Citat:
Ursprungligen postat av
CharlotteSomewhere
Varför är det foliehatt? Om det inte är legio så i vart fall väldigt vanligt att polisen börjar sökandet i familj, släkt och vänner vid ett spaningsmord?
Förstår inte varför så många gräver efter hypotesen, Palme var politiker och därför måste mordet vara politiskt motiverat.
Jag anser att det är korkat att begränsa sig så.
Varför vet vi så lite om familjen Palmes privatliv? Varför är det så svårt, nära nog tabu att gräva där? Har själv gjort ett par halvhjärtade försök och har inte tiden och därför inte dedikationen att starta projektet.
Det tycker man att många andra borde ha som får bra betalt för att göra det dessutom.
Det vore bra för oss som läser tråden, men som inte har i färskt minne dina tidigare inlägg i den här frågan, om du kunde redogöra översiktligt för dina "halvhjärtade försök" till att hitta en privat motivbild bakom mordet.
Jag har hela tiden sagt att jag är öppen för sådana idéer, men de förslag jag sett hittills har inte hållit streck. Själv har jag svårt att hitta något renodlat "privat" motivbildstema, utan det jag främst tittat på är vad man kan kalla för "privat-politiska hybrider", där politiska motiv alltså är sammanflätade med privata.
Man måste komma ihåg att en man som Olof Palme helt enkelt inte hade särskilt mycket till privatliv i traditionell mening, utan även "på fritiden" (i den mån man ens kan tala om någon sådan) var det mest andra politiska funktionärer han umgicks med. Själva förloppet på mordkvällen illustrerar ju den saken alldeles utmärkt.
Palme ska åka på fjällsemester till påsken, och vem är det han talar med (på telefon) om det? Sven Aspling, den förre partisekreteraren tillika socialministern, som till råga på allt var sossarnas förbindelseman med CIA för det svenska Stay Behind-nätet. Sedan kilar Palme iväg till bion, och när han kommer till Grand träffar han diplomaten Curt Lidgard och pratar med denne i biljettkön. Inte ens inne i biosalongen får Palme vara ifred utan snett bakom honom sitter TCO-ordföranden Björn Rosengren, som vill prata Köpenhamn. Men då säger Lisbeth ifrån.
Jag tycker det belyser hur Olof Palmes liv såg ut. Enda gången Palme fick vara ifred någon längre tid var väl vid sommarhuset på Fårö, men då var de ju helt isolerade och tog visst inte emot några besökare alls.
Redan i unga år gjorde Olof Palme sig känd för sin enorma arbetskapacitet och villighet att slita hund. När han började hos Tage Erlander 1953 hade han fortfarande kvar jobbet i Försvarsstabens underrättelsetjänst och skötte alltså två jobb samtidigt. Han kunde vila upp sig med snabba tupplurar på kontorssoffan för att på så vis köra 15-16 timmar dag ut och dag in.
Vi har i Olof Palme en veritabel "arbetsnarkoman", en man som helt enkelt inte har något vidlyftigt umgängesliv privat – en alltigenom politisk person, som levde, andades och svettades politik. Nästan allt umgänge blev i bästa fall av "halvprivat" natur, i meningen att Palme umgicks med folk som han lärt känna personligen i sin politiska verksamhet. Det är i den sektorn som jag menar att man kan finna intressanta motivbilder, för när det rör sig om "politiskt umgänge" finns det alltid utrymme för avundsjuka och strebermentalitet liksom för lojalitetsband som när de brister lätt kan leda till outsagda förräderianklagelser.
För att konkretisera det en smula kan jag nämna ett par exempel som jag tidigare talat om i tråden. Ett är Kjell-Olof Feldts egendomliga berättelse (i "Alla dessa dagar") om hur den utbrände Olof Palme spelar blockflöjt i tomma luften och bara rycker på axlarna åt de viktigaste frågor som Feldt hade på tapeten. Här frågar man sig om berättelsen överhuvudtaget är sann, och om det kan ha rört sig om något slags postumt svinhugg från Feldts håll. Det är svårt att säga eftersom ingen oberoende bekräftelse står att få från något andra vittne.
Ett annat exempel är den påstådda "kärleksaffären" mellan Olof Palme och Emma Rothschild, som basunerades ut i Året Runt på hösten 1985. Det talades då om hemliga möten mellan Palme och Emma R på olika hotell runtom stan. Ett av de hotellen lär ha varit det hotell där Emma R själv bodde på den tiden. De här mötena blev visserligen bekräftade men däremot bekräftades förstås aldrig någon kärleksaffär.
Under åren som ledde fram till mordet blev Emma R del av Palmes "internationella entourage" och reste bland annat med honom till New York, vilket finns dokumenterat i utredningen. Lisbeth däremot var inte med där – och det finns säkerligen ett antal andra liknande exempel. Här finns ju ett potentiellt svartsjukemotiv om man vill röra sig i den "larskrantzka" riktningen, att Lisbeth och familjen på något vis skulle vara inblandade i mordet.
Det motivet motsägs emellertid av att Emma R och Lisbeth sågs promenera tillsammans på Djurgården efter mordet, och att yngste sonen Mattias länge (och kanske än idag) bodde "c/o Rothschild" i Emma R:s lägenhet – efter det att han skilt sig från Åse F som han har tre barn med. Så för egen del tycker jag inte att ett sådant svartsjuketema har någon bärkraft alls, men däremot är ju relationen till Emma Rothschild intressant av andra skäl. Då talar vi emellertid om just "privat-politiska hybridmotiv", där en nära personlig relation till Emma R sammankopplas med storpolitiska affärer.
Ett tredje exempel på sådan hybridmotiv är Palmes relation till Birger Elmér, som han lärde känna redan 1947 och sedan arbetade tillsammans med i Försvarsstabens underrättelsetjänst. Enligt Elmér träffade de redan då en uppgörelse, om att Palme skulle sköta politiken medan Elmér skulle sköta underrättelsetjänsten. En minst sagt intressant arbetsuppdelning!
Medan Palme fick leva sitt liv i rampljuset så fick Elmér hålla sig i skymundan – tills han "röktes ut" av herrar Bratt & Guillou i IB-affären 1973. Sedan var han bränd i den rollen och fick fejkpensionera sig för att lägga ytterligare ett lager kulisser att gömma sig bakom.
Här finns allehanda möjligheter till att hitta både rivalitets- och förräderiteman. Ett sådant är att Palme avvikit från den där överenskommelsen som Elmér själv berättat om, och alltså trampat in på Elmérs revir. Ett annat är att Elmér varit missnöjd med Palmes hantering av IB-affären. Flera surdegar lär ha jäst där, som redan var för sig skulle räcka till som mordmotiv.
Nu har jag givit tre konkreta exempel på vad jag menar med potentiellt intressanta "privat-politiska hybridmotiv". Något renodlat privat motiv hittar jag inte, men är alltid öppen för förslag. Bollen ligger hos dig, och jag är idel öra. Under alla förhållanden vore det som sagt bra om du kunde redogöra för dina tidigare "halvhjärtade försök" att skaka fram något i den riktningen och även hur du ser på det här med det privata och det politiska när det gäller en sådan säregen karaktär som Olof Palme.