2022-07-11, 23:36
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Ja, det är många som kör varje dag. Ska själv iväg snart och köpa några flarror. Brukar handla så att jag klarar mig i tre dagar. En sjuttis om dag typ. Tack och lov för foodora, handla mat orkar jag inte.

Inte lätt att bryta det där mönstret. "Nu är det nog", men nej, man är på det dagen efter igen.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Det här med semester. Vilket helvete.

Det har ändå gått jättebra under våren. Folköl för det mesta, eller bara vatten. Starköl om det är något socialt med andra (det är det sällan).

Nu fick jag semester i fredags. Köpte ett flak finöl för att fira. Köpte ett flak till i lördags. Nu är sopsäcken med tomburkar redan halvfull. Blir ändå inte så full eller bakfull. Idag var ölen slut och jag skulle äntligen få stopp på den här nedåtgående spiralen.

"Men vore det inte trevligt med något ur tillfälliga sortimentet. Jag behöver ju ändå åka och handla mat."

Så nu sitter jag här med två flaskor vin och några öl innanför västen. Köpte en öl ur tillfälliga sortimentet som jag inte druckit. Längtar till semestern är slut.

Kan meddela att det där beteendet får ett abrupt slut när hälsan säger ifrån. Magsäcken, levern, bukspottkörteln, hjärtat, njurarna, you name it. Det blir förstört av stora mängder alkohol varje dag.

Njut medan det varar, för alla vi med dessa levnadsvanor landar framför en stoppskylt till slut. Det bästa är att försöka fasa ut det innan kroppen börjar svika en.
Citera
2022-07-23, 22:47
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Kan meddela att det där beteendet får ett abrupt slut när hälsan säger ifrån. Magsäcken, levern, bukspottkörteln, hjärtat, njurarna, you name it. Det blir förstört av stora mängder alkohol varje dag.

Njut medan det varar, för alla vi med dessa levnadsvanor landar framför en stoppskylt till slut. Det bästa är att försöka fasa ut det innan kroppen börjar svika en.
Fast det är ju så olika. Jag känner en som är 34 nu. Han har druckit en vodka eller motsvarande om dagen, samt jobbat! Kanske sedan när han var 22. Men visst han kanske inte blir så gammal.

Men utifrån hans levende, så kan kroppen tåla riktigt med stryk ibland. Men såklart, individuellt.

Hans största problem verkar mera vara att han slår sig så himla ofta. Fallskador helt enkelt. Han mår faktiskt ganska bra och har god fysik konstigt nog.
Citera
2024-04-09, 15:01
Medlem
MagnusBubblas avatar
Senaste nytt är att jag slutade dricka i höstas någon gång eftersom det inte fungerade längre. Blev full men inte glad av att dricka. Det enda som hände var att bakfylleångesten blev jävligare.

Det som blev slutet var när jag sänkte en BIB för att hantera en jobbig dag utan att det hjälpte, istället blev snarare värre. Då tänkte jag att jag lika gärna kan skita i det. Första steget var att sluta åka till systemet. Andra att berätta för de jag ibland festat med. Jag hade med julmust till en julfest. Folk fattade väl att jag var alkad antar jag. Men efter ett par förvånade frågor, där jag svarade att jag blev så bakfull att det inte var värt det längre, så var det inte mer med det.

Nu är det väl ett halvår sen. Dricker oerhörda mängder light-läsk istället, har gått ned lite även om jag fortfarande är fet. Allt är mer jämngrått nu. Inget är väl direkt kul, men inget är heller kolmörk ångest så tycker det är värt det.

I början var det ingen alkohol alls, inte ens folköl. Men nu är regeln att jag aldrig åker till systemet. Är jag på krogen med andra får jag dricka öl. Det blir ju inte lika mycket när andra är med och jag känner mig övervakad. Och hemma är det torrt så kan inte fortsätta supa när jag kommer hem som jag gjorde förr.

Fungerar bra hittills men är lite orolig för semestern, men hoppas läsk på altanen istället för öl kommer kännas okej.
Citera
2024-04-09, 15:59
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Senaste nytt är att jag slutade dricka i höstas någon gång eftersom det inte fungerade längre. Blev full men inte glad av att dricka. Det enda som hände var att bakfylleångesten blev jävligare.

Det som blev slutet var när jag sänkte en BIB för att hantera en jobbig dag utan att det hjälpte, istället blev snarare värre. Då tänkte jag att jag lika gärna kan skita i det. Första steget var att sluta åka till systemet. Andra att berätta för de jag ibland festat med. Jag hade med julmust till en julfest. Folk fattade väl att jag var alkad antar jag. Men efter ett par förvånade frågor, där jag svarade att jag blev så bakfull att det inte var värt det längre, så var det inte mer med det.

Nu är det väl ett halvår sen. Dricker oerhörda mängder light-läsk istället, har gått ned lite även om jag fortfarande är fet. Allt är mer jämngrått nu. Inget är väl direkt kul, men inget är heller kolmörk ångest så tycker det är värt det.

I början var det ingen alkohol alls, inte ens folköl. Men nu är regeln att jag aldrig åker till systemet. Är jag på krogen med andra får jag dricka öl. Det blir ju inte lika mycket när andra är med och jag känner mig övervakad. Och hemma är det torrt så kan inte fortsätta supa när jag kommer hem som jag gjorde förr.

Fungerar bra hittills men är lite orolig för semestern, men hoppas läsk på altanen istället för öl kommer kännas okej.

Bra jobbat. Hur duckade du abstinensen av att svepa en hel bag in box, de där mängderna öl? Antar att du behövde söka vård, när jag var uppe i en bag in box per dag som snitt och slutade så var den en abstinens av guds nåde man fick rakt upp i ansiktet.
Citera
2024-04-09, 17:42
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Bra jobbat. Hur duckade du abstinensen av att svepa en hel bag in box, de där mängderna öl? Antar att du behövde söka vård, när jag var uppe i en bag in box per dag som snitt och slutade så var den en abstinens av guds nåde man fick rakt upp i ansiktet.

Jag hade inte jättemycket abstinensbesvär faktiskt. Huvudvärk och så naturligtvis. Men behövde ingen läkarhjälp och i början hade jag lite undanstoppat som jag kunde göra slut på när det var jobbigt. Jag tror att det gjorde stor nytta att jag drack så mycket läsk (flera liter om dagen) för att ersätta ölen.

Sen drack jag inte dagligen innan heller så det hjälpte kanske. Jag skötte mitt heltidsjobb ganska bra (bara bakis på arbetstid när jag jobbade hemma). O när jag väl söp så blev det oftast en platta öl eller en bib, så i genomsnitt var det ju mindre än en bib om dagen, det hjälpte kanske också.

Hur länge sen var det du slutade?
Citera
2024-04-15, 14:28
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:

Tycker du är grym som tagit tag i det här. Men att du slutat dricka stämmer ju inte helt och hållet. Du håller fortfarande alkohol-demonen vid liv även om den svälter.

Det eskalerar så jävla fort med drickandet och mängden.

Din tråd har fått mig att fundera mycket. Vem är man utan alkohol? Vad ska man göra istället för att dricka öl en lördagskväll? Det är så mycket man associerar med alkohol.

Jag funderar starkt på ett alkoholstopp också. Baksmällorna man får nu för tiden är fruktansvärda och det tar flera dagar innan man blir människa igen. Det är inte värt det.
Citera
2024-04-21, 11:23
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Tycker du är grym som tagit tag i det här. Men att du slutat dricka stämmer ju inte helt och hållet. Du håller fortfarande alkohol-demonen vid liv även om den svälter.

Det eskalerar så jävla fort med drickandet och mängden.

Din tråd har fått mig att fundera mycket. Vem är man utan alkohol? Vad ska man göra istället för att dricka öl en lördagskväll? Det är så mycket man associerar med alkohol.

Jag funderar starkt på ett alkoholstopp också. Baksmällorna man får nu för tiden är fruktansvärda och det tar flera dagar innan man blir människa igen. Det är inte värt det.

Nej helt har jag inte slutat även om det känns så. Jag har slutat dricka ensam hemma. Och ute med andra är väldigt sällan. Typ en gång varannan månad. Jag har ju min läsk som jag dricker i stora mängder på lördagskvällarna istället. Det är ju inte samma sak. Men det känns ändå lite som att man unnar sig och det är väl det viktigaste. Du får testa en platta Cola Zero nästa helg och se hur det fungerar.
Citera
2024-04-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen
Håll dig till endast lättöl så blir du inte för full. Då kan du dricka en hel back om dan utan att det för mycket.
I annat fall gå över till pregabalin, och bara sluta drick. Det lättaste i världen.
Eller räkna med ett år innan du är stadig, och inte vill dricka mer (egentligen aldrig men efter ett år kan du välja att inte vilja dricka).

Har själv aldrig varit alkoholist men suttit på många aa-möten och snackat.
Dricker inte en droppe, röker och snusar inte, knarkar inte. Mår skit...! En gång beroende alltid beroende.
Jag såg nu just innan jag skickar. Det här är jäkligt gammalt svar. Men jag kör ändå.Snälla människa,du har ingen som helst aning om sådant här. Svara inte på frågor som är helt utanför ditt område.
Citera
2024-07-05, 15:46
Medlem
MagnusBubblas avatar
TLDR: Har någon bra tips på hur man ska klara sommaren utan att trilla dit igen?

---

Sommaren, vilket jävla piss!

Det har gått jättebra under våren med min Cola Zero. Jag kände till o med att jag börjar komma tillbaka till livet och till samhället. Leva samma liv som andra. Med lite framtidstro och allt till och med. Jag började städa lägenheten igen, diska, färdigställa renoveringsprojekt. Jag hade ett hem där det gick att ta emot spontanbesök utan att skämmas över allt skräp och alla ölburkar överallt.

Sen kom sommaren.

Jag var bjuden på midsommarfest. Eftersom jag är rätt ensam ville jag gå och var noga med att vara trevlig och passa in på alla sätt. Jag visste redan innan festen att det var självklart att dricka nubbe och öl för alla andra så jag hängde på. Det blev mycket av både sprit och öl men inte så jag gjorde bort mig. Jag var inte fullast på festen men det var kul att vara full. Jag vaknade med ångesten från helvetet utan att jag gjort något dumt. Påmindes om varför jag slutade dricka. Ångesten dagen efter är så mycket värre än fyllans glädje att det inte är värt det. Jag började med trädgårdsarbete. Stod och grävde i trädgården resten av midsommarhelgen så släppte ångesten gradvis. Den försvann helt på måndagen. Inget mer supande för mig. Max ett par öl i sociala sammanhang men jag får aldrig köpa hem öl igen (samma regel som jag haft under våren).

Sen kom semestern.

Semestern firades med lite cola på egen hand och allt var bra. För att ha något att fylla semestern med bjöd jag in mig själv till min systers sommarstuga. Första kvällen bjöds jag på ett par öl och allt gick bra. Kväll två kom vinet fram. Fick anstränga mig för att inte svepa de glas jag fick. Allt jag kunde tänka på var att jag ville ha mer men att värdparet inte fick märka det. Gick och slog upp slattarna i mitt glas när de andra inte såg och drack allt eftersom (fick nog ihop en halv vinflaska). Åkte därifrån dagen efter för jag orkade inte vara kvar bland all alkohol.

Jag lyckades tvinga mig själv att inte åka till systemet på vägen hem genom att köpa två pizzor och hetsäta båda två istället. Men idag är en vedervärdig dag. Vet inte hur jag ska klara dagen - för att inte tala om resten av sommaren utan att trilla dit igen och sänka 2-3 flak öl per vecka. Jag behöver hjälp att hitta bra tekniker för att minska ångesten och incitamenten att dricka. Och hur ska jag hantera om jag får komma på någon mer fest.

Det jag testat hittills som jag tycker fungerar hyffsat är:

- Sluta med dejting o dejtingappar - det är inte direkt bra för självförtroendet.
- Hetsdricka Cola Zero, det kan bli flera liter på en kväll men bättre än sprit.
- Gräva i trädgården, fungerar men grannarna tycker det är konstigt om jag gör det för sent.
- Gå upp tidigt så jag kan gå o lägga mig tidigt. Ångesten och suget är som värst på kvällen så försöker sova bort det.

Har någon fler tips som fungerar mot ångest och alkoholsuget?
Citera
2024-09-25, 21:42
Medlem
Har väl inget att tillägga, eller några råd för dig, men vill tacka för insiktsfull läsning. Jag känner igen mig starkt i vad du skrev 2021. Jag är väl där någonstans just nu, men dricker mindre mängder än du gjorde. Fyller 22 snart och har haft en eskalerande konsumtion av alkohol samt cannabis sedan 2 år tillbaks. Fixeringen kring fyllan och känslan av att man ser ohälsosamt mycket fram emot nästa fylla har funnits där längre, sen jag var 18-19 kanske, men då var det folköl jag kunde dricka om jag ville bli full. Vilket hände ibland att man drog i sig ett sex pack ensam. Sen man fyllde systemet har det främst blivit några 7,5or som är mitt poison. Men men…

Hur går det nu för dig när hösten börjat falla?
Citera
2024-09-29, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Fast det är ju så olika. Jag känner en som är 34 nu. Han har druckit en vodka eller motsvarande om dagen, samt jobbat! Kanske sedan när han var 22. Men visst han kanske inte blir så gammal.

Men utifrån hans levende, så kan kroppen tåla riktigt med stryk ibland. Men såklart, individuellt.

Hans största problem verkar mera vara att han slår sig så himla ofta. Fallskador helt enkelt. Han mår faktiskt ganska bra och har god fysik konstigt nog.

Absolut. Har man "bra" supargener kan man köra på livet ut utan problem. Andra har mer otur. En vän till mig blev akut sjuk innan han ens fyllt 30 och tvingades ge upp spriten helt, trots att han bara var s.k. helgdrickare.
Citera
2024-09-29, 12:10
Medlem
Muppetys avatar
Jag drack mig berusad dagligen, oftast på 6-8 st Sofiero 5,2%, såvida jag inte hade andra saker att berusa mig på. Men så valde jag att försöka göra nått vettigt istället, så jag började studera, ta igen en del från gymnasiet. Då var man tvungen att gå upp tidigt o kunde inte ligga bakfull hela förmiddagarna. Kan tillägga att jag led av svår depression under hela tiden.

Men ganska snabbt märkte jag att jag mår betydligt bättre av att gå upp vid 05-tiden, än att sova till 11 o ändå vara trött hela dagen, tills man börjar dricka öl igen. Så jag slutade bara dricka, helt utan abstinenssymptom eller liknande. Märkte istället att jag blev illamående av alkohol.

Så jag blev avsevärt bättre, depressionen släppte, o inga mer sega dagar. Nu funkade inte studierna, men det var p.g.a. helt andra saker. Men går numera alltid upp 04-05 o ser fram emot en ny dag. Gick ner från att ha varit ganska fet, 106 kg till 76 kg, som till största delen berodde på öldrickandet, vilket också var lättande. Men lade även om matvanorna. Lägger mig såklart ganska tidigt också, men behöver inte sömntabletter längre.

Det enda jag kan sakna är att vara lite berusad på nyårsafton o sånt. Igår var jag ute på krogen med mina vänner, och 1-2 öl kan jag ta, men mer blir jag illamående av. Kanske har supit sönder nått? Eller utvecklat någon form av Antabus-effekt (vanligt bland en del asiater)? Men hellre inte dricka något alls än varje dag!

Det är väldigt vanligt att man tar till alkoholen vid depressioner, o man bryr sig inte om dess negativa effekter. Jag planerade att gå på AA-möten o sånt, o trodde att jag skulle få delirium o sånt. Men när depressionen lättade känner jag inget behov av att vara full eller påverkad av nått annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in