Citat:
Tony Scotts trixande med datumen i Spy Game (2001) är definitivt en av hans hemliga operationer i filmen.
Här är ännu ett exempel: I början av Spy Game läser Nathan Muir (Redford) intern och hemlig CIA-info om att Tom Bishop (Brad Pitt) gripits i Kina misstänkt för spioneri.
Vi har tidigare etablerat att tidpunkten här är 15 april 1991.
Nathan har lagt det A4-utskrivna meddelandet ovanpå en tidning så att omgivningen inte ska se vad han läser.
Man ser en sportrubrik i tidningen:
”Broncos set to buck tradition”.
Jag googlade rubriken utan någon egentlig förhoppning att hitta något, men till min häpenhet fick jag en träff!
https://www.washingtonpost.com/archive/sports/1989/12/29/broncos-set-to-buck-tradition/356b3a1e-bb72-4810-841a-5779c6f387d2/
Artikeln är från den 29 december 1989.
Enligt dokumentationen ovan om Days of Thunder (1990) så inleddes filmandet 11 december 1989 och fram till 20 januari var man på följande platser:
Charlotte Motor Speedway NC, “Harry Hogge’s” farm, “Tim Daland’s” car dealership och “Rowdy Burns’s” country house.
Under den här tidsperioden filmade man alltså bland annat en av utredningens viktigaste händelser – scenen med en rödkepsad Harry (Robert Duvall) och Cole (Tom Cruise).
Här är ännu ett exempel: I början av Spy Game läser Nathan Muir (Redford) intern och hemlig CIA-info om att Tom Bishop (Brad Pitt) gripits i Kina misstänkt för spioneri.
Vi har tidigare etablerat att tidpunkten här är 15 april 1991.
Nathan har lagt det A4-utskrivna meddelandet ovanpå en tidning så att omgivningen inte ska se vad han läser.
Man ser en sportrubrik i tidningen:
”Broncos set to buck tradition”.
Jag googlade rubriken utan någon egentlig förhoppning att hitta något, men till min häpenhet fick jag en träff!
https://www.washingtonpost.com/archive/sports/1989/12/29/broncos-set-to-buck-tradition/356b3a1e-bb72-4810-841a-5779c6f387d2/
Artikeln är från den 29 december 1989.
Enligt dokumentationen ovan om Days of Thunder (1990) så inleddes filmandet 11 december 1989 och fram till 20 januari var man på följande platser:
Charlotte Motor Speedway NC, “Harry Hogge’s” farm, “Tim Daland’s” car dealership och “Rowdy Burns’s” country house.
Under den här tidsperioden filmade man alltså bland annat en av utredningens viktigaste händelser – scenen med en rödkepsad Harry (Robert Duvall) och Cole (Tom Cruise).
Vi har ännu en märklig datumangivelse i Spy Game (2001).
Tony Scotts röda keps syns i bakgrunden. Nathan (Redford) är i färd med att gömma undan sina hemliga anteckningar om Tom Bishop (Brad Pitt) när Nathans sekreterare Gladys (Marianne Jean-Baptiste) kommer in med ett diplom i handen.
Datumet här är 15 april 1991.
Gladys: The director sent this down. Actually looks like he signed it himself.
Hon överlämnar diplomet till Nathan och när han tittar på det får vi också se vad det står på nedre delen:
”…Nathan Muir this Certificate in Recognition of 30 Years Honorable Service with the Central Intelligence Agency”
Till vänster om CIA-chefens signatur står ”November 1990”.
Visst verkar det ganska ologiskt av CIA-chefen att vänta fem månader med att ge ifrån sig diplomet?
November 1990 är en ny tidpunkt jämfört med de som Tony Scott tidigare smugit in i filmen, alltså 29 december 1989 och cirka 15 februari 1990.
Vi har även sett en tv-rapport om kalla krigets slut som indikerat av vi skulle ha befunnit oss någonstans i november/december 1991 trots att vi är i mitten av april.
Senast redigerad av Fotboll12 2024-10-27 kl. 16:27.
Senast redigerad av Fotboll12 2024-10-27 kl. 16:27.