2024-10-28, 13:49
Medlem
zoombos avatar
Man må beakta att detta är en avdelning explicit om bilar för folk som har intresse för bilar och vi som skriver här har då generellt sett helt andra krav och insikter än många andra. För många här är bilen statussymboler och tillika kukförlängare och då blir kraven därefter.

För många finns det väldigt få grundkrav för deras bil:

1. Den ska fungera när dom behöver den.
2. Vara någorlunda säker.
3. Passa deras ekonomiska förutsättningar.
Slut.

Dessa användare hänger inte här, än mindre funderar på olika finesser och modeller. Tänk på Ingemar-IKEA som körde omkring med en gammal 240 fast han teoretiskt sett skulle kunna köpa upp ett helt bilmärke.

Sen är punkten 3 rätt avgörande för rätt många, dom har helt enkelt inte råd med något annat än en gammal buske, hur gärna dom än skulle vilja. Med vanskötta bilar följer också oftast fler reparationer och då har man nya problem.
Citera
2024-10-28, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Men det var rätt så skönt att ha en bil som man aldrig behövde tvätta även om man förmodligen såg ut som en tattare där man kom på vägen.
Min gråa Honda CR-V som köptes ny för drygt 9 år sedan har ännu inte tvättats, med undantag för rutorna och belysningen.
Men visst är den "knottrig" på sidorna.
Avsopning av snö vintertid och annan nederbörd gör att det inte ser allt för "djävligt" ut.

Suzukin, däremot, tvättas efter nästan varje gång den besökt ett "lekområde".

Citroenen har inte tvättats sedan den MHRF-besiktades.
Citera
2024-10-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Vad som är ett "vrak" är nog helt subjektivt, en 15år gammal audi lär sakna allt av modern, aktiv säkerhet. Sen kan den ju se fin ut i lacken och så, så att man inte behöver skämmas för att åka i den. Men en bra och säker familjebil.. njae. Sedan lär ju problemena komma på löpande band när bilen närmar sig 20 och bilen 20k mil. Man får vad man betalar för.

Jag hör dig, men bluetooth och "röv värme" vad mer behöver man?
Jag har en S80 turbo från 09.

Ingen bluetooth men har kopplat på det via AUX, inga problem och fint ljudsystem.
Med DTSC ligger den som en kloss på vägen, riktigt skönt.

Förstår att det är subjektivt och en helt ny BMW hade varit mycket fetare men.

Sen undrar jag vilka säkerhetsgrejor? En S80 från -09 torde vara en säker bil
Citera
2024-10-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Jag hör dig, men bluetooth och "röv värme" vad mer behöver man?
Jag har en S80 turbo från 09.

Ingen bluetooth men har kopplat på det via AUX, inga problem och fint ljudsystem.
Med DTSC ligger den som en kloss på vägen, riktigt skönt.

Förstår att det är subjektivt och en helt ny BMW hade varit mycket fetare men.

Sen undrar jag vilka säkerhetsgrejor? En S80 från -09 torde vara en säker bil

Jag kör mycket motorväg, adaptiv farthållare är väldigt skönt. När man kör flera timmar i sträck är också saker som autobroms och autopilot väldigt bra ur säkerhetssynpunkt. Att kunna släppa ratten en stund och fixa nåt med maten man äter, eller fixa nåt på mobilen är guld värt.
Men det är lite som med en mobiltelefon; har man aldrig haft det så lär man inte fatta poängen eller sakna den heller.
Vi har för övrigt en gammal 2018-bil i familjen utan sånhär. Den är väldigt tröttsam att nöta motorväg med. Så jag vet vad jag snackar om.
Citera
2024-10-28, 18:43
Medlem
IceEyess avatar
Har i princip allt kört omkring i sönderrostade vrak med 20 år på nacken. Fördelarna är låga inköpspriser och att man inte behöver bry sig om tvättning eller den sortens skötsel. Brukar dessutom skruva det nödvändiga själv och låta fel som man kan leva med vara så reparationerna blir sällan hysteriskt dyra.
Citera
2024-10-29, 07:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vad som är ett "vrak" är nog helt subjektivt, en 15år gammal audi lär sakna allt av modern, aktiv säkerhet. Sen kan den ju se fin ut i lacken och så, så att man inte behöver skämmas för att åka i den. Men en bra och säker familjebil.. njae. Sedan lär ju problemena komma på löpande band när bilen närmar sig 20 och bilen 20k mil. Man får vad man betalar för.

Största problemet är med bilar som är tillräckligt gamla för att gå sönder hela tiden, men tillräckligt nya för att vara tekniskt och elektroniskt avancerade. Bilar med strulande elektronik där hemmaskruvaren är chanslös. Det drar snabbt iväg vad gäller verkstadsräkningar.
Ingen nämner det i tråden. Kanske en försvarsmekanism som förträngning?
Helt okej passiv och aktiv säkerhet skulle jag nog säga att de flesta 15 år gamla bilar ändå har. Vad saknar du? Avståndsvarnare och autobroms? Jag kan inte komma på så mycket mer som finns idag, men inte då.
Citera
2024-10-29, 07:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Jag tror du har rätt. Dåliga ursäkter för att man inte har råd förekommer hela tiden, inte minst när folk skall köpa bil. Jag vet t.ex. en kille som försökte intala sig själv och andra en 20 år gammal bil var "mer ljudisolerad, mer ergonomisk och hade en motorgång som i motsats till den moderna varianten var "len" och dessutom kunde man i den bilen känna en tydlig "effektpuckel" (det kan man inte, men låt killen för all del inbilla sig det).

Sammantaget gjorde det här att han inte ville köpa en ny eller nyare begagnad modern bil eftersom den 20 år gamla bilen var mycket bättre.

Jag och alla andra vet att det här bara var BS och en dålig ursäkt för att han inte har råd. Varför ursäkta sug? Jag vet inte vad det har för betydelse vilken bil man kör? Jag vet en person som har 100 mille på kontot (ja, du vet vem han är) och kör en Mini Cooper 2006. Han är fullständigt ointresserad av biler. So what, liksom. Alla dessa diskussioner verkar bygga på att alla är hyperintresserade av vilken bil dom kör. Folk är i allmänhet inte intresserade av det utan vill ta sig från A till B på ett säkert sätt. Det är allt.

Beror ju alldeles på vad du jämför med men det finns gott om exempel på gamla bilar som rullar tystare än nya.

Och ja, jag skulle definitivt säga att en sexcylindrig motor på 3 liter generellt framkallar mindre vibrationer än en trecylindrig 1,5 litersmotor med överladdning som ger samma effekt.

Problemet med gamla bilar är egentligen inte att de inte duger rent tekniskt (såvida vi inte snackar bilar från hedenhös) . Nej problemet med gamla bilar är att de är just gamla och kan erbjuda en fellista lång som tomtens önskelista och lika långa verkstadsräkningar.

Tror inte det är nämnt i tråden men det finns folk som vill ha nya bilar, just för att man inte vill få verkstadsräkningar på tiotusentals kronor med jämna mellanrum. Fast i denna grupp går förstås aldrig motorer sönder, automatlådor (även DSG) håller i evigheter, kopplingen behöver aldrig bytas, alla har en väntade tvåpelarlyft och komplett verkstadsutrustning med scan-tools och datorer hemma och inget jobb tar mer än 15 min och kostar zip pengar att utföra. Verkligheten för gemene man ter sig dock lite annorlunda.
Citera
2024-10-29, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Beror ju alldeles på vad du jämför med men det finns gott om exempel på gamla bilar som rullar tystare än nya.

Och ja, jag skulle definitivt säga att en sexcylindrig motor på 3 liter generellt framkallar mindre vibrationer än en trecylindrig 1,5 litersmotor med överladdning som ger samma effekt.

Problemet med gamla bilar är egentligen inte att de inte duger rent tekniskt (såvida vi inte snackar bilar från hedenhös) . Nej problemet med gamla bilar är att de är just gamla och kan erbjuda en fellista lång som tomtens önskelista och lika långa verkstadsräkningar.

Tror inte det är nämnt i tråden men det finns folk som vill ha nya bilar, just för att man inte vill få verkstadsräkningar på tiotusentals kronor med jämna mellanrum. Fast i denna grupp går förstås aldrig motorer sönder, automatlådor (även DSG) håller i evigheter, kopplingen behöver aldrig bytas, alla har en väntade tvåpelarlyft och komplett verkstadsutrustning med scan-tools och datorer hemma och inget jobb tar mer än 15 min och kostar zip pengar att utföra. Verkligheten för gemene man ter sig dock lite annorlunda.

Självklart är det så. Med en ny bil får du ett helt överaskningsfritt bilägande, skulle nåt uppstå har du 5års garanti. Är bilen helkass har du reklamation.
Det är problemfritt, för med barn och familj, eller egen firma, har man mer än nog med andra problem att ta hand om.

De flesta "skrotbilister" pratar gärna och länge om hur billigt de åker, men de nämner inte hur myclet tid de lagt på felsökning, fixning, research. (För sånt är ju bara skoj?).
Citera
2024-10-29, 11:49
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Alltså jag rekommenderar AMG. Köp en ny. Det är oslagbar körglädje och du har plats för familjen med. Byt efter max 2 år som mig då jag röker i bilen
Citera
2024-10-29, 12:13
Medlem
Citat:
Det har jag aldrig hört talas om. Du menar att en BMW i 5-serien anno 2003 var mer ljudisolerad, mer ergonomisk och vibrerade mindre än en BMW i 5-serien 2023? Du tror bergis att den ena har en "effektpuckel" också?

Citat:
Fast nu borde vi kanske jämföra äpplen och äpplen, inte äpplen och morötter? En modern sexcylindrig motor med "överladdning" vibrerar alltså mer än en 20 år gammal sexcylindrig motor enligt dig. Och den ena motorn har en "effektpuckel" som man kan känna, gissar jag?

Citat:

Jag tror det är enklare än så (det ena utesluter inte det andra), jag tror en betydande del av befolkningen inte bryr sig nämnvärt om fantasibegrepp som "effektpucklar" eller senaste heljustekniken, automatisk fotmassage och dödavinkeln-varningar via bluetooth. De vill bara ta sig från A till B.
Citera
2024-10-29, 12:43
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
Alltså jag rekommenderar AMG. Köp en ny. Det är oslagbar körglädje och du har plats för familjen med. Byt efter max 2 år som mig då jag röker i bilen

Nja, jag rekommenderar Bentley. Jag köper en ny vart sjätte månad, men det beror till största delen på att jag äter tårta och chips i baksätet. Å min chaufför Charles vill inte alls befatta sig med dammsugare.

Ja nu blev det paragrafbrott mot Netikett 0.03 igen. Jag ber om ursäkt för det!
Men ibland är det svårt att inte hamna där.
Citera
2024-10-29, 12:45
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Självklart är det så. Med en ny bil får du ett helt överaskningsfritt bilägande, skulle nåt uppstå har du 5års garanti. Är bilen helkass har du reklamation.
Det är problemfritt, för med barn och familj, eller egen firma, har man mer än nog med andra problem att ta hand om.

De flesta "skrotbilister" pratar gärna och länge om hur billigt de åker, men de nämner inte hur myclet tid de lagt på felsökning, fixning, research. (För sånt är ju bara skoj?).

Det låter som du har obegränsat med pengar. Har man det är det självklart att allt är nytt eller byts ut med jämna mellanrum och det gäller såväl fordon som allt annat, ja kanske rent av även sin kvinna?

För dom flesta andra som måste vända på slantarna är situationen en annan, man kör inte en billig bil för att man vill utan för att man inte har råd med en ny(are). Egen tid däremot kostar inget i reda pengar. I mitt fall litar jag inte på hantverkare i allmänhet och gör därför det mesta själv - om jag kan och får, även om jag har råd att låta andra göra det.

Men en ny bil innebär inte med automatik att den är felfri, bara att den repareras kostnadsfritt. Med dom väntetider som nu finns på verkstäderna och allt logistiskt strul det innebär att få det åtgärdat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in