Citat:
Ursprungligen postat av
rocknrollswindel
Möjligt att dom har mer lokala omröstningar dock har lokalpolitik aldrig intresserat mig så mycket.
Jag saknar mer en federal regering likt USA med en egen budget som i USA är runt 20 % mot
EU.s runt 2 % det skulle ge EU mer tyngd i väldspolitiken.
Ja jag är federalist och tänker att alla i nuläget inte kan samlas under globala grundregler utan det
får ske i steg regionsvis Eu är en region Amerika en annan Asien en Afrika en Arabvärlden en Ryssland en. på sikt hoppas jag dock att dessa regioner kommer kunna enas om i alla fall vissa grundläggande regler som kan gälla överallt. kort sagt en mer jämlik värld.
Kanske med en gemensamt ägd centralbank och en global reserv valuta så konkurensen blir lika för alla.
Nä, det där är inte min framtidsvision. Federalism står i direkt motsats till demokrati då det blidas ansamlingar av karriärister och opportunister i centraliserat beslutsfattande och det blir mycket svårare att komma pt och rösta bort. Särskilt när det hela fått pågå en längre tid.
Dessutom, idén om att alla folk i världen skall ha samma slags styre bygger på idén att alla folk bör dela samma kulturella värderingar, ja kanske till och med ha samma kulturmoch traditioner. En slags disnyfiering av folksjälar. Nej tack. Mycket bättre med stort regionalt självstyre och gemensamma forum i frågor där samarbete mellan länder är lämpligt; försvar, handelspolitik, miljöfrågor m.m.