2024-11-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Du är ju totalt dum i huvudet.
F ö sa mina föräldrar att Gud finns och satte mig i söndagsskola i kyrkan, men JAG kom som
6-7åring på att det inte kan vara som kyrkan säger om Gud, vilket du fortfarande inte kommit på...

Dina argument är ju INTE FUNDAMENTALA över huvud taget.
Det var ju du som SKYLLDE på människans fria vilja,
så SÅKLART är
"De små barnen, som drabbas har ingen fri vilja..."
ett bra argument.

Dessutom skrev du tidigare:
Det är Gud ju INTE ALLS eftersom han inte finns...

Så du är muslim eller jude? Ingen märkbar skillnad gällande diskutioner om gud, eftersom ni har samma gud - som inte finns - och du resonerar lika korkat som kristna, med samma sorts korkade argument om Gud...
Wow vilken framgång av dig! Klart man misstror jahve. Det är inget speciellt, hela bibeln är efterbliven.
Jag argumenterar inte för bibeln, jag argumenterar för sanatana dharma, "dom eviga naturliga lagarna", Adolf Hitler, Vishnu och hare krishna.

Ditt argument är varför finns ondska och det är lätt, jo pga fri vilja.

Motbevisa min grundtes, tack. Men du kan inte det för du är en värdelös systemit.
Citera
2024-11-04, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
Jo dina föräldrar har gett en del av sitt dna till dig, allt liv som förökar måste ge en del av sig själv. Träd sprider frön tex som blir nya träd etc.
Det är ingen naturlag som säger att det måste vara så.
Citera
2024-11-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är rimligt att du som postulerar något förklarar vad det är du föreslår, helt korrekt.
Det är två påståenden som behöver demonstreras.
Jag vet inte om jag håller med. "Nytt liv" är odefinierat. Uppstår det nytt liv eller är det så att liv kan byta form eller ändras till mer liv? Jag skulle säga att i detta fall pratar vi om en naturlig lag som gör gällande att energi tillfört till ett slutet system leder till ökad komplexitet, om vi backar en bit.
Det är ett stort ogrundat påstående att säga att "när Gud skapade liv på denna Jorden.."
Kanske du kunde börja med "om" för att spekulera vidare och se om det håller.

Är detta testbart? Evidens för att det FAKTISKT är så som du påstår?
- Vidare, om det är så att våra medvetanden vidgas, vad är kopplingen till Gud? Hur härleder du fenomenet till sin källa och hur avgör du vad källan är?
Ja, men det betyder vad? Om allt medvetande kommer från medvetande, liv kommer från liv, som är ett ganska vanligt argument, måste det innebära att det första medvetandet eller livet nödvändigtvis måste vara en gud eller från en gud? Varför?

Skönt att du är öppen. Jag tycker inte det var särskilt logiskt, det var mer som "hur kan jag rättfärdiga det jag redan tror" än att logiskt bygga upp ett argument. Min åsikt.
Det är en ihopsnickrad variant av det gamla hederliga "allt måste komma någonstans ifrån" argumentet.
Bara för att vi inte vet var livets kedja började eller hur så är det inte bevis för något.

Du har varit i tråden typ från början och det märks att du har funderat endel på argumenten. Kul att du funnit lite kritik, ska tänka på vad du har sagt!
Citera
2024-11-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är ingen naturlag som säger att det måste vara så.
Oj är du tappad i golvet? Eller lider du av downsyndrom kanske? Jo det är en naturlig lag att om man ska ge nytt liv så måste man ge en bit av sig själv.
Citera
2024-11-04, 12:08
Avslutad
Citat:
Oj är du tappad i golvet? Eller lider du av downsyndrom kanske? Jo det är en naturlig lag att om man ska ge nytt liv så måste man ge en bit av sig själv.
Vad har du för motivering till det?
Citera
2024-11-04, 12:12
Medlem
Citat:
Vad har du för motivering till det?
Ifall en människa föder ett barn tex så måste den ge en del av sitt dna, ifall ett träd sprider sina frön så ger dom en del av sitt dna och samma med djur som förökar sig. Man måste alltid ge en del av sig själv om man ska skapa nytt liv här, det är en naturlig lag.
Citera
2024-11-04, 12:16
Medlem
Citat:
Wow vilken framgång av dig! Klart man misstror jahve. Det är inget speciellt, hela bibeln är efterbliven.
Jag argumenterar inte för bibeln, jag argumenterar för sanatana dharma, "dom eviga naturliga lagarna", Adolf Hitler, Vishnu och hare krishna.

Ditt argument är varför finns ondska och det är lätt, jo pga fri vilja.

Motbevisa min grundtes, tack. Men du kan inte det för du är en värdelös systemit.
Du fortsätter att bevisa att dt är en idiot.
Du säger emot dig själv om och om igen...
Citera
2024-11-04, 12:16
Avslutad
Citat:
Ifall en människa föder ett barn tex så måste den ge en del av sitt dna, ifall ett träd sprider sina frön så ger dom en del av sitt dna och samma med djur som förökar sig. Man måste alltid ge en del av sig själv om man ska skapa nytt liv här, det är en naturlig lag.
Vad innebär "ge en del av sig själv"? Om man exempelvis skapar liv i en avancerad 3d-printer där man bygger upp bakterie atom för atom, har man då gett en del av sig själv?
Citera
2024-11-04, 12:22
Bannlyst
Citat:
De flesta ateister vet nog inte vad gud är, men jag ska förklara.
Gud är skaparen av medvetandet eller han är medvetandet.
En naturlig lag på denna jorden är att ifall man ska skapa nytt liv så måste man ge en del av sig själv. Så när gud skapade liv på denna jorden så gav han en del av sig själv, och det han gav var en del av sitt medvetande. Så vi är delar av gud och vi är kopplade till honom och till varandra. När vi mediterar på honom eller ber så kopplar vi upp oss och välsignas och vårat medvetande vidgas, vi blir mer som oss själva.
ALLT levande har ett medvetande tom träd och växter, ifall ni söker på det så kan ni finna att träd tex samtalar med varandra.

Jag är öppen för att byta åsikt, men är inte detta extremt logiskt?
Skaparen behövde ge en del av sig själv och vad gav han jo medvetande, det är en naturlig lag. Alla som skapar nytt liv måste ge en del av sig själv.

Ge logiskt argument emot det, för jag är genuint öppen att ändra åsikt

Det är väldigt enkelt att vederlägga. Både att Gud skulle ha "gett" allt medvetande och att allt har medvetande är ju bara något som du påstår utan att kunna ge några som helst bevis för att det är så.
Citera
2024-11-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Du fortsätter att bevisa att dt är en idiot.
Du säger emot dig själv om och om igen...
"Det" är en idiot alltså gud? Nej gud har skapat en vacker värld. Men pga frivilja så tar många människor dåliga beslut tyvärr :/ Jag önskar att vi levde i en värld fylld av kärlek och harmoni, men nu är den fylld av konflikt istället.. lite tråkigt men så är det.
Ni som kommer ifrån jehovas vittne osv är alltid så tjuriga, ni vet knappt vad gud är och nu hatar ni honom? Haha ni är fan otroliga
Citera
2024-11-04, 12:27
Medlem
Citat:
Vad innebär "ge en del av sig själv"? Om man exempelvis skapar liv i en avancerad 3d-printer där man bygger upp bakterie atom för atom, har man då gett en del av sig själv?
Snälla fokusera nu, om man ska skapa nytt biologiskt liv så måste man ge en del av sig själv alltså sitt dna. Det ÄR en naturlig lag, eller har du aspbergers?
Citera
2024-11-04, 12:30
Avslutad
Citat:
Snälla fokusera nu, om man ska skapa nytt biologiskt liv så måste man ge en del av sig själv alltså sitt dna. Det ÄR en naturlig lag, eller har du aspbergers?
Du svarar inte på frågan. Jag testar att ställa den igen.

Om man exempelvis skapar liv i en avancerad 3d-printer där man bygger upp bakterie atom för atom, har man då gett en del av sig själv?

För övrigt är det fullt möjligt att helt rensa både vanliga celler och spermier/äggceller på allt existerande dna och ersätta det med helt syntetiskt tillverkat dito.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in