2021-07-06, 18:50
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dvelvirah
Du säger att du inte vill sluta men ber ändå om råd. Vad vill du att vi ska säga? Du har ju tydligen kommit rätt långt i din alkoholism eftersom du tycker att supa är det enda roliga i ditt liv och du inte tänker sluta. Men tycker det är pissig inställning av dig, jag känner flera (både vänner och nära anhöriga) som blivit väldigt sjuka av alkohol och till och med dött av det. Så tänk efter!

Jag har redan fått många bra råd och egna berättelser i den här tråden. Bara att höra om hur illa det går kan vara enorm hjälp. Tänker alltid på tråden när jag är sugen nu istället för att gå direkt till kylen/åka till Systemet.

Men som jag skrev tidigare någonstans vill jag ju egentligen kunna kontrollera det. Men alkoholen ger mig så enormt mycket glädje så svårt att göra ett ärligt försök.
Citera
2021-07-06, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Jag har redan fått många bra råd och egna berättelser i den här tråden. Bara att höra om hur illa det går kan vara enorm hjälp. Tänker alltid på tråden när jag är sugen nu istället för att gå direkt till kylen/åka till Systemet.

Men som jag skrev tidigare någonstans vill jag ju egentligen kunna kontrollera det. Men alkoholen ger mig så enormt mycket glädje så svårt att göra ett ärligt försök.

Ingen vill egentligen vara alkoholist. Det är en sjukdom och ingen vill vara sjuk. Tyvärr är väl valet för dig att välja alkohol, eller totalt avstå det. När man är i den fasen du är i, kommer man aldrig kunna hålla det till en normal måtta.

Jag förstår din sits. Men du får hitta något som tar alkoholens plats. Typ träning kanske? Alkoholen är en vidrig och lömsk sak. En nära anhörig till mig drack så illa under lång period att han fick sepsis och tunntarmen frätte sönder, gick bort på IVA.

Välj en bättre väg!

Förresten, har du varit med om något jobbigt som gör att du behöver lycka i ditt liv?
Citera
2021-07-07, 12:22
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dvelvirah
Ingen vill egentligen vara alkoholist. Det är en sjukdom och ingen vill vara sjuk. Tyvärr är väl valet för dig att välja alkohol, eller totalt avstå det. När man är i den fasen du är i, kommer man aldrig kunna hålla det till en normal måtta.

Jag förstår din sits. Men du får hitta något som tar alkoholens plats. Typ träning kanske? Alkoholen är en vidrig och lömsk sak. En nära anhörig till mig drack så illa under lång period att han fick sepsis och tunntarmen frätte sönder, gick bort på IVA.

Välj en bättre väg!

Förresten, har du varit med om något jobbigt som gör att du behöver lycka i ditt liv?

Drack öl igår också, typ 10 33or men blev inte redlös i alla fall.
Just nu försöker jag boka upp saker så jag inte kan dricka. Har fixat 3 eller 4 av veckans kvällar. Inget har väl hänt förutom pandemin som gjort mig väldigt ensam.
Citera
2021-07-07, 13:35
Medlem
Nu har jag inte läst tråden men försök trappa ner långsamt under några månader och försök hitta typ en hobby som du kan fokusera på 100% som tar tid och tankar från ditt begär att dricka. Börja typ träna eller ta längre promenader, de kan få bort abstinensen en del.
Citera
2021-07-07, 17:28
Medlem
Citat:
Drack öl igår också, typ 10 33or men blev inte redlös i alla fall.
Just nu försöker jag boka upp saker så jag inte kan dricka. Har fixat 3 eller 4 av veckans kvällar. Inget har väl hänt förutom pandemin som gjort mig väldigt ensam.
Hjärnans belöningssystem är skadat. Det är därför du helt felaktigt upplever att alkoholen är det enda som kan ge dig glädje. Gå till farbror doktorn och be att få Antabus. Du är ung och har mycket härligt liv kvar. När du väl bestämt dig kommer du att se att ett liv utan din slavdrivare kung alkohol är ett liv värt att leva. Kom igen. Bara gör det.
Citera
2021-07-07, 23:28
Medlem
https://www.1177.se/Stockholm/behandling--hjalpmedel/behandling-med-lakemedel/lakemedel-utifran-diagnos/lakemedel-vid-alkoholberoende/

Det inte så många vet är att det finns ju andra läkemedel än Antabus att prova. Tex ett som minskar suget.
Citera
2021-07-08, 00:43
Medlem
Sick_Boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seenowz
https://www.1177.se/Stockholm/behandling--hjalpmedel/behandling-med-lakemedel/lakemedel-utifran-diagnos/lakemedel-vid-alkoholberoende/

Det inte så många vet är att det finns ju andra läkemedel än Antabus att prova. Tex ett som minskar suget.

Precis, finns annat än Antabus, men av nån anledning vill läkarna helst skriva ut Antabus.
Prova Campral eller Naltrexon om du vill dra ner på drickandet, de minskar suget. Men det måste vara utskrivet av en läkare.
Citera
2021-07-08, 11:09
Medlem
Citat:
Tack det är snällt men känns som att behandlingshem är jättelångt från där jag är idag. Att supa är som sagt det enda roliga i mitt liv så vill inte sluta.

Känner igen mig i det där. Livet känns så förbannat trist när man inte är berusad
Citera
2021-07-08, 14:52
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuvvet12
Hjärnans belöningssystem är skadat. Det är därför du helt felaktigt upplever att alkoholen är det enda som kan ge dig glädje. Gå till farbror doktorn och be att få Antabus. Du är ung och har mycket härligt liv kvar. När du väl bestämt dig kommer du att se att ett liv utan din slavdrivare kung alkohol är ett liv värt att leva. Kom igen. Bara gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av Seenowz

Citat:
Ursprungligen postat av Sick_Boy
Precis, finns annat än Antabus, men av nån anledning vill läkarna helst skriva ut Antabus.
Prova Campral eller Naltrexon om du vill dra ner på drickandet, de minskar suget. Men det måste vara utskrivet av en läkare.

Känner mig lite dum nu men hade faktiskt ingen aning om att det fanns annat än Antabus. Ska läsa på lite mer och fundera på att söka vård. Vet inte varför riktigt men vill verkligen inte vända mig till vården. Tänker lite fortfarande att jag bara borde skärpa mig så är det löst. Men det har ju inte gått så bra för mig hittills.

Det jag bokat in lördag morgon har blivit avbokat. Min första tanke: "Bra då kan jag supa på fredag"... Var på alkoholfri aktivitet igår och gick och la mig när jag kom hem istället för att supa så alltid nått. Har en alkoholfri plan för ikväll också, men vill typ boka av: "det är ju så fint vänder". Men ska skärpa mig ikväll i alla fall.
Citera
2021-07-08, 15:00
Medlem
Bullsquids avatar
Campral är ren skit och funkar inte alls, enda som funkar är Naltrexon eftersom det minskar suget att dricka sig full, jag testade dricka lite på det...efter 2-3 öl så hade jag ingen lust alls att fortsätta dricka. Kände mig bara inte sugen mer, som dagen efter en bakfylla kanske eller när man känner man behöver en paus då man supit hårt ett tag.
Den känslan infann sig snabbt.

Tänk dock på att den även blockerar opioider helt så går man på någon slags smärtmedicin som är en opioid eller opiat så ska man ej ta det då detta försätter kroppen i en akut abstinens från dessa.

I början kan man få illamående som bieffekt men det är inte alls som antabus utan det går att dricka på man får bara ingen lust. Jag har fortfarande kvar såna från 2015 men eftersom jag går på subutex och har gjort länge ska jag göra det när det gått ur kroppen isf för att hålla mej mig ren från opiater ett tag.
Citera
2021-07-08, 16:17
Medlem
Citat:
Hej,

Hoppas alkohol är tillåten i detta forum. Jag funderar på om det är läge att göra något åt min alkoholism. Söker svar framförallt från de som känner igen sig.

Jag var över 20 när jag fick min första riktiga fylla. Men sedan dess har jag haft MÅNGA hårda fyllor. Mamma är orolig (även om hon inte vet något om det jag gjort) pga alkoholism i släkten. De som vet något är oroliga trots att jag haft flera vita perioder.

Jag är också orolig eftersom att vara full är det enda roliga jag har idag. Under pandemin har jag gjort som Tegnell vill och super ensam (bor ensam). Det var lite i början men har eskalerat. Nu när man fått börja träffa människor enligt Tegnell dricker jag 6 öl med mina kompisar o ytterligare 12 när jag kommer hem.

Förr kunde de bli ett par vinflaskor en onsdag, minnesluckor vid storhelger men bara 3-4 öl vid aw:s. Men nu dricker jag så mycket jag kan men använder inga andra droger så fort jag har möjlighet (men sköter fortfarande jobbet).

Jag förstår att det rimliga svaret är att jag ska ge upp spriten helt och hållet. Men det kommer inte hända. Vill gärna ha råd från de som varit i liknande situationer så slipper jag dö om några år.

Typ 1 promille i blodet när jag skriver detta. Finns det bra råd?

Du dricker varje dag eller? 18 öl per dag? Hur fungerar det om du inte dricker på hela dagen?
Citera
2021-07-08, 19:09
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Du dricker varje dag eller? 18 öl per dag? Hur fungerar det om du inte dricker på hela dagen?

Jag har ont i huvudet oftare nu än förr. Men vet inte om det har med ölen att göra. Värst är ledan och ensamheten när jag sitter hemma nykter och väntar på att kunna gå och lägga mig.

Just nu blir det drygt en halv platta 33or per gång. Vilket är mindre än förr när jag sänkte en bib på en kväll.

Jag dricker inte varje dag. Bara när jag har möjlighet. Alltså är jag nykter om jag ska jobba på plats på jobbet dagen efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in