Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Om vi tittar på historien för Israel så är det svårt att påstå att Israel inte står inför ett existentiellt hot. Jag förstår inte dina tankar där, UK hade kunnat få fred med Tyskland, det existentiella hotet riktades österut. De kunde även stannat vid Rhen, men de valde att döda en massa barn. typ. Tyskarna sköt lite raketer mot dem, men västmakterna tvingade ju på dem en omöjlig fred ju... inte konstigt de blev lite våldsamma. Och all mark som västmakterna stal från dem!
Hamas har bedrivit terror i Israel i 20 år. Det började inte den 7 oktober. Före det höll Arafat på med sitt PLO. Israel har även Hizbollah uppbackade av Iran emot sig, det är en triad med Hamas. Det är vad Israel står inför...
Israel står inte inför en existentiell hot från Hamas för att Hamas helt saknar militär infrastruktur för att förstöra Israel. Oavsett ifall man deklarerade fred eller inte med nazityskland skulle Tyskland fortsätta vara en existentiell hot mot Storbrittanien (och att man ens funderade på fred berodde just på att Tyskland var ett existentiellt hot), för att Tyskland hade en militär och industriell produktion som Hamas aldrig kommer uppnå en promille av.
Visst existerar existentiella hot mot Israel, men Hamas är inte en sådan. Däremot kan Israels hantering av konflikten väcka de sanna existentiella hoten mot nationen (muslimska stater med stor militär som omger Israel exempelvis).
Hizbollah är antagligen minst tio gånger större hot än Hamas och är fortfarande inget existentiellt hot. Iran är däremot möjligen det.
Terror har bedrivits i Israel av många, inklusive bosättare som använder våld mot palestinier som de sparkar ut från deras mark, likaså judiska extremister som både mördat israeliska premiärministrar och 30-tal muslimer i moskeer. Ben-gvir som är del av Netanyahus regering har ju en bild på en israelisk terrorist som massmördade 30-tal muslimska civila i mosken på sitt kontor.
Så vi ska inte vara så ensidiga i att kasta terroriststämpeln åt höger och vänster. Kom ihåg att du enligt folkrätten har rätt till självförsvar under ockupation, även ifall hamas massmord på civila givetvis går bortom alla gränser för denna rättighet.
Citat:
Palestinierna har haft sitt område, men Jordanien ockuperade det. De nöjde sig inte med den del de fått. Därifrån attackerade de Israel och målet var att mala Jerusalem till grus, de judiska delarna, med artilleri. Russian Style.
Israel krossade dem, de hade inget LV och Israel slog ut det Egyptiska flygvapnet (MiG21) i en preemptive strike. Syrien rullade in sitt pansar (T-55), fick på nöten och så kom Golanhöjderna under Israelisk kontroll. De är väldigt strategiska då man kan se långt in över gränsen därifrån.
Man skall komma ihåg att på den tiden beväpnade Sovjet araberna, men de har ju kvar sitt inflytande i Syrien. Iran och Ryssland backar upp Syrien. Det är inte småpotatis.
Du återvänder återigen till saker som hände för 60 år sedan som om det har en bärning i vad Israel gör idag. Så fungerar inte världspolitik, det är ungefär som jag sett ryska medieprofiler sitta och diskutera hur Ukraina under andra världskriget anslöt sig till nazisterna för att anfalla Soviet som om det justifierar vad Ryssland gör mot Ukraina idag. Speciellt använder de sig av några ukrainska extremister som fortfarande hyllar Bandera, ungefär som man söker extremister att peka på från Israels sida, det är ett propagandaspråk som jag verkligen ogillar.
Citat:
Detta kriget i Gaza handlar om terrorattackerna främst. Därför vill de få bort Hamas från alla administrativ makt. Helt förinta dem går kanske inte, men de skall inte kunna sitta med bistånd från västvärldens vänster och bygga raketer och bunkrar under sjukhus.
Vänsterpartiet och många andra stödjer dem, var tror du biståndet läcker vägen?
Tittar på Maher då jag har HBO, han tar upp många exempel på hur wokeliberalerna är antisionister idag i USA. Det finnsm mycket slentrianmässig judehat också... BLM inkluderar palestinier... bland demokratiska väljare idag är stödet för Palestina större än för Israel. Samma gäller ju den rödgröna vänstern i Sverige.
Det är mycket postkoloniala offer hit och dit, och det är antisionism med kraftiga inslag av antisemitism.
Risken att drabbas av hatbrott för en jude i Sverige är offantligt mycket större än för en palestinier, det är inte jämförbart. Malmö är i princip judenfrei tack vare sossarnas röstfiske och flathet.
Naturligtvis för t o m en jude försvara sig.
Risken att drabbas av hatbrott som jude i Sverige är offantligt mycket större, ungefär som risken att drabbas av hatbrott som palestinier i Israel är offantligt mycket större som palestinier än som jude (det är fullt lagligt med olika typer av hatbrott från judar i Västbanken därutöver). Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar för här?
Du kommer med flera sanningar som inte bygger upp ett argument som jag ens kan motargumentera:
vänstern stödjer Palestina, det har kopplingar med mycket postkolonial galenskap från vänsterns sida, stöd som går till Gaza faller i händerna på Hamas. Håller med mycket som du nämner och förstår inte hur detta ger Israel frikort att exempelvis diskutera etnisk utrensning eller att ockupera palestinsk mark?
Kristna evangeliker stödjer Israel på lika galna premiser som vänstern ger stöd till Palestina, men jag vill helst gärna diskutera med sidan som kommer med djupare argument för Israels rätt och fel än att det står i Bibeln att de har rätt till landet, och sökande efter symbolik i uppenbarelseboken för att Israels fortsatta existens kommer säkerställa Jesus återkomst till Jorden.