2024-10-21, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
Sluta jobba som lokförare då om du tycker det är så jobbigt Vore kul att se dig testa något annat yrke där stress nivån är sjukligt högre trots "bättre tider" och för en betydligt sämre lön

Jag hoppas du skömtar nu. Lonförare och tågvärdar jobbar GRATIS. Vet du ens vad kvartid är? du är ju efterbliven asså
Citera
2024-10-21, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jojo7890
Sandahls har 40784:- i ”slutlön”

I norge får som 60-65 k pr månad. Tågvärdarna får också bra lön. Även da mark har detta. Man får betalt för varje timme man är till arbetsgivarens förfogande och arbetar 134 h pr månad. Det finns ingen kvartid.
Citera
2024-10-21, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ellanelin
I norge får som 60-65 k pr månad. Tågvärdarna får också bra lön. Även da mark har detta. Man får betalt för varje timme man är till arbetsgivarens förfogande och arbetar 134 h pr månad. Det finns ingen kvartid.

Och man får fett ob om man jobbar extra. Dom jobbar normala pass på max 9-12 h. Med betalda Pauser/ kvartid.
Citera
2024-10-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
VR kör ju Pågatågen och kommer ta över Öresundstågen december 2025. Kommer lönerna likriktas (skillnaden var iofs bara 21kr) och kan det tänkas att personal kan få gå emellan?

(Föraren kan iofs bara göra det ifall de har både X31 och X61 i sina KI)

Lön och anställningsförhållanden påverkas inte av verksamhetsövergångar utan verksamheten tas över i sin helhet inklusive personal och deras nuvarande löner. Verksamheterna brukar också hanteras separat även när samma operatör har flera olika upphandlade kontrakt.

Men det är klart att förr eller senare så kommer någon säkert att försöka få stordriftsfördelar genom att låta två trafikuplägg dela på så mycket resurser som möjligt.
Citera
2024-10-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Lön och anställningsförhållanden påverkas inte av verksamhetsövergångar utan verksamheten tas över i sin helhet inklusive personal och deras nuvarande löner. Verksamheterna brukar också hanteras separat även när samma operatör har flera olika upphandlade kontrakt.

Men det är klart att förr eller senare så kommer någon säkert att försöka få stordriftsfördelar genom att låta två trafikuplägg dela på så mycket resurser som möjligt.

Var det inte något med Tåg i Bergslagen som gick fel i upphandlingen och ingen personal togs över direkt, alla fick söka sina tjänster? Har för mig att det blev rätt struligt i den trafikövergången nu senast.
Citera
2024-10-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Var det inte något med Tåg i Bergslagen som gick fel i upphandlingen och ingen personal togs över direkt, alla fick söka sina tjänster? Har för mig att det blev rätt struligt i den trafikövergången nu senast.

Jo, det stämmer att det var något tekniskt som förhindrade att Tåg i Bergslagen blev en verksamhetsövergång: https://sekotidningen.se/trafik/seko-varnar-tag-i-bergslagen-kan-drabbas-av-personalbrist/

Det normala är annars att den nya operatören vill ta över hela verksamheten just för att kunna säkra upp personaltillgången. Tåg i Bergslagen fick också mycket riktigt en strulig övergång, av flera orsaker ska väl tilläggas.

De har även lurat sina anställda genom att locka dem med slopad kvartstid bara för att istället införa helt obetalda raster på uppemot 12 timmar på bortastation: https://sverigesradio.se/artikel/kanner-sig-lurad-pa-lon-tagbolaget-tolkningsfraga

Problemen lär hålla i sig om den personalpolitiken fortsätter.
Citera
2024-10-22, 14:51
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Du behöver en utbildning eller ett instegsjobb i väntan på utbildning. Stockholm ligger väl närmast till hands, där har du både YH-Utbildningar och företag som tidigare har erbjudit betalda internutbildningar. Finns även många arbetsplatser för växlare i Stockholm.

Uppsala i sig har inte så mycket att erbjuda, inga utbildningar och den enda operatören är Mälartåg.
Smidigast vore ju att hitta företag som erbjuder betalda internutbildningar.
Citera
2024-10-24, 10:51
Medlem
Bamse92s avatar
Hej! Jag undrar om någon här börjat som förare på Stockholm pendeln för att vidareutbilda sig till YDL (yttre driftledare)?

Hur var processen?
Vad är lönen?
Hur länge var du förare innan?
Hur är jobbet som YDL annorlunda?

Vad är bättre/ sämre?

Mvh
Citera
2024-10-28, 11:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tallmister
Smidigast vore ju att hitta företag som erbjuder betalda internutbildningar.

Ja det är helt klart att föredra! Tror dock att det kan bli svårt nu när lokförarbristen för tillfället är mindre akut.
Citera
2024-10-28, 11:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Rådande avtal ras över i ett år, sedan kan det förhandlas om, dock är väl lönesäkningar ovanliga.
Citera
2024-10-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Rådande avtal ras över i ett år, sedan kan det förhandlas om, dock är väl lönesäkningar ovanliga.

Det brukar ske en så kallad inrangering vid övergången där skrivningar från det gamla avtalet förs över till det nya kollektivavtalet. Ambitionen är ju oftast att att ha ett avtal med den nya arbetsgivaren klart redan vid övergången.

Ofta blir det lite småändringar i avtalet när en ny operatör tar över.

Men kommer inte parterna överens så fortsätter det gamla avtalet att gälla så länge. Om inget nytt avtal kommer på plats innan det gamla löpt ut så tror att jag att parterna får låta sig styras av det centrala avtalet i väntan på ett lokalt avtal.

Lönesänkningar är väldigt ovanligt eftersom facket i princip aldrig accepterar det. Skulle ju vara om alternativet är att företaget går i konkurs och jobben försvinner helt kanske. Väldigt mycket tågtrafik är ju upphandlad och finansieras av skattepengar och då tror jag inte facket hade accepterat lönesänkningar ens om operatören gick i konkurs.

Det fackliga är rätt snårigt för en utomstående som jag men med tanke på hur mycket fusk och fulspel som förekommer i branschen så har jag alltid varit medlem. Järnvägen känns som en bransch där facket faktiskt behövs och gör nytta även om jag inte alls är förtjust i hur t.ex. Seko beter sig centralt.
Citera
2024-10-28, 15:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det brukar ske en så kallad inrangering vid övergången där skrivningar från det gamla avtalet förs över till det nya kollektivavtalet. Ambitionen är ju oftast att att ha ett avtal med den nya arbetsgivaren klart redan vid övergången.

Ofta blir det lite småändringar i avtalet när en ny operatör tar över.

Men kommer inte parterna överens så fortsätter det gamla avtalet att gälla så länge. Om inget nytt avtal kommer på plats innan det gamla löpt ut så tror att jag att parterna får låta sig styras av det centrala avtalet i väntan på ett lokalt avtal.

Lönesänkningar är väldigt ovanligt eftersom facket i princip aldrig accepterar det. Skulle ju vara om alternativet är att företaget går i konkurs och jobben försvinner helt kanske. Väldigt mycket tågtrafik är ju upphandlad och finansieras av skattepengar och då tror jag inte facket hade accepterat lönesänkningar ens om operatören gick i konkurs.

Det fackliga är rätt snårigt för en utomstående som jag men med tanke på hur mycket fusk och fulspel som förekommer i branschen så har jag alltid varit medlem. Järnvägen känns som en bransch där facket faktiskt behövs och gör nytta även om jag inte alls är förtjust i hur t.ex. Seko beter sig centralt.

Du verkar både kunnig och påläst.
Senaste kända försämringen var nu när VR rakt av slopade kvartstiden för personalen på Tåg i Bergslagen och ersatte den med obetald tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in