2024-11-03, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Vet man med sig att man återfinns inom autismspektrakt så gör man bäst i att läsa all tillgänglig litteratur och följa det punktvis.

Ja eller så läser man tillgänglig litteratur för att lära sig göra rätt. Baserat på empiri och tidigare vetenskap/kunskap.

/Dick
Citera
2024-11-03, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Problemet med att inte smörja hjulbultarna, som jag ser det, är att de kärvar så jävligt när man ska dra åt, att det är svårt att veta om de är åtdragna, eller om de bara har kärvat fast halvt åtdragna.
Det brukar vara så att man drar med ett visst moment tills det tar stopp, och sen drar man lite hårdare och bulten hoppar till och roterar 10 grader till.

Då är dom knappast rena, prova borsta ordentligt rent med stålborste innan.

/Dick
Citera
2024-11-03, 19:51
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Materialet sträcker sig och deformeras varje gång det dras åt. Jag har ju själv arbetat inom industrin där det var höga krav på visst moment på tex sträckbultar. Dom kasserades varje gång.

Anledningen till att jag och de flesta rekommenderar att spraya med tex 5-56 är att bultarna kommer ärga och rosta fast annars. Dom utsätts för hemska förhållanden för att vara en skruvbult.

Sedan är det inte så noggrant att momentet blir exakt på hjulbultar. Bara dom sitter fast och det inte är för hårt.
När jag var yngre smörjde jag bultarna med kopparpasta och märkte när jag skulle dra åt att momentnyckeln verkade reagera ovanligt sent. Det visade sig som alla andra säger i tråden att det tar bort friktionen som behövs. Hade nästan sönder navet och min far berättade att man aldrig ska ha kopparpasta på gängorna, just pga detta. Detta var när jag var 15-17..

Sedan dess har jag aldrig använt mig av någon smörja. Har aldrig heller varit med om en hjulbult som rostat fast pga detta. Hjulbultar som rostat fast kör med året runt-däck förmodar jag.

Jag kan tänka mig att det kan vara bättre att smörja med någon väldigt tunn spray om man nu måste, typ WD-40, men ärligt talat har jag aldrig varit med om att det behövts.
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Då är dom knappast rena, prova borsta ordentligt rent med stålborste innan.

/Dick
Precis, då har man gjort fel. Det är också viktigt att anläggningsytan mellan däck och navet är rent från rost och smuts.
Senast redigerad av Peripheryy 2024-11-03 kl. 19:53.
Citera
2024-11-03, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
När jag var yngre smörjde jag bultarna med kopparpasta och märkte när jag skulle dra åt att momentnyckeln verkade reagera ovanligt sent. Det visade sig som alla andra säger i tråden att det tar bort friktionen som behövs. Hade nästan sönder navet och min far berättade att man aldrig ska ha kopparpasta på gängorna, just pga detta. Detta var när jag var 15-17..

Sedan dess har jag aldrig använt mig av någon smörja. Har aldrig heller varit med om en hjulbult som rostat fast pga detta. Hjulbultar som rostat fast kör med året runt-däck förmodar jag.

Jag kan tänka mig att det kan vara bättre att smörja med någon väldigt tunn spray om man nu måste, typ WD-40, men ärligt talat har jag aldrig varit med om att det behövts.

Haha kopparpasta?! Det brukar man lägga mellan fälgen och navet eller alupasta om man har alufälgar. Inte på bultarna. Bytte däck idag. Körde biltemas multispray och mutterknack med 110nm. Gick kalas som vanligt i framtiden.
Citera
2024-11-03, 19:59
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Haha kopparpasta?! Det brukar man lägga mellan fälgen och navet eller alupasta om man har alufälgar. Inte på bultarna. Bytte däck idag. Körde biltemas multispray och mutterknack med 110nm. Gick kalas som vanligt i framtiden.
Kan du inte lägga upp en video på youtube så får jag kan se hur ett byte skall göras på riktigt sätt? Jag känner mig nämligen lite osäker på hur rikligt man ska använda sig av "biltemas multispray".

Och vad har du för kompressor? Och momentstav, det låter väldigt osäkert!

Sedan undrar jag om jag gör fel som använder 140nm till mina hjulmuttrar?
Senast redigerad av Peripheryy 2024-11-03 kl. 20:07.
Citera
2024-11-03, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Kan du inte lägga upp en video på youtube så får jag kan se hur ett byte skall göras på riktigt sätt? Jag känner mig nämligen lite osäker på hur rikligt man ska använda sig av "biltemas multispray".

Och vad har du för kompressor? Och momentstav, det låter väldigt osäkert!

Mmm ska bara göra klart "hur man laddar en kaffebryggare först". Så kan du få båda samtidigt.
Citera
2024-11-03, 21:09
Medlem
ormbitens avatar
Kastade på mina vinterhjul idag.

Har sedan 90 talets början fram till 2022 skiftat hjul på närmare tusen bilar varje år.
Sååå jävla underbart att slippa det nu för tiden.

* Steg 1: Upp med bilen på sax lyften...

* Steg 2: Bort med hjulskruvarna med mutterdragare.

* Steg 3: Sedan putsa riktigt ordentligt rent på bromsskivans anliggningsyta med stor stålborstrondell i borrmaskinen och så även anliggningsytan på fälgen.
Ingen smuts eller fett eller ärg ska lämnas kvar varken på bromsskivans anliggningsyta eller fälgens anliggningsyta!

* Steg 4: Spraya rent med bromsrengöring och torka av.
Det ska absolut INTE finnas rester av smörjfett, kopparpasta eller dylikt mellan fälg och bromsskiva.
Det ska bara vara riktigt rent och torrt.

* Steg 5: Putsa av hjulskruvarnas gängor ordentligt i en bänkslip med stålborstrondell så att skruvarnas gängor typ ser ut som nya. Absolut inget smörj-gegga på gängorna.
Möjligen lite WD40.

* Steg 6: Upp med hjulen i balanseringsmaskinen.
(Skönt med en fullutrustad verkstad hemma i maskinhallen).

* Steg 7: Montering av hjulen och åtdragning med momentnyckel 140nm.

Så här pet noga hade man ju dock tyvärr aldrig tid att vara när man skiftade hjul på kundbilar.
Då var det mer stress och jäkt...

Då inväntar vi vintern!
Citera
2024-11-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Vet inte riktigt vad folk håller på med ute i stugorna...

Jag gissar att jag rent yrkesmässigt har skruvat loss närmare tvåhundra tusen hjul genom åren och jag tror mig minnas att jag har dragit av 2 stycken hjulskruvar/muttrar, trots att man ibland har stött på hjulskruvar som verkar vara dragna typ 10-15 gånger så hårt som dom ska vara dragna.

Minns bara en VW Passat där kunden blev förbannad för att jag drog av en skruv med mutterdragaren när jag skulle lossa. Där fick jag för husfridens skull åtgärda saken utan debitering, samt en Ford Focus där kunden redan själv hade dragit av tre stycken pinnskruvar, men han hade förståelse.

Sen har man förvisso demonterat hundratals sönderdragna hjullås, men det är ju en annan femma.

Tror aldrig att jag egentligen har känt något behov av att värma på hjulskruvar och hjulmuttrar.

Nää, jag vet som sagt inte riktigt vad folk håller på med ute i stugorna.
Vi använder handverktyg

Då kan man knacka lite och vicka på muttern
Bra om det strular vid punka oså
Senast redigerad av usr1 2024-11-03 kl. 21:21.
Citera
2024-11-03, 21:19
Medlem
Jag använder inget fett och kör nätt med handverktyg

Ändå lossar lite metallflisor från gängorna ibland?
Citera
2024-11-03, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
12 kg på hur lång hävarm?

Det som avses är 12 kilogram-force förkortat kgf (eller mer exakt så är 120 Nm = 12,2 kgf med tre gällande siffror). Dela med verktygets längd (där man har handen d.v.s) för att få vilken kraft du behöver dra verktyget med.

Citat:
Kilopond (kp) eller kilogram-force (kgf), från latinets pondus som betyder vikt, är en äldre måttenhet för kraft.[1][2] Kraften definieras som den kraft en massa av ett kilogram utsätts för under påverkan av jordaccelerationens dragningskraft 9,80665 m/s2, som är ett medelvärde av jordens gravitationsfält.1 kilopond är därmed lika med 9,80665 newton.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kilogram-force
Citera
2024-11-03, 23:25
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är tre huvudsaker jag stör mig på som även seriösa firmor gör.

1. Tappar hjulbultar på marken och gör inte ren dem
2. Smörjer inte gängorna
3. Drar åt för hårt

Den sista kan jag ha lite överseende med, för alternativet vore att lita på att kunden efterdrar själv. Det kommer de naturligtvis inte göra, och så kommer firman få skulden när hjulet lossnar. Men fixar jag det själv slipper jag den problematiken.

Fick byta ett däck vid vägkanten när jag fått punka. Då hade en firma dragit åt som fan, och det var ett helvete att få loss. Tror jag var nära att vrida av fälgkorset.
Fälgkors har för kort momentarm. Det är bättre att ha en längre. Vet inte vad det heter på svenska. Breaker bar på engelska.
Citera
2024-11-03, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Fälgkors har för kort momentarm. Det är bättre att ha en längre. Vet inte vad det heter på svenska. Breaker bar på engelska.
Om skruvarna inte är för hårt åtdragna räcker ett fälgkors. Fälgkorset har dessutom fördelen att det ger en jämnare belastning än breaker bars, eftersom det enbart blir en rotationskraft.

Har en hjulmutternyckel, men den använder jag bara om jag måste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in