2024-11-09, 12:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Om man tänker efter, är inte det här jävligt konstigt? Att ingen i bridgemiljön tog upp det här? Att inte herr och fru Glaser pratade med the Engströms om det här?

Att inte SE själv sa nåt.

Oavsett hur man ser det så är det här mycket konstigt. Det är något som inte stämmer.

Man måste nästan vara svensk polis för att inte fatta det säg!

Går det inte hand i hand med det som beskrivs från ME och i viss mån SE. Hon var trött på hans snack, ville inte höra mer om Palmemordet.

Att det skulle misstänkliggöra SE som mördare känns mig främmande.

Då är det med glasögonen konstigare.
Citera
2024-11-09, 12:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ville inte skriva ut det så länge hon levde, men nu i efterhand är väl den klart enklaste förklaringen att ME helt enkelt var dement.

Ganska sorgligt hur någon kan läsa in mordmedhjälparbeteende i att en 80-plussare inte minns att hennes bortgångne make bar glasögon.

När dog hon?
Citera
2024-11-09, 12:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tack! Den lilla notisen hade gått mig förbi. Längst ned på sid 8. Där hade man dock ingen bild på honom, som i Aftonbladet.

Funderar på om det är något vittne som verkligen beskriver honom som "Grandman".
Det är av allt att döma inte Mårtens "Grandman" då Lundberg endast såg paret Palme innan föreställningen.

Det är intressant fundera på hur mycket SE låg på för att hamna i media. Mediaintresset för SE var sannolikt extremt lågt efter hans första framträdande i tidningen. Han hade inget att komma med jämfört med många andra.

Är det därför hans snack om förväxling rampar upp? Sen får han ta i ännu mer och lyckas genom att stämma in i poliskritiken som började växa fram.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-11-09 kl. 12:44.
Citera
2024-11-09, 12:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag kanske minns fel här, men det var väl även så att ME gick tillbaka m.h.a. av gamla bilder som inte heller påvisade SE med glasögon 1986?

Men oavsett detta så blir väl frågan om detta är något som skulle höja misstankegraden mot SE?

Glasögonen är intressanta på det sätt att väktarna säger han brukar ha glasögon, men att ME inte minns det. Man kan då ha en hypotes att SE uppfinner att han själv ofta har glasögon. För att distansera sig från sig själv som GM utan glasögon.
Citera
2024-11-09, 13:26
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När dog hon?

Det ska ha varit tidigare i år.

Stig Engström i glasögon i privat sammanhang: https://gunnarwall.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/03/stig-pa-brygga-foto-beskuret.jpg

Om det kriminella mästergeniet Engström började gå runt i glasögon även privat efter mordet borde Margareta ha kommit ihåg det. Om hon inte var dement.

Och om hon var medhjälpare hade hon givetvis inskärpt att han alltid gick runt i glasögon. Finns ingen anledning att förstöra hans geniala vilseledningsmanöver.
Senast redigerad av Knattarna 2024-11-09 kl. 13:41.
Citera
2024-11-09, 14:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det ska ha varit tidigare i år.

Stig Engström i glasögon i privat sammanhang: https://gunnarwall.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/03/stig-pa-brygga-foto-beskuret.jpg

Om det kriminella mästergeniet Engström började gå runt i glasögon även privat efter mordet borde Margareta ha kommit ihåg det. Om hon inte var dement.

Och om hon var medhjälpare hade hon givetvis inskärpt att han alltid gick runt i glasögon. Finns ingen anledning att förstöra hans geniala vilseledningsmanöver.

Tanken i den hypotesen är alltså att det är läsglasögon han hade ibland på äldre dagar, hon inte minns, som han i media låtsas att han hade på sig mordkvällen.

Jag tror inte ME har något vetskapen om mordet om han mot alla odds är mördaren.
Citera
2024-11-09, 14:34
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Tanken i den hypotesen är alltså att det är läsglasögon han hade ibland på äldre dagar, hon inte minns, som han i media låtsas att han hade på sig mordkvällen.

Jag tror inte ME har något vetskapen om mordet om han mot alla odds är mördaren.

Bilden jag länkade tycks inte ha något med närläsning att göra. Han står på en brygga för segelbåtar.

Så det finns bildbevis på att han inte bara använde glasögon vid bridgebordet i privata sammanhang.

Det blir oerhört långsökt och konstruerat att försöka få det här till någon kriminell mästerplan av Engström.
Senast redigerad av Knattarna 2024-11-09 kl. 14:53.
Citera
2024-11-09, 14:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Bilden jag länkade tycks inte ha något med närläsning att göra. Segling.

Så det finns bildbevis på att han inte bara använde dem vid bridgebordet i privata sammanhang.

Det blir oerhört långsökt och konstruerat att försöka få det här till någon kriminell mästerplan av Engström.

Problemet med det du säger är att SE själv säger han bara bär glasögonen ibland. Även bredvid en båt kan man läsa.

Någon mästarplan är det inte i hypotesen. "Jag har gjort mig för lika GM, jag måste skilja mig mer från mördaren. Jag säger jag hade glasögonen på mig. ". Otroligt simpelt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-11-09 kl. 14:47.
Citera
2024-11-09, 15:00
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Problemet med det du säger är att SE själv säger han bara bär glasögonen ibland. Även bredvid en båt kan man läsa.

Någon mästarplan är det inte i hypotesen. "Jag har gjort mig för lika GM, jag måste skilja mig mer från mördaren. Jag säger jag hade glasögonen på mig. ". Otroligt simpelt.

Det blir ganska avancerat att figurera i tv och på drösvis av bilder i media där han bär glasögon i icke-läsglasögonssituationer. Och dessutom göra det på privata bilder.

Med vanliga läsglasögon ser man jättesuddigt på avstånd. Det är inte bekvämt att stå med sådana på en brygga. Men man får förstås förmoda att även den privata bryggbilden ingår i den långsiktiga mästarplanen.
Senast redigerad av Knattarna 2024-11-09 kl. 15:02.
Citera
2024-11-09, 15:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det blir ganska avancerat att figurera på drösvis av bilder i media där han bär glasögon i icke-läsglasögonssituationer. Och dessutom göra det på privata bilder.

Med vanliga läsglasögon ser man jättesuddigt på avstånd. Det är inte bekvämt att stå med sådana på en brygga. Men man får förstås förmoda att även den privata bryggbilden ingår i den långsiktiga mästarplanen.

Det blir väl inte minsta avancerat. Han sätter på sig glasögonen när han pratar med media, färdigt.

Han bär glasögonen på privata bilder, han bär inte glasögon på privata bilder. Dvs exakt vad man kan förvänta sig av någon som bara bär glasögon ibland.

Du har ingen aning om vad som utspelar sig vid bilden på bryggan.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-11-09 kl. 15:14.
Citera
2024-11-09, 15:17
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det blir väl inte minsta avancerat. Han sätter på sig glasögonen när han pratar med media, färdigt.

Han bär glasögonen på privata bilder, han bär inte glasögon på privata bilder. Dvs exakt vad man kan förvänta sig av någon som bara bär glasögon ibland.

Du har ingen aning om vad som utspelar sig vid bilden på bryggan. Att han står och tittar ut från en brygga är din egen gissning.

Jag har aldrig sagt att han ”står och tittar ut” från en brygga. Skulle uppskatta om du inte försökte lägga ord i min mun. Det är väl snarare du som verkar vilja gissa att han stod med en orienteringskarta precis utanför bild och tittade upp från den ett snabbt ögonblick. Men för tydlighetens skull är det förstås inget du påstått ordagrant.

Du och Resume-killen verkar vara på samma våglängd när det gäller ”Engström-koden” och hans Machiavelli-liknande järngrepp på narrativet i media. Om du inte redan läst den artikeln kan jag verkligen rekommendera den. Du lär känna igen dina egna tankegångar.

https://www.resume.se/opinion/debatt/engstrom-koden-kommunikationsknepen-som-lurade-en-nation/
Citera
2024-11-09, 15:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att han ”står och tittar ut” från en brygga. Skulle uppskatta om du inte försökte lägga ord i min mun. Det är väl snarare du som verkar vilja gissa att han stod med en orienteringskarta precis utanförbild och tittade upp från den ett snabbt ögonblick. Men för tydlighetens skull är det förstås inget du påstått ordagrant.

Du och Resume-killen verkar vara på samma våglängd när det gäller ”Engström-koden” och hans Machiavelli-liknande järngrepp på narrativet i media. Om du inte redan läst den artikeln kan jag verkligen rekommendera den. Du lär känna igen dina egna tankegångar.

https://www.resume.se/opinion/debatt/engstrom-koden-kommunikationsknepen-som-lurade-en-nation/

Nej, jag håller öppet för att han kan befinna sig på en brygga utan behov att se något nära eller att han kan befinna sig på en brygga med behov se något nära. Tex det han bär i höger hand.

Jag som inte tror SE är mördaren har samma tankegångar som en jävig reklamare som är övertygad SE är GM, bara för att jag lägger fram en diskussionshypotes där SE lägger fram en liten lögn om glasögon? Säger mer om dig än mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in