Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Hej
Det debatteras och kalkyleras mycket kring bilar. Bensin diesel hybrid elbil.
Det som ofta inte nämns är service. Det måste vara mycket krångligare att serva elbilar själv, allt är väl i princip elektroniskt låst? Och kör du inte stämpelverkstad så får du väl brutal värdeminskning.
Fördelen med bensin diesel är att du kan få en hyfsad bil för 50 - 70 k och sen göra all service själv kamremsbyte och hela köret. Sen köra bilen in i kaklet, 40 000 mil + om du inte har otur vill säga.
Varför ska man köpa en svindyr elbil för 500k när man kan köpa en bil för 50k.
Visst bensin dyrare drivmedel men man spar väl in det på servicen?
Servar du allt själv blir det billigt.
Elbil där får det bli stämpelverkstad. Någon här skulle ju byta kylarvätska på en BYD, kinaskit. Gick på 15 000.
Vad tar tesla verkstaden för byte av bromsbelägg ? 48 k eller ?
Att frångå serviceschema ger rejäl värdeminskning på alla nyare bilar med garantier oavsett framdrivning.
Och att byta bromsbelägg och dylikt på en Tesla eller annan elbil är precis lika enkelt som att byta bromsbelägg på en Volvo V90 D3 eller annan valfri fossilbil. Ett arbete som görs på 40-60 minuter.
Men visst är det alltid billigare att köra gammal häck.
I alla fall om man inte har tummen mitt i handen och om man ska se till inköpspris.
Det kommer alltid att vara billigare att köra gammal häck, precis som att det är billigare att köpa ett hus på landsbygden för 450 tusen kronor jämfört med ett hus i Stockholm för 8 miljoner.
Billigaste bil jag har ägt var en Opel som jag köpte jag för 400 kr. Den var 18 år gammal och hade gått 32 tusen mil och såg för jävlig ut. Körde med den i 5 år och 18000 mil innan den skrotades. Kostade på den en handfull tusenlappar under dom milen.
Nej att serva en elbil är inte svårt, men att lämna in en bil till verkstädernas glaspalats är dyrt oavsett om det är en ny Volvo V90 D3 eller en ny VW Tiguan TDI eller en ny VW ID7 eller en Tesla Modell Y.
2000-2500 kr per timme är idag inget ovanligt oavsett typ av bil.