2024-11-10, 03:13
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Den där avkastningen kommer ju också att drabbas av ovanstående, om det blir mindre pengar i systemet. Hjälper ju inte att AI producerar en massa prylar om ingen har råd att köpa dem.

Tror det är en övertro på AI. Varje gång det kommer nya tekniska hjälpmedel så påstås det alltid att människan kommer att bli utbytt. Jämför en industri idag med för 50 år sen. Likväl krävs det människor överallt, men i andra typer av jobb.

Däremot är det helt klart så att importen av hundratusentals livstidsbidragstagare knappast gynnar ekonomin eller pensionssystemet, dock är det (till viss del) redan med i kalkylerna (de är inte HELT korkade de som sitter och räknar på det här (de är inte politiker som väl är)) och prognoserna nerskruvade med hänsyn till att det betalas in mindre till systemet än man tidigare räknat med

Det är ju trots allt så att de lever ju här idag på bidrag, och likväl får folk ut sina pensioner, och lever bra på dem.
Mina grannar är båda pensionär, vanliga knegare med snittlöner sen tidigare. Trevligt hus, bil och hund, och verkar trivas hur bra som helst. Likadant i några av de andra husen.

Det är faktiskt INTE så illa som många verkar tro. Det lät exakt likadant för 30 år sen som det gör nu; Pensionssystemet kommer att haverera, man kan inte laga bilar själv och det mesta är kass.

Det vi är inne i nu är den största omvälvningen av samhället på länge.

Industrialiseringen innebar att människor byttes ut från jordbruket till industriarbetare. Traktor o maskiner ersatte häst o drängar.
Det materiella välståndet ökade med produktion av varor o gods.

Sedan kom robotiseringen av industrin. Maskiner som bygger o förpackar varorna. Det som inte automatiserades flyttades till Asien.
De nya jobben kom imed datoriseringen, informationshantering, analys, finnans o forskning o utveckling.

Ai är extremt produktionseffektiviserande o utvecklingen de senaste två åren hisnande. Det samma gäller utvecklingen av robotar.

Likt internet ändrade konsumtionsmönstret med resultatet att antalet anställda i handeln minskar.
Så kommer AI att påverka administration, rekrytering, ekonomi, finnas, marknadsföring, försäljning, kundsuport, juridik, journalistik, programmering, vården, kultur, underhållning, utbildning, forskning o utveckling.

O i kombination med robotiseringen så lär vi få se enorm rationaliseringar i transport, lagerhållning, distribution, renhållning, livsmedelsbranschen, restaurang etc.

De intelligenta med ambitioner kommer alltid att hitta nya arbeten.
Men mängden humanitär biomassa i botten har redan ökat markant (de med ett så lågt IQ att de inte klarar av att arbeta självständigt). De stora grupperna över det, kommer tyvärr få konkurrera om allt färre tjänster till allt sämmre löner.

Detta i kombination med en extrem skuldsättning i ekonomin.

Det ser inte speciellt bra ut.

Det här är inget någon vill ta upp på agendan. Utan tvärt om så vill alla att hjulen snurrar på så länge det går.
Citera
2024-11-10, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlitBrand
Nu vet jag inte din ålder, men du får ju räkna med att skatt ska dras med. Sen får vi dessutom tänka att inflation existerar,
Ja jag räknar med att bli en pensionär som är fattig när jag går i pension. Om än jag är yngre än dig just nu så står det på ca 20 k. Jag tror att då jag går så är det inte nog att leva på.

Prognosen visas i dagens penningvärde. Beloppet justeras upp eftersom
Citera
2024-11-10, 07:40
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon

Är du säker? För det är inte jag
Citera
2024-11-10, 07:48
Medlem
Jag slutade arbeta när jag var 30år pga ryggen. Är 54år nu och kommer troligen få min sjukpension
utbetalad fram till beräknad riktåldern (67år)

Enligt minpension.se kommer jag få 26.000 livet ut, men kommer ta ut tjänstepension mellan 67-72år

Tjänstepension är idag 870.000 och kommer enligt pensionsberäkning ge 21.000/mån mellan 67-72år
Och allmän pension är f.n 3 070.000 och kommer enligt beräkning ge 21.000 livet ut från 67år

Har mkt låga boendekostnader och behöver idag inte ta av buffert trots att jag är utomlands 2-3mån/år
Citera
2024-11-10, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon

Nej, beloppen justeras ned.
Ibland kommer det stå "pensionsutjämning" och sedan ett minusbelopp. Det betyder att staten har tagit pengar från dig för att ge till någon annan.
Även tidpunkten för när du får ta ut din pension kommer att förflyttas.
Numera är riktåldern 67 år och när du går i pension så kanske den ligger på 70 år. Om ens pensionen finns kvar.

Det är tydligen inte så många som undrar vad som hände med alla de pensionspengar som 40-talisterna betalade in.
De som arbetar nu betalar nämligen deras pension.
Vad kommer hända den dagen vi skall gå i pension?
Har du ett eget pensionssparande så kommer du inte få någon allmän pension. Om ens pensionen som sagt finns kvar överhuvudtaget.
Citera
2024-11-10, 08:22
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Är ju alltid lite intressant vad man skulle kunna få i pension, för oss äldre kanske iallafall,
Ingen skryttråd Tack, och alla vet att detta Är Flashback så det kommer naturligtvis in kommentarer som 200000 i månaden i pension, men då får ni nog backa upp det med en screenshot,annars förstår nog dom flesta att det är Trollande,
Jag kan börja +50 och får nog inte mycket att livnära mig på,men tror nog det kanske räcker till leverne
https://ibb.co/RDWYpMz
Får jag något att jämföra med, vore jag tacksam
Jag har jobbat hela livet med yrken som kräver högskoleutbildning. Idag tjänar jag 43100 i månaden, är 54 år.
Går jag i pension vid 67 får jag ut före skatt ca 27 500. Efter skatt enligt https://www.skatteverket.se/download/18.7da1d2e118be03f8e4f2f48/1702375692958/allmanna-tabeller-manad.pdf och troligen tabell 2 som ser ut att ligga på 4987 kr i skatt för mig. I så fall får får jag ut runt 22 500 per månad. Vilket är mer än mitt liv kostar idag. Visst låter det kanske lite, men bor jag kvar i huset så räcker pengarna mer än väl.
Går jag vid 65 blir det 24500
Jag jobbar med sådant man kan pyssla med även som pensionär, så blir det körigt får jag jobba lite som egenföretagare.

Jag tycker dock att det sticker i ögonen när man ser att de som slitit för låga löner ett helt liv. Där runt 25 kkr så får dom just inte en spänn mer än de som suttit hemma ett helt liv. De pensionerna behöver få mer avstånd. Någon som jobbat bör ha typ 4000 mer än den som inte jobbat ett helt liv. Vi kan såklart inte höja pensionen för pensionärerna, men vi bör kunna sänka för de som inte jobbat. Det blir förvisso pengar som hamnar på socialförsäkringen istället. Men det är fasen bättre. Då kommer man inte få några pengar om man har tillgångar eller om man bor stort.
Citera
2024-11-10, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diktafonrubble
Hur har du lyckats med att få.så hög pension det är fan 80% högre än vad jag kommer ha vid samma ålder. Vad har du jobbat med?
Från jag jag gick ut 9an till jag fyllde 27 metallarbetare efter 28års ålder dtjänsteman.
Citera
2024-11-10, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diktafonrubble
Hur har du lyckats med att få.så hög pension det är fan 80% högre än vad jag kommer ha vid samma ålder. Vad har du jobbat med?
Från jag jag gick ut 9an till jag fyllde 27 metallarbetare efter 28års ålder tjjänsteman.
Citera
2024-11-10, 09:23
Medlem
I dagsläget har jag mer inbetalt i min tjänstepension än i ällmäna pensionen så det förklarar det stora hoppet efter 77, har väll en 30-35 år kvar att arbeta.

67 år - 77 år, 70 540
77 år - 87 år 22 440
87 år och livet ut 22 420

Dessvärre ser det betydligt sämre ut för frun...Å andra sidan så kommer man förhoppningsvis ha en hel del värde uppbundet i bostad som mer eller mindre kommer vara avbetald. Privat sparande har man ju inte tagit i beaktande heller. Tänker även att det kanske vore en bra ide att löneväxla lite framöver, något som i dagsläget inte varit aktuellt då vi sparade allt vi kunde för att köpa större bostad pga barn
Citera
2024-11-10, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det vi är inne i nu är den största omvälvningen av samhället på länge.

Industrialiseringen innebar att människor byttes ut från jordbruket till industriarbetare. Traktor o maskiner ersatte häst o drängar.
Det materiella välståndet ökade med produktion av varor o gods.

Sedan kom robotiseringen av industrin. Maskiner som bygger o förpackar varorna. Det som inte automatiserades flyttades till Asien.
De nya jobben kom imed datoriseringen, informationshantering, analys, finnans o forskning o utveckling.

Ai är extremt produktionseffektiviserande o utvecklingen de senaste två åren hisnande. Det samma gäller utvecklingen av robotar.

Likt internet ändrade konsumtionsmönstret med resultatet att antalet anställda i handeln minskar.
Så kommer AI att påverka administration, rekrytering, ekonomi, finnas, marknadsföring, försäljning, kundsuport, juridik, journalistik, programmering, vården, kultur, underhållning, utbildning, forskning o utveckling.

O i kombination med robotiseringen så lär vi få se enorm rationaliseringar i transport, lagerhållning, distribution, renhållning, livsmedelsbranschen, restaurang etc.

De intelligenta med ambitioner kommer alltid att hitta nya arbeten.
Men mängden humanitär biomassa i botten har redan ökat markant (de med ett så lågt IQ att de inte klarar av att arbeta självständigt). De stora grupperna över det, kommer tyvärr få konkurrera om allt färre tjänster till allt sämmre löner.

Detta i kombination med en extrem skuldsättning i ekonomin.

Det ser inte speciellt bra ut.

Det här är inget någon vill ta upp på agendan. Utan tvärt om så vill alla att hjulen snurrar på så länge det går.

Jo, men som sagt, någon balans måste ju hittas, annars går produktionen raka vägen till återvinningen.

Men kan ju mycket väl bli så att det är nu man kan realisera kortare arbetstider i nästa steg. Vi har ju kunnat gå ner till 8h pga just det du beskriver ovan, och ändå producera mer

Den som lever får se.
Citera
2024-11-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlitBrand
Är du säker? För det är inte jag

Det ÄR så. Pensionsnivåerna justeras efterhand för att följa index (även om det inte sker exakt).

Garantipension är idag tex mycket högre än på 90-talet, och kommer att vara mycket högre 2050. Däremot blir det en balans med vad statens finanser mäktar med, så den kan mycket väl bli lägre än idag, men även högre. Beror på hur den ekonomiska utveckling sker fram tills man går i pension.
Citera
2024-11-10, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nej, beloppen justeras ned.
Ibland kommer det stå "pensionsutjämning" och sedan ett minusbelopp. Det betyder att staten har tagit pengar från dig för att ge till någon annan.
Även tidpunkten för när du får ta ut din pension kommer att förflyttas.
Numera är riktåldern 67 år och när du går i pension så kanske den ligger på 70 år. Om ens pensionen finns kvar.

Det är tydligen inte så många som undrar vad som hände med alla de pensionspengar som 40-talisterna betalade in.
De som arbetar nu betalar nämligen deras pension.
Vad kommer hända den dagen vi skall gå i pension?
Har du ett eget pensionssparande så kommer du inte få någon allmän pension. Om ens pensionen som sagt finns kvar överhuvudtaget.

Det är två olika saker du blandar ihop.

Summan är i dagens penningvärde och justeras upp efterhand. Pensionerna har ju knappast legat still år efter år, eller hur?

Det andra är prognosen, och den justeras utefter beräknade antal pensionärer i förhållande till arbetande befolkning, förväntad levnadsår osv

Vi är pensionärer dubbelt så länge idag som för 5 år sen, därför var det gamla systemet på väg att haverera, då uttaget av medel blev större och större för varje år jämfört med det som sattes in.

Nuvarande system är rätt bra faktiskt. man borde dock börjat med höjningarna av åldern redan för 20 år sen lite i taget istället för att vänta tills nu och höja flera år på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in