2024-10-28, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Jo jag vet, men att räkna med att boräntan är 2 % om ett år är en helt annan sak. Det troligaste är ändå 3 %+.

Man kan ju redan idag binda på 2-3 år och få UNDER 3%.
Citera
2024-10-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Man måste ta i beaktande att alla tänker inte bara på "status" så som Flanders när de gäller val av bostadsområde, utan andra aspekter av ens boende kan vara viktigare, t ex bra planlösning, ej lyhörd, möjlighet till disk/tvättmaskin eller att man vill bo i ett område med liknande människor eller nära sina vänner eller arbetsplats samt natur m m.
Jag har själv tackat nej till relativt billiga mindre 1or i innerstan pga utsikten från balkongen var mot en innergård som jag inte gillar och känner mig instängd samt ingen möjlighet till diskmaskin fanns när jag hade hög hyra i förorten men bättre egenskaper på allt annat.

Varför skulle man flytta till en i en lyhörd 1a i innerstan i rätt område med värdelös planlösning, sunkig standard, 1-glas fönster, buller, lyhördhet med en värd som snålar på värmen och vantrivas om man har t ex en fin 2a i Tyresö med trevlig utsikt mot grönska, bra planlösning, möjlighet till parkering av bilen, grill på uteplats, ingen lyhördhet pga av betongväggar samt närmare till jobbet om det hypotetiskt ligger i Haninge? Är det värt det att göra allt för bo i stan att få status som en fin medborgare och krypavstånd till en italiensk resturang?

Ja varför? Du kanske ska göra en enkät om varför folk vill bo i city slemhog?

Hur gick det förresten med partyvillan i Tensta? Blev det något köp på botten?
Citera
2024-10-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Man kan ju redan idag binda på 2-3 år och få UNDER 3%.

Ja, kanske precis under på dessa. Men 5-10 år är alla närmare 3,5 % än 3.

Poängen är att det är långt troligare med en boränta framöver på 3+ % än 2 %.
Citera
2024-10-28, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Äsj
Det stämmer inte….beror ju på person och erfarenhet.
Jag köpte i Sthlm 2017 bstr och renoverade friköpt lägenhet.
Fick kanonpris

Sålde vid pandemin loch gjorde skattat å klart 1,2mille
Isf är jag snickare och fixar mkt själv

Men måste man lejja till allt och köper tomträtt är man garanterat en förlorare

Just nu är det köpläge

Det var inte alls det jag skrev. Hade inte med något om renoveringar, och inget om att sälja under pandemin när priserna var som högst för tvåor och nästan lika höga för ettor som 2015-17.
Citera
2024-10-28, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Konstigt att jag då hittar 1000-tals lägenheter i city att hyra som airbnb
Hur många av dessa är 2ndrahandsuthyrningar och hur många är smyghotel där fastighetsägaren gjort om sin hyresfastighet till hotelverksamhet.
Sen finns de som faktiskt hanterar och redovisar detta korrekt från sina bolag. Känner ett par som gör så men inte direkt i centrala stockholm.
Vet i alla fall ett antal fall. Sen finns det som gör samma med en BR: Men då riskerar de att bli av med nyttjanderätten.
Citera
2024-10-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Hur många av dessa är 2ndrahandsuthyrningar och hur många är smyghotel där fastighetsägaren gjort om sin hyresfastighet till hotelverksamhet.
Sen finns de som faktiskt hanterar och redovisar detta korrekt från sina bolag. Känner ett par som gör så men inte direkt i centrala stockholm.
Vet i alla fall ett antal fall. Sen finns det som gör samma med en BR: Men då riskerar de att bli av med nyttjanderätten.

Jo det är rätt många som gör helt lagligt. Har flera bekanta som gjort och gör det regelbundet.

Sen ska vi inte ens tala om vad man kan airbnba en bra villa för. Har en gammal bekant som nu gjort 3 år utomlands och hyr ut villan för runt 40k per månad. Han tänker ändå totalrenovera när han kommer hem om något år så slitage är inget problem.

Vågar påstå att ett fiktivt fall där man köpt en villa i toppområde 2014 och hyrt ut i 10 år klår det mesta
Citera
2024-10-28, 18:19
Medlem
Citat:

Det går bra att hyra ut i BRF om man bara följer reglerna.
Gjorde det själv under rätt många år, inget man blir rik på men särskilt om man hyr ut möblerat så går man plus. Medräknat värdeökningen så var det en riktigt god affär.

Vi hyr också ut vårt fritidshus för 8000 i veckan, rekordet var 10 veckor på ett år men oftast ligger vi på 4-6 veckor.
Citera
2024-10-28, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Det går bra att hyra ut i BRF om man bara följer reglerna.
Gjorde det själv under rätt många år, inget man blir rik på men särskilt om man hyr ut möblerat så går man plus. Medräknat värdeökningen så var det en riktigt god affär.

Vi hyr också ut vårt fritidshus för 8000 i veckan, rekordet var 10 veckor på ett år men oftast ligger vi på 4-6 veckor.
Så din BRF godkände att ni hyrde ut via airbnb?
Trodde inte det var möjligt?
Citera
2024-10-28, 18:51
Medlem
Kaenkelberries avatar
Vad tror ni sker med priserna om amorteringskravet försvinner ? Eller kommer bankerna behöva ställa högre krav på lånen om amorteringskravet försvinner?
Citera
2024-10-28, 19:00
Medlem
Citat:
Så din BRF godkände att ni hyrde ut via airbnb?
Trodde inte det var möjligt?

Nej att vi hyrde ut i andra hand.
De godkände hyresgästen och vi hade en hyresnivå enligt konstens alla regler.

Inget man blir rik på med det täcker kostnaderna plus lite till
Citera
2024-10-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Nej att vi hyrde ut i andra hand.
De godkände hyresgästen och vi hade en hyresnivå enligt konstens alla regler.

Inget man blir rik på med det täcker kostnaderna plus lite till

Men frågan gällde airbnb inte uthyrning i allmänhet, dvs att man hyr ut per natt, typ hotel.
Givetvis får man hyra ut sin BR, men frågan var hur många sådana som ligger ute via airbnb.
Har själv hyrt ut min BR, i samband med att jag fick jobb på annan ort.
Det var nog det bästa jag kunde göra då, fick in några kr extra, men framför allt ökade BR 25% på det halvår jag hyrde ut samt att jag passerade 5år som ägare som då genererade en lägre vinstbeskattning.
Senast redigerad av SkogsSaab 2024-10-28 kl. 19:08.
Citera
2024-10-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Ja, kanske precis under på dessa. Men 5-10 år är alla närmare 3,5 % än 3.

Poängen är att det är långt troligare med en boränta framöver på 3+ % än 2 %.

Så långa bindningstider har ju alltid högre marginal - ingen vågar garantera en låg ränta så lång tid.

För något år sedan var 10-årsräntan på över 4%.

Personligen tror jag (och marknaden) på en ränta närmare 2% än 3%.

6:e November och 18:e December ska Riksbanken besluta om styrräntan och alla tror på sänkningar - skulle gissa att man i slutet av året/början av nästa år kan binda räntan på 2-3 år till 2% - kanske 2,2%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in