2024-11-10, 00:06
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Hur levde de innan de blev pensionärer....troligen var huvuddelen hemlösa redan då.

Dom där 1300 hemlösa är en hel del folk som redan innan var i dåligt skick och hemlösa, många av dom är psykiskt sjuka, det är ett stort mörkertal med hemlösa vanliga pensionärer.

Det är dock tur att dom fryser ihjäl så statistiken ser bättre ut för samhället, dom blir inte så gamla ute på gatan. Jag vet inte om regeringen tycker ändå att det ser bra ut på gatorna jämfört med hur det ser ut i Frankrike.

Nu dras ju nästan alla hemlösa till storstäderna och vet man var man ska gå så kommer man träffa på en hel del av dom, en del pensionärer åker runt på nattbussarna hela natten för att kunna sova en stund i värmen.

Framtiden för dagens pensionärer ser fruktansvärt mörk ut om man inte har bäddat för det långt innan man går i pension, om man besöker ett matvaruhus vid löning så är nästintill alla du ser framtidens bidragstagare.

Efter ett helt liv på arbetsmarknaden ska man tvingas be om bidrag, det är skamligt.
Citera
2024-11-10, 00:10
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
6 miljoner är mycket pengar. Räcker 2 miljoner + pension från staten inte till ett bra liv som pensionär? Jag föredrar att betala av på mitt hus framför att spara mer till pension.

Du kommer tvingas be om bidrag som pensionär om det är allt och nära till pension!
Citera
2024-11-10, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Lever man på bidrag så är man fattig!
70% av alla pensionärer är fattiga.

Vad det kallas har ju ingen betydelse, eller 15k i pension + 5k i bidrag mindre än 20k i pension?

Den ene är fattig, men inte den andra, trots att de har samma summa pengar?
Citera
2024-11-10, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jo så är det ju, sen kan det bli som med kompisen.. betalade av sitt hus för 10 år sedan å inga lån sen dess. Nu som pensionär har girigheten slagit till så han unnar sig inte nått nu... Många miljoner på kontot plus villan på 7 Mille. Inga barn.. Men pengar har han.

Jo, vissa blir sådana tyvärr. Hörde om en bekants mor som är 87 nånting, 11 miljoner på banken har tanten, men käkar skorpor och sitter bara av tiden. Tvingar släktingar att städa hemma hos henne för "det är så dyrt med städhjälp". Huset är värderat till ca 10 miljoner. Obelånat.

När jag blir pensionär är tanken att hålla på med hobbys, resa och ha det allmänt gött
Citera
2024-11-10, 00:29
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Vad det kallas har ju ingen betydelse, eller 15k i pension + 5k i bidrag mindre än 20k i pension?

Den ene är fattig, men inte den andra, trots att de har samma summa pengar?

Det bir en jättestor skillnad.
En som har arbetat hela livet och tvingas be om bidrag kommer känna sig som en misslyckad person.

Sen tog du upp ett exempel där den ena hamnar precis ovanför bidragsgränsen, efter något år så ligger hen också under gränsen och måste söka bidrag.
Citera
2024-11-10, 00:33
Medlem
Citat:
Pensionssystemet kommer inte haverera, det har det redan gjort!
Och att det skulle göra det visste redan finansministern Kjell Olof Feldt om, han har erkänt att dom lurade alla pensionärer.

Sen jag var 25 har planerna varit att förebygga så man klarar sin överlevnad efter det att man gått i pension. Sen kom det lite skit i mellan så det blev viss fördröjning.

Boendekostnad noll.
Matkostnad ca 25-50 % mindre än för andra.
Vissa utbetalningar låång tid efter pensioneringen + pension.

Nä, det skulle jag inte vilja påstå att det har gjort. Men du kanske har en annan definition på haveri än vad jag har

Hur hade du tänkt att få till noll i boendekostnad? Hemlös?
Citera
2024-11-10, 00:38
Bannlyst
Citat:
Du kommer tvingas be om bidrag som pensionär om det är allt och nära till pension!

Varför det?

Om huset är betalt räcker almena pensionen säkert till fasta utgifter. Sen har jeg 2 miljoner till alla annat resten av livet (20 år gissar jag). Det kommer säkert bli bra. Behöver ingen bil, äter billigt och bra.
Citera
2024-11-10, 00:41
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Nä, det skulle jag inte vilja påstå att det har gjort. Men du kanske har en annan definition på haveri än vad jag har

Hur hade du tänkt att få till noll i boendekostnad? Hemlös?

Så du menar att finansministerns ord om att vi lurar pensionärerna inte är ett haveri?

Det beror på hur man räknar ekonomiskt, har valt att lägga boendet på noll.
Tog några årtionden att komma dit.
Citera
2024-11-10, 00:42
Medlem
Citat:
Det bir en jättestor skillnad.
En som har arbetat hela livet och tvingas be om bidrag kommer känna sig som en misslyckad person.

Sen tog du upp ett exempel där den ena hamnar precis ovanför bidragsgränsen, efter något år så ligger hen också under gränsen och måste söka bidrag.

Tror ärligt de flesta inte bryr sig om vad pengarna kallas för, så länge de kommer in.

Jag drog bara två summor som exempel. Fattig har ju att göra med hur mycket pengar man har. Man blir ju inte mindre fattig för att de kallas nånting annat.
Citera
2024-11-10, 00:43
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Är ju alltid lite intressant vad man skulle kunna få i pension, för oss äldre kanske iallafall,
Ingen skryttråd Tack, och alla vet att detta Är Flashback så det kommer naturligtvis in kommentarer som 200000 i månaden i pension, men då får ni nog backa upp det med en screenshot,annars förstår nog dom flesta att det är Trollande,
Jag kan börja +50 och får nog inte mycket att livnära mig på,men tror nog det kanske räcker till leverne
https://ibb.co/RDWYpMz
Får jag något att jämföra med, vore jag tacksam

Pensionen man förväntas få är pengar någon ska betala in när vi förväntas få dem.

Även om flertalet förstår det så har verkligheten antagligen inte sjunkit in.

Reinfeldts regering o senare Löfven fyllde på med människor. Där o då gjordes ett fatalt misstag. Borg erkänner det indirekt i fredagens intervju i Kvartal. Man tittade bakåt o trodde att de som kom runt 2015 var som tidigare folkgrupper o skulle snabbt komma i arbete. Man anade inte att en ingenjör från tekniska högskolan motsvarade en gymnasieutbildning.
Nu har vi närmare en miljon analfabeter i Sverige. Dessa useless eaters kommer fram till sin död vara en kostnad för samhället. Inte vara de pensionsräddare ekonomerna hoppats på.

Den andra realiteten är AI. De företag som inte tar till sig AI o robotisering kommer gå under.
De företag som tar in AI o robotisering kan öka produktionen o minska antalet anställda.
I realiteten ökad arbetslöshet.
Mindre pengar in i systemet.

Jomen! Säger då vissa. Jag har en bostadsrätt i Stockholm värderad till 7 miljoner kronor. Det är mitt pensionssparande….
Tyvärr är den bara värd 7 miljoner när någon kan betala 7
miljoner. Något som är osäkert i en stagnerande ekonomi.

Det som gäller är eget sparande med avkastning o faktiskt ägande.
Citera
2024-11-10, 00:45
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Tror ärligt de flesta inte bryr sig om vad pengarna kallas för, så länge de kommer in.

Jag drog bara två summor som exempel. Fattig har ju att göra med hur mycket pengar man har. Man blir ju inte mindre fattig för att de kallas nånting annat.

Då är du ung och redan nu levt en del på bidrag, vi andra som jobbat ett helt liv och aldrig gått på bidrag vill inte tvingas söka hjälp genom att fylla i blanketter för att överleva.
Citera
2024-11-10, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
6 miljoner är mycket pengar. Räcker 2 miljoner + pension från staten inte till ett bra liv som pensionär? Jag föredrar att betala av på mitt hus framför att spara mer till pension.

Det kan faktiskt vara bättre att spara än att amortera. Har du redan ett hyggligt kapital så är det lugnt, men om du inte har det bör du bygga upp det först.

När du väl blir pensionär och skulle behöva pengar kan det vara svårt att låna på huset, och avkastning på dit kapital kan täcka räntan, så dina månadskostnader blir detsamma.

Det är alltså bättre att ha tex 500k i lån och 500k på banken än ett avbetalt hus och noll kr i sparar kapital

Men då ska du inte låsa det i nått pensionsspar, utan bara köra in det på ett ISK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in