Citat:
Ursprungligen postat av
Vladulven
Ett bra tips är att använda
två styrpinnar när man ska montera hjulen.
Speciellt om hjulen är väldigt tunga kan det vara rätt jobbigt att passa in bulthålen.
Bara att hänga upp hjulet på styrpinnarna och skruva in bultarna.
Man kan också såga av bultskallen på två långa bultar så blir det lite billigare.
(Se till så att det som sticker ut är ogängat så ni inte skadar hålen i fälgen)
Jo att "trä på" hjulen på en bil som har skruvar i stället för pinnskruvar med muttrar tillhör inte livets goda.
Speciellt inte om hjulen är stora och tunga.
Till min Mercedes Geländewagen förfor jag som följande:
Införskaffade hjulskruv som passade i Mercans nav.(blev från en Mercedes glassbil på skroten)
Sågade av 6-kantskallen på skruven.
Svetsade på lång 10 mm hylsa med 1/4" nyckeltag.(med 12-kanten mot den kapade skruven)
Härigenom hade ett nyckeltag/4-kanthål för att med en 1/4" spärrnyckel skruva ut styrpinnen, om det skulle kärva eller djävlas på annat sätt.
Men än 10 år sedan jag tillverkade styrpinnarna.