du har amorterat" att vara 250000-400000 i dagens penningvärde, det är förmodligen i överkant. Amortera på bolånet när räntan är hög och spara slantarna när räntan är låg och se till att ha mycket pengar/tillgångar när du väl går i pension. Har du en sidoinkomst i form av uthyrningsdel så ser det ruskigt bra ut.
Citera
2024-11-09, 23:52
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Missbrukare eller deltidsarbetare, heltidsarbetare med låg lön. blir samma i slutändan d.v.s garantipension eller äldreförsörjningsstöd.

Orka, som dom unga skulle ha sagt.
Citera
2024-11-09, 23:54
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Har rätt precis 6 miljoner i intjänad pension totalt. Tjänstepensionen har jag lyckats riktigt bra få å växa, är runt 2 miljoner. PPM är däremot riktigt dåligt.

Trevligt! Bra jobbat. Missade men hur nära är du pension nu isf? Du borde vara ganska nära? Låter som en hög summa åtminstone.

Jag har ca 1,4 miljoner, varav ca 630 är tjänstepension. Men jag pluggade och levde fattigt länge och det är först ganska nyligen jag har fått en hög lön. Jag har nog drygt 30år kvar dock. Väldigt skönt att jag kan placera en stor del av min tjänstepension helt fritt.
Citera
2024-11-09, 23:57
Bannlyst
Citat:

6 miljoner är mycket pengar. Räcker 2 miljoner + pension från staten inte till ett bra liv som pensionär? Jag föredrar att betala av på mitt hus framför att spara mer till pension.
Citera
2024-11-09, 23:58
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Om allt galopperar i samma takt som historiskt tidigare så kommer dessa 2.5 miljon om 30 år "utan att du har amorterat" att vara 250000-400000 i dagens penningvärde, det är förmodligen i överkant. Amortera på bolånet när räntan är hög och spara slantarna när räntan är låg och se till att ha mycket pengar/tillgångar när du väl går i pension. Har du en sidoinkomst i form av uthyrningsdel så ser det ruskigt bra ut.

Det låter ju bra. Jag är ju egentligen inte orolig så länge jag lever. Vore bra att säkra att min fru som har lite sämre jobb också klarar sig. Därför är det ganska bra att vi har möjlighet att hyra ut halva lägenheten om det krisar.

Barnen får klara sig. Dumt för själen att bli bortskämd tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in