Citat:
Ursprungligen postat av
fettveken
Jag tror du har rätt. Dåliga ursäkter för att man inte har råd förekommer hela tiden, inte minst när folk skall köpa bil. Jag vet t.ex. en kille som försökte intala sig själv och andra en 20 år gammal bil var "mer ljudisolerad, mer ergonomisk och hade en motorgång som i motsats till den moderna varianten var "len" och dessutom kunde man i den bilen känna en tydlig "effektpuckel" (det kan man inte, men låt killen för all del inbilla sig det).
Sammantaget gjorde det här att han inte ville köpa en ny eller nyare begagnad modern bil eftersom den 20 år gamla bilen var mycket bättre.
Jag och alla andra vet att det här bara var BS och en dålig ursäkt för att han inte har råd. Varför ursäkta sug? Jag vet inte vad det har för betydelse vilken bil man kör? Jag vet en person som har 100 mille på kontot (ja, du vet vem han är) och kör en Mini Cooper 2006. Han är fullständigt ointresserad av biler. So what, liksom. Alla dessa diskussioner verkar bygga på att alla är hyperintresserade av vilken bil dom kör. Folk är i allmänhet inte intresserade av det utan vill ta sig från A till B på ett säkert sätt. Det är allt.
Beror ju alldeles på vad du jämför med men det finns gott om exempel på gamla bilar som rullar tystare än nya.
Och ja, jag skulle definitivt säga att en sexcylindrig motor på 3 liter generellt framkallar mindre vibrationer än en trecylindrig 1,5 litersmotor med överladdning som ger samma effekt.
Problemet med gamla bilar är egentligen inte att de inte duger rent tekniskt (såvida vi inte snackar bilar från hedenhös) . Nej problemet med gamla bilar är att de är just gamla och kan erbjuda en fellista lång som tomtens önskelista och lika långa verkstadsräkningar.
Tror inte det är nämnt i tråden men det finns folk som vill ha nya bilar, just för att man inte vill få verkstadsräkningar på tiotusentals kronor med jämna mellanrum. Fast i denna grupp går förstås aldrig motorer sönder, automatlådor (även DSG) håller i evigheter, kopplingen behöver aldrig bytas, alla har en väntade tvåpelarlyft och komplett verkstadsutrustning med scan-tools och datorer hemma och inget jobb tar mer än 15 min och kostar zip pengar att utföra. Verkligheten för gemene man ter sig dock lite annorlunda.