Intressant tråd. Jag är inte alkoholist i beteende men jag är nog det i sinnet. Jag ÄLSKAR alkohol, det är det mest underbara som finns och gör allt i livet roligare. Jag dricker mig dyngrak varje helg, antingen fredag eller lördag, men jag får också livet att fungera kring det. Utan alkohol skulle jag inte vilja leva.
Hur får jag det att fungera och hur gör jag för att inte supa ihjäl mig på vardagarna? Jag ska ge min syn på det hela. I grund och botten är det för att alkoholen i princip styra hela mitt liv, MEN det är inte en dålig grej, snarare en bra sak. Förvirrad? Så här är det:
- Jag har först och främst bestämt mig att alkohol är något BRA, något jag älskar. Jag skäms inte för det utan jag prisar det till skyarna. Varför? Jo, för om jag ser det som bland det bästa jag har i livet så blir det mer speciellt för mig, och i och med det viktigare för mig och i och med det också lättare att kontrollera. Eftersom jag ser det så viktigt, så tycker jag det är otroligt viktigt att bevara det. En kväll med alkohol för mig är fantastisk och jag vill inte riskera att den tappar värde. Därför ser jag det som otroligt viktigt att jag enbart dricker EN dag i veckan. För jag har övertalat mig själv att om jag börjar dricka mer, så blir kvällen inte lika speciell. Det är lite som att vara arbetslös, då blir helgen inte lika speciellt när man kan sova ut. Om alkohol och kvällarna jag dricker varit mindre viktiga för mig, då hade jag nog kunnat dricka oftare, men eftersom det är bland det bästa jag vet, så hjälper det mig att kontrollera det.
- Sedan har jag också bestämt mig att få allt annat i livet att fungera för att jag ska KUNNA ha en kväll i veckan där jag super till hårt. Om jag inte sköter jobbet, då får jag inte in pengar, då har jag inte råd att dricka. Om jag inte sköter hälsan, då kan jag krasha eller bli sjuk, då orkar jag inte dricka under min drickdag. Så jag äter extremt nyttigt i veckorna och tränar mycket. Om jag sabbar relationer, då har jag ingen att dricka med och ingen att berätta för om mina äventyr jag har en utekväll etc, då blir det tråkigare att dricka. Om jag inte gör andra aktiviteter om kvällarna i veckan, som jag inte gillar lika mycket, då får jag mindre ämnen att diskutera på fyllan och jag uppskattar inte drickdagen lika mycket, vilket leder till första paragrafen ovan. Sammanfattat, om jag inte lever ett bra, hälsosamt liv, då blir min fylla inte lika episk.
Många kan nog säga "fan vad tragiskt att det styr" men är det det? Jag har, till stor del på grund av min kärlek till alkohol och hur mycket jag älskar att vara påverkad, lyckats få till livet ganska bra. Jag har ett riktigt bra liv där allt fungerar, ekonomi, relationer, hälsa etc. Och jag gillar söndag-torsdag också, det är inte så att jag bara går och längtar till helgen, men att just helgen och alkoholen väntar, gör att jag också blir lycklig i veckorna och uppskattar väntetiden mer. Det ger HOPP helt enkelt.
Jag är vad man kan kalla en extremt disciplinerad fungerande alkoholist som lever 6 dagar i veckan som Gunde Svan och 1 dag i veckan som Christer Pettersson, och det fungerar jävligt bra för mig