Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Rådande avtal ras över i ett år, sedan kan det förhandlas om, dock är väl lönesäkningar ovanliga.
Det brukar ske en så kallad inrangering vid övergången där skrivningar från det gamla avtalet förs över till det nya kollektivavtalet. Ambitionen är ju oftast att att ha ett avtal med den nya arbetsgivaren klart redan vid övergången.
Ofta blir det lite småändringar i avtalet när en ny operatör tar över.
Men kommer inte parterna överens så fortsätter det gamla avtalet att gälla så länge. Om inget nytt avtal kommer på plats innan det gamla löpt ut så tror att jag att parterna får låta sig styras av det centrala avtalet i väntan på ett lokalt avtal.
Lönesänkningar är väldigt ovanligt eftersom facket i princip aldrig accepterar det. Skulle ju vara om alternativet är att företaget går i konkurs och jobben försvinner helt kanske. Väldigt mycket tågtrafik är ju upphandlad och finansieras av skattepengar och då tror jag inte facket hade accepterat lönesänkningar ens om operatören gick i konkurs.
Det fackliga är rätt snårigt för en utomstående som jag men med tanke på hur mycket fusk och fulspel som förekommer i branschen så har jag alltid varit medlem. Järnvägen känns som en bransch där facket faktiskt behövs och gör nytta även om jag inte alls är förtjust i hur t.ex. Seko beter sig centralt.