2024-10-27, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Simon är nog rätt nöjd med intäkter från att ha hyrt ut under sex års tid.

Om han nu väljer att sälja sina fastigheter så gör han det på en marknad där priserna står högre än vad de gjorde 2018 då han verkar ha gjort sina förvärv.

Den som köpte en nyproduktionslägenhet i Huddinge eller ett BRF-radhus i Kårsta kan säkert ha gått back något om han köpte på toppen och sålde på botten för något år sedan. Men hur många är de egentligen?

De som kommer gå vid förlust vid försäljning. Gäller Sthlm utanför tullarna.
Majoriteten av de som köpt en etta 2015-2021.
En stor del som köpt en tvåa 2015-17 samt 2021.

Det är alltså en stor del av förstagångsköpare födda ca 1993 och efter som kommer sälja med förlust. Köpte du 2014 eller 2013 har du säkerligen gjort en mindre vinst (förutom på de värsta ställena). Före 2012 är det i princip omöjligt att ligga back idag.
Citera
2024-10-27, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Om man nu enkom ska prata avkastning br vs HR så kan vi ju börja räkna på vad du får för avkastning på en bra BR i city om du kör den på airbnb året om. Du kan utan problem få 30k i veckan för en bra Br

Tänka sig - det är precis samma avkastning som för motsvarande HR.

Finns ingen BRF som skulle tillåta detta, så ska vi hitta på absurda exempel så tycker jag vi kan skita i att fråga hyresvärden också.
Citera
2024-10-27, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storpung

Finns ingen BRF som skulle tillåta detta, så ska vi hitta på absurda exempel så tycker jag vi kan skita i att fråga hyresvärden också.

Har flera kollegor sitter på äganderätter, några innanför, några utanför tullarna, men visst, äganderätter är inte det vanligaste.
Citera
2024-10-28, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Din matematik är skrämmande. Räknar man med 4 % ränta får man 21 % avdrag efter 2,5M och inte 25M. Sen finns det inget 33 % för det första, det är 30 % avdrag upp till 100K och 21 % efter 100K.
Nu är det ju inte naturligt med 4% i ränta..... Om något år kommer den ligga på ca 2%.
Citera
2024-10-28, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storpung

Konstigt att jag då hittar 1000-tals lägenheter i city att hyra som airbnb
Citera
2024-10-28, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nu är det ju inte naturligt med 4% i ränta..... Om något år kommer den ligga på ca 2%.

Boräntan kommer ligga på 3-3,5 % framöver enligt alla prognoser.
Citera
2024-10-28, 08:02
Medlem
Citat:
Boräntan kommer ligga på 3-3,5 % framöver enligt alla prognoser.

Innan boräntan blev 2% förra gången - eller 1,2-1,5% för den delen - så sa ju inga prognoser att räntan skulle bli så låg heller.

Titta på riksbankens ränteprognos - även kallad ränteigelkotten.

https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2016/07/riksigelkotten_2001607.png

Eller Riksbankens egna ränteprognos:

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2024/styrrantan-sanks-med-025-procentenheter-till-325-procent/

Riksbanken ser själva inte en höjning så långt deras prognos sträcker sig.
Senast redigerad av poiuy1298 2024-10-28 kl. 08:22.
Citera
2024-10-28, 08:54
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nu är det ju inte naturligt med 4% i ränta.

4% är historiskt sett låg ränta. Det har du rätt i. Tror du det räcker med 8-10% eller tror du på högre?

Ingen vill tillbaka till nollränta igen vilket gör att du inte kommer få 2% ränta. Får du det är något fel.
Citera
2024-10-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
4% är historiskt sett låg ränta. Det har du rätt i. Tror du det räcker med 8-10% eller tror du på högre?

Ingen vill tillbaka till nollränta igen vilket gör att du inte kommer få 2% ränta. Får du det är något fel.

De flesta inklusive riksbanken ser en styrränta på strax över 2% och en boränta på strax över tre procent för 2025-2027

Nollränta och bolåneräntor på under 2% är det vad jag vet ingen som tror på.
Citera
2024-10-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Innan boräntan blev 2% förra gången - eller 1,2-1,5% för den delen - så sa ju inga prognoser att räntan skulle bli så låg heller.

Titta på riksbankens ränteprognos - även kallad ränteigelkotten.

https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2016/07/riksigelkotten_2001607.png

Eller Riksbankens egna ränteprognos:

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2024/styrrantan-sanks-med-025-procentenheter-till-325-procent/

Riksbanken ser själva inte en höjning så långt deras prognos sträcker sig.

Jo jag vet, men att räkna med att boräntan är 2 % om ett år är en helt annan sak. Det troligaste är ändå 3 %+.
Citera
2024-10-28, 12:06
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Den längsta kötiden är en lallare som köat sedan 1981, dvs 43 år. Det är typ 100 pers med kötid över 40 år så några 40-50 år kan du sluta svamla om

Såg nån dåre som tog en trea i Akalla med 30 års kötid, medan en våning i Vasastan om 150 kvm gick för 35 år. Väldigt blandat mao. Nyproduktion med högre hyror kan du få runt 15 år i city.

Några tusen dyrare för en HR i NDS räknat med låg ränta och ingen kapitalkostnad för EK låter rätt likvärdiga. Om ni BLTs ska leka tycoons får ni börja räkna ordentligt med en WACC, risk och transaktionskostnader.

Man måste ta i beaktande att alla tänker inte bara på "status" så som Flanders när de gäller val av bostadsområde, utan andra aspekter av ens boende kan vara viktigare, t ex bra planlösning, ej lyhörd, möjlighet till disk/tvättmaskin eller att man vill bo i ett område med liknande människor eller nära sina vänner eller arbetsplats samt natur m m.
Jag har själv tackat nej till relativt billiga mindre 1or i innerstan pga utsikten från balkongen var mot en innergård som jag inte gillar och känner mig instängd samt ingen möjlighet till diskmaskin fanns när jag hade hög hyra i förorten men bättre egenskaper på allt annat.

Varför skulle man flytta till en i en lyhörd 1a i innerstan i rätt område med värdelös planlösning, sunkig standard, 1-glas fönster, buller, lyhördhet med en värd som snålar på värmen och vantrivas om man har t ex en fin 2a i Tyresö med trevlig utsikt mot grönska, bra planlösning, möjlighet till parkering av bilen, grill på uteplats, ingen lyhördhet pga av betongväggar samt närmare till jobbet om det hypotetiskt ligger i Haninge? Är det värt det att göra allt för bo i stan att få status som en fin medborgare och krypavstånd till en italiensk resturang?
Senast redigerad av slemhog 2024-10-28 kl. 12:14.
Citera
2024-10-28, 12:08
Medlem
Citat:
De som kommer gå vid förlust vid försäljning. Gäller Sthlm utanför tullarna.
Majoriteten av de som köpt en etta 2015-2021.
En stor del som köpt en tvåa 2015-17 samt 2021.

Det är alltså en stor del av förstagångsköpare födda ca 1993 och efter som kommer sälja med förlust. Köpte du 2014 eller 2013 har du säkerligen gjort en mindre vinst (förutom på de värsta ställena). Före 2012 är det i princip omöjligt att ligga back idag.

Äsj
Det stämmer inte….beror ju på person och erfarenhet.
Jag köpte i Sthlm 2017 bstr och renoverade friköpt lägenhet.
Fick kanonpris

Sålde vid pandemin loch gjorde skattat å klart 1,2mille
Isf är jag snickare och fixar mkt själv

Men måste man lejja till allt och köper tomträtt är man garanterat en förlorare

Just nu är det köpläge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in