2024-11-08, 13:51
  #109
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Senaste bil jag ägt med vänstergänga på vänstra sidan var en FIAT 1500 Juventus(en underbar bil på sin tid = Pv Sportdödare av rang).
Som sophämtare har jag varit med om att en sommarinlånad sopbil, Bedford, även den hade vänstergäng på vänster sida.
Orsaken är att gängan ska vara självåtdragande.
Förekommer även på cykelpedaler att de är vänstergängade.

F ö skulle det vara intressant att få veta varför "världen" har fastnat för just högergängade skruvförband - synpunkter och kommentarer, tack!
Kan det ha med korkskruven att göra?
Vem var i s f först - korkskruven eller skruvförbandet?

En killgissning: kan det ha med jordens rotation att göra, att vissa krafter kan bli liiiite större åt andra hållet pga detta?

Men man förvånas att inte USA (och UK) har gjort tvärtom här då dom har gjort det i allt annat.
Tid: 13.34 / 1.34AM
Mått: meter-centimeter-millimeter/tum-foot-yard
Volym: liter/gallon-oz
Hastighet: km/h / mph
Vikt: kg/pound
Gängor: M/SAE
Tryck: bar/psi
Temperatur: Celsius/Fahrenheit
Kraft: N/kp
osv. Finns nog flera. Det är ju fan inget som används universellt förutom dygnets och årets längd!
Citera
2024-11-08, 15:47
  #110
Avslutad
Ett bra tips är att använda två styrpinnar när man ska montera hjulen.
Speciellt om hjulen är väldigt tunga kan det vara rätt jobbigt att passa in bulthålen.
Bara att hänga upp hjulet på styrpinnarna och skruva in bultarna.

Man kan också såga av bultskallen på två långa bultar så blir det lite billigare.
(Se till så att det som sticker ut är ogängat så ni inte skadar hålen i fälgen)
__________________
Senast redigerad av Vladulven 2024-11-08 kl. 16:10.
Citera
2025-03-14, 11:19
  #111
Avslutad
Jag lämnar in mina sommardäck nu för att jag repade fälgarna i höstas, tänker smäcka på dem direkt när de lackat om dem.

Har jag fattat det rätt är det lagligt nu i trakten Svealand eller? Det är barmark och vår och två veckor till officiella gränsen men ingen förväntar mer snö eller hur funkar det där?

Alltså jag känner mig snyggare i snygga fälgarna, det är bättre för min självkänsla så det är rätt viktig fråga faktiskt.
Citera
2025-03-14, 12:50
  #112
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Eurasiatic
Jag lämnar in mina sommardäck nu för att jag repade fälgarna i höstas, tänker smäcka på dem direkt när de lackat om dem.

Har jag fattat det rätt är det lagligt nu i trakten Svealand eller? Det är barmark och vår och två veckor till officiella gränsen men ingen förväntar mer snö eller hur funkar det där?

Alltså jag känner mig snyggare i snygga fälgarna, det är bättre för min självkänsla så det är rätt viktig fråga faktiskt.
Det är lagligt året om när det inte är vinterväglag.
Citera
2025-03-14, 12:56
  #113
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Såna där skitsorkar drar inte hjulbultarna med rätt moment, de drar ofta sönder alufälgar.


Vanliga alufälgar till normalstora bilar skall som regel dras 120Nm, dvs. 12 kilo. Sedan efterdras med 12 kilo efter 5 mil ELLER så drar man hjulbultarna 12 kilo OCH ca 5 grader direkt, detta ger ca 17 kilo och man slipper efterdra men det är så hårt draget att fälgen sitter väl säkert utan att dra sönder alufälgen.


OM hjulbultens gängor ser torr ut, kan man fördelat på gängan ha en droppe kopparpasta, mer behövs absolut inte. Fett skall man inte ha eftersom friktionen minskas så mycket att åtdragningsmomentet blir fel.

Godkända "smörjmedel" för gängor på hjulbult är en droppe av :

Kopparpasta, aluminiumpasta eller keramikpasta.

Momentnyckeln är din vän och en vanlig 120Nm momentstav för 129:- fungerar lika bra och den håller en livstid vid normal användning.
Varför inte ange åtdragningsmomentet för väl smorda gängor istället?
Citera
2025-03-14, 13:49
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Ett bra tips är att använda två styrpinnar när man ska montera hjulen.
Speciellt om hjulen är väldigt tunga kan det vara rätt jobbigt att passa in bulthålen.
Bara att hänga upp hjulet på styrpinnarna och skruva in bultarna.

Man kan också såga av bultskallen på två långa bultar så blir det lite billigare.
(Se till så att det som sticker ut är ogängat så ni inte skadar hålen i fälgen)
Jo att "trä på" hjulen på en bil som har skruvar i stället för pinnskruvar med muttrar tillhör inte livets goda.
Speciellt inte om hjulen är stora och tunga.
Till min Mercedes Geländewagen förfor jag som följande:
Införskaffade hjulskruv som passade i Mercans nav.(blev från en Mercedes glassbil på skroten)
Sågade av 6-kantskallen på skruven.
Svetsade på lång 10 mm hylsa med 1/4" nyckeltag.(med 12-kanten mot den kapade skruven)
Härigenom hade ett nyckeltag/4-kanthål för att med en 1/4" spärrnyckel skruva ut styrpinnen, om det skulle kärva eller djävlas på annat sätt.
Men än 10 år sedan jag tillverkade styrpinnarna.
Citera
2025-03-14, 15:05
  #115
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är lagligt året om när det inte är vinterväglag.

Åh f-n.

Ah då ses vi på vägarna. Kör så det ryker.

Tack för info, Generalknase.
Citera
2025-03-14, 15:18
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Vad jag vet ska man aldrig smörja gängorna på hjulbultarna. Sen använder man dragskaft med krafthylsa. Sitter bultarna hårt kan slå på dem med liten slägga eller värma dem.

helt rätt, aldrig smörja bultarna. däremot så bör man använda en momentnyckel eller momentstav. använder du bara ett dragskaft och krafthylsa så riskerar du att överdra bultarna.
Citera
2025-03-14, 23:31
  #117
Medlem
glajarns avatar
Jag byter själv och har så alltid gjort då vet jag att det blir rätt gjort
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in