2024-11-02, 22:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av marklyft100
Selektiv scamming känns inte direkt som den smartaste säljtekniken. Då tänker jag att man förlorar potentiella återkommande kunder. Eller är folk verkligen så blåsta i huvudet att de fortsätter köpa av samma säljare efter att ha blivit lurade?

Fick f.ö. reda på att det skickats i fredags och inte i onsdags så det kanske inte är helt orimligt ändå. Är mest orolig eftersom jag aldrig varit med om att vänta mer än en vecka.

2-3 veckor sen kan du börja fundera på om dom verkligen skickat eller om någon klåpare har tagit det.

Beställde och min brev tog 11 ½ dag innan den landade i brevlådan då såg jag posten ritat ett kryss över där dom satt sitt avsändarnamn så brevet hade säkert kommit fram fortare om det var bättre gjort
Citera
2024-11-03, 00:43
Medlem
marklyft100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuschSpegel
2-3 veckor sen kan du börja fundera på om dom verkligen skickat eller om någon klåpare har tagit det.

Beställde och min brev tog 11 ½ dag innan den landade i brevlådan då såg jag posten ritat ett kryss över där dom satt sitt avsändarnamn så brevet hade säkert kommit fram fortare om det var bättre gjort
Du har nog rätt. Om det skickades fredag den 25:e så kanske man inte ska börja oroa sig riktigt än då jag faktiskt vet om att vissa fått vänta 2-3 veckor på brev ibland. Dock har det aldrig hänt mig bara, därav oron.

Att det står en avsändaradress på brevet är ett plus. Man kryssar alltid den för att inte postens maskiner ska scanna fel och skicka iväg brevet till avsändaradressen. Det används som säkerhet ifall mottagaradressen skulle vara fel. Avsändaradress = mer stealth. Så det har inget med det att göra utan är snarare mer positivt. Även om adressen är fejk så ser brevet bättre ut.
Citera
2024-11-03, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingrido
Han hade hört av sig för någon vecka sedan då paketet inte kommit än. Han har inte fått nåt svar. Han frågade en kille han känner på gymmet om han hört nåt om säljaren (astonshop), och tydligen så har väldigt många som beställt från just den säljaren fått hem paketen med ett brev från polisen i. Det känns som alldeles för många med tanke på hur dåligt polisen har det med resurser.

Tror inte alls att denna shop scammar folk.
Däremot verkar de vara extremt drabbade av beslagtagna paket av någon anledning.
Tänker inte spekulera högt vad det kan bero på men det sätter köparen i en väldigt riskfylld sitution.

Ett tips är att läsa alla recensioner av shoppar och välja en som inte blir spammad av köpare som förlorat sina paket.

Folk blir glada om de får en reship, men i min värld är skadan då redan skedd.
Polisen har själva sagt att de kommer kontakta ALLA köpare.
Kan ta 1 månad, kan ta 1-2 år, vem vet.
Men räkna med att bli kontaktad på ett eller annat sätt om man fått ett polisbrev hem i brevlådan.

Visst, kan väl finnas en och annan säljare som själva skickar dessa brev, eller någon från posten som rotar genom paketen och tar innehållet och ersätter det med en falsk lapp.
Det senare låter dock inte speciellt sannolikt i någon större utsträckning.
Citera
2024-11-04, 13:28
Medlem
luftklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingrido
Han hade hört av sig för någon vecka sedan då paketet inte kommit än. Han har inte fått nåt svar. Han frågade en kille han känner på gymmet om han hört nåt om säljaren (astonshop), och tydligen så har väldigt många som beställt från just den säljaren fått hem paketen med ett brev från polisen i. Det känns som alldeles för många med tanke på hur dåligt polisen har det med resurser.

Har en vän som också väntar, på samma säljare. Som nu oroar sig efter att ha läst dessa inlägg.
Citera
2024-11-06, 05:10
Medlem
Flouvonnes avatar
Förra veckan var det min tur att bli kontaktat av polismyndigheten, för en beställning som togs i beslag för ett bra tag sedan (över ett halvår). Det ringde från dolt nummer och samtalet varade i kanske 2 minuter. Personen som ringde var trevlig och efter lite kallprat frågade de om jag beställt något eftersom de hade tagit ett paket adresserat till mig som visat sig innehålla narkotika, vilket jag svarade nej till. Jag hade såklart inte beställt något .

Okej sade personen då och berättade att ärendet då avskrivs. Sedan tackade de för sig och la på.

Så ni som är oroliga där ute kan nog slappna av. Verkar inte som de tar det här särskilt seriöst. Kanske annorlunda om man bor i mindre ort dock. Bor själv i en av de större städerna.
Citera
2024-11-06, 14:35
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flouvonne
Förra veckan var det min tur att bli kontaktat av polismyndigheten, för en beställning som togs i beslag för ett bra tag sedan (över ett halvår). Det ringde från dolt nummer och samtalet varade i kanske 2 minuter. Personen som ringde var trevlig och efter lite kallprat frågade de om jag beställt något eftersom de hade tagit ett paket adresserat till mig som visat sig innehålla narkotika, vilket jag svarade nej till. Jag hade såklart inte beställt något .

Okej sade personen då och berättade att ärendet då avskrivs. Sedan tackade de för sig och la på.

Så ni som är oroliga där ute kan nog slappna av. Verkar inte som de tar det här särskilt seriöst. Kanske annorlunda om man bor i mindre ort dock. Bor själv i en av de större städerna.

Jag måste fråga. Hur identifierade sej den här personen som polis? Hur kom den över ditt nummer? Med tanke på alla bedrägerier nuförtiden så skulle jag bli jävligt misstänksam om någon sa sej vara från polisen på skyddat nr utan något sätt för mej att bekräfta det. Nu säger jag inte att personen som ringde dej var fake men jävligt misstänksam skulle jag bli iafal.
Citera
2024-11-06, 17:18
Medlem
luftklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luftklubba
Har en vän som också väntar, på samma säljare. Som nu oroar sig efter att ha läst dessa inlägg.

Kan meddela att vännen nu fått sina saker.
Citera
2024-11-07, 21:13
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Jag måste fråga. Hur identifierade sej den här personen som polis? Hur kom den över ditt nummer? Med tanke på alla bedrägerier nuförtiden så skulle jag bli jävligt misstänksam om någon sa sej vara från polisen på skyddat nr utan något sätt för mej att bekräfta det. Nu säger jag inte att personen som ringde dej var fake men jävligt misstänksam skulle jag bli iafal.

Personen sa bara att den ringde från polismyndigheten. Inget namn, avdelning eller liknande. Sen var jag lite i chock i stunden så minns inte i detalj om personen identifierade sig ytterligare på något sätt. Men något namn fick jag definitivt inte, inte heller att de ringde från polisen i stad X eller liknande. Hur personen kom över mitt nummer vet jag inte. De ville bekräfta mitt fullständiga namn och sen gick de in på att ett beslag med narkotika gjorts.

Men bra fråga, vad tror du syftet skulle vara? Då jag nekade så sa de ju direkt att fallet då avskrivs. Hela samtalet varade i kanske 2 minuter också. Och såhär i efterhand gick det väldigt fort. Men vet inte hur polisen arbetar och osäker på om de har någon skyldighet att identifiera sig med namn eller liknande i Sverige. Du kanske har bättre koll där?

Tänker att det kanske var en del i det här arbetet man läste om tidigare i år med att alla som fått beslag skulle bli kontaktade?
Citera
2024-11-07, 21:32
Medlem
"Jag" fick ett paket som gick på vift, dök aldrig upp. En husrannsakan fick "Jag" tre veckor efter beställning.
I kuvertet de skickat (Det någon beställt hem till mig) så skulle det vara lappar och Eva.
Polisen sa att de hade hittat ett kuvert adresserat till mig (nu när första förhöret var i november) med vad de misstänkte vara 8.2g Kokain. Visade sig inte vara någon narkotika överhuvudtaget.

Så nu blir det rättegång på ynka 6 imovane de hittade i mitt nattduksbord.
Kul, bra jobbat popo.
Citera
2024-11-07, 21:58
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flouvonne
Personen sa bara att den ringde från polismyndigheten. Inget namn, avdelning eller liknande. Sen var jag lite i chock i stunden så minns inte i detalj om personen identifierade sig ytterligare på något sätt. Men något namn fick jag definitivt inte, inte heller att de ringde från polisen i stad X eller liknande. Hur personen kom över mitt nummer vet jag inte. De ville bekräfta mitt fullständiga namn och sen gick de in på att ett beslag med narkotika gjorts.

Men bra fråga, vad tror du syftet skulle vara? Då jag nekade så sa de ju direkt att fallet då avskrivs. Hela samtalet varade i kanske 2 minuter också. Och såhär i efterhand gick det väldigt fort. Men vet inte hur polisen arbetar och osäker på om de har någon skyldighet att identifiera sig med namn eller liknande i Sverige. Du kanske har bättre koll där?

Tänker att det kanske var en del i det här arbetet man läste om tidigare i år med att alla som fått beslag skulle bli kontaktade?

Skumt säger jag men antar oxå att det är en del i en större kampanj med avskräckande syfte (för vem fan erkänner rakt ut i telefon med främmande människa att den är skyldig!). Dit hör ju sannolikt oxå dessa amatörmässiga fjantiga lappar som många fått med sina paket. Jag antar dock att ditt nummer står som offentligt sökbart på någon inställning hos din telefonleverantör så att det är hyfsat lätt att hitta dej på det sättet bara man vet din adress - mitt står som ej sökbart och har alltid gjort sedan jag själv ställde in det så (även om det inte hindrar polisen i en mer seriös utredning MEN då får dom fan ta å IDa sej ordentligt). Såg ytterligare en nu på hushboard som oxå fått samtal. Jag har dock inte mycket erfarenhet alls av polisen så vet eg inte vilka metoder dom kör med i såna här sammanhang. Jag förstår att du blev överrumplad s a s. Jag skulle dock inte utesluta helt att nån jävlas med dej men det är bara min egen tanke om jag skulle få samma typ av samtal (å om personen dessutom vägrar att identifiera sej på ett vettigt sätt).

Nån som kan juridiken får svara mer ingående på det där med ID av polis men rimligen måste polisen IDa sej inom rimlig tid och på begäran.
Citera
2024-11-07, 22:29
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snozken
"Jag" fick ett paket som gick på vift, dök aldrig upp. En husrannsakan fick "Jag" tre veckor efter beställning.
I kuvertet de skickat (Det någon beställt hem till mig) så skulle det vara lappar och Eva.
Polisen sa att de hade hittat ett kuvert adresserat till mig (nu när första förhöret var i november) med vad de misstänkte vara 8.2g Kokain. Visade sig inte vara någon narkotika överhuvudtaget.

Så nu blir det rättegång på ynka 6 imovane de hittade i mitt nattduksbord.
Kul, bra jobbat popo.

Ja, nu går folket mycket säkrare på gatorna efter detta massiva fynd
Citera
2024-11-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Ja, nu går folket mycket säkrare på gatorna efter detta massiva fynd

Så jävla pinsamt. 5 poliser behövde de + hyresvärden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in