2024-10-31, 20:17
Medlem
TattooedFuckers avatar
Nu ... Detta är några år sedan och min bilfirma med tillhörande verkstad bytte däck med såna popupptält i närhet till köpcentrum

1. Kostar ungefär 40000-60000 kr / månad i hyra + el omkring 6000 kr för 2 månader

2. All verksamhet är vit ( sen att vissa tar betalt svart är en annan sak ) för vi hade swish och vi tog betalt med kort , kontant samt swish

3.Lönen ligger på 110 -150 kr / h och vem som helst kan få en timanställning men de flesta som får chansen att "jobba" slarvar ! 3 chanser om man tabbar sig brukar va standard ! nu menar jag inte om bultarna är för hårt åtdragna , gått av , mm utan mer om hjulet ramlar av innan kunden lämnat parkeringen ! de flesta skärper sig efter andra varningen!

4. Extremt hög omsättning på folk och vissa har inte ens körkort eller ens hållt i tryckluftsmaskin !

5. Stämmer att man försöker pracka på folk däck ! som egentligen inte ens behövs bytas på flera säsonger men vi vill sälja . så om de är 9 år gamla så frågade man alltid om det inte är bättre o byta däcken !

6. Vi har ballanseringsmaskiner och nu. om det är under 10g som skiljer på vikterna är det helt acceptabelt ! skeva / rostiga fälgar kommer folk in med varje dag för omläggning ! och det kommer ge obalans !

7. OBS KUNDEN MÅSTE ALLTID KÖRA PÅ FÖR VI ANSVARAR INTE FÖR SKADOR !

Vi står där för o tjäna pengar ! och ungefär 1.5-2 miljoner i omsättning är det på 2 månader

Det är alltid bättre att göra de själv eller åka in till seriösa aktörer . och billigare !

I övrigt ! ställ era frågor
Senast redigerad av TattooedFucker 2024-10-31 kl. 20:21.
Citera
2024-10-31, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Nu ... Detta är några år sedan och min bilfirma med tillhörande verkstad bytte däck med såna popupptält i närhet till köpcentrum

1. Kostar ungefär 40000-60000 kr / månad i hyra + el omkring 6000 kr för 2 månader

2. All verksamhet är vit ( sen att vissa tar betalt svart är en annan sak ) för vi hade swish och vi tog betalt med kort , kontant samt swish

3.Lönen ligger på 110 -150 kr / h och vem som helst kan få en timanställning men de flesta som får chansen att "jobba" slarvar ! 3 chanser om man tabbar sig brukar va standard ! nu menar jag inte om bultarna är för hårt åtdragna , gått av , mm utan mer om hjulet ramlar av innan kunden lämnat parkeringen ! de flesta skärper sig efter andra varningen!

4. Extremt hög omsättning på folk och vissa har inte ens körkort eller ens hållt i tryckluftsmaskin !

5. Stämmer att man försöker pracka på folk däck ! som egentligen inte ens behövs bytas på flera säsonger men vi vill sälja . så om de är 9 år gamla så frågade man alltid om det inte är bättre o byta däcken !

6. Vi har ballanseringsmaskiner och nu. om det är under 10g som skiljer på vikterna är det helt acceptabelt ! skeva / rostiga fälgar kommer folk in med varje dag för omläggning ! och det kommer ge obalans !

7. OBS KUNDEN MÅSTE ALLTID KÖRA PÅ FÖR VI ANSVARAR INTE FÖR SKADOR !

Vi står där för o tjäna pengar ! och ungefär 1.5-2 miljoner i omsättning är det på 2 månader

Det är alltid bättre att göra de själv eller åka in till seriösa aktörer . och billigare !

I övrigt ! ställ era frågor
Min bror jobbar åt LKAB, där har man en däck krängare o balanseringsmaskin, den är fri o använda för alla anställda, vad tycker du om det upplägget av företaget?
Citera
2024-10-31, 20:41
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Min bror jobbar åt LKAB, där har man en däck krängare o balanseringsmaskin, den är fri o använda för alla anställda, vad tycker du om det upplägget av företaget?

Väldigt bra !
Citera
2024-10-31, 20:50
Medlem
Citat:
Väldigt bra !
Annars är det bra det ni gör, vissa har sina däck men vill inte skifta själv, man slänger in i bagaget o kör till en däckbytare, ser vi har såna även här på parkeringar, en utanför Willys, tror inte ens det var dyrt.
Citera
2024-10-31, 21:42
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Annars är det bra det ni gör, vissa har sina däck men vill inte skifta själv, man slänger in i bagaget o kör till en däckbytare, ser vi har såna även här på parkeringar, en utanför Willys, tror inte ens det var dyrt.

brukar ligga på 3-400 kr
Citera
2024-10-31, 21:52
Medlem
Däckskiftarna är ju ett under att dom får fortsätta.

Balanseringsvikter saknas ”plötsligt” på ett hjul. Så det behöver man ju balansera om.
Vips. Så blev däckbytet några kronor dyrare.

Ett hyfsat lätt knep för klåparna att fixa lite extra pengar.
Citera
2024-10-31, 21:59
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigra2005
Däckskiftarna är ju ett under att dom får fortsätta.

Balanseringsvikter saknas ”plötsligt” på ett hjul. Så det behöver man ju balansera om.
Vips. Så blev däckbytet några kronor dyrare.

Ett hyfsat lätt knep för klåparna att fixa lite extra pengar.

Folk tänker inte längre än näsan räcker ! såååå smidigt och springa in o handla sen är de nya däck på bilen när man kommer ut !

Oftast .. enligt min erfarenhet så kommer nån okunnig o frågar om man kan balansera dem samtidigt för 13-15" är de bara 75 kr/st men 4 st blir 300.......

Maskinen har en felmarginal och inte förankrad i golvet! klart de visar mer fel än va de gör hos nån med förankrad samt bättre maskin
Citera
2024-10-31, 22:03
Avslutad
Gick till sådana där lurendrejare förr, men det har jag slutat med.
Citera
2024-10-31, 22:09
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Gick till sådana där lurendrejare förr, men det har jag slutat med.

Lägg 20 min på byta själv!
Citera
2024-10-31, 22:12
Avslutad
Citat:
Lägg 20 min på byta själv!
Det gör jag nu. Under ett tag gick jag till en bra firma som inte fifflade, men nu när jag har ett bra garage fixar jag det själv.

Men 20 minuter fixar jag det inte på.
Citera
2024-10-31, 22:22
Avslutad
Det är tre huvudsaker jag stör mig på som även seriösa firmor gör.

1. Tappar hjulbultar på marken och gör inte ren dem
2. Smörjer inte gängorna
3. Drar åt för hårt

Den sista kan jag ha lite överseende med, för alternativet vore att lita på att kunden efterdrar själv. Det kommer de naturligtvis inte göra, och så kommer firman få skulden när hjulet lossnar. Men fixar jag det själv slipper jag den problematiken.

Fick byta ett däck vid vägkanten när jag fått punka. Då hade en firma dragit åt som fan, och det var ett helvete att få loss. Tror jag var nära att vrida av fälgkorset.
Citera
2024-10-31, 23:19
Medlem
Varje säsong så är det ett par grabbar som erbjuder sig att komma hem och byta däck. Gillar dem, de gör ett bra jobb och tycker det är värt 500 kr för jobbet som jag Swishar. Behöver jag inte lasta in däck och hålla på i bilen. Alldeles för handikappad för att göra det själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in