2024-10-22, 09:55
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josh.reacher
Jag har slutat att snusa två tidigare perioder. De båda perioderna varade ungefär ett halvår i taget, och var ljuvliga. Hela jag mådde bättre. Jag kände mig mer utvilad på morgonen, och jag kände mig rent generellt fräschare i både kropp och knopp. Dock bidrog stressen i arbetet till att jag tog upp snusandet igen båda gångerna. Den senaste månaden har jag irriterat mig ovanligt mycket på snus, trots en förbrukad dosa per dag i snitt. Jag har vaknat 05 varje morgon och varit så kopiöst snussugen. Dessutom ligger jag och sparkar med benen hela nätterna, till sambons stora förtret. Detta fenomen var helt bortblåst under mina snusfria perioder. Morgonsnusen idag var droppen. Jag finner det inte ens gott längre. Nu gör jag ett helhjärtat försök att sluta igen, den här gången för gott. Återkommer om några veckor så får vi se hur det hela fortlöper.
Lycka till allesammans.

Låter bra det. Ser fram emot dina framtida inlägg här. Dags för oss att visa stake. Att ha en av de viktigaste signalsubstanserna kopplat till ett gift är helt galet.
Citera
2024-10-22, 21:43
Medlem
Hej,

Varit snusfri i två veckor idag och känner redan hur kroppen mår bättre och sömnen har verkligen blivit förbättrad. Vaknar på morgonen klarvaken och utvilad. Nu ska detta hålla sig och jag ska inte ersätta med socker, jag räknar inte med att gå upp i kilon.
Citera
2024-10-25, 17:11
Medlem
I början av oktober la jag ner snusandet. Blivit två återfall med en prilla på varje tillfälle, på fyllan såklart. Nu är jag ren sedan sex dagar tillbaka men min fråga är: hur gör ni med nedstämdheten? Jag kan känna att det värsta med att sluta är vetskapen och medvetenheten av att jag aldrig någonsin ska få stoppa upp en underbar prilla under läppen igen. Har någon något tips på att få bort den känslan?
Citera
2024-10-25, 17:51
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanb
I början av oktober la jag ner snusandet. Blivit två återfall med en prilla på varje tillfälle, på fyllan såklart. Nu är jag ren sedan sex dagar tillbaka men min fråga är: hur gör ni med nedstämdheten? Jag kan känna att det värsta med att sluta är vetskapen och medvetenheten av att jag aldrig någonsin ska få stoppa upp en underbar prilla under läppen igen. Har någon något tips på att få bort den känslan?

Det är väl inget att vara nedstämd över?
Var glad i stället. Glad för att du äntligen ska bli fri från all skit som snus för med sig. Man smakar illa i munnen, sämre erektion, sämre sömn, sämre ekonomi och stressat hjärta.
Vad är det du håller fast vid? Att du fick betala dyra pengar för att må lika bra som alla som inte snusar? För du tror väl inte att snuset fick dig att må bättre? Det är när du kommer på hur lurad du blivit av att tro att du mådde bättre av snus när du bara stillade din abstinens som det blir väldigt lätt att sluta.

Du blev lurad.
Jag blev lurad.
Alla blev vi lurade.

Det är då det är dags att bli förbannad och ge igen.
Senast redigerad av paggan 2024-10-25 kl. 17:55.
Citera
2024-10-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanb

Vissa saker måste få gå över av sig själv med tiden så som allmänna energinivåer och hur pepp man känner sig. Du har ju gett kroppen grejer som stimulerat den att jobba på högfart och som skapat onormala dopamin-toppar till den grad att gladheten blir onormalt låg när den inte får sitt dopamin längre. Det kan vara frestande att byta till andra dopaminkickar men det bästa är om man kan hålla sig från att göra det och istället låta hjärnan sakta men säkert bli normal igen. Det mesta i hjärnan är återställt inom 3 månader och energinivån brukar nog dom flesta uppleva blir bättre efter 1-4 veckor. Lite beroende på vad man får för andra symptom.

Men det man helst ska ta med sig är att vi egentligen inte behöver svara på hur våran kropp och hjärna känns. Till viss del är det 'vi' och går inte att komma ifrån. Men till stor del går det ändå till exempel att känna sig nöjd och harmonisk även om inte hjärnan signalerar att det är fest och fina tider. Du kan vara sjuk utan att vara deprimerad. Du kan vara trött utan att vara sängliggande eller ens känna dig så värst begränsad för det. Mycket sitter i ens inställning och hur man själv svarar på kroppens signaler. Varav mycket alltså är valfritt även om det kan vara svårt att fatta.
Citera
2024-10-26, 23:42
Medlem
5 månader på pricken idag!

Snart ett halvår 😁

Känns bra!

Jag står fast vid min första tanke och det är att enligt mig så är det bästa sättet att sluta: att identifiera sig som en person som inte använder snus alls, och inte som en snusare som försöker sluta - det gör skit stor skillnad

Jag tror också att många här måste acceptera att snuset inte är anledningen till deras ångest/stress/depression. Kan i princip garantera att detta gäller nästan alla. Att snuset förvärrar absolut, det finns det studier som styrker, men att din ångest ska botas av att du slutar snusa kan du glömma

Och sen behöver folk komma till ro med att det är okej att må dåligt & att det är okej att ha det tufft när man slutar snusa, det kommer inte döda dig… Det är ingen ursäkt för att börja igen, att sluta allt vanebildande kommer vara jobbigt, vad förväntade ni er liksom?

Min motivation som håller mig igång är

1) Vill inte bryta min streak, ju längre tid jag går utan snus desto mer hade det svidit att faila

2) När jag ser mig själv från ett utomstående perspektiv så ser jag en frisk, hälsosam version av mig själv som inte är en snusare

3) Ren vilja

Jag är ingen speciell person, kan jag så kan ni
Citera
2024-10-27, 18:03
Medlem
La av med skiten förra måndagen. Första 2 dagarna sög balle och var så jävla sur och grinig hela dagarna. Efter 4e dagen glömde jag nästan bort jag snusat i typ 10 år och kom på mig själv när jag såg en gammal dosa i nattduksbordet.

Skicka den skiten rätt ner i sopen!

Kan tipsa om nikotinfritt snus första tiden... då har man iaf rutinen kvar men utan nikotin-helvetet på köpet.
Citera
2024-10-27, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deddze
La av med skiten förra måndagen. Första 2 dagarna sög balle och var så jävla sur och grinig hela dagarna. Efter 4e dagen glömde jag nästan bort jag snusat i typ 10 år och kom på mig själv när jag såg en gammal dosa i nattduksbordet.

Skicka den skiten rätt ner i sopen!

Kan tipsa om nikotinfritt snus första tiden... då har man iaf rutinen kvar men utan nikotin-helvetet på köpet.

Håller med att nikotinfritt hjälper som fan, men måste säga att det är jävligt tufft när man slutar med det nikotinfria, vilket tyder på att mycket sitter i vanan. Skulle rekommendera att kasta nikotinfria så snart du bara kan

Bra kämpat och lycka till
Citera
2024-10-28, 09:32
Medlem
Håller inte koll på dagarna längre, men närmare nog mig snart tre veckor utan en enda prilla. Jag snusade tobak i tio år (general vit, kaliber vit, rapé) och de sista tre åren snusade jag tobaksfritt, 6mg/påse ungefär.

Jag har inte alls nåt sug på det tobaksfria snuset, kan nästan bli lite äcklad av tanken trots att det är den snusen jag höll på de senaste tre åren. MEN roligt nog så kan jag bli galet sugen på en tobakssnus, typ en gooo rapé i käften nu, eller att bara få lukta på det lite iaf. Det har nog inte så mkt med nikotinet i sig att göra, utan mer bara att tobakssnus luktar så jävla gött.
Citera
2024-10-28, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpapichulo
5 månader på pricken idag!

Snart ett halvår 😁

Känns bra!

Jag står fast vid min första tanke och det är att enligt mig så är det bästa sättet att sluta: att identifiera sig som en person som inte använder snus alls, och inte som en snusare som försöker sluta - det gör skit stor skillnad

Jag tror också att många här måste acceptera att snuset inte är anledningen till deras ångest/stress/depression. Kan i princip garantera att detta gäller nästan alla. Att snuset förvärrar absolut, det finns det studier som styrker, men att din ångest ska botas av att du slutar snusa kan du glömma

Och sen behöver folk komma till ro med att det är okej att må dåligt & att det är okej att ha det tufft när man slutar snusa, det kommer inte döda dig… Det är ingen ursäkt för att börja igen, att sluta allt vanebildande kommer vara jobbigt, vad förväntade ni er liksom?

Min motivation som håller mig igång är

1) Vill inte bryta min streak, ju längre tid jag går utan snus desto mer hade det svidit att faila

2) När jag ser mig själv från ett utomstående perspektiv så ser jag en frisk, hälsosam version av mig själv som inte är en snusare

3) Ren vilja

Jag är ingen speciell person, kan jag så kan ni

Grymt, grattis till 5 månaders frihet hittills! Bra jobbat.

Ditt resonemang haltar lite dock. Om man verkligen inte skulle identifiera sig som en snusare så skulle man inte behöva någon viljestyrka för att inte ta nån snus. Typ som att en gubbe som snusat i 40 år men blir dement och glömmer bort att han snusar kan sluta bara sådär utan viljestyrka. Huvudsaken är ju hursomhelst att man lyckas, inte att man gör på något särskilt sätt.
Citera
2024-10-28, 22:39
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Nu har jag hållit upp i 410 dagar men efter tre månader tänkte jag nästan inte på snus alls. Det kunde komma en liten förnimmelse men det var som en fluga som satt sig på armen - man viftade bort den och sen var det glömt.
En viktig aspekt är att man förlikat sig med att man nu är en icke snusare och aldrig mer kommer snusa igen samt att man aldrig glömmer varför man slutade. Det fanns ju en anledning till att man ville sluta och det finns en anledning till att den här tråden är så lång.

Härligt Paggan!! Vi följdes ju åt i det gamla nedlagda "Sluta snusa"-forumet utanför Flashback och jag blev så ledsen för din skull när du tog återfall. Nu är det for life 😍
Citera
2024-10-30, 10:14
Medlem
Avslutade mitt mångåriga snusmissbruk för 6 dagar sedan cold turkey utan substitut och började samma dag med ssri. Skönt med kombinerad snusabstinens och medicininsättnings biverkningar, samtidigt som man har ett jobb som kräver mycket mentalt. Men men, får skylla mig själv, känns iaf att man lever!

Bra saker jag redan märkt av: varmare i kroppen, något lugnare, bättre puls och lägre blodtryck.

Även om man känner av bra saker, känner jag mig apatisk och typ rastlös samtidigt och tar promenader hela tiden, räknar med att hålla ut några veckor till, tills det värsta lagt sig!

Snusdjävulen ger mig pirr under läppen och försöker påminna, men ... Han kan dra ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in