Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Den längsta kötiden är en lallare som köat sedan 1981, dvs 43 år. Det är typ 100 pers med kötid över 40 år så några 40-50 år kan du sluta svamla om
Såg nån dåre som tog en trea i Akalla med 30 års kötid, medan en våning i Vasastan om 150 kvm gick för 35 år. Väldigt blandat mao. Nyproduktion med högre hyror kan du få runt 15 år i city.
Några tusen dyrare för en HR i NDS räknat med låg ränta och ingen kapitalkostnad för EK låter rätt likvärdiga. Om ni BLTs ska leka tycoons får ni börja räkna ordentligt med en WACC, risk och transaktionskostnader.
Man måste ta i beaktande att alla tänker inte bara på "status" så som Flanders när de gäller val av bostadsområde, utan andra aspekter av ens boende kan vara viktigare, t ex bra planlösning, ej lyhörd, möjlighet till disk/tvättmaskin eller att man vill bo i ett område med liknande människor eller nära sina vänner eller arbetsplats samt natur m m.
Jag har själv tackat nej till relativt billiga mindre 1or i innerstan pga utsikten från balkongen var mot en innergård som jag inte gillar och känner mig instängd samt ingen möjlighet till diskmaskin fanns när jag hade hög hyra i förorten men bättre egenskaper på allt annat.
Varför skulle man flytta till en i en lyhörd 1a i innerstan i rätt område med värdelös planlösning, sunkig standard, 1-glas fönster, buller, lyhördhet med en värd som snålar på värmen och vantrivas om man har t ex en fin 2a i Tyresö med trevlig utsikt mot grönska, bra planlösning, möjlighet till parkering av bilen, grill på uteplats, ingen lyhördhet pga av betongväggar samt närmare till jobbet om det hypotetiskt ligger i Haninge? Är det värt det att göra allt för bo i stan att få status som en fin medborgare och krypavstånd till en italiensk resturang?