2024-10-20, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Enda uppgiften jag har där är ifrån april 2023 då en förare på facebook skrev att lönen var "38". Låter väl rimligt och då bör den vara uppe i 39-40 någonting nu. Det lägre spannet för lokförarlöner där godsbolagen brukar ligga.

Sandahls har 40784:- i ”slutlön”
Citera
2024-10-20, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojo7890
Protrain kör YH utb som du får söka till och är då berättigad till att söka CSN.

Att du får arbete på Protrain är definitivt ingen garanti bara för att du går deras utbildning. Har du tur kan du få göra en Lia hos dem.
Är väl i princip bara 8-6 företagen kör med nu, är väl bara Railcare som har 7-7. Men där kommer du inte in som ny förare.
Dagarna då man som ny förare kunde välja och vraka är över. Som ny förare nu får du ta det du eventuellt blir erbjuden och vara beredd på att flytta för att komma in i branschen

Ja, du har helt rätt, pendeln har svängt nu igen och det börjar tyvärr bli svårare att få jobb igen som ny, om man inte kan tänka sig flytta på sig eller köra på något bolag som man egentligen inte vill.
Har typ alltid gått i cykler på det viset som en sinuskurva mellan övertalighet och lokförarbrist i minst 30 år. Förhoppningsvis är vi tillbaka på lokförarbrist om några år igen.
Citera
2024-10-20, 10:49
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Ja, du har helt rätt, pendeln har svängt nu igen och det börjar tyvärr bli svårare att få jobb igen som ny, om man inte kan tänka sig flytta på sig eller köra på något bolag som man egentligen inte vill.
Har typ alltid gått i cykler på det viset som en sinuskurva mellan övertalighet och lokförarbrist i minst 30 år. Förhoppningsvis är vi tillbaka på lokförarbrist om några år igen.

Vad intressant. I Skåne finns det en massa jobb på pendeln och regionaltågen. Samt söker GC i Malmö alltid förare.

Men det kan ju bero på att det inte funnits någon YH skola i närheten förrän den i Malmö började.
Citera
2024-10-20, 12:00
Medlem
Uppdaterad med Sandahls. Fetade löner är för 2024, övriga är 2023 eller äldre.

SJ Stockholmståg 46487kr/mån
Pågatågen 44786kr/mån
Öresundstågen 44755kr/mån
Arlanda Express 44621kr/mån
Snälltåget 43261kr/mån
SJ Götalandståg 43220kr/mån
Trainpool 43000kr/mån
Lokförargruppen 43000kr/mån
Pro Train 42962kr/mån
C-Rail 42500kr/mån
Transdev Mälartåg 42038kr/mån
Hector Rail 41693kr/mån
Traindrivers 41269kr/mån
VRX (fd MTRX) 40820kr/mån
Sandahls 40784kr/mån
TX Logistik 40200kr/mån (äldre än 2023)
Östgötapendeln 40155kr/mån
Vy Nattåg 40192kr/mån med Norge-tillägg
Green Cargo 40155kr/mån
SJ 40020kr/mån
SJ Norrlandståg 39365kr/mån
Tåg i Bergslagen 39238kr/mån
Vy Tåg 38572kr/mån
Railcare 38030kr/mån (äldre än 2023)
CFL Cargo 37903kr/mån (äldre än 2023)
Tågab 35819kr/mån (äldre än 2023)

Citat:
Ursprungligen postat av Jojo7890
Sandahls har 40784:- i ”slutlön”

Tackar så mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av ZZQWrsd
Vad intressant. I Skåne finns det en massa jobb på pendeln och regionaltågen. Samt söker GC i Malmö alltid förare.

Men det kan ju bero på att det inte funnits någon YH skola i närheten förrän den i Malmö började.

Har också noterat att arbetsmarknaden ser bra ut nere i Skåne, både Öresundståg och Pågatågen verkar anställa ganska många just nu.

I Stockholm är det lite sämre just nu men både Mälartåg och Pendeln kör fortfarande reducerad trafik på nödavtal och ska ju ut på nya upphandlinga inom ett år eller två så det kan vända snabbt här också.
Citera
2024-10-21, 10:14
Medlem
tallmisters avatar
Om man utgår ifrån Uppsala, vilket är det bästa sättet att ta sig in i branschen?
Citera
2024-10-21, 14:29
Medlem
2 år i branchen är 2 år i branchen, visst?

Börjar jag på ett nytt lokförarjobb på annan ort när jag haft egna turer i 2 år så gäller väl slutlön när jag väl börjat köra egna turer på det nya jobbet?

Varför jag undrar är ifall arbetsgivaren kan ha det mot mig att jag brister linjekännedom och kunskap på det nya jobbet och området och därför vill placera mig i ett lägre lönesteg pga det. Värt att tillägga är att jag går från gods till persontrafik, och det nya jobbet har 2 år till slutlön.
Citera
2024-10-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl1911
2 år i branchen är 2 år i branchen, visst?

Börjar jag på ett nytt lokförarjobb på annan ort när jag haft egna turer i 2 år så gäller väl slutlön när jag väl börjat köra egna turer på det nya jobbet?

Varför jag undrar är ifall arbetsgivaren kan ha det mot mig att jag brister linjekännedom och kunskap på det nya jobbet och området och därför vill placera mig i ett lägre lönesteg pga det. Värt att tillägga är att jag går från gods till persontrafik, och det nya jobbet har 2 år till slutlön.

Det kan variera lite mellan olika bolag. Det finns företag som t ex har fyra år på samma bolag för slutlön. Men mer vanliga steg dessförinnan. Ett sätt att motivera personalen att stanna kvar vilket såklart äter lönsamt för företaget.
Citera
2024-10-21, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StBy
Det kan variera lite mellan olika bolag. Det finns företag som t ex har fyra år på samma bolag för slutlön. Men mer vanliga steg dessförinnan. Ett sätt att motivera personalen att stanna kvar vilket såklart äter lönsamt för företaget.
Detta bolag i fråga har 2 år till slutlön, så därför jag undrar om de kan ha det emot mig att jag brister linjekännedom. Så vad tror du?
Citera
2024-10-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tallmister
Om man utgår ifrån Uppsala, vilket är det bästa sättet att ta sig in i branschen?

Du behöver en utbildning eller ett instegsjobb i väntan på utbildning. Stockholm ligger väl närmast till hands, där har du både YH-Utbildningar och företag som tidigare har erbjudit betalda internutbildningar. Finns även många arbetsplatser för växlare i Stockholm.

Uppsala i sig har inte så mycket att erbjuda, inga utbildningar och den enda operatören är Mälartåg.

Citat:
Detta bolag i fråga har 2 år till slutlön, så därför jag undrar om de kan ha det emot mig att jag brister linjekännedom. Så vad tror du?

Brister i linjekännedomen kan knappast användas som argument för att hålla nere någons lön. Din nya arbetsgivare har med 100% säkerhet regler kring förarnas linjekännedom som alla måste uppfylla oavsett hur länge man kört så de kommer se till att du får den kunskapen.

I övrigt så uppfattar jag det som norm att förare får tillgodoräkna sig sina tjänsteår när de byter arbetsgivare. Det har varit normalt och helt okontroversiellt på de ställen jag har jobbat på.

Jag hade inte accepterat att börja om i botten av lönestegen om jag bytte operatör, då hade jag inte tagit det jobbet.
Citera
2024-10-21, 16:48
Medlem
Citat:
Brister i linjekännedomen kan knappast användas som argument för att hålla nere någons lön. Din nya arbetsgivare har med 100% säkerhet regler kring förarnas linjekännedom som alla måste uppfylla oavsett hur länge man kört så de kommer se till att du får den kunskapen.

I övrigt så uppfattar jag det som norm att förare får tillgodoräkna sig sina tjänsteår när de byter arbetsgivare. Det har varit normalt och helt okontroversiellt på de ställen jag har jobbat på.

Jag hade inte accepterat att börja om i botten av lönestegen om jag bytte operatör, då hade jag inte tagit det jobbet.
Ok det låter vettigt. Tack!
Citera
2024-10-21, 17:20
Medlem
Citat:
Det tror jag inte alls. Fordons och linjekännedom liksom kunskaper i företagets interna regler är sådant man lär sig på plats och inget som gör att man blivit förare där fick börja om vilket gjorde att de fick lägre lön som nya förare.
Citera
2024-10-21, 18:03
Medlem
Citat:
Uppdaterad med Sandahls. Fetade löner är för 2024, övriga är 2023 eller äldre.
Pågatågen 44786kr/mån
Öresundstågen 44755kr/mån

VR kör ju Pågatågen och kommer ta över Öresundstågen december 2025. Kommer lönerna likriktas (skillnaden var iofs bara 21kr) och kan det tänkas att personal kan få gå emellan?

(Föraren kan iofs bara göra det ifall de har både X31 och X61 i sina KI)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in