2024-10-28, 15:23
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellanelin
Jag hoppas du skömtar nu. Lonförare och tågvärdar jobbar GRATIS. Vet du ens vad kvartid är? du är ju efterbliven asså

Personalen på VR på Tåg i Bergslagen vet som sagt numera inte vad kvartstid är efter att VR slopat den och ersatt den med helt obetald tid istället.
Citera
2024-10-28, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du verkar både kunnig och påläst.
Senaste kända försämringen var nu när VR rakt av slopade kvartstiden för personalen på Tåg i Bergslagen och ersatte den med obetald tid.

Jo, det är ju också ett klassiskt inslag i ett operatörsbyte. Att den nya operatören tolkar avtalet annorlunda än den förra.

I det fallet så anser sig dock personalen vara lurade av VR. Jag vet inte om facket missade något i avtalet eller om VR mörkar och fultolkar men uppenbarligen så var det inget som klargjordes innan påskrift.

Kommer nog bli en het potatis framöver. 12 obetalda timmar i Mjölby är ju tillräckligt för att folk ska lämna firman, kortsiktigt tänkt av VR att bygga sådana turer även om de hävdar att avtalet tillåter det.
Citera
2024-10-28, 17:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Jo, det är ju också ett klassiskt inslag i ett operatörsbyte. Att den nya operatören tolkar avtalet annorlunda än den förra.

I det fallet så anser sig dock personalen vara lurade av VR. Jag vet inte om facket missade något i avtalet eller om VR mörkar och fultolkar men uppenbarligen så var det inget som klargjordes innan påskrift.

Kommer nog bli en het potatis framöver. 12 obetalda timmar i Mjölby är ju tillräckligt för att folk ska lämna firman, kortsiktigt tänkt av VR att bygga sådana turer även om de hävdar att avtalet tillåter det.

De anser att de rundat avtaket genom att det rör sig om två helt olika turer där den andra turen börjar pä samma station som den första slutar på.
Det lär som du säger inte löna sig i längden om det blir ofta förekommande.
Citera
2024-10-28, 21:07
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Personalen på VR på Tåg i Bergslagen vet som sagt numera inte vad kvartstid är efter att VR slopat den och ersatt den med helt obetald tid istället.

Roligt experiment. Kvartstid fick mig att sluta som lokförare och börja med växling istället. Helt obetalt är som ett fängelsestraff.
Citera
2024-11-01, 23:14
Medlem
Citat:
De anser att de rundat avtaket genom att det rör sig om två helt olika turer där den andra turen börjar pä samma station som den första slutar på.
Det lär som du säger inte löna sig i längden om det blir ofta förekommande.

Vanligt är ju ändå att kräva att man får sluta på den ort man är stationerad på vilket i detta fallet skulle behöva resultera i en passresa följt av 11h på hemstation följt av en ny passresa tillbaka.

Passresa får ju förlänga en tur i slutet men inte om den företas innan så då får man ju förutsätta att passresan eller turen är väldigt kort för att rymmas inom omloppstiden på 9h.

Mkt märkligt om facket lokalt har gått med på att en tur slutar på bortastation bara så där.
Citera
2024-11-03, 08:51
Medlem
Det är kutym i branschen, och fullt accepterat av facket, att man har obetald vila på natten på bortastation/hotell eller motsvarande.

Traktamente utgår.
Citera
2024-11-03, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Det är kutym i branschen, och fullt accepterat av facket, att man har obetald vila på natten på bortastation/hotell eller motsvarande.

Traktamente utgår.

Så är det för majoriteten av förare t.ex. alla som jobbar på SJ och Green Cargo. I det här fallet verkar det dock ha krävts lite kreativitet från arbetsgivarens sida för att få till det, varken personalen eller facket verkar hålla med om att dessa turer är avtalsenliga.

Fler och fler ställen har dessutom fullbetald nattvila, jag tänker främst på Stockholmspendeln och Mälartåg men jag kan tänka mig att även andra liknande trafikupplägg har fullbetald nattvila numera. Många av VRs anställda verka ha trott att det skulle vara så på Tåg i Bergslagen också.

EDIT: Det verkar finnas lite gnissel inom facket vid Tåg i Bergslagen så jag ska inte svära på exakt hur facket har ställt sig i den här frågan. Minst två företroendevalda har hoppat av sina uppdrag i protest: https://proletaren.se/artikel/avsager-sig-fackliga-uppdrag-i-protest-mot-schemalaggnig

Missnöjet för avhopparna verkar visserligen handla mest om schemaändringskorridoren och den obetalda nattvilan nämns inte.
Senast redigerad av Jobbjakt 2024-11-03 kl. 12:37.
Citera
2024-11-03, 16:12
Medlem
ZZQWrsds avatar
Ni som har SR, eller har insyn på annat sätt, hur ser turerna ut hos tex Hector Rail och Green cargo om man har SR kompetens?

Har hört från en som jobbar på Green Cargo i Malmö som trivdes jättebra med schemat när han fick SR och undrar ifall det är en brett delad uppfattning eller ifall det bara var han.
Citera
2024-11-03, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall

Traktamente utgår.

Inte i fallet VR tåg i bergslagen. Ett av deras lock-argument när de skulle ta över tibben var ”vi kommer absolut inte ha kvartstid!”, vilket tolkades av alla som att det kommer vara betald tid i stället. Såklart alla känner sig lurade när de får besked att det blev delade turer istället. Med all rätt säger jag!

Kvartstid är ett påfund som inte hör hemma i modern tid. Enda anledningen till varför det finns kvar är att det är dyrt för facket att förhandla bort det.
Citera
2024-11-03, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymousgoose123
Inte i fallet VR tåg i bergslagen. Ett av deras lock-argument när de skulle ta över tibben var ”vi kommer absolut inte ha kvartstid!”, vilket tolkades av alla som att det kommer vara betald tid i stället. Såklart alla känner sig lurade när de får besked att det blev delade turer istället. Med all rätt säger jag!

Kvartstid är ett påfund som inte hör hemma i modern tid. Enda anledningen till varför det finns kvar är att det är dyrt för facket att förhandla bort det.

För några år sen när SJ hade Tiben körde jag där, och kan inte minnas att vi hade mycket kvartstid. Va nån enstaka tidig tur där man hade tillgång till vilorum på bortastation. Men det va inte alls ofta man hade den typen av tur.

Kanske det blivit sämre turer nu? SJ fördelade ju personalen på alla orter mellan SJ AB och Tibben, så kanske fanns mer manpower att få till bra/effektivare fördelning av personal.
Citera
2024-11-04, 15:18
Medlem
Citat:
Så är det för majoriteten av förare t.ex. alla som jobbar på SJ och Green Cargo. I det här fallet verkar det dock ha krävts lite kreativitet från arbetsgivarens sida för att få till det, varken personalen eller facket verkar hålla med om att dessa turer är avtalsenliga.

Fler och fler ställen har dessutom fullbetald nattvila, jag tänker främst på Stockholmspendeln och Mälartåg men jag kan tänka mig att även andra liknande trafikupplägg har fullbetald nattvila numera. Många av VRs anställda verka ha trott att det skulle vara så på Tåg i Bergslagen också.

EDIT: Det verkar finnas lite gnissel inom facket vid Tåg i Bergslagen så jag ska inte svära på exakt hur facket har ställt sig i den här frågan. Minst två företroendevalda har hoppat av sina uppdrag i protest: https://proletaren.se/artikel/avsager-sig-fackliga-uppdrag-i-protest-mot-schemalaggnig

Missnöjet för avhopparna verkar visserligen handla mest om schemaändringskorridoren och den obetalda nattvilan nämns inte.

Facket (SEKO) på Green Cargo såg det inte som ett problem värt att försöka hitta en lösning på. De har lagt sig helt platt vad gäller kvartstid och obetald nattvila på bortastation och vill inte ens ta upp det till förhandling. De ville inte ens erkänna att det eventuellt kunde vara i strid mot avtalet. Den vanliga invändningen från deras håll var "Lokförare har mer betalt än växlare som kompensation" och "Lyfter vi stenen tvingas vi till stora eftergifter på andra håll"
Citera
2024-11-10, 17:21
Medlem
Citat:
Uppdaterad

Uppdaterat med Railcare. Tagit bort C-rail då de gått i konkurs.
Fetade löner är för 2024, övriga är 2023 eller äldre.

SJ Stockholmståg 46487kr/mån
Pågatågen 44786kr/mån
Öresundstågen 44755kr/mån
Arlanda Express 44621kr/mån
Snälltåget 43261kr/mån
SJ Götalandståg 43220kr/mån
Trainpool 43000kr/mån
Lokförargruppen 43000kr/mån
Pro Train 42962kr/mån
Transdev Mälartåg 42038kr/mån
Hector Rail 41693kr/mån
Traindrivers 41269kr/mån