2022-07-02, 00:39
Medlem
Jag ser på originalfilmen Top Gun (1986) för första gången och den är helt enormt homoerotisk. Jag hade redan hyfsad koll på det men herregud.

Vi hoppar till 2012.

Filmens regissör Tony Scott och dess stjärna Tom Cruise har inlett förberedelsearbetet till en uppföljare.

2-3 dagar efter deras sista möte kastar sig Tony från en bro mot sin död. Ett vittne uppgav att han sett nervös ut.

Han hade haft cancer men var fri från den och hans anhöriga nekar bestämt till att självmordet haft med någon dödlig sjukdom att göra.

Tiden före sin död hade han fullt upp med nya projekt på gång och han uppges ha varit entusiastisk i ett möte ett par veckor innan.

En frustrerande detalj är att Scott efterlämnade brev till anhöriga där han gick in på detaljer som ingen av dem någonsin har avslöjat.

Teori: Tony Scott blev pressad av någon att begå självmord.

Varför?

Han hade nyligen börjat träffa Tom Cruise igen. Fanns oro inom scientologirörelsen att Tony och Tom skulle återuppta ett tidigare(?) sexuellt förhållande? Kanske hade det redan skett?

Eventuellt skulle Tony ”bara” skrämmas till tystnad men han kan ha blivit så knäckt och orolig över vad som skulle kunna ske om någon hemlighet kom ut att han avslutade sitt liv.

https://www.hollywoodreporter.com/news/general-news/tony-scott-dead-tom-cruise-top-gun-2-364131/

https://www.dailymail.co.uk/news/article-2191776/Tony-Scott-mystery-deepens-20th-Century-Fox-boss-says-director-burning-excitement-making-Top-Gun-seq uel-DAYS-suicide.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Scott
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-02 kl. 00:53.
Citera
2022-07-02, 16:24
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Han hade nyligen börjat träffa Tom Cruise igen. Fanns oro inom scientologirörelsen att Tony och Tom skulle återuppta ett tidigare(?) sexuellt förhållande? Kanske hade det redan skett?

Eventuellt skulle Tony ”bara” skrämmas till tystnad men han kan ha blivit så knäckt och orolig över vad som skulle kunna ske om någon hemlighet kom ut att han avslutade sitt liv.
Jag vet inget om dem, men detta känns lite oseriöst faktiskt..
Senast redigerad av AfroCondomFactory 2022-07-02 kl. 16:27.
Citera
2022-07-02, 18:00
Medlem
kibokos avatar
Top Gun är inte ett dugg homoerotisk. TS har nog råkat titta på en gayporrulle med likartat namn.
Citera
2022-07-02, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Top Gun är inte ett dugg homoerotisk. TS har nog råkat titta på en gayporrulle med likartat namn.

Citat:
The original "Top Gun" is a fascinating movie, an unabashedly propulsive blockbuster that is proudly a product of its time. It's pure '80s cheese, complete with Kenny Loggins songs, high-concept stunts, and good-old American patriotism dialed up to 100. It's also, to put it bluntly, one of the most homoerotic movies ever made.

https://www.slashfilm.com/874183/how-top-gun-became-a-gay-classic/
Citera
2022-07-02, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Jag vet inget om dem, men detta känns lite oseriöst faktiskt..

Jag har i tio års tid undrat vad som drev Tony till att avsluta sig själv. Det kan på ytan verka humoristiskt med den homoerotiska filmdelen av detta, men sanningen är att det just nu inte finns någon annan mer rimlig förklaring (se första inlägget).

Vad kan han ha skrivit i de brev han lämnade efter sig men som ingen av de som läst dem berättat om? Är det verkligen uteslutet att homosexualitet/bisexualitet är inblandat i det som skedde?

De märkliga omständigheterna gör att jag finner det sannolikt att Scott kände sig pressad.

Edit: Om det enligt mig osannolika skulle ske att Tony Scott bekräftas ha varit helt icke-homosexuell så lovar jag att äta upp det riktiga hangarfartyget i Top Gun.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-02 kl. 19:20.
Citera
2022-07-02, 22:04
Medlem
Tonys bror Ridley har, även efter att ha läst brevet/breven kallat det som skedde för inexplicable (oförklarligt). Det gör att vi kan vara säkra på att Tony inte berättade allt.

Här är ett ungefärligt exempel på delar av vad Tony eventuellt kan ha skrivit:

”Jag gjorde något mycket dumt i mina ungdomsår som jag hoppats slippa återvända till, men pga omständigheter jag inte rår över behövde det bli så här”.

Typ nåt sånt. Någonting som ingen som läst det velat nämna för någon annan, men samtidigt så vagt att det som skedde fortfarande framstod som obegripligt.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-02 kl. 22:08.
Citera
2022-07-02, 23:22
Medlem
I den här artikeln finns SAAB-reklamfilmen som gjorde att Tony fick uppdraget att regissera Top Gun. Jag kallar reklamen för ”Två kukar möts”:

https://directorsseries.net/2017/02/09/tony-scotts-saab-commercial-nothing-on-earth-comes-close/
Citera
2022-07-02, 23:49
Medlem
Om man har cancer kanske vill avsluta snabbt 😔
Citera
2022-07-03, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Om man har cancer kanske vill avsluta snabbt 😔

Det är den på ytan rimligaste förklaringen och han hade tidigare haft cancer, men vid en närmare granskning håller det inte eftersom de anhöriga bestämt nekade till att han hade en dödlig sjukdom, och då hade de alltså läst brevet han lämnade efter sig. Men de har aldrig berättat vad han skrev, och trots brevet kallade brodern Ridley händelsen för ”inexplicable”.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-03 kl. 11:18.
Citera
2022-07-10, 21:12
Medlem
Det här visste jag inte tidigare: Tony Scott var nära att få sparken från Top Gun för hur han gick sin egen väg med den berömda volleybollmatchen. Artikeln undviker att nämna homosexualitet och snirklar istället runt det med beskrivningar som ”like a commercial”.
Citat:
Speaking with The Hollywood Reporter, editors Chris Lebenzon and Billy Weber recalled how Scott upset the studio in the way that he filmed the scene. "The volleyball scene. 'Playing With The Boys.' That scene was scripted as a real game," said Lebenzon. "They kept score and everything -- and Tony shot it like a commercial, and they were angry." Weber added, "The studio was so pissed off. The head of production, Charlie McGuire, he said, 'I'm gonna fire him.' Meaning Tony, because he spent a whole day shooting this scene. And then of course it turns out it's one of the most famous scenes in the movie."

https://www.cbr.com/top-gun-director-tony-scott-almost-fired-volleyball-scene/
Citera
2022-07-10, 21:18
Medlem
boqpods avatar
Inte sett filmen ens.
Började titta förra veckan, men ledsnade när nånstans när cruise i filmen träffade nån brud i vit skjorta.

Ska jag ge den en ny chans eller?
”Volleybollbögscenerna” är lockande (haha).
Citera
2022-07-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Inte sett filmen ens.
Började titta förra veckan, men ledsnade när nånstans när cruise i filmen träffade nån brud i vit skjorta.

Ska jag ge den en ny chans eller?
”Volleybollbögscenerna” är lockande (haha).

Prova att se om den samtidigt som du har i åtanke att det är en film om homosexualitet.

Tjejen som Toms karaktär blir kär i kallas förresten för det könsneutrala namnet Charlie.

Edit: Tänk om det var under inspelningen av Top Gun som Tom Cruise upptäckte sig själv?

Det vore logiskt om han nämnde en sådan livsomvälvande upplevelse under minst en av de där väldigt ingående undersökningarna som scientologerna brukar göra på medlemmarna – och som naturligtvis även Tom gick igenom/utsattes för.

Tom kan ha pratat ingående om sin relation till Tony, i tron att det skulle vara bra för honom att ventilera det och få det ur systemet. Men det dokumenterades naturligtvis av de han litade på – av de han trodde att han kunde prata med om allt.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-10 kl. 21:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in