Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-27, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Är ju bara ett snitt på typ 70 mil i veckan.
Bilen var väldigt pålitlig och svek mig aldrig trots att jag verkligen misskötte den.
Bilen var från 1988.
Var långt ute i Europa och åkte med den.
Till slut blev den dock lite jobbig att åka i då den mer eller mindre såg ut som en pundarbil, ibland mötte man Polisen som genast vände runt... Den skrotades vid 50000 mil då bilbesiktningen satt en 2:a på skadad vindruta. Orkade inte byta ruta då den ju bara var trafikförsäkrad.
Men det var rätt så skönt att ha en bil som man aldrig behövde tvätta även om man förmodligen såg ut som en tattare där man kom på vägen.

Hehe ok.
Tack flr svar .
Ja billiga mil du fick!!
Citera
2024-10-27, 08:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Du kan ju resonera på samma sätt med bostad också; varför köpa ett stort fint hus för 20mill, som kostar massa i uppvärmning och underhåll, när man kan bo i en gammal husvagn?

Varför åka på semester till mauritius när du kan bada i vänern och äta exotisk mat på bezas pizzeria?

Så det enkla svaret är att har man pengar över, kan man kosta på sig lite lyx ibland. Som att tex inte åka runt i ett vrak, eller serva bilen själv. Om det är "smart" eller inte beror helt på hur man värderar sin tid.

Ha ha, det är sant! Allt annat låter egentligen som dåliga ursäkter för att man inte har råd. Jag undrar hur många som idag åker runt i gamla härken som skulle fortsätta med det om de vann drömvinsten på 100 mille. Inte speciellt många skulle jag tro.
Ibland hör man resonemang om att man hellre lägger pengar på en fin bostad eller resor än en dyr bil. Så kan man förstås resonera men min erfarenhet är att de som köper bilar har råd ändå. Kolla det genomsnittliga bilbeståndet i Danderyd eller i Saltsjöbaden jämfört med det i Akalla eller i Fisksätra. Det säger nästan allt om vilka som har råd med vad eller inte. Livet är inte rättvist.
Citera
2024-10-27, 09:19
Medlem
Humeruss avatar
Skulle säga att gammal häck kommer vinna om det är kr/mil man vill minimera.

Tid är en faktor såklart
Samt hur beroende man är av sin bil fungerar

Men tror du har rätt i att gammal häck vinner.

Kör man många mål/år så kanske gammal elbil vinner, typ en Leaf, men då ska det vara många mil i närområdet. Få personer som kör 4000mil/år runt sin egen stad och kommer hem varje kväll fx.

Vill man bara köra många år men relativt få mil per år så vinner säkert en gammal Toyota eller liknande.

Har en ”gammal” bensinbil som bara körs 500-700mil om året. Senaste åren har värdeminskningen på den varit försumbar.
Milkostnaden är väl i princip bensin, service, skatt, försäkring.
Men trots det är den inte billigare per mil än den leasede elbilen som kör 4000mil/år.
Citera
2024-10-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Det är ju knappt någon service på elbilar, förutom det där kylvätskebytet, utan mest kontroller av bromsbelägg, lufttryck en elknappar, och nån mjukvaruuppdatering. Men skiljer ju lite på olika elbilar och märken

På våran är bromsarna exakt likadana som på en vanlig bil, har bytt bromsbelägg själv vid ett tillfälle

Men ja, det är mycket mer ekonomiskt att köra den gamla häcken så som du beskriver det

Sa jag emot dig där? Nej. Självklart vet jag att elbilar har samma bromssystem med skiva ok och belägg hydrauliskt.

Det blir ändå dyrt om du ska in på verkstad. Särskilt stämpelverkstad.

När det gäller kylarvätska så har jag ingen aning om systemet på elbilar. Men efter en googling läste jag att det absolut ska göras på stämpelverkstad. Vad jag hört ska det kosta 15k sådär.

15k har jag nog inte ens kommit upp i på min bil än, ändå bytt generator tändstift kamrem, flera olja + filterbyten luftfilter kupefilter hela köret, luftat bromsarna etc.
Citera
2024-10-27, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Du kan ju resonera på samma sätt med bostad också; varför köpa ett stort fint hus för 20mill, som kostar massa i uppvärmning och underhåll, när man kan bo i en gammal husvagn?

Varför åka på semester till mauritius när du kan bada i vänern och äta exotisk mat på bezas pizzeria?

Så det enkla svaret är att har man pengar över, kan man kosta på sig lite lyx ibland. Som att tex inte åka runt i ett vrak, eller serva bilen själv. Om det är "smart" eller inte beror helt på hur man värderar sin tid.

Jo man din jämförelse är inte helt träffsäker.
En dieselaudi från 2011 som gått typ 15k mil är allt annat än ett "vrak". Kan du få för 70-100k bara

Sen tycker jag det är svinkul att serva bilen billigt och göra det själv. Det är inte ens ofta heller
Citera
2024-10-27, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Sa jag emot dig där? Nej. Självklart vet jag att elbilar har samma bromssystem med skiva ok och belägg hydrauliskt.

Det blir ändå dyrt om du ska in på verkstad. Särskilt stämpelverkstad.

När det gäller kylarvätska så har jag ingen aning om systemet på elbilar. Men efter en googling läste jag att det absolut ska göras på stämpelverkstad. Vad jag hört ska det kosta 15k sådär.

15k har jag nog inte ens kommit upp i på min bil än, ändå bytt generator tändstift kamrem, flera olja + filterbyten luftfilter kupefilter hela köret, luftat bromsarna etc.

15k låter extremt mycket för att köra ut gammal kylarvätska och ersätta med ny, antingen saltar de eller så är det andra saker som ingår.
Citera
2024-10-27, 18:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det är lite av lotteri med gamla bilar.
När man hittar ett bra exemplar, så kan den rulla i många år med lite pysslande.
Men vissa bilar är verkligen slutkörda, och går inte att rädda med rimliga insatser.

Min Volvo 850 har polisen lärt sig känna igen.
Det är länge sedan jag blev stoppad, och hörde orden - Jaså, är det du.
Citera
2024-10-27, 19:09
Medlem
Jag skulle inte vilja ha en häck som daily driver. Skulle kännas väldigt primitivt att behöva vara utan många av de grejor som är standard i bilar idag mot för 15-20 år sedan. Man ska köra nästan nytt, det är vettigast i min värld.

Men hade jag ekonomin för det skulle jag lätt kunna tänka mig att ha en gammal häck som ”kulbil” vid sidan om.
Citera
2024-10-28, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ha ha, det är sant! Allt annat låter egentligen som dåliga ursäkter för att man inte har råd. Jag undrar hur många som idag åker runt i gamla härken som skulle fortsätta med det om de vann drömvinsten på 100 mille. Inte speciellt många skulle jag tro.
Ibland hör man resonemang om att man hellre lägger pengar på en fin bostad eller resor än en dyr bil. Så kan man förstås resonera men min erfarenhet är att de som köper bilar har råd ändå. Kolla det genomsnittliga bilbeståndet i Danderyd eller i Saltsjöbaden jämfört med det i Akalla eller i Fisksätra. Det säger nästan allt om vilka som har råd med vad eller inte. Livet är inte rättvist.
Nästan vem som helst som har ett heltidsjobb har "råd" med en sprillans ny bil på lån eller leasing, men man har ju egentligen inte råd om man inte har pengarna, vilket är fallet för dom allra flesta i Sverige. Det är en sak om man leasar/lånar för att hellre ha sitt kapital låst i riktiga investeringar, men det är sällan fallet bland svenskar.

Man har en halv miljon eller mer i billån och 0 kronor på sparkontot för att man tänker som er och vill försöka bevisa att man minsann inte är fattig. Fullkomligt idiotiskt.

Det har inget med dåliga ursäkter att göra, är man inte stenrik så är det helt enkelt en prioriteringsfråga. Vissa tycker att det är värt att lägga stor del av sin inkomst på att ha en ny bil medan andra ser det som en helt värdelös utgift, speciellt om man inte åker mycket.

Det finns många som har råd med fin bil men ändå väljer att åka billiga bilar och så finns det många med fina bilar som egentligen inte har råd men tycker det är viktigt att framstå som att man har gott om pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
15k låter extremt mycket för att köra ut gammal kylarvätska och ersätta med ny, antingen saltar de eller så är det andra saker som ingår.
Meningslös diskussion utan att tydliggöra vilken bil man pratar om... 15k behöver inte nödvändigtvis vara extremt mycket, det är inte samma sak som att byta kylarvätska på en vanlig bil.

Olika elbilar har olika kylsystem, vissa har en krets, vissa har flera kretsar, vissa med flera kretsar som är sammankopplade medan andra är helt separata. Det kan handla om 10-20 liter kylarvätska som ska kyla batteriet och elektriska komponenter, vissa använder speciell kylarvätska som inte är strömförande som är både dyrare och ska bytas oftare.

Så du ska ha 10-20 liter vätska som man tar allt från 100-500kr/litern för, så är du uppe i flera tusen innan jobbet ens är påbörjat.

Jobbet är inte som i en vanlig bil där man bara tömmer och fyller. Först ska du lyckas tömma systemet vilket kan vara ett projekt i sig beroende på vart pluggarna sitter och om det behöver pumpas ut. Att fylla systemet igen är något som kan ta 1-2 timmar eftersom att det ska fyllas på långsamt och pumpas runt för att fylla alla små kanalerna i batteriet. Så du kan räkna med ett antal tusenlappar i arbetstid.

På vissa elbilar är det väldigt mycket enklare medan andra är väldigt krångliga, du kan hitta allt från enstaka tusenlappar upp till i princip 15k för att byta kylarvätska och det ska göras med typ 3 års mellanrum.
Citera
2024-10-28, 08:50
Medlem
zoombos avatar
Diskussionerna slirar iväg, tråden handlar inte om servicekostnaderna på en elbil!

Länge körde jag billiga bruksbilar till och från jobbet och använde denna främst för att ta mig från A till B. Värdeminskningen var noll, ibland t o m positiv och all service utförde jag själv. Komforten däremot var det väl si och så med och man fick vänja sig med att många funktioner som är standard i nyare bilar fattades och en del skruvande fick man också ägna sig åt. Fast visst kunde det vara skönt att ha en bil som man absolut inte behövde vara rädd om!

Utöver denna fanns det oftast också en "finbil" i min bilflotta. Som var tillräckligt bekväm och pålitlig för en längre semesterresa. En nyare sak som hade just mycket av detta som den andra saknade men som då också hade en årlig värdeminskning. Dock inte så ny att man var tvungen att lämna bort servicen för att upprätthålla garantin.

Idag har jag betydligt bättre ekonomi så nu har man råd att både äga och lämna bort service på den nyare bilen - som idag bara är några år gammal och är fullsmetad med funktioner och finesser som man knappt visste att man behövde. Men jag äger också en riktigt gammal slit-och-släng bil, just för att kunna utföra mer oömma operationer då man inte behöver vara rädd för en liten skada eller så. Den är ingen fröjd att köra jämförelsevis men funkar till det den är avsedd för och kostar mig fickpengar att äga. Detta tycker jag är en rätt idealisk fördelning och på köpet har jag då en backup-bil som finns tillgänglig om något skulle hända med den andra bilen.

Så för att koka ner detta till rubriken på denna tråd så är mitt svar: Ja, ur ekonomisk synpunkt är det absolut bäst. Men har man råd och vill unna sig de funktioner och innovationer som nyare bilar har så ska man nog tänka annorlunda.
Citera
2024-10-28, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror du har rätt. Dåliga ursäkter för att man inte har råd förekommer hela tiden, inte minst när folk skall köpa bil. Jag vet t.ex. en kille som försökte intala sig själv och andra en 20 år gammal bil var "mer ljudisolerad, mer ergonomisk och hade en motorgång som i motsats till den moderna varianten var "len" och dessutom kunde man i den bilen känna en tydlig "effektpuckel" (det kan man inte, men låt killen för all del inbilla sig det).

Sammantaget gjorde det här att han inte ville köpa en ny eller nyare begagnad modern bil eftersom den 20 år gamla bilen var mycket bättre.

Jag och alla andra vet att det här bara var BS och en dålig ursäkt för att han inte har råd. Varför ursäkta sug? Jag vet inte vad det har för betydelse vilken bil man kör? Jag vet en person som har 100 mille på kontot (ja, du vet vem han är) och kör en Mini Cooper 2006. Han är fullständigt ointresserad av biler. So what, liksom. Alla dessa diskussioner verkar bygga på att alla är hyperintresserade av vilken bil dom kör. Folk är i allmänhet inte intresserade av det utan vill ta sig från A till B på ett säkert sätt. Det är allt.
Senast redigerad av fettveken 2024-10-28 kl. 09:56.
Citera
2024-10-28, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Jo man din jämförelse är inte helt träffsäker.
En dieselaudi från 2011 som gått typ 15k mil är allt annat än ett "vrak". Kan du få för 70-100k bara

Sen tycker jag det är svinkul att serva bilen billigt och göra det själv. Det är inte ens ofta heller

Vad som är ett "vrak" är nog helt subjektivt, en 15år gammal audi lär sakna allt av modern, aktiv säkerhet. Sen kan den ju se fin ut i lacken och så, så att man inte behöver skämmas för att åka i den. Men en bra och säker familjebil.. njae. Sedan lär ju problemena komma på löpande band när bilen närmar sig 20 och bilen 20k mil. Man får vad man betalar för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in