2022-09-18, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Fallskärmsjägaren som offrar sig i Pelham 123 (2009) har en ring som ser ut så här (ej exakt samma):

https://images.app.goo.gl/sFuSPpF3UuKnu8ry5

Det är när modern till pojken ser ringen med texten ”Airborne” som hon förstår mannens bakgrund.

Hon säger: ”My husband had one just like it”.

Airborne = Luftburen. På sätt och vis var Tony Scott det under de sista sekunderna av sitt liv.

Det finns flera intressanta pusselbitar som jag bedömer ingår i samma pussel, men placeringarna är svårare.

– Tonys enligt mig centrala röda keps (med Top Gun-koppling) som han använde 1990-1997 och som hade denna symbol.

– ”The Homosexual” i en roströd kreation (stillbild) i original-Pelham (1974). ”Ain’t you never seen a sunset before?”.

– Pojken i roströd jacka i Pelham 123 (2009). Han och mannen ovan ropar båda ”They’re all green” om lyktorna framför skenande tåg i respektive film.

– Fallskärmsjägarens Airborne-ring (liknande ring) med örnmotiv. Mannen offrar sig för att rädda pojken ovan.

– Moderns kommentar om fallskärmsjägarens ring. ”My husband had one just like it”.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-09-18 kl. 19:02.
Citera
2022-09-19, 16:51
Medlem
Citat:
Fallskärmsjägaren som offrar sig i Pelham 123 (2009) har en ring som ser ut så här (ej exakt samma):

https://images.app.goo.gl/sFuSPpF3UuKnu8ry5

Det är när modern till pojken ser ringen med texten ”Airborne” som hon förstår mannens bakgrund.

Hon säger: ”My husband had one just like it”.

Airborne = Luftburen. På sätt och vis var Tony Scott det under de sista sekunderna av sitt liv.

Apropå Airborne.

I Unstoppable (2010) försöker en ung man landa på taket till det skenande tåget genom att firas ned från en röd och vit helikopter som kan vara den som Tony Scott själv flög i under inspelningen och som även syns i slutet då Tonys röst hörs.

Mannen som svävar ned mot tåget har namnet Ryan Scott.

En dryg minuts klipp: https://youtu.be/Wc7c3qX5g-A

Citat:
Ryan Scott is a railway employee and US Marine veteran of the war in Afghanistan who attempts unsuccessfully to board the runaway from a helicopter and gets heavily injured in the process.

His actor, Ryan Ahern, is a real-life army soldier who served in the 101st Airborne Division in Iraq.

https://unstoppable.fandom.com/wiki/Ryan_Scott

Airborne igen alltså. Försöker Tony vänja sig vid en tanke?
Senast redigerad av Fotboll12 2022-09-19 kl. 17:33.
Citera
2022-09-21, 20:35
Medlem
Citat:
– ”The Homosexual” i en roströd kreation (stillbild) i original-Pelham (1974). ”Ain’t you never seen a sunset before?”.

Tillbaka till Deja Vu (2006).

Om det inte varit för de två roströda bokstäverna i ”sAVe” hade jag nog inte stannat upp:

https://images.app.goo.gl/BXZaggfoWWCc3Ys46

I bakhuvudet finns att Tony inte gjorde saker av en slump, så jag är ganska säker på att magneternas färger och kombinationen av stora och små bokstäver betyder något.

Min spekulation är att roströd betyder homosexuell.

Inspirationen kan Tony ha fått när han vid okänd tidpunkt såg karaktären ”The Homosexual” i original-Pelham (1974).

Spekulerande spekulation följer.

Det är elva bokstäver i ”U CaN sAVe heR”. Det finns även två runda kylskåpsmagneter som jag hävdar ingår. 13 totalt.

Tony hade gjort 13 långfilmer innan Deja Vu (2006).

Stor bokstav kan handla om extra tyngd.

– Rostrött A kan representera Top Gun (1986).
– Rostrött e kan vara Crimson Tide (1995).
– Den vita magneten är gissningsvis debutfilmen The Hunger (1983). Färgen kan stå för tex oerfaren.
– Grönt h syftar på Domino (2005) hävdar jag. Filmen går i grönt och jag tror att Tony uppfattar färgen som kvinna.
– De mörka magneterna C och s kan stå för de två ”tvångshetero” filmer som Tony gjorde 1990: Days of Thunder (ev stort C) och Revenge (ev litet s).

Det som återstår är de röda (3) och gula (4) magneterna. Rött och gult är väldigt Tony men hur är det han tänker här?

De filmer som är kvar enligt spekulationen:

– Beverly Hills Cop II (1987)
– The Last Boy Scout (1991)
– True Romance (1993)
– The Fan (1996)
– Enemy of the State (1998)
– Spy Game (2001)
– Man on Fire (2004)
Senast redigerad av Fotboll12 2022-09-21 kl. 21:05.
Citera
2022-09-22, 16:30
Medlem
Se 1:25 in i det här klippet från Deja Vu (2006):

https://youtu.be/4N_2CcQ0sQo

En röd bil, som i övrigt inte är inblandad i filmen, voltar/flyger på en bro under en biljakt involverande två tidslinjer. Jag tror inte man får veta hur det gick för den/de i bilen vars olycka orsakades av hjälten Doug Carlin (Denzel).

Bro = Tony
Rött = Tony

Jag tolkar händelsen som ett av flera tecken på att Tony såg slutet komma i sina sista filmer, från 2004 och framåt.

Något plågade honom och jag tror att han använde filmerna delvis som ett sätt att vänja sig vid tanken på slutet.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-09-22 kl. 17:04.
Citera
2022-09-22, 21:12
Medlem
Här är ett klipp från inledningen av Man on Fire (2004). Lägg märke till färgen på den utpressade mannens bil, 2:17 in:

https://youtu.be/nzaakWJj3yw

Bilen är röd.

Det gör ju inte misstankarna mindre om att Tony i verkligheten var utsatt för utpressning och att det kan ha varit effekterna av det som till slut tog hans liv.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-09-22 kl. 21:16.
Citera
2022-09-23, 16:51
Medlem
Citat:

Om det inte varit för de två roströda bokstäverna i ”sAVe” hade jag nog inte stannat upp:

I bakhuvudet finns att Tony inte gjorde saker av en slump, så jag är ganska säker på att magneternas färger och kombinationen av stora och små bokstäver betyder något.

Inspirationen kan Tony ha fått när han vid okänd tidpunkt såg karaktären ”The Homosexual” i original-Pelham (1974).

Spekulerande spekulation följer.

Det är elva bokstäver i ”U CaN sAVe heR”. Det finns även två runda kylskåpsmagneter som jag hävdar ingår. 13 totalt.

Tony hade gjort 13 långfilmer innan Deja Vu (2006).

Stor bokstav kan handla om extra tyngd.

– Rostrött A kan representera Top Gun (1986).
– Rostrött e kan vara Crimson Tide (1995).
– Den vita magneten är gissningsvis debutfilmen The Hunger (1983). Färgen kan stå för tex oerfaren.
– Grönt h syftar på Domino (2005) hävdar jag. Filmen går i grönt och jag tror att Tony uppfattar färgen som kvinna.
– De mörka magneterna C och s kan stå för de två ”tvångshetero” filmer som Tony gjorde 1990: Days of Thunder (ev stort C) och Revenge (ev litet s).

Det som återstår är de röda (3) och gula (4) magneterna. Rött och gult är väldigt Tony men hur är det han tänker här?

De filmer som är kvar enligt spekulationen:

– Beverly Hills Cop II (1987)
– The Last Boy Scout (1991)
– True Romance (1993)
– The Fan (1996)
– Enemy of the State (1998)
– Spy Game (2001)
– Man on Fire (2004)

Att kylskåpsmagneterna i Deja Vu (2006) betyder något Tony-personligt är jag nästan helt säker på.

Just nu är jag 50/50 kring om de syftar på de långfilmer han hade gjort då eller något annat.

Mina filmförslag gällande de gula och röda magneterna:

Beverly Hills Cop II (1987) = Gul
The Last Boy Scout (1991) = Gul
True Romance (1993) = Gul
The Fan (1996) = Röd
Enemy of the State (1998) = Gul
Spy Game (2001) = Röd
Man on Fire (2004) = Röd

Sedan tidigare hävdar jag att rött = Tony-personligt. De tre filmerna listade ovan ser jag som hans mest personliga vid tidpunkten för Deja Vu (2006).

Gult skulle kunna stå för macho – någonting grabbigt utan att för den skull vara tvångshetero (mörka magneter).
Senast redigerad av Fotboll12 2022-09-23 kl. 17:08.
Citera
2022-09-24, 16:46
Medlem
Citat:

Ända sedan jag skrev tolkningen ovan har jag känt mig obekväm med den – det stämmer inte riktigt.

Nu när jag ser en grej i Man on Fire (2004) blir min tolkning att roströd enligt Tony står för (ungefär) Förbjuden kärlek.

I en scen där vi hela tiden befinner oss på en stor röd matta (=Tony) konfronterar Creasy (Denzel) en man i ekonomisk knipa och som lät kidnappa sin egen dotter för att få loss kidnappnings-försäkringspengar. Mannen snodde sedan 75 procent av lösensumman åt sig och sin advokat. I det här läget av filmen tror alla att dottern Pita (en 10-årig Dakota Fanning) dödats av kidnapparna och när mamman får veta vad som hänt beordrar hon Creasy att döda hennes make.

Då kommer vi in i detta korta klipp:

https://clip.cafe/man-on-fire-2004/a-bullet-always-tells-the-truth/

Creasy öppnar Pitas dagbok som synts kort tidigare i filmen och som egentligen är röd men i ljuset ser den mer roströd ut. Just innan klippet inleds har Creasy lagt ifrån sig sin pistol på en stol med rostrött tyg. I Pitas dagbok har han förvarat kulan som aldrig avlossades när han själv försökte ta sitt liv. Efter klippet tar mannen sitt liv med just den kulan.

Tidigare i filmen har man förstått att Pita är kär i Creasy. Det förstärks av att man hör Linda Ronstadt sjunga känslofyllt när Pita dansar i säng efter ett samtal med Creasy. Samma sång hörs tidigare i filmen i scenen där Creasys pistol klickar. Han sitter då i en röd soffa.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-09-24 kl. 17:01.
Citera
2022-09-24, 18:32
Medlem
Citat:
Man on Fire (2004): Creasy har skada på baksidan av handen från tidigare och mörk period i sitt liv. Det är konstiga mörka märken. Dottern i familjen han livvaktar frågar vad som hänt men han blir arg och vägrar svara. Bild: https://images.app.goo.gl/udprkhWxbkZ2bVTU9

Creasys högerhandskada i Man on Fire (2004) kan nu avskrivas från misstankarna om kreativ Tony-protest.

I filmen från 1987 med samma namn har Creasy (Scott Glenn) nämligen en liknande skada på sin högra hand.

Det innebär naturligtvis att samma skada även förekommer i boken som filmerna bygger på.

I filmen från 1987 är flickan 12 år (ett par år äldre än i Tonys film) och det blir stundtals riktigt creepy när hon stöter på Creasy. Tony har tack och lov tonat ner det i sin film.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-09-24 kl. 18:37.
Citera
2022-09-24, 20:47
Medlem
Citat:

I bakhuvudet finns att Tony inte gjorde saker av en slump

På de små vita lapparna ovanför kylskåpsmagneterna står:

angel
though (eventuellt skymda bokstäver)
crush
naked
warm
breath
possible

Längst till vänster finns ytterligare fem små lappar som har satts ihop till:

”some is in to light”

Totalt 12 sådana lappar.

Det är först nu i skrivande stund som jag upptäcker en 14:e bokstavsmagnet – ett mörkt litet X på hundbilden. Bokstaven ser svart ut medan de två jag tidigare betecknat som mörka ser ut att vara mörkblå.

Jag var faktiskt brydd över att det inte skulle funnits magnet för Tonys 14:e film Deja Vu (2006) som ju detta sker i.

Sedan tidigare är min spekulation att mörk magnet betyder tvångshetero och jag får grunna på detta.

Nu ser jag text på en magnet i vad som ser ut som rostfritt stål på fotot till vänster om U. Jag ser inte exakt vad det står. Eventuellt ”monday” uppochner men det är osäkert.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-09-24 kl. 21:23.
Citera
2022-09-24, 23:57
Medlem
Citat:
Det är först nu i skrivande stund som jag upptäcker en 14:e bokstavsmagnet – ett mörkt litet X på hundbilden. Bokstaven ser svart ut medan de två jag tidigare betecknat som mörka ser ut att vara mörkblå.

Jag var faktiskt brydd över att det inte skulle funnits magnet för Tonys 14:e film Deja Vu (2006) som ju detta sker i.

Sedan tidigare är min spekulation att mörk magnet betyder tvångshetero och jag får grunna på detta.

Jag tror ta mig tusan att det stämmer – de 14 bokstäverna på kylskåpet syftar på hans filmer till och med Deja Vu (2006).

Enemy of the State (1998) var Tonys 10:e långfilm.

X är romerska för 10.

Jag hävdar att bokstaven är svart pga att Tony upplevde sin mest frustrerande tid i samband med EOTS-arbetet.

När det gäller exakt vilka filmer som hör till vilka färger är några troligen felplacerade i nuläget, och mina tolkningar av de olika färgernas betydelser kan vara fel, men jag hävdar att det är ett fungerande pussel.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-09-25 kl. 00:17.
Citera
2022-09-25, 09:21
Medlem
Citat:
Jag tror ta mig tusan att det stämmer – de 14 bokstäverna på kylskåpet syftar på hans filmer till och med Deja Vu (2006).

Enemy of the State (1998) var Tonys 10:e långfilm.

X är romerska för 10.

Jag hävdar att bokstaven är svart pga att Tony upplevde sin mest frustrerande tid i samband med EOTS-arbetet.

När det gäller exakt vilka filmer som hör till vilka färger är några troligen felplacerade i nuläget, och mina tolkningar av de olika färgernas betydelser kan vara fel, men jag hävdar att det är ett fungerande pussel.

Jag uttryckte mig slarvigt ovan. Det handlar naturligtvis om 12 bokstäver och 2 ”punkter” (vit och gul). Den gula är placerad som en verklig punkt vilket gör att den ansluts till pusslet. Och den vita till vänster har samma form och kvalar också in.

De två punkterna kan betyda att filmerna inte hade någon impact vilket stämmer för The Hunger (1983) som jag hävdar är den vita kylskåpsmagneten.

Eventuellt kan den gula punkten vara True Romance (1993). Ett macho-manus där Tony enligt mig stoppades av Tarantino från att göra det han ville med materialet. Och filmen är förvånansvärt ointressant tycker jag, med tanke på att det är ett av Tonys mest kända verk. Tony kan själv ha känt att filmen inte var något att skryta med.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-09-25 kl. 10:04.
Citera
2022-09-25, 12:23
Medlem
Citat:
Eventuellt kan den gula punkten vara True Romance (1993). Ett macho-manus där Tony enligt mig stoppades av Tarantino från att göra det han ville med materialet. Och filmen är förvånansvärt ointressant tycker jag, med tanke på att det är ett av Tonys mest kända verk. Tony kan själv ha känt att filmen inte var något att skryta med.

Jag ändrar mig. Beverly Hills Cop II (1987) är en bagatell och på alla sätt mer lättviktig än True Romance (1993). Så BHC II är enligt mig sannolikare som den gula punkten.

True Romance (1993) och The Last Boy Scout (1991) är mina val för två av de tre kvarvarande gula bokstäverna.

EOTS (1998) hade jag först satt som gul men ändrade mig när jag såg det svarta X:et.

Crimson Tide (1995) som jag först tänkte var roströd (förbjuden kärlek?) kan istället vara röd (Tony-personlig) då ju Ubåtskaptenen har en röd keps på sig stora delar av filmen.

Eventuellt kan Spy Game (2001) vara roströd tillsammans med Top Gun (1986).
Senast redigerad av Fotboll12 2022-09-25 kl. 12:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in