2024-11-02, 02:11
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
12 kg på hur lång hävarm?

Det har jag aldrig ens tänkt på eftersom en momentnyckel 5-25 kilo (ungefär) kostar ca 495:- kr och en enkel momentnyckel med direktavläsning som duger till hjulbultar kostar 99:- kr på biltema, mycket mer exakt än att dra "på chans" om man inte gjort det 100 gånger och 12 kilo "sitter i näven och muskelminnet".
Citera
2024-11-02, 02:21
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Momentstav visste jag inte fanns, ska införskaffa en sån. Men , är de alltid och endast avsedda för mutterknackare, finns det inga för manuella hand verktyg?

Momentnyckel får det väl bli annars, lite dyrare men men.

Det närmsta du kommer momentstav "för manuella handverktyg" skulle jag säga är momentnyckel med direktavläsning på skala, kostar 99:- kr på biltema och det blir väldigt bra och repeterbart resultat när du drar hjulbultar. Då drar man 17 kilo, 170Nm på den direktvisande skalan så behöver man inte efterdra och man har gjort jobbet mycket bättre än ambulerande däckfixare.

Jag har bra kalibrerad utrustning på mitt jobb där jag många gånger kontrollmätt hjulbultar dragna med billiga momentnycklar, det kan skilja något kilo mellan exakt och avläst värde på en billig momentnyckel vilket inte spelar någon roll så länge man ligger på 12 kilo eller ÖVER, men absolut inte över 25 kilo där det gjutna aluminiumet i fälgen börjar deformeras av hjulbulten.

Jag drar med vanlig billig 400Nm muttersmack och en 120Nm momentstav, sen efterdrar jag direkt ca 5 grader. Det blir bra repeterbarhet och ett mycket säkert förband.
Senast redigerad av BarbaDonkey 2024-11-02 kl. 02:23.
Citera
2024-11-02, 02:33
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Jag tar tillfället i akt att informera om värmning av hjulbutar.

Inom industrin så värms bultar ofta med induktionsvärmare som når ner till bultar med dold montering i ett hål, en induktionsvärmare som duger bra till hjulbultar kostar ca 6000:-, bara googla.

Man brukar absolut INTE värma hjulbultar i hål nere i alufälgar med gasol, eld, öppen låga eller acetylen/syrgas då det ofta förstör lacken på alufälgen. I nödfall kan man använda gasol om ett litet metallrör trycks in i bulthålet för att skydda lacken. Eller en plåt från en uppklippt läskburk.

Betänk att en hjulbult är seghärdad och värmning förändrar bultens hållfasthet, därför kasserar vi värmda bultar inom industrin, skruvförband är ofta så viktiga att man inte chansar.
Citera
2024-11-02, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Jag har jobbat med flera av de ledande aktörerna inom däck med deras aktiviteter och de smorde alltid hjilbularna, inte mycket. Jag har även gått utbildning hos en av sveriges ledande bultgrosister och vid dragande av moment skall man smörja bulten lite men de har väl fel då...Eller?

Ja. Om du fattat fel eller du haft med fel folk att göra vet jag inte, men fel är det.
Anoljade bultar används, men som regel inte till hjul. Nya bultar som skall vara till speciella applikationer är ibland till och med vaxade, men det är ovanligt. I t.ex motorbyggen kan det anoljas, men på hjul, nej mycket ovanligt om det ens förekommer.
Som bara ett exempel där du kan läsa själv: https://www.volvocars.com/se/support/car/v60/article/fa9f5c829c5ef6cbc0a8015176e9e573

/Dick

PS: Tror du nya bilar har anoljade bultar ? Och tror du man efterdrar efter några mil...
Citera
2024-11-02, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Japp!
Går det inte med en meter dragskaft så tar man två meter dragskaft och går det inte med två meter dragskaft så tar man tre meter dragskaft och går det inte med tre meter dragskaft så tar man fyra meter dragskaft... Svårare än så är det inte.

Fast å andra sidan så har någon dragit alldeles åt helvete för hårt om man någonsin behöver mer än en meter dragskaft för att lossa hjulskruv / hjulmutter. 🤔
Innan kan man "knacka" några gånger på skruven eller muttern(om det är kupolmutter) och därefter börja med att "backa" ytterst lite, innan man drar i rätt riktning.
Citera
2024-11-02, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Fast nu pratar vi om nya bultar och gängor. Jag antar extremt få om ens någon byter till nya bultar varje gång däck skiftas.

Smörj gängorna!

Nope, rena och torra gängor..

Som ETT exempel:
https://www.volvocars.com/se/support/car/v60/article/fa9f5c829c5ef6cbc0a8015176e9e573

/Dick
Citera
2024-11-02, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Nope, rena och torra gängor..

Som ETT exempel:
https://www.volvocars.com/se/support/car/v60/article/fa9f5c829c5ef6cbc0a8015176e9e573

/Dick

Materialet sträcker sig och deformeras varje gång det dras åt. Jag har ju själv arbetat inom industrin där det var höga krav på visst moment på tex sträckbultar. Dom kasserades varje gång.

Anledningen till att jag och de flesta rekommenderar att spraya med tex 5-56 är att bultarna kommer ärga och rosta fast annars. Dom utsätts för hemska förhållanden för att vara en skruvbult.

Sedan är det inte så noggrant att momentet blir exakt på hjulbultar. Bara dom sitter fast och det inte är för hårt.
Senast redigerad av blompissare 2024-11-02 kl. 09:45.
Citera
2024-11-02, 10:04
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Innan kan man "knacka" några gånger på skruven eller muttern(om det är kupolmutter) och därefter börja med att "backa" ytterst lite, innan man drar i rätt riktning.

Vet inte riktigt vad folk håller på med ute i stugorna...

Jag gissar att jag rent yrkesmässigt har skruvat loss närmare tvåhundra tusen hjul genom åren och jag tror mig minnas att jag har dragit av 2 stycken hjulskruvar/muttrar, trots att man ibland har stött på hjulskruvar som verkar vara dragna typ 10-15 gånger så hårt som dom ska vara dragna.

Minns bara en VW Passat där kunden blev förbannad för att jag drog av en skruv med mutterdragaren när jag skulle lossa. Där fick jag för husfridens skull åtgärda saken utan debitering, samt en Ford Focus där kunden redan själv hade dragit av tre stycken pinnskruvar, men han hade förståelse.

Sen har man förvisso demonterat hundratals sönderdragna hjullås, men det är ju en annan femma.

Tror aldrig att jag egentligen har känt något behov av att värma på hjulskruvar och hjulmuttrar.

Nää, jag vet som sagt inte riktigt vad folk håller på med ute i stugorna.
Citera
2024-11-02, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Materialet sträcker sig och deformeras varje gång det dras åt. Jag har ju själv arbetat inom industrin där det var höga krav på visst moment på tex sträckbultar. Dom kasserades varje gång.

Anledningen till att jag och de flesta rekommenderar att spraya med tex 5-56 är att bultarna kommer ärga och rosta fast annars. Dom utsätts för hemska förhållanden för att vara en skruvbult.

Sedan är det inte så noggrant att momentet blir exakt på hjulbultar. Bara dom sitter fast och det inte är för hårt.

Sträckgränsdragning och t.ex moment-vinkel är något annat. Med torra gängor (rena såklart) och korrekt moment så sträcker man inte bultarna och får eftersträvad klämkraft. Då sitter dom fast, lossnar ej och blir heller ej sträckta.

/Dick
Citera
2024-11-02, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Sträckgränsdragning och t.ex moment-vinkel är något annat. Med torra gängor (rena såklart) och korrekt moment så sträcker man inte bultarna och får eftersträvad klämkraft. Då sitter dom fast, lossnar ej och blir heller ej sträckta.

/Dick

Jo dom blir deformerade. Har du aldrig känt att bultarna känns mer "stumma" ju mer gånger du skruvar in dom?! Är dom helt nya känns det mer mjukt.

Fast ja, man skall egentligen inte smörja bultar/skruvar som skall dras till ett visst moment. Sedan är ju inte hjulbultar några sträckbultar. Helt riktigt. Fast dom kommer sträckas ut lite grann iaf.

Nu är det ju som så att på hjulbultar så är det inte hela världen om momenten inte riktigt överensstämmer med vad som står. Viktiga är att dom sitter fast och inte för hårt.

Själv har jag dragit alla hjulbultar med 110nm sedan jag köpte en mutterknackare och momentstav för himla massa år sedan. Det är många olika bilar och hjul som dragits åt med den. Funkat perfekt varje gång. Insmorda med 5-56 naturligtvis.

Vet man med sig att man återfinns inom autismspektrakt så gör man bäst i att läsa all tillgänglig litteratur och följa det punktvis.
Senast redigerad av blompissare 2024-11-02 kl. 18:07.
Citera
2024-11-02, 23:13
Medlem
BarbaDonkeys avatar
"Hållfasthetsklassen står ofta instansad på ovansidan av skruvskallen. Klass 8.8 är vanligast förekommande. Siffran före punkten anger 1/100 av brottgränsen i MPa och siffran efter punkten 1/10 av förhållandet mellan brottgräns och sträckgräns. Hållfasthetsmärkning 12.9 innebär alltså en brottgräns på 1200 MPa och en sträckgräns på 90% av det, dvs 1080 Mpa."

Hjulbultar är oftast 10.8 och om man drar dem normalt så ligger man så långt under sträckgränsen att materialet INTE deformeras plastiskt. Att dra 12 eller kanske 20 kilo innebär i båda fall så långt under sträckgränsen att bulten kan återanvändas hundratals gånger.

Over and out.
Citera
2024-11-02, 23:56
Medlem
Aja Bajas avatar
Problemet med att inte smörja hjulbultarna, som jag ser det, är att de kärvar så jävligt när man ska dra åt, att det är svårt att veta om de är åtdragna, eller om de bara har kärvat fast halvt åtdragna.
Det brukar vara så att man drar med ett visst moment tills det tar stopp, och sen drar man lite hårdare och bulten hoppar till och roterar 10 grader till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in