2023-12-19, 14:49
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Lokförare är nog det absolut sämsta yrket när det kommer till arbetstider. Jag kan inte komma på ett enda yrke som skulle kunna vara sämre. Även om du skulle få se ett schema som exempel så visar det inte all ofrivillig övertid, schemaändringar och kvartstid.

Skulle vara intressant om någon kan nämna en yrkesgrupp som har det sämre.

Av allt man sett ang olika scheman hos lokförare så är Vården betydligt värre ändå, beroende på vart du jobbar.
Citera
2023-12-19, 20:28
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Pratar vi nattjobb så finns det ju många yrken. T.ex:

Sjuksköterskor med långa pass och långa löner och ett väldigt tungt jobb.

Taxichaufförer med 100% provisionslön, ingen pension, ingen sjukersättning eller sjuklön, ingen semesterersättning.

Det finns brister i lokföraryrket. Men det är långt ifrån ett unikt problemyrke som står i särställning. Kvartstid är unikt för järnvägen och ett väldigt korkat resultat av förhandlingar mellan facket och arbetsgivarna som tillät det att rota sig.

Sjuksköterskor har mycket bättre scheman än vi har. Ett långt pass där man både kan sova på jobbet med betalt och hemma efter passet skulle vara en dröm. Just nu är det ju drama för att de inte får jobba 24 timmar längre.

Taxichaufförer är svårt att svara på, jag vet inte hur många timmar de jobbar för sin lön.
Citera
2023-12-19, 20:29
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
Av allt man sett ang olika scheman hos lokförare så är Vården betydligt värre ändå, beroende på vart du jobbar.

På vilket sätt är det sämre?
Citera
2023-12-19, 23:02
Medlem
Triphes avatar
Citat:
På vilket sätt är det sämre?

Jobbar i princip 6 dagar i veckan varje vecka, hoppar från kväll till dag.
Så har iaf min sambo det 😊 som krydda på de har de aldrig tid med att ens utnyttja raster
Citera
2023-12-19, 23:44
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Jobbar i princip 6 dagar i veckan varje vecka, hoppar från kväll till dag.
Så har iaf min sambo det 😊 som krydda på de har de aldrig tid med att ens utnyttja raster

Jobbar de bara 6-7 timmar per dag? Precis före dig skrev någon att nackdelen med vården är alla långa pass.

P.g.a. kvartstid och obetalda överliggningar kan en 40 timmars arbetsvecka bli 60 timmar hemifrån och då räknar vi inte med övertiden som sällan går att undvika. Det är därför jag har svårt att se ett yrke med sämre tider eftersom kvartstid är unikt för järnvägen (tror jag).

Många nyanställda eller folk utanför branschen vet inte ens vad kvartstid är. De tror att man åker till jobbet, gör sina timmar och åker hem som i deras förra jobb.
Citera
2023-12-20, 04:49
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Skulle vara intressant om någon kan nämna en yrkesgrupp som har det sämre.
En lastbilschaufför, de har urusla löner men ett så in i helvetes stort ansvar. En lokförare kan säkert tjäna samma lön om han går ner till 60% arbetstid.
Citat:
P.g.a. kvartstid och obetalda överliggningar kan en 40 timmars arbetsvecka bli 60 timmar hemifrån och då räknar vi inte med övertiden som sällan går att undvika. Det är därför jag har svårt att se ett yrke med sämre tider eftersom kvartstid är unikt för järnvägen (tror jag).

Många nyanställda eller folk utanför branschen vet inte ens vad kvartstid är. De tror att man åker till jobbet, gör sina timmar och åker hem som i deras förra jobb.
Det där gäller Green cargo och SJ. Är man smart så väljer man att jobba för en annan operatör. Det finns en hel del att välja mellan med 7/7 upplägget, du är ledig varannan vecka men tjänar över 35.000 efter skatt.
Senast redigerad av Negreritv 2023-12-20 kl. 04:51.
Citera
2023-12-20, 06:37
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Jobbar de bara 6-7 timmar per dag? Precis före dig skrev någon att nackdelen med vården är alla långa pass.

9-12 timmars pass 6 dagar i veckan är normalt
Där det hoppar från dag till kväll kväll till dag hela tiden
Citera
2023-12-23, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
En lastbilschaufför, de har urusla löner men ett så in i helvetes stort ansvar. En lokförare kan säkert tjäna samma lön om han går ner till 60% arbetstid.
Det där gäller Green cargo och SJ. Är man smart så väljer man att jobba för en annan operatör. Det finns en hel del att välja mellan med 7/7 upplägget, du är ledig varannan vecka men tjänar över 35.000 efter skatt.

Vilka bolag har 7/7 schema?
Citera
2023-12-23, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frippesasfalt

Vissa delar av Hector Rail vad gäller lokförare.
Citera
2023-12-24, 03:45
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippesasfalt
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Vissa delar av Hector Rail vad gäller lokförare.
Protrain bemanning är fan det bästa företaget när det kommer till lokförare, där jobbar majoriteten 7/7. Hos Hector kan även växlare jobba 7/7 åtminstone år 2018 när jag jobbade där. Trainpool om jag inte minns fel ska ha ett 7/7 upplägg, även TX logistik. Väte AB har också 7/7 men det är väldigt begränsat vad gäller lokförare, det är mer växling och koncentrerat i Skåne. I Hallsberg och Västerås finns en liten växlingstjänst med jobbiga arbetstider.
Senast redigerad av Negreritv 2023-12-24 kl. 03:54.
Citera
2023-12-30, 09:43
Medlem
Citat:
9-12 timmars pass 6 dagar i veckan är normalt
Där det hoppar från dag till kväll kväll till dag hela tiden

Ja alltså mycket bättre än för lokförare med andra ord.
Kväll till dag och 9-12 timmars pass låter ju helt ok ändå i jämförelse.
Prova 8 dagar, sluta 03, börja igen kl11 för att köra i 5 timmar. Ligga på kvartstid i 13 timmar för att köra igen på natten.
Och betalt i bästa fall för 12-13 timmar på ett pass där du är borta i 26 timmar.
Det är bara några exempel på hur usla tider lokförare har. Så dra ingen offerkofta för vårdpersonal tack. Alltid så jävla synd om dom. Men lägga upp en massa trams på tiktok med töntiga danser under covid hade de tid med. Trots att de hade det så tufft.. nä fyfan. Så less på vårdpersonalens gnäll alltså
Citera
2023-12-30, 10:48
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojo7890
Ja alltså mycket bättre än för lokförare med andra ord.
Kväll till dag och 9-12 timmars pass låter ju helt ok ändå i jämförelse.
Prova 8 dagar, sluta 03, börja igen kl11 för att köra i 5 timmar. Ligga på kvartstid i 13 timmar för att köra igen på natten.
Och betalt i bästa fall för 12-13 timmar på ett pass där du är borta i 26 timmar.
Det är bara några exempel på hur usla tider lokförare har. Så dra ingen offerkofta för vårdpersonal tack. Alltid så jävla synd om dom. Men lägga upp en massa trams på tiktok med töntiga danser under covid hade de tid med. Trots att de hade det så tufft.. nä fyfan. Så less på vårdpersonalens gnäll alltså

Sluta jobba som lokförare då om du tycker det är så jobbigt Vore kul att se dig testa något annat yrke där stress nivån är sjukligt högre trots "bättre tider" och för en betydligt sämre lön
Senast redigerad av Triphe 2023-12-30 kl. 10:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in