2024-10-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Tony Scotts trixande med datumen i Spy Game (2001) är definitivt en av hans hemliga operationer i filmen.

Här är ännu ett exempel: I början av Spy Game läser Nathan Muir (Redford) intern och hemlig CIA-info om att Tom Bishop (Brad Pitt) gripits i Kina misstänkt för spioneri.

Vi har tidigare etablerat att tidpunkten här är 15 april 1991.

Nathan har lagt det A4-utskrivna meddelandet ovanpå en tidning så att omgivningen inte ska se vad han läser.

Man ser en sportrubrik i tidningen:

”Broncos set to buck tradition”.

Jag googlade rubriken utan någon egentlig förhoppning att hitta något, men till min häpenhet fick jag en träff!

https://www.washingtonpost.com/archive/sports/1989/12/29/broncos-set-to-buck-tradition/356b3a1e-bb72-4810-841a-5779c6f387d2/

Artikeln är från den 29 december 1989.

Enligt dokumentationen ovan om Days of Thunder (1990) så inleddes filmandet 11 december 1989 och fram till 20 januari var man på följande platser:

Charlotte Motor Speedway NC, “Harry Hogge’s” farm, “Tim Daland’s” car dealership och “Rowdy Burns’s” country house.

Under den här tidsperioden filmade man alltså bland annat en av utredningens viktigaste händelser – scenen med en rödkepsad Harry (Robert Duvall) och Cole (Tom Cruise).

Vi har ännu en märklig datumangivelse i Spy Game (2001).

Tony Scotts röda keps syns i bakgrunden. Nathan (Redford) är i färd med att gömma undan sina hemliga anteckningar om Tom Bishop (Brad Pitt) när Nathans sekreterare Gladys (Marianne Jean-Baptiste) kommer in med ett diplom i handen.

Datumet här är 15 april 1991.

Gladys: The director sent this down. Actually looks like he signed it himself.

Hon överlämnar diplomet till Nathan och när han tittar på det får vi också se vad det står på nedre delen:

”…Nathan Muir this Certificate in Recognition of 30 Years Honorable Service with the Central Intelligence Agency”

Till vänster om CIA-chefens signatur står ”November 1990”.

Visst verkar det ganska ologiskt av CIA-chefen att vänta fem månader med att ge ifrån sig diplomet?

November 1990 är en ny tidpunkt jämfört med de som Tony Scott tidigare smugit in i filmen, alltså 29 december 1989 och cirka 15 februari 1990.

Vi har även sett en tv-rapport om kalla krigets slut som indikerat av vi skulle ha befunnit oss någonstans i november/december 1991 trots att vi är i mitten av april.
Senast redigerad av Fotboll12 2024-10-27 kl. 16:27.
Citera
2024-10-28, 15:46
Medlem
Citat:
Det förekommer tre namngivna hemliga operationer i Spy Game (2001): Rodeo, Sideshow och Dinner Out.

Rodeo är en typisk Tony-signal, för hästar och cowboys återkommer hela tiden i hans filmer i olika former. I filmen är Rodeo namnet på en operation i Berlin under Kalla Kriget.

Sideshow är i filmen en CIA-spion-operation i Kina och tidigare avhandlade Dinner Out handlar (bland annat) om räddandet av Tom Bishop och hans tjej från ett kinesiskt fängelse.

Det är utredningens bedömning att Tony Scott låg bakom alla de tre hemliga operationernas namn, att de hade personlig betydelse för honom och att de ingick i hans spel bakom kulisserna i Spy Game, med bland annat trixande med datum, kepssignaler och att Tom Bishop = Tom Cruise.

En händelse i Spy Game (2001) vill ha utredningens uppmärksamhet.

Tom Bishop (Brad Pitt) är prickskytt i slutet av Vietnamkriget 1975 och har efter att för första gången träffat CIA-Nathan (Redford) skickats ut att skjuta general Hun Chea.

När Tom skjuter första skottet missar han helt.

Andra skottet är ett icke dödande skott på överkroppen.

Tredje skottet träffar huvudet och är dödande.

Det är samma träffresultat som Lee Harvey Oswald hade när han sköt JFK i Dallas 22 november 1963.

Det finns ju konspirationsteorier om att CIA var inblandat i mordet och det är sannolikt en blinkning åt det som Tony Scott ägnar sig åt (utredningen bedömer att han ordnade detta).

Det som är mer oklart är hur allvarligt Tony Scott såg på JFK-teorierna. Trodde han på riktigt att CIA låg bakom?
Senast redigerad av Fotboll12 2024-10-28 kl. 16:15.
Citera
2024-10-28, 18:30
Medlem
Citat:

Vi har ännu en märklig datumangivelse i Spy Game (2001).

Tony Scotts röda keps syns i bakgrunden. Nathan (Redford) är i färd med att gömma undan sina hemliga anteckningar om Tom Bishop (Brad Pitt) när Nathans sekreterare Gladys (Marianne Jean-Baptiste) kommer in med ett diplom i handen.

Datumet här är 15 april 1991.

Gladys: The director sent this down. Actually looks like he signed it himself.

Hon överlämnar diplomet till Nathan och när han tittar på det får vi också se vad det står på nedre delen:

”…Nathan Muir this Certificate in Recognition of 30 Years Honorable Service with the Central Intelligence Agency”

Till vänster om CIA-chefens signatur står ”November 1990”.

Visst verkar det ganska ologiskt av CIA-chefen att vänta fem månader med att ge ifrån sig diplomet?

November 1990 är en ny tidpunkt jämfört med de som Tony Scott tidigare smugit in i filmen, alltså 29 december 1989 och cirka 15 februari 1990.

Vi har även sett en tv-rapport om kalla krigets slut som indikerat av vi skulle ha befunnit oss någonstans i november/december 1991 trots att vi är i mitten av april.

CIA-chefen i filmen heter Wilson (vi får aldrig se ett förnamn) och denne har skrivit sitt efternamn på diplomet ovan.

Det finns ingen verklig CIA-chef med namnet Wilson men det finns en för utredningen intressant person med samma namn, nämligen Donna, alltså Tony Scotts tredje och sista fru.

Tidpunkten i diplomet, november 1990, har sannolikt något att göra med Tony Scott och den då 17-åriga Donna Wilson.
Senast redigerad av Fotboll12 2024-10-28 kl. 18:35.
Citera
2024-10-28, 22:44
Medlem
putteH_s avatar
Så denna tråd är mer som en personlig dagbok med insyn hur en psykisk person sitter och tillfredsställer sig själv med teorier grundad från vad jag förstod det som - en lapp som ingen vet vad som står på den förutom själva familjen?

Är jag på rätt spår då?
Citera
2024-10-29, 14:53
Medlem
Citat:
CIA-chefen i filmen heter Wilson (vi får aldrig se ett förnamn) och denne har skrivit sitt efternamn på diplomet ovan.

Det finns ingen verklig CIA-chef med namnet Wilson men det finns en för utredningen intressant person med samma namn, nämligen Donna, alltså Tony Scotts tredje och sista fru.

Tidpunkten i diplomet, november 1990, har sannolikt något att göra med Tony Scott och den då 17-åriga Donna Wilson.

Jag behöver hjälp att tyda vad det står på flyttkartongerna bakom Nathan (Redford) i Spy Game (2001) när han gömmer undan det hemliga materialet om Tom Bishop (Brad Pitt).

De syns 10-15 sekunder in i detta klipp på 28 sekunder och i samma rum finns Tony Scotts röda keps:

https://youtu.be/jOtYeiTWkaI?si=3fQ9Wwb1vaNYUJfF

På den högra kartongen ser det ut att stå något i stil med ”Political Trials”(?) eller ”Trails”(?) följt av ”89”.

På raden under lyckas jag inte se vad det står men siffran är tydligare: 92. Vi befinner oss som sagt i april 1991.
Senast redigerad av Fotboll12 2024-10-29 kl. 15:17.
Citera
2024-10-30, 20:19
Medlem
Citat:

Jag behöver hjälp att tyda vad det står på flyttkartongerna bakom Nathan (Redford) i Spy Game (2001) när han gömmer undan det hemliga materialet om Tom Bishop (Brad Pitt).

De syns 10-15 sekunder in i detta klipp på 28 sekunder och i samma rum finns Tony Scotts röda keps:

https://youtu.be/jOtYeiTWkaI?si=3fQ9Wwb1vaNYUJfF

På den högra kartongen ser det ut att stå något i stil med ”Political Trials”(?) eller ”Trails”(?) följt av ”89”.

På raden under lyckas jag inte se vad det står men siffran är tydligare: 92. Vi befinner oss som sagt i april 1991.

Utredningen dröjer kvar vid flyttkartongerna ovan i Spy Game (2001) då det kan vara av vikt att reda ut vad det står, inte minst före ”92”.

Det är två ord som åtskiljs av ett snedstreck. Kan de tre första bokstäverna vara ”Pol”? Det andra ordet ser ut att sluta på bokstaven D. Kanske ett A före det?

Ju fler ögon desto bättre och titta gärna på stor skärm. Ännu bättre om du har tillgång till hela filmen för jag tycker kartong-skriften syns tydligare i scenen där Chuck ber om att få titta på Nathans (Redford) anteckningar om Tom Bishop (Brad Pitt).

Jag är själv bedrövlig på att tyda handskrift så andra kan nog fatta direkt vad det står.

Den mer synliga skriften på Kartongerna ingår i de 32 sekunder som i efterhand tagits bort från det här tidigare nämnda klippet med ”If these walls could talk” som ursprungligen var 49 sekunder:

https://clip.cafe/spy-game-2001/if-these-walls-could-talk-huh-all-history-i-envy-you/
Senast redigerad av Fotboll12 2024-10-30 kl. 20:36.
Citera
2024-10-31, 15:19
Medlem
Citat:

Utredningen dröjer kvar vid flyttkartongerna ovan i Spy Game (2001) då det kan vara av vikt att reda ut vad det står, inte minst före ”92”.

Det är två ord som åtskiljs av ett snedstreck. Kan de tre första bokstäverna vara ”Pol”? Det andra ordet ser ut att sluta på bokstaven D. Kanske ett A före det?

Ju fler ögon desto bättre och titta gärna på stor skärm. Ännu bättre om du har tillgång till hela filmen för jag tycker kartong-skriften syns tydligare i scenen där Chuck ber om att få titta på Nathans (Redford) anteckningar om Tom Bishop (Brad Pitt).

Jag är själv bedrövlig på att tyda handskrift så andra kan nog fatta direkt vad det står.

Den mer synliga skriften på Kartongerna ingår i de 32 sekunder som i efterhand tagits bort från det här tidigare nämnda klippet med ”If these walls could talk” som ursprungligen var 49 sekunder:

https://clip.cafe/spy-game-2001/if-these-walls-could-talk-huh-all-history-i-envy-you/

Vi har en märklighet med ovan nämnda flyttkartonger i Spy Game (2001).

När Nathan (Redford) går in på sitt arbetsrum, där Chuck står och väntar på honom för att be om Nathans hemliga material om Tom Bishop (Brad Pitt), så är de aktuella kartongerna vridna åt ett annat håll(!) så att man inte ser texten på dem.

Bara några sekunder senare har de vridits så man ser texten.

Även i bortvridet skede ser man att det är ”våra” kartonger eftersom det som står ovanpå dem är samma grejer – något som ser ut som en pokal samt en bok med titeln ”The Undefeated”.

Det handlar sannolikt om en bok skriven av George Paloczi-Horvath som bland annat var spion. Boken utgavs 1959 och i den berättar han om sitt äventyrliga liv.

Mer om bokens författare här:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/George_Paloczi-Horvath

Jag har gjort vad jag kan för att hitta ett ännu existerande klipp med Chuck, Nathan och flyttkartongerna men det har hittills inte lyckats. Det är en kombination av tråkigt och intressant.

Det är intressant för att det bevisliga borttagandet av klipp på scenen indikerar att det som syns och sägs är känsligt.

Här är det som sägs:

Chuck: You used to run an agent named Bishop.
Nathan: Tom Bishop. Yeah. How is he?
Chuck: We'd like to take a look at his files.
Nathan: You try Records?
Chuck: Of course, we have his main files. It was your personals.
Nathan: What do you want to know?
Chuck: We'll have your op reports downloaded in an hour. That should give us all we need. For now, I'll just take your files.
Nathan: Grab yourself a seat and make yourself comfortable. It will take me a while to dig them up.
Chuck: Call my office as soon as you have them. ASAP. Muir, good luck with the retirement.

Under konversationen ovan är Tony Scotts röda keps flera gånger synlig i bakgrunden.

När Nathan några sekunder senare öppnar sitt kassaskåp för att ta fram det han har om Tom Bishop, så ser man texten på kartongen med pokalen ganska bra.

Siffrorna syns tydligt – den övre är 53 och den undre är 72.

Texten är svårare för mig att tyda. Den övre raden har tre ord. Första bokstaven är K. Kota? Korta?

Efter ett bindestreck följer det andra ordet. Perial? Aerial?

Tredje ordet är ganska kort och ser ut att börja med P men sedan ser jag inte.

Den undre raden består av två ord åtskiljda av ett bindestreck. Första ordet ser ut att börja med T eller F men sedan ser jag inte vad det står.
Senast redigerad av Fotboll12 2024-10-31 kl. 16:05.
Citera
2024-10-31, 18:23
Medlem
Citat:
Under konversationen ovan är Tony Scotts röda keps flera gånger synlig i bakgrunden.

När Nathan några sekunder senare öppnar sitt kassaskåp för att ta fram det han har om Tom Bishop, så ser man texten på kartongen med pokalen ganska bra.

Texten är svårare för mig att tyda. Den övre raden har tre ord. Första bokstaven är K. Kota? Korta?

Den undre raden består av två ord åtskiljda av ett bindestreck. Första ordet ser ut att börja med T eller F men sedan ser jag inte vad det står.

Första raden på vänstra flyttkartongen har fått ett genombrott.

Koreakriget pågick till 1953 och det står sannolikt ”Korea – Aerial” medan det tredje ordet är svårare för mig. Push? Sedan ett utropstecken före ”53”.

Vi kan nu slå fast att siffrorna på kartongerna är årtal.

Eftersom vi i filmen befinner oss i april 1991 blir siffran 92 och tillhörande text på den högra kartongen allt mer intressant.
Senast redigerad av Fotboll12 2024-10-31 kl. 18:31.
Citera
2024-11-01, 14:36
Medlem
Citat:

Koreakriget pågick till 1953 och det står sannolikt ”Korea – Aerial” medan det tredje ordet är svårare för mig. Push? Sedan ett utropstecken före ”53”.

Eftersom vi i filmen befinner oss i april 1991 blir siffran 92 och tillhörande text på den högra kartongen allt mer intressant.

De nedre textraderna på de två flyttkartongerna ser nästan medvetet svårläsligt skrivna ut

De övre raderna är skrivna på ett mer läsligt sätt, även om de ännu inte är helt tydda.

Ordet närmast före ”92” ser extra märkligt ut. Kan det vara fyra stora bokstäver? Den första ser nästan ut som Ö eller Ü. Kanske ett O helt enkelt? Kan andra bokstaven vara ett grötigt skrivet M? Och sedan ser det ut som ett fult A och sedan D.

Alltså något i stil med OMAD. Före det ett snedstreck som inte finns i den övriga texten.

Det första av de två orden på 92-raden börjar möjligtvis med ”Fol” eller ”Pol” men det är högst osäkert. Sedan ser det grötigt ut, möjligtvis två små bokstäver. Därefter sista bokstaven som eventuellt är ett b men mycket osäkert.

Det är kartongen med 92 som har den tidigare nämnda boken The Undefeated synlig högst upp.
Senast redigerad av Fotboll12 2024-11-01 kl. 14:46.
Citera
2024-11-03, 15:41
Medlem
Citat:
Vi har en märklighet med ovan nämnda flyttkartonger i Spy Game (2001).

När Nathan (Redford) går in på sitt arbetsrum, där Chuck står och väntar på honom för att be om Nathans hemliga material om Tom Bishop (Brad Pitt), så är de aktuella kartongerna vridna åt ett annat håll(!) så att man inte ser texten på dem.

Bara några sekunder senare har de vridits så man ser texten.

Även i bortvridet skede ser man att det är ”våra” kartonger eftersom det som står ovanpå dem är samma grejer – något som ser ut som en pokal samt en bok med titeln ”The Undefeated”.

Det handlar sannolikt om en bok skriven av George Paloczi-Horvath som bland annat var spion. Boken utgavs 1959 och i den berättar han om sitt äventyrliga liv.

Mer om bokens författare här:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/George_Paloczi-Horvath

Jag har gjort vad jag kan för att hitta ett ännu existerande klipp med Chuck, Nathan och flyttkartongerna men det har hittills inte lyckats. Det är en kombination av tråkigt och intressant.

Det är intressant för att det bevisliga borttagandet av klipp på scenen indikerar att det som syns och sägs är känsligt.

Här är det som sägs:

Chuck: You used to run an agent named Bishop.
Nathan: Tom Bishop. Yeah. How is he?
Chuck: We'd like to take a look at his files.
Nathan: You try Records?
Chuck: Of course, we have his main files. It was your personals.
Nathan: What do you want to know?
Chuck: We'll have your op reports downloaded in an hour. That should give us all we need. For now, I'll just take your files.
Nathan: Grab yourself a seat and make yourself comfortable. It will take me a while to dig them up.
Chuck: Call my office as soon as you have them. ASAP. Muir, good luck with the retirement.

Det är utredningens bedömning att Tony Scott i Spy Game (2001) ger oss en signal att vara extra uppmärksamma några sekunder innan flyttkartongernas text syns första gången i Nathans (Redford) arbetsrum.

Precis när Chuck säger ”You used to run an agent named Bishop” tittar han ned på föremål tillhörande Nathan. Vi får då se en för oss centralt placerad kikare, ovanpå en röd mapp.

Utredningen bedömer att kikaren är Tony Scotts sätt att be oss att titta och lyssna extra noga på det som följer, vilket råkar vara exakt de 32 sekunder som tagits bort från det nämnda klippet ovan som ursprungligen var 49 sekunder.
Senast redigerad av Fotboll12 2024-11-03 kl. 16:02.
Citera
2024-11-04, 16:34
Medlem
Citat:

Kan ordet före ”72” på den vänstra flyttkartongen vara ”mcguffin”? Jag är ganska säker på att det är en dubbelbokstav som antingen är ”tt” eller ”ff”.

Kartongerna syns 10-15 sekunder in i detta klipp som mig veterligen är det enda tillgängliga klippet på dem:

https://youtu.be/jOtYeiTWkaI?si=zJC82WiWamFKI1OS

En notabel grej med kartongernas fyra årtal är att alla utom ett har en apostrof efter sig. Det enda som saknar det är 92.

Även vänstra kartongens ”Korea” är omslutet av apostrofer. Och så har vi på samma rad det märkliga utropstecknet före ”53”. Kan ordet före utropstecknet vara ”Power”?

Isåfall blir det något i stil med:

’Korea’ - Aerial Power! 53’
Senast redigerad av Fotboll12 2024-11-04 kl. 17:01.
Citera
2024-11-05, 15:55
Medlem
Citat:
Kan ordet före ”72” på den vänstra flyttkartongen vara ”mcguffin”? Jag är ganska säker på att det är en dubbelbokstav som antingen är ”tt” eller ”ff”.

Kartongerna syns 10-15 sekunder in i detta klipp som mig veterligen är det enda tillgängliga klippet på dem:

https://youtu.be/jOtYeiTWkaI?si=zJC82WiWamFKI1OS

En notabel grej med kartongernas fyra årtal är att alla utom ett har en apostrof efter sig. Det enda som saknar det är 92.

Även vänstra kartongens ”Korea” är omslutet av apostrofer. Och så har vi på samma rad det märkliga utropstecknet före ”53”. Kan ordet före utropstecknet vara ”Power”?

Isåfall blir det något i stil med:

’Korea’ - Aerial Power! 53’

Bokstaven C har en återkommande roll i Spy Game (2001).

Bland annat är pokalen (eller vad det nu är) på den vänstra flyttkartongen vriden så den ser ut som ett skinande C under konversationen mellan Chuck och Nathan (Redford) i den senares arbetsrum.

Konversationen handlar om Tom Bishop (Brad Pitt).

När Nathan ca 45 sekunder senare plockar med sin flygbiljett till Bahamas i samband med att han tar fram sina handlingar om Tom Bishop ser vi Nathans gatenummer: ”12.C.”

(Flight: 127, Gate: 12.C., Date/Time: 8.45 AM)

Det ovan sker med Tony Scotts röda keps i samma rum.

När Nathan och Tom Bishop senare i filmen tar farväl av varandra på en flygplats efter tiden i Beirut så tar de en sista promenad till planet som Nathan ska gå ombord.

I början av promenad-scenen ser vi en gul skylt med ett svart C på flygplatsbyggnaden. Nedanför till vänster om skylten står en stridsvagn märkt C1 skrivet i vitt.

Att Tony Scotts användande av bokstaven C betyder något med intresse för utredningen är jag personligen övertygad om – frågan är vad?

En spekulation är att C syftar på Cruise.

—————

När Nathan går mot planet för att kliva ombord efter promenaden med Tom Bishop så syns något som ser ut som ett stort uppochnervänt rött kors målat på flygplanskroppen, ett par meter till vänster om ingången.

På den vänstra flyttkartongen i Nathans arbetsrum har någon ritat ett rött plustecken med tuschpenna uppe till höger. Det skulle lika gärna kunna vara ett kors.

Isåfall är vi uppe i tre röda kors i Spy Game då vi sedan tidigare har det röda träkors som syns när Tom Bishop och Elisabeth Hadley konverserar utanför ett fältsjukhus i Beirut.
Senast redigerad av Fotboll12 2024-11-05 kl. 16:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in