Det är rimligt att du som postulerar något förklarar vad det är du föreslår, helt korrekt.
Det är två påståenden som behöver demonstreras.
Jag vet inte om jag håller med. "Nytt liv" är odefinierat. Uppstår det nytt liv eller är det så att liv kan byta form eller ändras till mer liv? Jag skulle säga att i detta fall pratar vi om en naturlig lag som gör gällande att energi tillfört till ett slutet system leder till ökad komplexitet, om vi backar en bit.
Det är ett stort ogrundat påstående att säga att "när Gud skapade liv på denna Jorden.."
Kanske du kunde börja med "om" för att spekulera vidare och se om det håller.
Är detta testbart? Evidens för att det FAKTISKT är så som du påstår?
- Vidare, om det är så att våra medvetanden vidgas, vad är kopplingen till Gud? Hur härleder du fenomenet till sin källa och hur avgör du vad källan är?
Ja, men det betyder vad? Om allt medvetande kommer från medvetande, liv kommer från liv, som är ett ganska vanligt argument, måste det innebära att det första medvetandet eller livet nödvändigtvis måste vara en gud eller från en gud? Varför?
Skönt att du är öppen. Jag tycker inte det var särskilt logiskt, det var mer som "hur kan jag rättfärdiga det jag redan tror" än att logiskt bygga upp ett argument. Min åsikt.
Det är en ihopsnickrad variant av det gamla hederliga "allt måste komma någonstans ifrån" argumentet.
Bara för att vi inte vet var livets kedja började eller hur så är det inte bevis för något.